Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-12-2010, 12:32   #1
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Tidlig på 90-tallet fløy jeg relativt mye innenriks med SAS og Braathens — ca. to ganger i uken. Utgangspunktet var nesten alltid FBU, siden jeg bodde i Oslo, og nesten alltid på standby-billett. Over alt (hos begge flyselskapene og på FBU, TRD, SVG, HAU og BOO) opplevde jeg uten unntak ekstremt hjelpsomme ansatte som strakk seg til det ytterste. Og det fine (rare?) var at man fikk den samme gode behandlingen uansett flyselskap eller flyplass.

Og hva opplevde jeg? Jo, jeg var enten sent ute, eller jeg var tidlig ute, men kunne rekke en tidligere avgang hvis den var forsinket. Da ringte de alltid fra innskjekk til gaten for å høre om gaten var stengt. Og var den ikke det, ventet de alltid hvis de hadde ledig plass. Selv om de var forsinket. SAS' og Braathens' billetter og boardingkort gikk omhverandre. Så selv om jeg hadde kjøpt billett og til og med sjekket inn hos SAS, kunne jeg levere boardingkortet i gaten til Braathensavgangen og omvendt.

For meg var dette den beste servicen jeg kunne få. Ansatte i og utenfor flyene som med entusiasme strakk seg langt, og det virket som om fleksibiliteten var satt i system, slik at alt var forutsigbart og lett å forholde seg til.

Jeg har en følelse av at det ikke er sånn lenger. Stemmer det?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 13:34   #2
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Default Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Nei, det er ikke sånn lenger. Nå er det konkurranse og kostnadskontroll som gjelder. Nå skal 10 menneskers jobb utføres av 6, til en kostnad av 4. Det bare SKAL koste mindre å fly fra Norge til utlandet enn å ta bussen fra Nærsnes til Aker Brygge.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 13:40   #3
Mørebas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
....Utgangspunktet var nesten alltid FBU, siden jeg bodde i Oslo, og nesten alltid på standby-billett.....
Hva slags standby-billetter snakker vi om her?
Den gode gamle "sjansebilletten" mange av oss kjøpte på 80-og tidlig 90-tall?
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 13:44   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Mye har forandret seg, nye sikkerhetsregimer har gitt større restriksjoner på deadlines. Og Braathens eksisterer ikke, mens Norwegian ikke har avtale med SAS når det gjelder å akseptere billetter. Om du kjøper en fullfleks-billett med SAS (og sikkert DY) så kan den aksepteres i utgangen på en annen avgang så lenge du ikke har baggasje. Men med større krav til lønnsomhet og mye lavere marginer økonomisk, så kan du ikke regne med å få mer enn akkurat hva du har betalt for.
Old 25-12-2010, 14:07   #5
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Mye har forandret seg, nye sikkerhetsregimer har gitt større restriksjoner på deadlines. Og Braathens eksisterer ikke, mens Norwegian ikke har avtale med SAS når det gjelder å akseptere billetter. Om du kjøper en fullfleks-billett med SAS (og sikkert DY) så kan den aksepteres i utgangen på en annen avgang så lenge du ikke har baggasje. Men med større krav til lønnsomhet og mye lavere marginer økonomisk, så kan du ikke regne med å få mer enn akkurat hva du har betalt for.

Jeg spør generelt; og alt dette har gjort ting mye bedre fordi?
Kan man si "alt var bedre før"?
Aner ikke hvordan båndene mellom de som jobbe på flyplassen i de forskjellige selskapene er jeg, men jeg ikke tenke meg det er sånn det var på FBU tiden? Eller bryr ikke folk seg om hvem som jobber for hvem? Fått litt inntrykk av både og her. Enten "hater" man hverandre eller så "elsker" man hverandre

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 14:17   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Jeg spør generelt; og alt dette har gjort ting mye bedre fordi?
Kan man si "alt var bedre før"?
Noen vil sikkert hevde at alt var bedre før (kanskej de som jobbet i bransjen når det var litt mer slakk i organisasjonene, kanskje de som fløy mye på andres regning, samt at mange av oss nok syntes det var litt stas med f.eks. gratis servering ombord...), mens en del folk som nå kan reise mer enn før vil si at ting er bedre nå enn før. Konkurransepresset er nok ganske sikkert mye hardere nå, og konsekvensen av det er at billettene generelt sett har blitt rimeligere. Går man noen år tilbake i tid (ikke så mye som 7-8 år, kanskje) så var det betydelig dyrere å fly å fly innenlands, og skulle du t/r utenom helg måtte du ofte ut med 7-8000 kr for en tur fra Nord til Sør. Er du riktig uheldig i dag så må du ut med drøyt halvparten.

