Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2010, 12:06   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Norwegian Norwegian diskriminerer

Quote:
Norwegian nekter å ta med Stig Tore Svee og andre funksjonshemmede uten ledsagere på flytur.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.7398058

Sjekk videoen av Svee på isen - og når han setter seg ombod i SAS-flyet!
Shit, han hadde kommet seg ut av et brennende fly før meg iallefall - selv uten fungerende ben!

Etter det jeg forstår har skillet ved 4 timer som SAS opererer med ikke noe med sikkerhet å gjøre, men heller det at det ikke er mulig å hjelpe folk på do...

Godt noen flyselskaper fremdeles har anstendighet

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 12:22   #2
Elling
Newcomer

Default Re: Norwegian diskriminerer

Jeg ser i repotasjen at han sitter på rad i hos SAS. JEg vet at hos Norwegian er denne regnet som nødutgang og ingen ved redusert mobilitet får sitte her.. Stusset litt over dette....
Elling is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 12:30   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Elling View Post
Jeg ser i repotasjen at han sitter på rad i hos SAS. JEg vet at hos Norwegian er denne regnet som nødutgang og ingen ved redusert mobilitet får sitte her.. Stusset litt over dette....
Rad 1 er ikke nødutgang hos SAS, da både doen og galley gjør at dette er en bulkhead rad og ikke nødutgang
Old 26-11-2010, 12:35   #4
Elling
Newcomer

Ok, da er dette forskjellig praksis hos selskapene.. Men jeg forstår DY i denne saken. De kan jo ikke ta vurderinger i hvert tilfelle om vedkommende trenger ledsager eller ikke.. Hvem skulle tatt denne vurderingen?

DY Kundesenter på telefon?
DY Kaptein og måtte avvise vedkommende på gate?
Handing Agenten ved Innsjekk/Gate?
Elling is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 12:46   #5
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Det kreves ledsager for PRMs som i dette tilfellet, men dette kan hos oss være en av kabinbesetningen. Derfor har vi begrensninger på antall PRMs uten egen ledsager i henhold til antallet kabinbesetning ombord. Det åpnes også for muligheten at de på bakken på forhånd spør en annen passasjer om han kan fungere som ledsager for passasjeren som er PRM.

Virker noe usmidig fra Norwegian sin side i dette tilfellet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 12:50   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Hva skjer med de siste 18 eller 21 dersom de har et fullt fly?
Skånvik:
Quote:
Våre crew-medlemmer skal kunne hjelpe 168 passasjerer ut på kort tid ved en ulykke.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 12:52   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hva skjer med de siste 18 eller 21 dersom de har et fullt fly?
Skånvik:
De har ikke betalt evakuerings-gebyr...

VOLARE NECESSE EST
Old 26-11-2010, 12:53   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

168 186, ser du litt likhet mellom disse tallene. Alle vet at journalister har problemer med tall, og jeg regner med at Skånvik sa det siste tallet mens journalisten har ...
Old 26-11-2010, 12:56   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by CK View Post
De har ikke betalt evakuerings-gebyr...
Det var dagens!!
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 14:06   #10
NB
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Rad 1 er ikke nødutgang hos SAS, da både doen og galley gjør at dette er en bulkhead rad og ikke nødutgang
Det skal ikke plasseres WCHC (wheelchair-carry) på rad 1 hos SAS, bulkhead eller ei. Og med mindre A-setet forble tomt, skulle han strengt talt ikke sittet i et B-sete heller. Dette for at ingen skal bli blokkert innenfor.

Hvor går grensen? Denne mannen her ser ut til å være veldig selvstendig, men man finner også det totalt motsatte innen samme kategori. Bør man ha enda en kategori for å spesifisere PRM? Så lenge kabinbesetningen har disp fra å hjelpe disse ved nødsituasjon bør man spørre seg hvor forsvarlig det er å reise alene. No offence!
NB is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 15:09   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Regelen i SAS har jeg fått bekreftet fra vår cabin-safety sjef er at på flygninger over 4 timer skal funksjonshemmede ha med seg ledsager pga taloettbesøk etc, det har ingenting med at det er mere farlig på en tur over fire timer enn under. Videre etterlever man i SAS EU-OPS regelen om at vi kan ha inntil tre funksjonshemmede pr flight uten eskorte på en 737 - da tar nemlig hver C/A ansvar for én funksjonshemmet passasjer hver.
Så, SAS tar ansvar, Norwegian gjør det ikke. God helg

VOLARE NECESSE EST
Old 26-11-2010, 15:10   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Hvor går grensen? Denne mannen her ser ut til å være veldig selvstendig, men man finner også det totalt motsatte innen samme kategori. Bør man ha enda en kategori for å spesifisere PRM? Så lenge kabinbesetningen har disp fra å hjelpe disse ved nødsituasjon bør man spørre seg hvor forsvarlig det er å reise alene. No offence!
Dessuten mener jeg det er slik at vi kan gjøre unntak for maksregelen for funksjonshemmede når vedkommende er så selvhjulpne som denne karen. Som sagt - han der kommer seg raskere ut av flyet enn meg...

