Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2010, 15:42   #1
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Lufthansa flåten

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Men jeg undres, hvor lenge kan Lufthansa operere en langdistanseflåte som er mindre effektiv en konkurentenes, uten at det vil svekke deres konkurranseevne?
Med den logikken er det jo kjemperart at AA opererer hele 236 MD80.
Som BU662 sier er det langt mer enn fuel-forbruk som bestemmer hvor effektiv/økonomisk en flytype er for et selskap.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 16:48   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Lufthansa Re: Lufthansa flåten

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det er langt mere som går inn i flåtevalg en den rene fuel-consumption.

Internt i LH har man en slags reglverk for å finne ut hvilked flytype er best egnet ("Lufthansa-Methoden"). Til denne tidspunkt da LH bestillte sine fly kom de A340 som vinner ut av dette vurdering. En stor del av dette vurderinger er operating performance ved de flyplasser de flyr til. Og her stikker en 4-motors fly ofte bedre ut enn en 2-motors fly.
Nå er det vel snart bare B747-8 og A380-800 å få kjøpt som har fire motorer. Den gangen LH valgte flåte var nok den løsningen den mest gunstige ja. Men LHs A340 vil vel ganske sikkert bli erstattet av et tomotorsfly når den dagen kommer. Og da ser jeg som sagt for meg 777 og 350 som de aktuelle kandidater. Finnes det evt andre aktuelle kandidater i det hele tatt? 787 blir vel for liten.

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Med den logikken er det jo kjemperart at AA opererer hele 236 MD80.
Som BU662 sier er det langt mer enn fuel-forbruk som bestemmer hvor effektiv/økonomisk en flytype er for et selskap.
Jeg er fult klar over at fuelforbruk er langt fra den eneste faktoren som spiller inn, men fuelforbruk har jo tross alt stor betydning for effektiv drift. MD og andre eldre fly blir kanskje gunstige når oljeprisen er på 70 dollar, men hva skjer hvis prisen blir 140 dollar igjen? Da vil vel selskaper som har satset mest på drivstoffeffektive fly få en vesentlig fordel.

Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 16:50.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 17:07   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa flåten

@Boeing_fan.

Sikkert er det alltid ønskelig å ha den mest moderne flyflåte i sitt stall. Mens det koster dyrt og LH og alle andre selskaper står i beinhard konkurranse om kunder som minsker de profitter.

Har du 100NOK, så må du velge hvilked flyblad du kjøper. Slik er det også med LH. De har ikke ubregenset med penger, så setter man prioriteter. Hos LH ble de satt slik:

+15 A380 som rent tilvekst
+20/40 748 som erstattning for sine -400er. De 20 opsjoner gjenspeiler rom for mulig vekst.

Så har man også åpne bestillinger for en del A32S, EMB, CS og A330 fly som spres i heile gruppen. All dette må finanseres.

Per idag har LH sitt flåte en netto-verdi på 8 Mrd. €, noko som er 32 Mrd. NOK. Vil du erstatte disse fly på kort sikt, trenger du meget høy cash-flow eller mye penger på banka. Begge finnes dessverre ikke.
Samtidlig har hver fly i LH flåten en økonomisk levetid av 25 år og ble slik nedskrivet.

Neste prioritæt blir mellommarked, dvs 787 eller A350. Uten at det haster. Internt har LH hatt en klart favoritt, men ingenting er bestillt så lenge. Dette fly må ha charakteristika slik at den kan erstatte alle A340-300. De 340-600 går ingen sted i den neste 10-15 år. De blir hos LH og faktisk tjener man mye penger med disse.

Langt på horisonten står erstatting av alle 737CL + de første pakke av A32S (D-AIP* og D-AIQ* pluss A319 som har D-AIL* registers). Dette kommer trolig ikke å skje før 2017. Nico Buchholz, som er chef-flåte-planlegger hos LH, har uttalt dette flere omganger nå.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 19:04   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansa flåten

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
@Boeing_fan.

Sikkert er det alltid ønskelig å ha den mest moderne flyflåte i sitt stall. Mens det koster dyrt og LH og alle andre selskaper står i beinhard konkurranse om kunder som minsker de profitter.

Har du 100NOK, så må du velge hvilked flyblad du kjøper. Slik er det også med LH. De har ikke ubregenset med penger, så setter man prioriteter. Hos LH ble de satt slik:

+15 A380 som rent tilvekst
+20/40 748 som erstattning for sine -400er. De 20 opsjoner gjenspeiler rom for mulig vekst.

Så har man også åpne bestillinger for en del A32S, EMB, CS og A330 fly som spres i heile gruppen. All dette må finanseres.
Jeg har ikke sagt at LHs flåtsatsning ikke er riktig eller fornuftig. Lufthansa har gang på gang bevist at de vet hva de driver med, og det ser på vi kvartalsresultatene deres. Det sier jo seg selv at man ikke kan ha de nyeste og mest moderne effektive flyene hele tiden. Det er jo forsåvidt det samme med mobiltelefoner og datamskiner for den saks skyld. Man må helt klart priorietere hvilke fly man vil ha ut først, og LHs B744 er de minst lønnsome flyene, og derfor blir det jo selvsagt naturlig å få disse ut først. Men hvor leser du at LH har 20 opsjoner på de nye flyene?

Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 19:06.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansas nye businessclass Bizflyer Reiseforum 54 13-01-2015 22:45
Lufthansas Helvetesflight, LH499 Basse-HAU Småprat 9 18-03-2013 12:59
Lufthansas nye B747-8 Bizflyer Flyforum 3 02-04-2012 07:00
Lufthansas kapasitet på SVG? Helganes Flyforum 20 15-10-2011 12:40


All times are GMT +2. The time now is 05:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.