![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Julebordsesongen har begynt !
Fra NRK.no Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Det hører vel med til historien at en Avinor-bil ble ramponert i samme slengen, samt at det ble benyttet en ekstern stige for å komme seg opp til rømningsstigen.
Men før noen begynner å messe om flysikkerhet, så er det altså umulig å slippe inn i tårnkabinen uten at luka blir åpnet ovenifra. |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
at your service!
|
![]()
for et fantastisk dårlig innlegg.....
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Shitt påmmfritt!
Det kunne jo vært han Alf Kaida som klatret!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flysitter
|
![]()
Sikkert bare en som såg tårnet å tenkte : wow. Spotterplattform!! :-P
|
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg beklager at jeg på forhånd ikke kjente tårnet på Sola godt nok til å vite at de har en åpning nedover og ut i friluft fra "tårnkabinen" (i tillegg til den jeg antar er på innsiden). Jeg beklager også at mine klarsynte evner ikke er tilstrekkelig store til at jeg kunne vite at det implisitt var denne som var omtalt i dette tilfellet. Men jeg skal ta din kommentar til etteretning og absolutt vurdere å ringe Snåsamannen før jeg svarer på et lignende innlegg i fremtiden.
Samtidig må det legges til at åpningsinnlegget rett ut forteller at mannen ble sluppet inn i tårnet, og det var således nærliggende å anta at det var derfra man ikke kom videre uten invitasjon. Quote:
![]() Last edited by slankebrusmannen; 23-11-2010 at 09:57. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Åpningsinlegget skriver også ganske klart og tydelig at han klatret opp på utsiden og ble sluppet inn. Ut i fra det burde man vel kunne regne ut at det er en dør/luke i toppen av tårnet og ut i friluft, selv om man ikke er klarsynt!
|
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg har lest innlegg 1 og 2 og der finnes intet som styrker dine teorier.
Quote:
Det er vel på tide at du gir deg nå? |
|
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
OK, jeg har tenkt meg litt om og finner grunn til å prøve å uttrykke meg litt klarere, om hvordan jeg har lest og tenkt mens jeg leste dette. Jeg vil da oppfordre til at man overser innlegg fra min side mellom mitt første og dette, fordi de trolig er preget av misforståelser. På denne måten kan vi forhåpentligvis spore diskusjonen over til noe fruktbart, om det i det hele tatt er noe å diskutere her.
Første innlegg forteller at en mann har klatret opp tårnet på utsiden og blitt sluppet inn. Alt greit så langt. Neste innlegg forteller at dette ikke er en sikkerhetsrisiko fordi man ikke slipper inn i tårnkabinen uten at luken åpnes innenfra. På dette tidspunktet gjør jeg da følgende, sikkert feilaktige, antagelse, og kanskje er jeg den eneste i verden som ville tenke sånn: Jeg antar at vedkommende fullemann ikke har sluppet inn der moroa skjer, og at dette er i "kabinen". Følgelig må han ha kommet til et oppholdsrom eller lignende og det må være en dør eller luke til - som også bare åpnes innenfra (at vi i første innlegg snakker en nødutgang og at denne bare åpnes fra innsiden sier i grunnen seg selv). Til mitt forsvar kan jeg tillate meg å nevne at IL-2 tilsynelatende tok problemstillingen med en gang. Om man er meg, kan man nå enkelt dedusere at sistemann som forlater selve hjertet av tårnet på Sola, stenger det for godt. Det høres veldig trygt ut og jeg antar at det er døgnbemanning, men selv jeg skjønner forsåvidt at det må finnes en annen måte, i fall f.eks. en streik (og for i det hele tatt ha fått satt tårnet i drift). Men jeg vet på dette tidspunktet ikke hvordan. Imidlertid tror jeg nå at jeg har skjønt at det likevel var nødutgangen det var snakk om, og at vedkommende fullemann i så fall faktisk var kommet inn der moroa foregår - eller i alle fall hadde en slags tilgang. Om dette er en riktig tolkning, må jeg få tillate å spørre hvorfor dette ikke er en sikkerhetsrisiko. Det man i så fall sier er at alt man trenger for å ta kontroll over tårnet i Stavanger er en stige, en evne til å spille (eventuelt være) full og et passende våpen, om enn natt til søndag sikkert ville være et dumt tidspunkt å gjøre det på. Det hadde sikkert også hjulpet litt om jeg hadde lest artikkelen før jeg postet noe, om enn de to setningene som er sitert faktisk forteller det aller meste. Jeg tar selvkritikk for å ha brukt tastaturet og tilbyr fredspipe om noen føler behovet. Jeg skal også forsøke å unngå halv- og heldårlige vitser i fremtiden. Men ja, jeg er også nysgjerrig. Om noen vil fortelle litt om hvilke sikkerhetsbarrierer man har i norske tårn, så for all del. |
![]() |
![]() |
#17 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Tårnet er ikke mer avansert enn at man kommer inne der man blir sluppet inn. Da jeg sa at det ikke var noe sikkerhetsrisiko så mener jeg at man ikke kommer seg inn uten å bli sluppet inn av noen.
I dette tilfellet ble jo vedkommende sluppet inn fordi mine kolleger i tårnet mente at det innebar en viss fare for mannens liv og helse om man lot ham henge der/evt prøve seg på tur ned. (Jeg har bare medias opplysninger i denne saken) Dette er vel omtrent som alle andre steder.. hvis noen slipper inn en mann i bankhvelvet, så får han jo tilgang på pengene.. Poenget er at han ikke kommer seg dit av seg selv. Til ditt spørsmål om når flygeledere streiket, dreier det seg forøvrig om en times politisk streik (sammen med flyselskapansatte mot Staten) i 2000, samt en streik i 1998 der flygelederne ble tatt ut i streik av AF. Eldre enn dette har jeg ikke fått tak i opplysninger om, men det begynner å bli en stund siden NFF streiket av "egeninteresse". |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Etter flere henvendelser: "Flygelederstreik" og "Hvordan er døren på tårnet ser ut" er to forskjellige ting. De som føler det som et tema det er verdt å debattere kan gjøre det her: http://forum.flyprat.no/newthread.php?do=newthread&f=12 "Fulle folk" kan diskuteres på debattsidene til en eller annen lokalavis. </mod>
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Full mann pisset på medpassasjer | TigerBlack | Flyforum | 0 | 28-04-2009 10:41 |
Full mann førte til mellomlanding på ARN | Trety | Flyforum | 6 | 17-10-2006 16:53 |
Full mann stjal fly.... | Concorde | Flyforum | 1 | 16-10-2004 13:12 |
Billettløs mann utløste full bombesjekk på Flesland | Exiz | Flyforum | 3 | 08-10-2004 00:25 |