![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Hej.
Vet någon här varför SAS valde 2 olika motorer till sina Boeing 747-200? P&W JT9D motorer och motorer som ser ut som GE CF6 verkar ha hängt under vingarna på SAS 742 flotta. Nedan bild på SAS 742 med JT9D motorer i LAX 1985: http://www.airliners.net/photo/Scand...83B/0494038/L/ Nedan bild på SAS 742 med GE CF6(?) motorer på ARN 1984 http://www.airliners.net/photo/Scand...3BM/0276655/L/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Det var inte en CF6 utan en vidareutveckling av JT9D-7 som fick beteckningen JT9D-70A. SAS valde denna motor till sina två 747-283B Combi LN-RNA och SE-DFZ då de hade större dragkraft och en del andra förbättringar jämfört med de ursprungliga JT9-orna. I samma familj ingick även JT9D-59A, som man valde till A300 1979. Dessvärre var inte -70A så bra som man hoppats, vilket även de andra två kunderna på motorn upptäckte. Totalt levererades bara sju Boeing 747 med JT9D-70A-motorer; en till Air Madagascar och fyra till Seaboard World Airlines förutom de två som SAS köpte.
Den yttre likheten med CF6 gör att många tar fel eftersom JT9D-70A är en parentes i flyghistorien. Detsamma gäller -59A på A300, en motortyp som bara valdes av SAS, Iberia och Garuda. Jag har skrivit lite om JT9D-70A på min blogg, se http://viking256.se/2010/11/11/747-k...ora-motorerna/. Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan. Last edited by HansJ; 20-01-2011 at 20:43. Reason: Tack och adjö |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,151
|
![]()
Sidenote: Jeg synes Boeing 747 var deilig fine i de gamle Janne-fargene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Hans: jag förstår dig till fullo , inser det meningslösa med att lägga ned tid och kraft på att ge relevanta svar på ställda frågor och inte ens få respons i form av en kommentar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Hej
Tack svaret! Mycket intressant bakgrund om vad som ledde fram till denna ovanliga P&W motor. Motorkåpan på dessa JT9D-70A påminner även den P&W motor som satt på NWA & JAL DC-10-40. Jag tycker motorkåpan på JT9D-70A även påminner om RR RB-211 som satt på L-1011 & 747-200/300. Finns någon av dessa JT9D-70A motor fortfarande i trafik? Helt otroligt att att JT9D-70A togs fram igentligen. Idag skulle aldrig en motorleverantör aldrig ta fram en specialmotor till ett fåtal flygplan! Detta måste ha blivit en dyr affär för Pratt & whitney... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
|
![]()
De to sidste SAS B747, N4501Q og N4502R, blev levert med -7Q, med en total thrust på 51.910 lbs, 190 lbs mere end -70.
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan seating på SAS 747-200? | EB | Flyhistorisk forum | 28 | 23-05-2011 02:56 |
Olika motorpyloner på tidiga 747 | HansJ | Flyhistorisk forum | 0 | 18-03-2009 12:09 |
På Tradera nå:Flygplansmodell, SAS 747, 1:200, knut viking | hmm273 | Samlerhjørnet | 3 | 22-02-2008 14:31 |
SAS 747-200 Drage 1:500 til salgs | Someone | Samlerhjørnet | 6 | 18-03-2007 11:53 |
SAS Boeing 747-200 | FlightDeck | Flyforum | 24 | 26-11-2006 16:34 |