Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2010, 15:55   #1
Jan H
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
Default Widerøe måtte nødlande

Widerøe måtte nødlande

Torsdag ettermiddag måtte et Widerøe-fly fra Bodø til Lofoten snu, etter at den ene motoren sviktet under take-off.
http://www.an.no/nyheter/article5430306.ece
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it!
Jan H is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 17:16   #2
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Widerøe Re: Widerøe måtte nødlande

Det ser ut til å være LN-WIH som måtte komme seg ned igjen fortere enn svint.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 17:51   #3
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Motorkutt i den kritiske fasen ved avgang er noe av det man trener på mest under trening og oppfriskning, og briefes før hver avgang. Gradvis motorbortfall etter avgang er andre prosedyrer, og mindre kritisk. Med mindre flyet brenner og brannen ikke lar seg slokke trenger man ikke lande fortere enn svint. Istedet flyr man det bakketrekket man har planlagt for slike tilfeller, der krav til stigegradient er tilpasset lavere ytelser. Da får man trygg bakkeklarering, og tid til å gjøre sjekklister for motorbortfall, eventuell gjenstart av motoren dersom det ikke er tegn til skader, og forberedelser for landing og eventuelt go-around men kun den resterende motoren.

Om den andre motoren skulle stanse er det prosedyrer både for å (prøve å) starte begge igjen, og for glideflukt. Man vil naturligvis legge opp til en kontrollert nødlanding uten motorkraft på et mest mulig egnet sted. Slike er det ikke overalt i Norge, men man gjør så godt man kan på land eller i vann.

Statistisk sett er sjangsen for dobbel motorfeil av tekniske årsaker marginalt liten, men man kan miste alle motorene av andre årsaker; drivstoffmangel eller kontaminert drivstoff, kraftig nedbør ved lag motorsetting, vulkanaske, kraftig is og feil i avisingsystemet osv. Her er prosedyrene tynnere siden det er så mange varianter av hvor man er, lys, skyer, terrreng osv.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 21:43   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Widerøe måtte nødlande

For ikke å glemme fugler som til tider fortsatt beveger seg opp i luftrommet de behersket før oss.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 00:00   #5
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
. Da får man trygg bakkeklarering, og tid til å gjøre sjekklister for motorbortfall...
Flott forklaring, Jumper - og nok en gang et innsiktsfullt innlegg! Ikke meningen å være vanskelig - og tut mir leid for OT og ordpoliti, men jeg er redd du tråkket på en øm tå her. Det er nemlig et par ting stort sett hele det norske pilotkorpset har misforstått (beskylder deg ikke for punkt 2):
  • Man behøver klarering fra ATC, men ikke fra moder jord. Klaring er derimot praktisk talt livsnødvendig i de fleste faser av flyturen. Det heter bakkeklaring. (I know, Luftis sliter også med denne)
  • Har man litt turbulens, ynder mange å kalle det "light chops" - som betyr "lette koteletter". Siden jeg fortsatt har til gode å se flyvende koteletter - kall det light chop, eller light turbulence, pls.
Beklager igjen for grumpy, trangsynt hjertesukk og OT - og håper forumistene kan bære over med meg - det er jo tross alt nyttår snart
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 11:47   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe måtte nødlande

He he, PAFB (-: Point one taken, og du har nok rett. Angående "light chops" er det bare noe flygere sier til flygelederne for å poengtere at de har koteletter til lunch (eller ofte frokost...) mens flygelederne har matpakke med hjemmefra.

Kotelettene - chops - er faktisk en offisiell betegnelse på en type turbulens som gir en annen opplevelse enn den som bare kalles turbulens.

(Turbulens gir små ujevne bevegelser, mens chops er mer rytmiske av seg og som små humper.)

Fant et FAA-dokument på nettet som forklarer definisjonen nærmere:
http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...E/AC120-88.pdf

Om du har lært noe nytt i dag er du ikke alene; har aldri brukt definisjonen selv men nå skal jeg begynne å kjenne etter om turbulensen har rymte eller ikke, før frokosten beskrives på luftbølgene.

Light

Turbulence that momentarily causes slight erratic changes in ;altitude and/or attitude (pitch, roll, yaw). Report as Light Turbulence
or
Turbulence that causes slight, rapid and somewhat rhythmic bumpiness without appreciable changes in altitude
or attitude. Report as Light Chop.

Gramatikalsk grumpiness er helt ok - selv får jeg fnatt av orddelingen som til tider forekommer (-:
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!

