Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2010, 13:25   #41
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Default Re: Ryanair vil fly fra Værnes!

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Skulle tro det var marked for flyvninger mellom Trondheim og London, Tyskland og Italia.
Det er en ting man skal merke seg. Vi er vant til å tenke på hvor VI reiser. Men det er faktisk folk som reiser i motsatt retning også. Og i Ryanairs tilfelle så er det en overvekt av italienere på flyene til/fra Torp til Italia. Så ikke bare tenk på hvor det er marked for oss nordmenn å reise. Tenk også hvor utlendingene vil. Verken Norwegian eller SAS kan matche Ryanair når det gjelder å bringe utlendinger til Norge. Det er jeg rimelig sikker på.

Ellers er jeg av den oppfatning at markedet skal bestemme. Hvis folk ønsker å fly med Ryanair, så greit nok. Ser ingen grunn til at de ikke skal være velkomne til Værnes. Og hvis folk ønsker å jobbe for de, til de betingelser selskapet tilbyr, greit nok. Det er prinisppielt for meg. Markedet bestemmer. Ikke alle er enige der, og greit er det. Den dagen et selskap har et elendig produkt, vil kundene forsvinne og selskapet dø. Den dagen et selskap tilbyr for dårlige vilkår, vil folk ikke søke dit. Man verken kan eller bør forby McDonalds, selv om de ikke serverer gourmet måltider, eller gir de ansatte veldig gode arbeidsforhold.

Og jeg er også av den oppfatningen om at om man kjøper inn stort, så bør man få rabatt. Det bør være lov å forhandle mellom to proffesjonelle parter.
Den dagen jeg skal kjøpe bil, er det for meg naturlig at jeg ikke får samme pris når jeg kjøper èn bil, som når et firma skal kjøpe inn 20 like biler. De bør ha mulighet til å forhandle med produsenten, og ikke betale den prisen det står i ruta på bilen. Samme bør gjelde i flybransjen. Synes jeg.

Alle seskaper forsøker å holde kostnadene så lave som mulig. Og når et selskap legger ned en avdeling her hjemme, og flytter den til India, så er det ikke for å drive veledighet.

IMM
Hundre prosent enig i det du skriver her! Amen!
Det du sier angående turister som kommer til Norge er noe som veldig mange ikke virker å være klar over når det gjelder Ryanair. Det er akkurat det samme på Rygge. Fly fra Spania og Italia er smekkfulle av Spanjoler og Italienere.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 14:17   #42
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Tenk også hvor utlendingene vil. Verken Norwegian eller SAS kan matche Ryanair når det gjelder å bringe utlendinger til Norge. Det er jeg rimelig sikker på.
Ehh, mener du pr. fly? Så mange flere avganger SAS og NAX har fra Norge virker dette helt tullete på meg..

Hadde du byttet ut "Norge" med ENRY kunne jeg forstått det..

Folk liker ikke Ryan Air fordi de er ledende på å ødelegge betingelser til ansatte i flybransjen, samtidig er de svært dårlige på kundebehandling ved uregelmesigheter.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 08-12-2010 at 14:21.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 14:19   #43
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Spennende nyheter!

Kanskje får man mulighet til å komme seg til Spania i påsken for under 4500 kr - som NAX og SAS forlanger. Konkurranse er alltid sunt, så jeg ønsker Ryanair hjertelig velkommen til TRD!
Novair is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 14:23   #44
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Tja, eller en Påsketur RYG-AGP for 3 974,97 NOK med FR... , så Påske er Påske også hos FR
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 14:29   #45
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Tja, eller en Påsketur RYG-AGP for 3 974,97 NOK med FR... , så Påske er Påske også hos FR
Selvsagt må man forvente litt høyere priser under høytidene, men med tre (Om FR skulle starte opp) ulike aktører på samme rute, vil det garantert bli en langt større krig om passasjerene, noe som også vil gjenspeiles i billettprisene.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 14:40   #46
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Novair View Post
Selvsagt må man forvente litt høyere priser under høytidene, men med tre (Om FR skulle starte opp) ulike aktører på samme rute, vil det garantert bli en langt større krig om passasjerene, noe som også vil gjenspeiles i billettprisene.
Ja for konkuransen er ikke relavant rundt "viken" med OSL, TRF , RYG ?

Jeg unner alle rimelige flypriser, men da skal det også være produsert på en "fair" måte.
Old 08-12-2010, 14:48   #47
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Ehh, mener du pr. fly? Så mange flere avganger SAS og NAX har fra Norge virker dette helt tullete på meg..

Hadde du byttet ut "Norge" med ENRY kunne jeg forstått det..

Folk liker ikke Ryan Air fordi de er ledende på å ødelegge betingelser til ansatte i flybransjen, samtidig er de svært dårlige på kundebehandling ved uregelmesigheter.

Ja, jeg mener pr fly selvfølgelig. Og det er verdt å merke seg når vi diskuterer hvilke ruter som eventuelt kan gå å starte. Vi tenker da på nordmenn som skal ut, og ikke på utlendinger som skal hit. Skjønner du hva jeg mener nå?
For SAS og Norwegian er det mer relevant å tenke på hvor vi nordmenn skal, fordi de har langt færre utlendinger på sine fly. Tullete? Ikke for meg, men mulig det er tullete for deg.

Folk liker ikke Ryanair når det kommer til spørreundersøkelser. Når det gjelder den dagen de skal kjøpe en flybillett, så liker de Ryanair godt nok til at de reise med de. Uansett om andre er bedre på service ved uregelmessigheter.

De har over 70 millioner passasjerer i året. Det ville de ikke hatt dersom folk flest var missfornøyde med det produktet de kjøpte. Selv kan jeg gjerne la meg lure èn gang, men kommer da ikke tilbake som kunde. Ryanair har i lang tid bevisst at de leverer den varen folk forventer. Og folk flest anser nok sjansen til å havne i irr situasjoner som så liten at de er villige til å ta sjansen. Slik tenker jeg, og sikkert flere med meg.
Old 08-12-2010, 14:56   #48
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Ryanair behøver bare å selge 3 slike billetter så har de dekket inn lønnen til en kabinansatt i en hel måned. Det er god business
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 15:02   #49
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Klart Ryanair bringer turister til Norge, men er dette turister som legger igjen noe særlig med penger? Det er jo tydeligvis de mest prissensitive turistene, er det de vi ser med telt og ryggsekk og medbragte suppeposer?
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 15:02   #50
Mchansern
ScanFlyer Blue

Quote:
fant billetter fra OSL-AGP til drøye 12.000 kroner tur/retur. Ikke så gal business det heller, selv om mat da er inkludert
Dyr mat må jeg si.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 15:04   #51
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Ja, jeg mener pr fly selvfølgelig. Og det er verdt å merke seg når vi diskuterer hvilke ruter som eventuelt kan gå å starte. Vi tenker da på nordmenn som skal ut, og ikke på utlendinger som skal hit. Skjønner du hva jeg mener nå?
For SAS og Norwegian er det mer relevant å tenke på hvor vi nordmenn skal, fordi de har langt færre utlendinger på sine fly. Tullete? Ikke for meg, men mulig det er tullete for deg.
Du sier at SAS (og NAX) ikke kan matche RYR når det gjelder å bringe utlendinger til Norge. For meg er det en tullete påstand før du presiserer at det er pr fly..

Når vi snakker pr fly, så har nok RYR flere % utlendinger i setene. Men de som kommer med RYR er neppe like kjøpesterke som de som kommer med KLM, SAS, BAW, AAL etc. Det er de kjøpesterke turistene vi vil ha.

Enig med deg at det for (spesielt)NAX er mest interessant hvor nordmenn vil..

Med småfly/*mikro
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
Old 08-12-2010, 15:04   #52
Mchansern
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Klart Ryanair bringer turister til Norge, men er dette turister som legger igjen noe særlig med penger? Det er jo tydeligvis de mest prissensitive turistene, er det de vi ser med telt og ryggsekk og medbragte suppeposer?
Eventuelt så er dette turister som faktisk vil bruke penger på destinasjonen fremfor flyet og bruker flyturen til det den er til. Nemlig transport.

Selv har jeg fløyet easyJet (omtrent samme som FR) til Italia bodd på 5* hotell, spist på restauranter hver dag og leid bil.

Last edited by Mchansern; 08-12-2010 at 15:17.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 15:07   #53
haavig
ScanFlyer Silver

[QUOTE=STARSHIP 2;583961]Du sier at SAS (og NAX) ikke kan matche RYR når det gjelder å bringe utlendinger til Norge. For meg er det en tullete påstand før du presiserer at det er pr fly..

Når vi snakker pr fly, så har nok RYR flere % utlendinger i setene. Men de som kommer med RYR er neppe like kjøpesterke som de som kommer med KLM, SAS, BAW, AAL etc. Det er de kjøpesterke turistene vi vil ha.

Så det er bare 'rike' utlendinger som skal få gleden av å se Norge?

For en åpen og gjestfri holdning!
haavig is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 15:32   #54
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Så det er bare 'rike' utlendinger som skal få gleden av å se Norge?

For en åpen og gjestfri holdning!
Grunnen til at vi har turistindustri er vel hovedsaklig for å få penger i kassa (inkl. jobber etc)? Det ble tidligere i tråden et sted nevnt noe om synergieffekter ved at RYR bringer så mange utlendinger..

