Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2010, 16:59   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SAS danker ut Norwegian igjen

Undersøkelsen har ikke noe med Aftenposten å gjøre annet at de at de referer til den. At Aftenposten bruker Kjos United er Aftenpostens ord og har ikke noe med undersøkelsen å gjøre
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 17:22   #22
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

SAS-kameratene. Kjos United. Journalisten har vel en dragning mot fotball. Mye rart man skal klage på når det gjelder journalister....
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 19:27   #23
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Norwegian Re: SAS danker ut Norwegian igjen

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
...... at man slipper å tenke på om man skal ha bagasje eller ikke - samt at man slipper kredittkortgebyr (noe jeg i etterkant kom på at jeg uansett slapp, ettersom jeg har DY-kort...)
Tydeligvis flere enn meg som har Norwegian-kortet og som tror at man derved slipper gebyret. Men det tror ikke jeg lenger! Fordelen er simpelthen fjernet!
Old 15-12-2010, 19:46   #24
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Tydeligvis flere enn meg som har Norwegian-kortet og som tror at man derved slipper gebyret. Men det tror ikke jeg lenger! Fordelen er simpelthen fjernet!
Bank Norwegian Visa (Ingen tillegg)

Det er bare å sjekke i bookingsystemet om du fortsatt er i tvil
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 19:54   #25
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Jeg betalte gebyr for kjøp av Norwegianbilletter med mitt Norwegiankort i slutten av september (reise i oktober)! De siste linjene i kvitteringen ser slik ut:

Last edited by GF1; 15-12-2010 at 20:06. Reason: dokumentasjon
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 20:21   #26
-Daniel92
ScanFlyer Blue

-Daniel92's Avatar

Latterlig at folk flyr med SAS. Skjønner ikke det. Hvorfor fly DYRT når du kommer deg til samme sted for en billig penge?
SAS er billigere noen ganger, men det er svært sjeldent. Jeg flyr hvertfall uansett med Norwegian. Klart det beste selskapet i skandinavia
-Daniel92 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 20:27   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by -Daniel92 View Post
Latterlig at folk flyr med SAS. Skjønner ikke det. Hvorfor fly DYRT når du kommer deg til samme sted for en billig penge?
SAS er billigere noen ganger, men det er svært sjeldent. Jeg flyr hvertfall uansett med Norwegian. Klart det beste selskapet i skandinavia
Nuvel, det er vel mildt sagt en overforenkling av virkeligheten. Jeg finner stadig vekk billigere reiser med SAS, og bruker nok SAS minst like mye som DY (litt fordi fornuftige flight kombinasjoner for gjennomgående billetter er enklere å finne for SAS). I tillegg er det vel et spørsmål om DY flyr dit man skal og til det tidspunktet kan skal reise. Når jeg skal reise til Bruxelles så er ikke DY et alternativ. Da flyr jeg SAS, og det er jaggu ikke dyrt heller (1300 kr en vei fra TOS).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 21:07   #28
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by PeopleExpress View Post
Så kan du jo spørre om hvorfor SAS ikke innfører Økonomi Ekstra innenlands, det vil ikke jeg mene så mye om, men jeg peker på at Braathens SAFE prøvde nettopp det. Det tror jeg aldri ble noen suksess.
En stor forskjell fra da til nå var jo at SAS fortsatt serverte mat og drikke på de billige billettene med samme pris som Braathens sine. Husker jeg følte meg svindlet da jeg etter å ha kjøpt ungdomsbillett med Braathens den dagen de introduserte Best og Back forstod at jeg havnet på Back for samme pris som SAS tok med full servering. Og "Best"-maten var ikk eså mye å skrive hjem om.

Personlig velger jeg alltid SAS fremfor DY selv om DYs billetter allitd er 150 kr billigere for oss innenlands. Dette skyldes vel egentlig først og fremst at jeg har gullkort på SAS, og at de har bedre regularitet en Norwegian, og stenger gaten senere før avgang. Litt usikker på hva som ville vært best om det ikke hadde vært for gullkortet.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 01:20   #29
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
SAS-kameratene. Kjos United. Journalisten har vel en dragning mot fotball. Mye rart man skal klage på når det gjelder journalister....
Er vel ikke for mye forlangt at de klarer å skrive navnet på en betydelig aktør i bransjen korrekt uten å bruke (intern?) slang? Det er tross alt Aftenposten vi snakker om, ikke en eller annen skoleavis.

Ellers er jeg er selvsagt enig i at undersøkelsen ikke må bedømmes ut ifra en useriøs artikkel.