Last edited by Jumper G5; 31-12-2010 at 11:51. Reason: Ord deling
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 12:48   #7
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Thanks Jumper - lærte noe nytt der ja - skal være enda mer omhyggelig med kotelett-bruken fremover

(Hilsen PropsAreForBoats - brother in arms against orddeling)
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 14:44   #8
Seabee
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Quote:
Kotelettene - chops - er faktisk en offisiell betegnelse på en type turbulens som gir en annen opplevelse enn den som bare kalles turbulens.
Språk er et interessant tema... Og engelsk og amerikansk er to språk med mange feller! En engelsklærer sa en gang: "Engelsk blir vanskeligere og vanskeligere jo mer du lærer!".

Jeg ser at den viktige forskjellen mellom "light chop" (lett turbulens) og "light chops" (lette koteletter) er "s"-en! FAA-definisjonen bruker ikke "chops" - men "chop"! Der ligger PAFBs poeng, tror jeg!?

Ikke lett å få med seg denne viktige forskjellen, for oss som er norske! Et annet eksempel er "aircraft" som skrives "aircraft" i både entall og flertall! Jeg ser at det er mange flyinteresserte som ikke har fått med seg dette og derfor skriver "aircrafts"...

Takk, PAFB, for at du kjemper en "umulig" kamp for å bedre språket på dette forum! Jeg kjemper sammen med deg!

Steinar
http://www.seabee.info

Last edited by Seabee; 31-12-2010 at 14:47.
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 14:51   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Hva da med chopsticks? Er det kotelettpinner eller turbulenspinner?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 17:11   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hva da med chopsticks? Er det kotelettpinner eller turbulenspinner?
Det er det flygeledere brukere for å dirigere flygenede koteletter gjennom lett turbulens.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 17:44   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,559
Default

Det er vel helst for å dirigere smågriser, det da.... For jeg regner med at vi snakker om svinekoteletter?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 18:57   #12
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Ordet CHOP har vel flere betydninger enn koteletter?

Fra Wiktionary:
chop (plural chops)

1.A cut of meat, often containing a section of a rib.
"I only like lamb chops with mint jelly."
2.A blow with an axe, cleaver, or similar utensil.
"It should take just one good chop to fell the sapling."
3.(martial arts) A blow delivered with the hand rigid and outstretched.
karate chop
judo chop
4.Ocean waves, generally caused by wind, distinguished from swell by being smaller and not lasting as long.
5.(poker) The result of a tied poker hand
6.(informal, with "the") Termination, especially from employment.


De gangene flygere har rapportert "light chops" til meg, har ikke min assosiasjon fått meg til å tenke på svinekoteletter, men til betydningene 2 eller 3 i listen ovenfor, altså som om at noen (turbulensen) tildeler flyet noen slag.

Forøvrig har min private teori om hvorfor koteletter heter chops på engelsk, vært fordi at de er kjøttstykker som har blitt som de er fordi de er ryggraden/fileten som er hugget opp med kjøttøks, altså som i 2 i listen ovenfor.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 23:17   #13
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Hyggelig å se at det er flere her som lar seg engasjere av språk og grammatikk - sære tilbøyeligheter er mye hyggeligere å dyrke når man ikke er alene om det! Selv får jeg skylde på en nidkjær norsklærer på videregående som hadde ekstremt stor fokus på temaet kombinert med et intenst og levende hat overfor journalister - som faktisk var ganske underholdende.

Og hvem bryr seg vel om en liten motorkutt etter avgang uansett?
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2011, 06:01   #14
Jan H
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
Default Re: Widerøe måtte nødlande

hehe litt morsom lesning. Man poster om en nyhetssak fra en avis. Følgende diskusjon ender/vært igjennom blant annet koteletter, turbulens og gramatikk.
Ikke at det gjør noe, men måtte bare kommentere det.
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it!
Jan H is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2011, 13:26   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Widerøe måtte nødlande

Når det gjelder turbulens har jeg faktisk forbundet chop mere med punkt 4. ocean waves med en kortere/rask bevegelse.

Pilotene ser ialllefall ut til å ha gjort jobben sin
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Måtte nødlande i Munchen AirbusTrond Flyforum 14 11-07-2007 20:08
Giggs måtte nødlande... Trety Flyforum 0 01-09-2006 15:42
Måtte nødlande etter flysex sail4fun Flyforum 1 09-12-2005 03:34
Helikopter måtte nødlande... Twin Otter Flyforum 0 31-03-2005 18:23
Nødfly måtte nødlande Trety Flyforum 8 07-01-2005 17:06


All times are GMT +2. The time now is 17:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.