Last edited by TOS; 25-12-2010 at 14:23.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 14:27   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Eller bryr ikke folk seg om hvem som jobber for hvem? Fått litt inntrykk av både og her. Enten "hater" man hverandre eller så "elsker" man hverandre
Jeg vet ikke om det er relevant for trådstarters spørsmål? I gamle dager fikk SAS penger fra Braathens på de fleksible billettene og motsatt vei og. I dag så får ikke SAS en krone fra DY for å slippe ombord en DY-passasjer og heller ikke omvendt. Jeg tror nok generelt så er det et vennlig forhold mellom de ansatte på flyplassen, noen har sikkert mindre - mens andre har et mer intimt forhold til hverandre...

Verden går videre... på godt og vondt.
Old 25-12-2010, 16:57   #8
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Default Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Jo kanskje det har blitt bedre for den generelle massen og ikke for individet. Men sånn er jo utviklingen på godt og vond

Det med om man omgår og snakker med kollegaene i andre selskap var bare noe jeg lurte på personlig. Men jeg regner jo med det. Kan kanskje ikke sammenligne de to bastionene her på forumet med det virkelige liv! De er ute har kanskje litt folkeskikk

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 17:37   #9
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Jeg har en følelse av at det ikke er sånn lenger. Stemmer det?
Jeg vet ikke hvordan praksisen er i dag, men jeg har aldri opplevd det som noe problem å få mine sjansebilletter ombooket ved no-show i perioden 2000 til 2006. En gang fikk jeg ombooket en billett to ganger.

Jeg har også blitt ombooket på LHR ved noshow på Happy-billett. Dette var til en avgang uten tilgjengelige Happy-billetter.

Flex er oppskrytt.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 18:05   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Norwegian Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Noen vil sikkert hevde at alt var bedre før (kanskej de som jobbet i bransjen når det var litt mer slakk i organisasjonene, kanskje de som fløy mye på andres regning, samt at mange av oss nok syntes det var litt stas med f.eks. gratis servering ombord...), mens en del folk som nå kan reise mer enn før vil si at ting er bedre nå enn før. Konkurransepresset er nok ganske sikkert mye hardere nå, og konsekvensen av det er at billettene generelt sett har blitt rimeligere. Går man noen år tilbake i tid (ikke så mye som 7-8 år, kanskje) så var det betydelig dyrere å fly å fly innenlands, og skulle du t/r utenom helg måtte du ofte ut med 7-8000 kr for en tur fra Nord til Sør. Er du riktig uheldig i dag så må du ut med drøyt halvparten.
Som en av de som overlevde Fornebu og som I disse dager mimrer litt I Fornebu-Leeks traaden på triprapports (Fornebu var en trip) vil jeg kort hevde at "allt var mye dyrere" og det var klart vanskeligere aa faa kjoept billige billetter naer avreise - reglene om 7, 14 og 21 dager foer avreise var omtrent umulige aa toeye - og jeg had svart belte I aa toeye regler.

