![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Sjekk videoen av Svee på isen - og når han setter seg ombod i SAS-flyet! Shit, han hadde kommet seg ut av et brennende fly før meg iallefall - selv uten fungerende ben! Etter det jeg forstår har skillet ved 4 timer som SAS opererer med ikke noe med sikkerhet å gjøre, men heller det at det ikke er mulig å hjelpe folk på do... Godt noen flyselskaper fremdeles har anstendighet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: May 2010
Posts: 48
|
![]()
Jeg ser i repotasjen at han sitter på rad i hos SAS. JEg vet at hos Norwegian er denne regnet som nødutgang og ingen ved redusert mobilitet får sitte her.. Stusset litt over dette....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,468
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: May 2010
Posts: 48
|
![]()
Ok, da er dette forskjellig praksis hos selskapene.. Men jeg forstår DY i denne saken. De kan jo ikke ta vurderinger i hvert tilfelle om vedkommende trenger ledsager eller ikke.. Hvem skulle tatt denne vurderingen?
DY Kundesenter på telefon? DY Kaptein og måtte avvise vedkommende på gate? Handing Agenten ved Innsjekk/Gate? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Det kreves ledsager for PRMs som i dette tilfellet, men dette kan hos oss være en av kabinbesetningen. Derfor har vi begrensninger på antall PRMs uten egen ledsager i henhold til antallet kabinbesetning ombord. Det åpnes også for muligheten at de på bakken på forhånd spør en annen passasjer om han kan fungere som ledsager for passasjeren som er PRM.
Virker noe usmidig fra Norwegian sin side i dette tilfellet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hva skjer med de siste 18 eller 21 dersom de har et fullt fly?
Skånvik: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
168 186, ser du litt likhet mellom disse tallene. Alle vet at journalister har problemer med tall, og jeg regner med at Skånvik sa det siste tallet mens journalisten har ...
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 122
|
![]() Quote:
Hvor går grensen? Denne mannen her ser ut til å være veldig selvstendig, men man finner også det totalt motsatte innen samme kategori. Bør man ha enda en kategori for å spesifisere PRM? Så lenge kabinbesetningen har disp fra å hjelpe disse ved nødsituasjon bør man spørre seg hvor forsvarlig det er å reise alene. No offence! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Regelen i SAS har jeg fått bekreftet fra vår cabin-safety sjef er at på flygninger over 4 timer skal funksjonshemmede ha med seg ledsager pga taloettbesøk etc, det har ingenting med at det er mere farlig på en tur over fire timer enn under. Videre etterlever man i SAS EU-OPS regelen om at vi kan ha inntil tre funksjonshemmede pr flight uten eskorte på en 737 - da tar nemlig hver C/A ansvar for én funksjonshemmet passasjer hver.
Så, SAS tar ansvar, Norwegian gjør det ikke. God helg |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
|
![]()
Hmm, kommentarene er litt ensidig her føler jeg. Det er jo ett reelt problem å evakuere folk i rullestol ved en nødssituasjon. Skal alle CA-ene være bundet opp i å løfte ut bevegelseshemmede ved en krisesituasjon? Vedkommende i reportasjen er jeg enig i klarer seg fint selv, men nå er mange rullestolbrukere ikke i stand til dette
Er helt enig i den siste posten din. Norwegian bør starte med en viss differensiering, da det må være veldig fornærmende å få vite at det kreves ledsager når en er såpass funksjonsfrisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Ville ikke mange føle det minst like diskriminerende å bli satt på en "funksjonstest" før man fikk kjøpe flybillett?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
|
![]() Quote:
Kan man da si SAS ikke tar sikkerheten på alvor? (Ja, jeg spiller djevelens advvokat nå ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
|
![]()
Vel for å vinkle saken litt anneledes....
Jeg har jobbet som bakkepersonele og kabinpersonale siste 4 år. Funksjonshemmede har reist med/uten ledsaker uttallige ganger når jeg har jobbet og det er første gang jeg har hørt at dette er noe som helst problem. Kunden får tildelt A eller F sete langt forran i flyet. Er rad 1 nødvendig kan det faktisk gis dispensasjon fra Kaptein/Kabinsjef for sete 1F. Medema(OSL) eller handlingagenten sørger for å bringe passasjeren trygt til flyet og selvfølgelig av igjen. Virker som denne kunden er blitt et offer for et mer teoretisk "problem" en det som faktisk er tilfelle og praksis ute i den daglige driften. Jeg er sikker på at Norwegian nå vil ta en gjennomgang av saken for dette er dessverre en meget uheldig konsekvens. Alle skal være velkommen ombord hos Norwegian ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 122
|
![]()
Når vi snakker WCHC, altså pax som må løftes inn/ut av setet, kan jeg ikke se hva en ledsager vil kunne hjelpe til med hva gjelder toalettbesøk etc. Mange av disse passasjerene er komplett umulig å få inn og ut av toalettet i det hele tatt.
Det er mange fine regler som finnes, men man må se hva som skjer i realiteten. Hvor mange klarer å slepe 100kg+ opp en trang midtgang? Og hva hvis en pax velger å velte seg ned i midtgangen i et forsøk på å komme seg ut ved en nødsituasjon? En C/A per passasjer gir ingen mening! Jeg synes det er fint Handicapforbundet bygger opp og tar vare på rettigheter til handicapede. PRM-assistanse er vel den eneste gebyrfrie tjenesten igjen hos Ryanair? Samtidig må forbundet se sine medlemmers behov i sammenheng med andres behov. Det er ingen menneskerett å ta rutefly - og det bør heller ikke bli det. I mine øyne tar ingen av flyselskapene feil her. SAS' løsning fungerer til det daglige, men jeg synes det er synd at man ofte må ta i bruk dispensasjoner for å ta det med disse passasjerene. Btw: Ingen kan ha tenkt på "universell utformingen" ved innkjøpet av CRJ900. Med disse trappene er bæringer rene marerittet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Ser ikke problemet med passasjerer i rullestol.
De klarer seg som oftest veldig bra selv, hopper inn og ut av stolen lettere en en 20 åring, og er generelt veldig hyggelige mennesker. Rad 1 hos SAS er IKKE "flor-level" exit, da det er bulkhead, og dermed kan brukes av PRM`er |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden | HenrikL92 | Flyforum | 45 | 06-02-2020 21:02 |
Delta diskriminerer i Seattle | LN-MOW | Småprat | 5 | 20-07-2018 17:22 |
Norwegian selger seg ned i Bank Norwegian | Someone | Småprat | 1 | 20-12-2017 08:05 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
SAS diskriminerer på navn ved innsjekk? | Utflyttet | Flyforum | 8 | 24-10-2007 12:54 |