Bare de som kan betale for seg skal få gleden av Norge ja, og jo mere de betaler jo bedre er det. Bare sånn det er det

Med småfly/*mikro
Old 08-12-2010, 15:39   #55
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Jeg hadde vel sett for meg at RyanAir ville fly til enten

Trondheim Lufthavn Ørlandet
eller
Trondheim Lufthavn Namsos

Eller hvis Kjell Inge får forlenget rullebanen: Trondheim Lufthavn Oppdal

Eller hur?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 15:50   #56
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

Det finnes sikkert endel ryggsekkturister. Men det finnes også folk med godt med penger som reiser med Ryanair. Som jeg har nevnt et par hundre ganger tidligere, så er det ikke alltid prisen som betyr mest for alle. Man kan godt være en av landets rikeste, og allikevel velge Ryanair til London dersom man bor i Larvik. Tro det eller ei.

Selv er jeg langt fra pengesterk, men har noen ganger unnet meg (og familien) å bo på veldig fine hoteller, og kost oss med alle mulige typer dyre utflukter, selv om jeg har reist billig dit jeg dro. Skulle ønske folk ikke var så forutinntatte når det gjelder oss som reiser med Ryanair.

Last edited by imm; 08-12-2010 at 16:22.
imm is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 17:00   #57
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Michael O Leary skulle en gang fly hjem fra Stansted da flyet ble delayed pga vær. Da var det en pasasjer som også skulle hjem som benyttet sjansen til å få ut litt aggresjon å beskylte Ryanair for å ikke gjøre noe.
Michael O Leary spurte tilbake; hvor mange ganger i året så du familien din før? da pasasjeren svarte ca en gang......
Dere skjønner vel poenget

Siden alle rykter om Ryanair er negative så vil jeg si at jeg har hørt at en Ryanair lærling tjener 2000 kr mer i måneden en en lærling i Norwegian.

Også til en fakta opplysning: En vanlig Ryanair kabin annsatt tjener pluss minus 20 000 kr i måneden. Det er mer en det jeg tjener på mitt faste arbeid! Lønna som står i avisene er for nyansatte lærlinger!

Til slutt vil jeg anbefale alle som er imot Ryanair basert på det de leser i Media til å høre på hva IMM har å si. Jeg jobber også med Ryanair og det er så mye usannheter rundt dette selskapet som blir skrevet. Har ett inntrykk at det er pro SAS og pro Norwegian mennesker som ikke ønsker økt konkuranse i Norge.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 17:30   #58
T.A.K
ScanFlyer Blue

I Norge er alle turister velkommen. Noen må også bo på vandrerhjemmene. Toro får solgt flere poser supper og Statoil får solgt mer diesel til de som kommer med bil. Alle monner drar.

Det gjenstår enda å se om FR går med på "forhatte" Avinor sine krav.
Eller er det omvendt? Samme det

Last edited by T.A.K; 08-12-2010 at 17:32.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 17:34   #59
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Ryanair skal ha for at de har funnet en nisje og gjort det bra. Men JEG syns ikke de har tilført luftfartsbrasjen noe positivt. De var feks. tidlig ute med å ikke betale typerating for jobbsøkere. Husker det kostet noen tusen bare å søke jobb der, hvertfall hvis du kom til simulatortester.. Jeg har aldri flydd med dem, men det er sikkert helt greit når det ikke er noe spesielt som skjer.

Jeg tipper de kan gjøre det bra på ENVA-EKCH/ENRY/EGSS

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Eller hur?

BF
Trondheim Lufthavn Røros? Der kan de kanskje ta ned flyene også..

Muligens Stavanger lufthavn Lista etter hvert?

Med småfly/*mikro

Last edited by STARSHIP 2; 08-12-2010 at 17:53.
Old 08-12-2010, 17:41   #60
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Michael O Leary skulle en gang fly hjem fra Stansted da flyet ble delayed pga vær. Da var det en pasasjer som også skulle hjem som benyttet sjansen til å få ut litt aggresjon å beskylte Ryanair for å ikke gjøre noe.
Michael O Leary spurte tilbake; hvor mange ganger i året så du familien din før? da pasasjeren svarte ca en gang......
Dere skjønner vel poenget

Siden alle rykter om Ryanair er negative så vil jeg si at jeg har hørt at en Ryanair lærling tjener 2000 kr mer i måneden en en lærling i Norwegian.

Også til en fakta opplysning: En vanlig Ryanair kabin annsatt tjener pluss minus 20 000 kr i måneden. Det er mer en det jeg tjener på mitt faste arbeid! Lønna som står i avisene er for nyansatte lærlinger!

Til slutt vil jeg anbefale alle som er imot Ryanair basert på det de leser i Media til å høre på hva IMM har å si. Jeg jobber også med Ryanair og det er så mye usannheter rundt dette selskapet som blir skrevet. Har ett inntrykk at det er pro SAS og pro Norwegian mennesker som ikke ønsker økt konkuranse i Norge.
Nå hevder jo FR selv at snittlønna i FR er 370.000NOK i året , http://www.moss-avis.no/nyheter/pres...nair-1.5757795 , men glemmer nok her å spesifisere det mer nøye for FD vs CC

Andre hevder at CC lønna ligger på rundt 13.000NOK/mnd som jeg tror er nærmere sannheten.
Reply

Posting Rules