Men naar fusjonen mellom passasjer og billett og vedkommende hadde klart aa komme seg til Fornebu, saa var det vel omtrent ingenting vi ikke klarte aa faa til. Holdningen var: Har'em billett, er det noenlunde samme himmelretning, ja da gaar det. Vi hadde meget godt samarbeid mellom oss I de forskjellige selskapene paa FBU, utrolig mye ble "fikset" bak kulissene - noe som sparte kanskje det viktigste elementet paa en flyplass - tid. Unntak fantes det baade bak skrankene, hadde noen faa kollegaer som var utrolig firkantete og noen av selskapene - Aeroflot er et jeg husker som NJET, men I det store og hele drev vi med en tanke faa gjestene frem (ja bak kulissene omtalte vi stort det reisende publikum som gjester). Jeg husker at Air Europa brakte en endring og var ikke villige til aa ta del I kulturen vi hadde etablert. TWA var ogsaa utrolig firkantete og jeg tror begge tapte (og begge har Jo trukket inn vingene).
Old 25-12-2010, 18:45   #11
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Quote:
Må si meg enig i denne posten. Spesielt folk fra Nord-Norge som ikke får betalt reisen har fått det betraktelig bedre, da fly nå er alternativ utenom en svindyr charter en gang i blandt. Husker godt en del 6.000-kroners billetter TOS-OSL som virket unødvendig dyrt i forhold til kostnader. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg kanskje sluppet alle ferieturene til Sverige med campingvogn Men ja, har gått ut over servicen, men for meg som alltid er på plass når jeg skal og ikke forventer stort går det fint selv om flyselskpane ikke kan være like fleksible.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 19:13   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg kanskje sluppet alle ferieturene til Sverige med campingvogn
Har tilbrakt mange ferier i Nord-Sverige og Nord-Finland i telt (i mine svært unge år) & campingvogn. Forsåvidt greit nok og det hadde definitivt noe med pris å gjøre. Selv fløy jeg for første gang når jeg var 18 år og skulle ut på Interrail (TOS-TRD-CPH), men har tatt litt igjen det tapte i løpet av de siste 15 årene. Mine barn fløy før de var 6 måneder (den eldste med på flyttelasset til Toulouse i 1998 i en alder av 4 måneder, og den eldste med til Bergen i forbindelse med min disputas i en alder av 2-3 måneder). Slik var det ikke i min ungdom...
Old 25-12-2010, 20:05   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Klart det har blitt betraktelig billigere, dersom man kjoeper billetter I god tid foer avreise, kommer man seg tur retur for en tusenlapp.

7-8000 var fullpris, en minipris laa paa ca. 3000 og vi shakier ikke 7-8 aar, silk var prisene lenge foer Norwegian kom paa

Klart det var forkjoep, men forkjoep var noe man var mer vant med foer. .

Vi hadde lounger I Bergen og Stavanger, hele gjengen paa Fornebu som var min hjemmeflyplass fra 93-98 tok skikkelig vare paa deg. Man hadde glitrende service fra ansatte som var stolte av jobben sin.

I min bok har alt som har med flyreiser aa gjoere blitt mye verre, kun en ting har blitt bedre og det er prisene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 20:39   #14
rampen
ScanFlyer Silver

Mye har forandret seg i flybransjen siste 10 årene..samme kan sies om jobbene til de som jobber på flyplassene, stadig endringer. Det er ikke som i gamle dager da gamle Herr Braathen kom på jobben og håndhilste på alle ansatte som var på jobb, da var en vanlig stuer like viktig som piloten. Vi må bare infinne oss med at det er prisene som styrer alt i disse dager.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 21:00   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, ting er blitt annerledes, og det er lett å gi teknologien skylden, selv om den også har gjort alt lettere. Kreativ billettering, som Finn Erik beskriver i FBU Leeks-tråden er mere eller mindre en saga blott. Nå har du en på emailen din med stygge spørsmål så fort du gjør noe som ikke er etter reglene. Overvekt er blitt en 'sport' - og med det mener jeg ikke noe positivt. Jeg hørte med en gammel kollega for en stund siden om han kunne hjelpe med å skippe noen kilo for datteren til en felles eks-kollega som skulle flytte, men det kunne han ikke love. Overvåkningen av dettte var for intens. Det rystet meg litt, og jenta reiste med DY isteden for de hadde billigere overvekt.
Riktig av firmaet økonomisk sett, selvfølgelig, men i min 'gammeldagse' flyplass-sjel var dette en skurrende konflikt.

Det var stort sett en god stemning blant SAS og BU-ansatte på FBU, selv om det var noen på begge sider som hadde misforstått totalt. Heldigvis hørte de til mindretallet. Det var jo også en del 'blandede par' så det var jo en del sosialisering også.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 22:37   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Klart det har blitt betraktelig billigere, dersom man kjoeper billetter I god tid foer avreise, kommer man seg tur retur for en tusenlapp.

7-8000 var fullpris, en minipris laa paa ca. 3000 og vi shakier ikke 7-8 aar, silk var prisene lenge foer Norwegian kom paa

Klart det var forkjoep, men forkjoep var noe man var mer vant med foer. .

Vi hadde lounger I Bergen og Stavanger, hele gjengen paa Fornebu som var min hjemmeflyplass fra 93-98 tok skikkelig vare paa deg. Man hadde glitrende service fra ansatte som var stolte av jobben sin.

