Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2011, 21:29   #1
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Sverige SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Hej.

Vet någon här varför SAS valde 2 olika motorer till sina Boeing 747-200?
P&W JT9D motorer och motorer som ser ut som GE CF6 verkar ha hängt under vingarna på SAS 742 flotta.


Nedan bild på SAS 742 med JT9D motorer i LAX 1985:

http://www.airliners.net/photo/Scand...83B/0494038/L/




Nedan bild på SAS 742 med GE CF6(?) motorer på ARN 1984

http://www.airliners.net/photo/Scand...3BM/0276655/L/
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2011, 06:52   #2
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Det var inte en CF6 utan en vidareutveckling av JT9D-7 som fick beteckningen JT9D-70A. SAS valde denna motor till sina två 747-283B Combi LN-RNA och SE-DFZ då de hade större dragkraft och en del andra förbättringar jämfört med de ursprungliga JT9-orna. I samma familj ingick även JT9D-59A, som man valde till A300 1979. Dessvärre var inte -70A så bra som man hoppats, vilket även de andra två kunderna på motorn upptäckte. Totalt levererades bara sju Boeing 747 med JT9D-70A-motorer; en till Air Madagascar och fyra till Seaboard World Airlines förutom de två som SAS köpte.

Den yttre likheten med CF6 gör att många tar fel eftersom JT9D-70A är en parentes i flyghistorien. Detsamma gäller -59A på A300, en motortyp som bara valdes av SAS, Iberia och Garuda. Jag har skrivit lite om JT9D-70A på min blogg, se http://viking256.se/2010/11/11/747-k...ora-motorerna/.

Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.

Last edited by HansJ; 20-01-2011 at 20:43. Reason: Tack och adjö
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2011, 10:12   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,151
Default Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Sidenote: Jeg synes Boeing 747 var deilig fine i de gamle Janne-fargene.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 21:56   #4
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Quote:
Originally Posted by HansJ View Post
Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.
Hans: jag förstår dig till fullo , inser det meningslösa med att lägga ned tid och kraft på att ge relevanta svar på ställda frågor och inte ens få respons i form av en kommentar.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 22:01   #5
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Quote:
Originally Posted by HansJ View Post
Jag har skrivit lite om JT9D-70A på min blogg, se http://viking256.se/2010/11/11/747-k...ora-motorerna/.

Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.
Anbefaler alle som ikke har lest bloggen her å ta en titt. Masse flyhistorisk snadder .
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 22:08   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Anbefaler alle som ikke har lest bloggen her å ta en titt. Masse flyhistorisk snadder .
Glimrende!

Hans! Du må ikke gi deg! Vi trenger deg!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 06:19   #7
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Hej
Tack svaret!
Mycket intressant bakgrund om vad som ledde fram till denna ovanliga P&W motor. Motorkåpan på dessa JT9D-70A påminner även den P&W motor som satt på NWA & JAL DC-10-40. Jag tycker motorkåpan på JT9D-70A även påminner om RR RB-211 som satt på L-1011 & 747-200/300.
Finns någon av dessa JT9D-70A motor fortfarande i trafik?


Helt otroligt att att JT9D-70A togs fram igentligen.
Idag skulle aldrig en motorleverantör aldrig ta fram en specialmotor till ett fåtal flygplan!
Detta måste ha blivit en dyr affär för Pratt & whitney...
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 20:23   #8
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
Default Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

De to sidste SAS B747, N4501Q og N4502R, blev levert med -7Q, med en total thrust på 51.910 lbs, 190 lbs mere end -70.
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan seating på SAS 747-200? EB Flyhistorisk forum 28 23-05-2011 02:56
Olika motorpyloner på tidiga 747 HansJ Flyhistorisk forum 0 18-03-2009 12:09
På Tradera nå:Flygplansmodell, SAS 747, 1:200, knut viking hmm273 Samlerhjørnet 3 22-02-2008 14:31
SAS 747-200 Drage 1:500 til salgs Someone Samlerhjørnet 6 18-03-2007 11:53
SAS Boeing 747-200 FlightDeck Flyforum 24 26-11-2006 16:34


All times are GMT +2. The time now is 06:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.