Last edited by LCH; 16-12-2010 at 01:22.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 03:15   #30
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Er vel ikke for mye forlangt at de klarer å skrive navnet på en betydelig aktør i bransjen korrekt uten å bruke (intern?) slang? Det er tross alt Aftenposten vi snakker om, ikke en eller annen skoleavis.
Det er en trend med bruk av "slang" blant dagens unge journalister tydeligvis.
Og Aftenposten blir verre og verre hva språk angår. Aftenposten pleide å være en garantist for korrekt riksmål. Nå leser jeg så mange dårlig skrevne artikler i denne avisen at jeg blir sjokkert mange ganger. Journalisthøgskolen skal visstnok være en av de skolene det er vanskeligst å komme inn på, og det kreves toppkarakterer i alle fag. Så da må det være norskundervisningen i skolen det er noe veldig alvorlig galt med.
Skremmende!
Stian is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 06:02   #31
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Jeg betalte gebyr for kjøp av Norwegianbilletter med mitt Norwegiankort i slutten av september (reise i oktober)! De siste linjene i kvitteringen ser slik ut
Websiden til Norwegian sier ingen gebyr så da må du ikke akseptere et gebyr på 40kr. Virker som en feilfakturering da jeg ikke har hørt at dette har skjedd med andre som benytter kortet.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 12:46   #32
LN-Capt
ScanFlyer Blue

Flott for SAS at de ble kåret til vinner i denne undersøkelsen. Gratulerer!
For mange forretningsreisende er nok SAS å foretrekke fremfor Norwegian av flere årsaker, så resultatet av undersøkelsen stiller jeg ikke spm ved.

Jeg er imidlertid litt nysgjerrig på hvordan Berg Hansen har vinklet spm sine.
Min erfaring er at Berg Hansen konsekvent foreslår SAS når man ber om et reiseforslag. (her snakker jeg selvfølgelig om sammenlignbare ruter/tider og ikke særlig differanse på billettprisen)
Jeg undrer om det er fler som sitter med samme følelsen, nemlig at Berg Hansen bevisst unngår DY om mulig?
Ettersom de selv sier de ikke får noen form for provisjon fra hverken den ene eller andre (eller har jeg misforstått på dette punktet??) burde det vel ikke være konsekvent utelatesle av DY, eller?
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 12:49   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post
Min erfaring er at Berg Hansen konsekvent foreslår SAS når man ber om et reiseforslag. (her snakker jeg selvfølgelig om sammenlignbare ruter/tider og ikke særlig differanse på billettprisen)
Bruker Berg-Hansen på jobben og nettløsningen deres som jeg stort sett bruker kan jeg ikke se foreslår SAS noe mer enn Norwegian. Stort sett går det på rutetid og pris på hva som kommer opp som forslag, men mitt inntrykk er at ingen blir forfordelt.

Uansett, så kommer det alltid opp en liste med mange alternativer jeg kan velge mellom
Old 16-12-2010, 12:51   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post
For mange forretningsreisende er nok SAS å foretrekke fremfor Norwegian av flere årsaker, så resultatet av undersøkelsen stiller jeg ikke spm ved.

Spørsmålene var ikke vinklet i det hele tatt. De kom i en slags tabellform, der man skulle rate ulike selskaper (bl.a. Norwegian, SAS, Widerøe, Ryanair og Lufthansa) på en skala fra 1-5 ut fra hvor godt man likte å reise med de ulike selskapene, hvem man foretrakk osv. Når jeg tok undersøkelsen virket den helt nøytral i alle ledd, og den handlet også om andre ting enn norsk innenlands. Den var ganske omfattende, og tok sikkert 20minutter å fylle ut.
Hvis jeg nå husker riktig da, som sagt er det noen uker siden, kanskje jeg tok den i oktober.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 12:55   #35
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by -Daniel92 View Post
For oss som flyr endel så kan jeg si at det du skriver her både blir for enkelt og rett og slett direkte feil. Først og fremst så er det gjerne en viss forskjell på laveste publiserte og den reelle prisen man betaler hos Norwegian, og så er det samtidig sånn at man som jobbreisende sjelden får bestilt billett så lang tid i forveien at det er noe særlig utvalg av billigbilletter uansett. Og da blir fort prisene veldig like på hverandre, samtidig som SAS etter min oppfatning og sett i forhold til mine behov leverer et vesentlig bedre produkt.
Old 16-12-2010, 12:57   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Spørsmålene var ikke vinklet i det hele tatt. De kom i en slags tabellform, der man skulle rate ulike selskaper (bl.a. Norwegian, SAS, Widerøe, Ryanair og Lufthansa) på en skala fra 1-5 ut fra hvor godt man likte å reise med de ulike selskapene, hvem man foretrakk osv.
Dette indikerer da det jeg nevnte i mitt første innlegg i tråden. Det handler ikke om foretrukket forstått som "hvem jeg reiser med", men foretrukket forstått som "når jeg reiser innenlands, hvem liker jeg best". Dette sier da ikke noe om volumer i forretningstrafikk, men hvem som liker hva. Greit nok.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 14:42   #37
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Websiden til Norwegian sier ingen gebyr så da må du ikke akseptere et gebyr på 40kr. Virker som en feilfakturering da jeg ikke har hørt at dette har skjedd med andre som benytter kortet.
Du hadde faktisk rett. Jeg fikk følgende svar fra Norwegian:

Jeg har sett på bookingen din og det stemmer nok dessverre at du har blitt belastet for kredittkortgebyr.

Du skal ikke betale kredittkort gebyr ved bruk av Bank Norwegian på våre hjemmesider, så her har det skjedd en feil. Jeg beklager dette! Vi refunderer kr.40,- tilbake til kortet, dette må sendes på delrefusjon, noe som dessverre tar 2-3 uker.

Jeg vil på ny beklage dette, vi feilmelder det og håper at dette ikke skjer på ny.
Reply

Posting Rules