I min bok har alt som har med flyreiser aa gjoere blitt mye verre, kun en ting har blitt bedre og det er prisene
Prisene var usedvanlig høye veldig lenge og helt til DY og dets like kom på banen som seriøse utfordrere. BU og SK konkurrerte nok i mindre grad på pris og i større grad på å kapre en som kunde og "låse" kunden inne i sitt bonusprogram. Det ble ikke noe fres på prissiden av slik konkurranse, men det ble nok endel fordeler for medlemmer av bonusprogrammene.

For slike som deg, Tommy, som reiser betrakelig mye mer enn folk flest har det nok ganske sikkert blitt verre å fly. For resten av oss er jeg ikke sikker på om ulempene er større enn fordelene. Jeg så vel innsiden av lounger i maks 1-2 år som gullkunde hos KLM (brukte BU-loungen på OSL en del). Mye av ulempen for en vanlig reisende er alt styret med sikkerhetskontroll og restriksjoner i den dimensjonen, og det har lite med konkurransen (og effekten av denne) å gjøre.

Last edited by TOS; 25-12-2010 at 22:51.
Old 26-12-2010, 00:21   #17
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Hva slags standby-billetter snakker vi om her?
Den gode gamle "sjansebilletten" mange av oss kjøpte på 80-og tidlig 90-tall?
Ja, den ble vel ofte kalt sjansebillett. Den kunne kjøpes av folk under 23 år (eller var det 25?), personer som var inne til førstegangstjeneste og studenter. Den kostet 300 kr (etterhvert 350 kr) innen Nord-Norge eller Sør-Norge. Mellom Nord-Norge og Sør-Norge kostet billetten 600 kr, senere 700 kr. Man fikk nummer ved innsjekk, og de sa alltid hvor mange ledige plasser det var, så man hadde en idè om hvor stor sjanse man hadde for å komme med. Og var det mange ledige plasser, fikk man beskjed av billettfolka om å gå rett til gaten uten å sjekke inn. Ved gaten ble man ropt opp ved nummer etter at de andre hadde gått inn og boardingkortene var telt opp.

Det var en utrolig kjekk og billig måte å reise på, og det var sjelden noe problem å få plass.

Jeg hadde bare problemer en gang, og det var Holmenkollsøndagen 1991. Det var tjukk tåke både på FBU og i Kollen, og mange reisende kombinert med forsinkelser og kanselleringer. Jeg skulle til Bodø. Det var ingen ledige plasser på noen av direkteflightene. Men heldigvis var det ledig med god margin via TRD med flybytte, så alt så ut til å løse seg. Vi boardet en SAS DC-9-41, men ble stående. De hadde nemlig funnet ut at de skulle bruke maskinen på en annen rute, og at siden maskinen vår var halvfull, ville vi greit få plass i en ledig DC-9-21 i steden. Greit nok, tenkte jeg, ny flytype og greier! Men så kom vi oss så sent avgårde at vi akkurat ikke rakk F-50-en fra TRD til BOO. Jeg så den takse ut rett foran oss i det vi takset inn til gaten i TRD.

Den neste og siste avgangen til BOO hadde tre ledige plasser. Jeg hadde standbynummer 4. Egentlig var jeg nr. to i innsjekkingskøen, men to sleipinger som sto bak meg i køen fant ut at de skulle prøve å sjekke inn hos Braathens i steden. For der var det ingen kø. Og servicemindede var de hos Braathens også, så det fikk de selvsagt lov til, og ble nr. 2 og 3. Nå var det ofte noen som ikke møtte, så jeg regnet med at det skulle gå likevel. Og da gaten skulle stenge, var det en som ikke var kommet. Jeg fikk gå ombord som sistemann og installerte meg i setet. Så ble jeg plutselig rop opp ved fullt navn over P.A. Den siste passasjeren hadde dukket opp... Heldigvis rakk jeg nattoget.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2010, 00:57   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Prisene var usedvanlig høye veldig lenge og helt til DY og dets like kom på banen som seriøse utfordrere. BU og SK konkurrerte nok i mindre grad på pris og i større grad på å kapre en som kunde og "låse" kunden inne i sitt bonusprogram. Det ble ikke noe fres på prissiden av slik konkurranse, men det ble nok endel fordeler for medlemmer av bonusprogrammene.

For slike som deg, Tommy, som reiser betrakelig mye mer enn folk flest har det nok ganske sikkert blitt verre å fly. For resten av oss er jeg ikke sikker på om ulempene er større enn fordelene. Jeg så vel innsiden av lounger i maks 1-2 år som gullkunde hos KLM (brukte BU-loungen på OSL en del). Mye av ulempen for en vanlig reisende er alt styret med sikkerhetskontroll og restriksjoner i den dimensjonen, og det har lite med konkurransen (og effekten av denne) å gjøre.
Jeg vet ikke helt hva du mener naar du sier usedvanlig hoeye, men jeg synes ikke 3000 t/r Evenes Oslo er noen upris. Tok en titt i excelarket mitt og for 10 aar siden var det en pris jeg vanligvis betalte. Rundt 7K var prisen i full C, en pris de aller fleste ikke benytter seg av, men selvsagt en pris som man av og til maa betale naar man er sent ute.

Klart at det er blitt mye billigere aa reise og at man naa har raad til aa ta flere reiser enn i gamledager. Foer maatte man planlegge mye noeyere, det har dog ikke endret seg. Folk paa tur kjoeper fortsatt billettene tidlig, men har naa raad til aa ta flere turer enn foer.

Det aa skylde paa bonusprogrammet for at prisene laa hoeyt, er sludder. De som nyter godt av 499 en veisprisene er foerst og fremst folk som ikke reiser mye og som lar Eurobonuspoengene utgaa.

Braathens hadde ikke ett skikkelig bonusprogram, de hadde BraCard som var ett halveis program som ikke ga saerlig mye. (Jeg reiste mest med SAS, men ogsaa mye med Braathens)

Prisene var paa nivaaet de var paa fordi kostnadene til begge selskapene var mye hoeyere enn det man ser hos Norwegian, Ryanair og en rekke andre selskaper. Da maa man jo selvsagt ha inntekter som sto i stil med utgiftene.

Reiseopplevelsen i seg selv har endret seg dramatisk, med eller uten gullkort.

Ansatte som var stolt av jobben sin og selskapet de jobbet i og at de gledet seg over den servicen de var i stand til aa gi, gjorde at det aa reise var en fantastisk glede. Dagene med reise er noe jeg fortsatt ser frem til, selv her i USA. Kanskje fordi man har beholdt litt av servicen ombord og har lounger paa alle flyplasser og at man utelukkende straffer folk uten status i form av gebyrer i alle fasonger, noe folk med status slipper?

Andre historisk hyggelige ting jeg satte pris paa som road warrior bosatt i Norge:

- Endelig Fredag hos Braathens, snadder burger og ett par gratis pils gjorde flighten hjem herlig og satte tonen for humoeret hele helgen (vet det var vin som gjaldt, men klarte alltid aa snakke meg til ett par pils )

- Gate Cafeen til SAS sine Stockholm flighter var herlig. I den tiden jobbet jeg for Telenor og reiste 3-4 ganger OSL-ARN-OSL i uken. Ombord fikk man heller tid til to Champers istedetfor en

- Selv om man ikke hadde seating innenriks, var rad 6 og 7 reservert for RVC. Og purseren voktet setene som en hauk.

- Planleggeren man fikk i gave som RVC/EBG var kjempeflott. Brukte denne som min kalender og planlegger alle aarene vi fikk denne.

- Det aa troppe opp i RVC loungen tre timer foer 907 skulle forlate Fornebu og moete kjente ansikter hele veien var noe jeg alltid saa frem til.

- Sist, men skulle vaert foerst: Folket som jobbet i bolaget. Du foelte deg velkommen, mens naa jobber man med kniven paa strupen for drittloenn og forstaaelig nok, merkes dette. Jeg mener, dersom du ble tvunget til aa ta 30% loennskutt mens andre bransjer i Norge faar heftige loennspaalegg hvert eneste aar??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2010, 01:24   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jeg vet ikke helt hva du mener naar du sier usedvanlig hoeye, men jeg synes ikke 3000 t/r Evenes Oslo er noen upris. Tok en titt i excelarket mitt og for 10 aar siden var det en pris jeg vanligvis betalte. Rundt 7K var prisen i full C, en pris de aller fleste ikke benytter seg av, men selvsagt en pris som man av og til maa betale naar man er sent ute.
Du forsøker vel ikke å overbevise meg/oss om at det ikke var dyrere å fly før enn nå...?
3000 kr t/r EVE-OSL er ikke så kostbart, nei, men i lengre perioder var det vel også restriksjoner i form av fredag/lørdag stays for å få billige billetter (husker ikke hvor lang tid tilbake man måtte for dette). Mulig jeg blander sammen med utenlandsreiser, men jeg synes tydlig å huske at dette var tilstede også innenriks. Det er godt mulig at man kunne mikse & matche med flere billige t/r-billetter om man fløy ofte på en strekning for å unngå fredag-/lørdagsregelen.

Quote:
Det aa skylde paa bonusprogrammet for at prisene laa hoeyt, er sludder. De som nyter godt av 499 en veisprisene er foerst og fremst folk som ikke reiser mye og som lar Eurobonuspoengene utgaa.

Braathens hadde ikke ett skikkelig bonusprogram, de hadde BraCard som var ett halveis program som ikke ga saerlig mye. (Jeg reiste mest med SAS, men ogsaa mye med Braathens)
Det jeg skriver er at selskapene i mindre grad konkurrerte på pris, og fokuserte på andre ting som f.eks. bonusprogrammene. Du var sikkert minst like lojal mot SK som mange andre, og så hadde du de som var minst like lojale mot BU. Lojale kunder gir mindre prispress. Hvorfor kutte priser for å kapre kunder når du vet at de sannsynligvis uansett vil fly med konkurrenten?

Braathens hadde forøvrig et fornuftig & i mine øyne konkurransedyktig bonusprogram, spesielt i den tiden hvor de var endel av KLM-systemet.

Quote:
Prisene var paa nivaaet de var paa fordi kostnadene til begge selskapene var mye hoeyere enn det man ser hos Norwegian, Ryanair og en rekke andre selskaper. Da maa man jo selvsagt ha inntekter som sto i stil med utgiftene.
Selvsagt var kostnadene mye høyere, men om du skal forsøke å overbevise meg om at pris var en like viktig konkurranseparameter da som nå så er jeg enda ikke helt overbevist om det....

Quote:
Reiseopplevelsen i seg selv har endret seg dramatisk, med eller uten gullkort.

Ansatte som var stolt av jobben sin og selskapet de jobbet i og at de gledet seg over den servicen de var i stand til aa gi, gjorde at det aa reise var en fantastisk glede. Dagene med reise er noe jeg fortsatt ser frem til, selv her i USA. Kanskje fordi man har beholdt litt av servicen ombord og har lounger paa alle flyplasser og at man utelukkende straffer folk uten status i form av gebyrer i alle fasonger, noe folk med status slipper?
Du skriver at reiseopplevelsen har endret seg både for de med og de uten status, men det meste av det du legger frem her er jo aspekter som vitner om hvordan livet har endret seg for de med status. Jeg, som ikke har annen status enn EBS og som ikke gir meg mye annet enn noe ekstra baggasje, kan honestly si at jeg ikke ser den helt store forskjellen rent bortsett fra alt ekstra styr rundt sikkerhet osv. Dette gjør at reisen er mer strevsom enn den kanskje var tidligere. Den andre forskjellen er at det er betraktelig mye lettere å finne en billig reise.

Jeg opplever fortsatt at f.eks. ansatte i SGS er opptatte av å yte god service og løse problemer. Det er kanskje blitt færre av dem med årene.

Last edited by TOS; 26-12-2010 at 01:37.
Old 26-12-2010, 01:42   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Å reise uten status suger skikkelig. Amex Platinum er grunnen til at jeg alltid nå reiser med Delta når jeg har betalende billett. Da får jeg gratis bagasje og avslag på lounge.

Reiser man på ID gjelder andre regler, på godt og ondt ..

Quote:
... men i lengre perioder var det vel også restriksjoner i form av fredag/lørdag stays for å få billige billetter (husker ikke hvor lang tid tilbake man måtte for dette).
Dette forsvant da man begynte med enveispriser, og det ble drevet fram av 'de nye' selskapene, inspirert av Southwest. Ryanair var vel førstemann ut med dette i Eiropa, og etterhvert som de nye selskapene spredde seg, endret salgsmønsteret seg også. SAS var, etter hva jeg husker, raske med å tilpasse seg, i motsetning til f.eks. LH som tviholder på det 'gammeldagse' prissystemet der de kan.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules