![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]() Quote:
Som BU662 sier er det langt mer enn fuel-forbruk som bestemmer hvor effektiv/økonomisk en flytype er for et selskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Jeg er fult klar over at fuelforbruk er langt fra den eneste faktoren som spiller inn, men fuelforbruk har jo tross alt stor betydning for effektiv drift. MD og andre eldre fly blir kanskje gunstige når oljeprisen er på 70 dollar, men hva skjer hvis prisen blir 140 dollar igjen? Da vil vel selskaper som har satset mest på drivstoffeffektive fly få en vesentlig fordel. Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
@Boeing_fan.
Sikkert er det alltid ønskelig å ha den mest moderne flyflåte i sitt stall. Mens det koster dyrt og LH og alle andre selskaper står i beinhard konkurranse om kunder som minsker de profitter. Har du 100NOK, så må du velge hvilked flyblad du kjøper. Slik er det også med LH. De har ikke ubregenset med penger, så setter man prioriteter. Hos LH ble de satt slik: +15 A380 som rent tilvekst +20/40 748 som erstattning for sine -400er. De 20 opsjoner gjenspeiler rom for mulig vekst. Så har man også åpne bestillinger for en del A32S, EMB, CS og A330 fly som spres i heile gruppen. All dette må finanseres. Per idag har LH sitt flåte en netto-verdi på 8 Mrd. €, noko som er 32 Mrd. NOK. Vil du erstatte disse fly på kort sikt, trenger du meget høy cash-flow eller mye penger på banka. Begge finnes dessverre ikke. Samtidlig har hver fly i LH flåten en økonomisk levetid av 25 år og ble slik nedskrivet. Neste prioritæt blir mellommarked, dvs 787 eller A350. Uten at det haster. Internt har LH hatt en klart favoritt, men ingenting er bestillt så lenge. Dette fly må ha charakteristika slik at den kan erstatte alle A340-300. De 340-600 går ingen sted i den neste 10-15 år. De blir hos LH og faktisk tjener man mye penger med disse. Langt på horisonten står erstatting av alle 737CL + de første pakke av A32S (D-AIP* og D-AIQ* pluss A319 som har D-AIL* registers). Dette kommer trolig ikke å skje før 2017. Nico Buchholz, som er chef-flåte-planlegger hos LH, har uttalt dette flere omganger nå.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansas nye businessclass | Bizflyer | Reiseforum | 54 | 13-01-2015 22:45 |
Lufthansas Helvetesflight, LH499 | Basse-HAU | Småprat | 9 | 18-03-2013 12:59 |
Lufthansas nye B747-8 | Bizflyer | Flyforum | 3 | 02-04-2012 07:00 |
Lufthansas kapasitet på SVG? | Helganes | Flyforum | 20 | 15-10-2011 12:40 |