VOLARE NECESSE EST
Old 26-11-2010, 16:01   #13
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Hmm, kommentarene er litt ensidig her føler jeg. Det er jo ett reelt problem å evakuere folk i rullestol ved en nødssituasjon. Skal alle CA-ene være bundet opp i å løfte ut bevegelseshemmede ved en krisesituasjon? Vedkommende i reportasjen er jeg enig i klarer seg fint selv, men nå er mange rullestolbrukere ikke i stand til dette

Er helt enig i den siste posten din. Norwegian bør starte med en viss differensiering, da det må være veldig fornærmende å få vite at det kreves ledsager når en er såpass funksjonsfrisk.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 16:26   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Norwegian bør starte med en viss differensiering, da det må være veldig fornærmende å få vite at det kreves ledsager når en er såpass funksjonsfrisk.
Ville ikke mange føle det minst like diskriminerende å bli satt på en "funksjonstest" før man fikk kjøpe flybillett?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 16:39   #15
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ville ikke mange føle det minst like diskriminerende å bli satt på en "funksjonstest" før man fikk kjøpe flybillett?
Mulig det, men alternativet syntes jo å være nekt for alle her. Går jo an for handikapforbundet å gå i dialog med norwegian for å finne en tålig løsning for begge. Stiller meg fortsatt litt undrende til forskjellen mellom SAS/Norwegian her. SAS mener Norwegian er smålig, mens Norwegian begrunner praksisen i sikkerhetshensyn.

Kan man da si SAS ikke tar sikkerheten på alvor? (Ja, jeg spiller djevelens advvokat nå ).
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 17:01   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Vel for å vinkle saken litt anneledes....

Jeg har jobbet som bakkepersonele og kabinpersonale siste 4 år.
Funksjonshemmede har reist med/uten ledsaker uttallige ganger når jeg har jobbet og det er første gang jeg har hørt at dette er noe som helst problem.
Kunden får tildelt A eller F sete langt forran i flyet. Er rad 1 nødvendig kan det faktisk gis dispensasjon fra Kaptein/Kabinsjef for sete 1F.
Medema(OSL) eller handlingagenten sørger for å bringe passasjeren trygt til flyet og selvfølgelig av igjen.

Virker som denne kunden er blitt et offer for et mer teoretisk "problem" en det som faktisk er tilfelle og praksis ute i den daglige driften.

Jeg er sikker på at Norwegian nå vil ta en gjennomgang av saken for dette er dessverre en meget uheldig konsekvens.
Alle skal være velkommen ombord hos Norwegian
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 21:47   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Quote:
Ok, da er dette forskjellig praksis hos selskapene..
Nei, de har forskjellge fly. DY har en del fly uten galley eller vegg mellom første rad og utgangsdøra, og har nok av den grunn lagt å definere raden som nødutgang på alle typene slik at de kan stokke om på flyene uten å måtte flytte folk. Egentlig hen grei ordning.

Old 27-11-2010, 03:05   #18
NB
ScanFlyer Blue

Når vi snakker WCHC, altså pax som må løftes inn/ut av setet, kan jeg ikke se hva en ledsager vil kunne hjelpe til med hva gjelder toalettbesøk etc. Mange av disse passasjerene er komplett umulig å få inn og ut av toalettet i det hele tatt.

Det er mange fine regler som finnes, men man må se hva som skjer i realiteten. Hvor mange klarer å slepe 100kg+ opp en trang midtgang? Og hva hvis en pax velger å velte seg ned i midtgangen i et forsøk på å komme seg ut ved en nødsituasjon? En C/A per passasjer gir ingen mening!

Jeg synes det er fint Handicapforbundet bygger opp og tar vare på rettigheter til handicapede. PRM-assistanse er vel den eneste gebyrfrie tjenesten igjen hos Ryanair? Samtidig må forbundet se sine medlemmers behov i sammenheng med andres behov. Det er ingen menneskerett å ta rutefly - og det bør heller ikke bli det.

I mine øyne tar ingen av flyselskapene feil her. SAS' løsning fungerer til det daglige, men jeg synes det er synd at man ofte må ta i bruk dispensasjoner for å ta det med disse passasjerene. Btw: Ingen kan ha tenkt på "universell utformingen" ved innkjøpet av CRJ900. Med disse trappene er bæringer rene marerittet!
NB is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2010, 11:06   #19
putzmeister
ScanFlyer Dusty

putzmeister's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det var dagens!!

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2010, 13:44   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Ser ikke problemet med passasjerer i rullestol.
De klarer seg som oftest veldig bra selv, hopper inn og ut av stolen lettere en en 20 åring, og er generelt veldig hyggelige mennesker.
Rad 1 hos SAS er IKKE "flor-level" exit, da det er bulkhead, og dermed kan brukes av PRM`er
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules