Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2010, 16:00   #21
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Default Re: "Lurt" til feil flyplass av Norwegian!

Quote:
Originally Posted by CNO1015 View Post
I motsettning til Oslo-Torp, Oslo-Rygge og Oslo-Gardermoen så heter faktisk Murcia, Murcia-San Javier Airport.

Det blir derfor HELT feil å kalle flyplassen for Murcia-Alicante.
Det var jo det dama som klaga på DY og påstod.

Er jo der DY tabber seg ut i denne saken.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 16:04   #22
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er ikke hva den heter som er avgjørende, men om den er en del av byens metro-område definert av IATA. Og Murcia er ikke i Alicantes metro-område.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 16:09   #23
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by CNO1015 View Post
I motsettning til Oslo-Torp, Oslo-Rygge og Oslo-Gardermoen så heter faktisk Murcia, Murcia-San Javier Airport.

Det blir derfor HELT feil å kalle flyplassen for Murcia-Alicante.
Nja. De heter faktisk Sandefjord Lufthavn Torp og Moss Lufthavn Rygge.

Men det er vel ikke noe større problem å mene at disse hører til Oslo-området enn f.eks. Stansted til London, jeg har det for meg at det er kortere fra Rygge til Oslo sentrum enn fra Stansted til London sentrum.

Men Memmingen Munich West eller Frankfurt/Hahn er vel kanskje å dra det litt langt. Men så er det jo bare i flyselskapenes markedsføring at disse begrepene forekommer.

Noen ganger går det andre veien også. Jeg skulle besøke noen venner som bor i Puerto Mazzaron. Jeg trodde dette var i nærheten av Alicante og fløy dit og ble hentet på flyplassen. Det ble en kjøretur på ca 14 mil. Jeg fikk da vite at jeg skulle fløyet til Murcia som bare hadde blitt 7-8 mil.

Last edited by Wig-wag; 11-11-2010 at 16:12.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 16:10   #24
OSL-MRU
ScanFlyer Silver

OSL-MRU's Avatar

Utifra bildet cedlind postet, ville jeg sjekket om jeg kom riktig om jeg bestilte til Murcia-Alicante, i stedenfor bare til Alicante, når det står der som et like billig alternativ.

Mon tro om dette er flyplassen? http://www.alicante-spain.com/murcia-airport.html
Old 11-11-2010, 17:41   #25
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Det er veldig greit for utlendinger å få opp alternativene Oslo-Torp, Oslo-Rygge og Oslo-Gardermoen, for å rett å slett vite hvilke flyplasser som er aktuelle for en reise til hovedstaden - på samme måte som London-Gatvick/Stanstead er nyttig for oss. Det er nok mange som ikke ville visst at disse var nær London uten denne betegnelsen ved bestilling.

Likeledes vil enhver oppegående person undersøke hvor flyplassen ligger i forhold til byen med tanke på videre transport til hotell/konferanse. At Norwegian kaller Murcia "Allicante-Murcia" er helt greit for meg, da passasjerene blir obs på at flyplassen er nær byen.

Det virker dog som om vedkommende i artikkelen hadde flere uheldige opplevelser utover det at flyplassen lå litt i gokk, som til sammen ser ut til å ha gjort dette til et dårlig produkt for henne. Tenker spesielt på korrespondanse videre og evt. feil i markedsføringen, sett passasjerer tror de kom til selve Allicante.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 18:06   #26
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Jeg synes at Norwegian gjør dette meget klart på sine hjemmesider. Oslo - Gardermoen/Oslo - Rygge/ Oslo - Torp er merket tydelig i kolonnen for avreisested. Damen kan nok bare skylde på seg selv, og ingen andre.
Det hadde ikke kostet henne mye kalorier og slått opp på google/google maps for å finne eventuelle kjøreavstander osv.

På en annen side; det blir stadig vanskeligere for "menig" mann i gata å vite hvilken flyplass man faktisk lander på. Litt kjennskap til flyplasskoder hjelper på.
Old 11-11-2010, 18:38   #27
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Det er veldig greit for utlendinger å få opp alternativene Oslo-Torp, Oslo-Rygge og Oslo-Gardermoen, for å rett å slett vite hvilke flyplasser som er aktuelle for en reise til hovedstaden - på samme måte som London-Gatvick/Stanstead er nyttig for oss. Det er nok mange som ikke ville visst at disse var nær London uten denne betegnelsen ved bestilling.
Nå er det mye blanding av epler, pærer og annet her:

1) Enkelte flyplasser heter omtrent det samme, eks. "London Heathrow" og "London Stansted", og begge finnes under Stor-London = LON

2) Enkelte flyplasser heter noe helt forskjellig, eks. "Sandefjord lufthavn, Torp" og "Oslo Lufthavn, Gardermoen", men begge finnes under Stor-Oslo = OSL

3) Så har man plasser som ikke ligge runder by-koden og/eller flyplasser som selskapene døper om ("Murcia-Alicante" og "Oslo Syd").

Og i dette tilfellet er det alternativ tre vi diskuterer i denne tråden, dvs. flyselskapet har selv "flyttet" en flyplass til en annen by og gitt den et annet navn.

Ønsker man å diskutere hvorfor og hvordan og alternativer: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76045

Old 11-11-2010, 19:58   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Vil det ikke normalt ringe en bjelle når det står Murcia-Alicante, i stedet for Alicante?

Skal man til Torrevieja så er kanskje Murcia like greit som Alicante (og det er vel en del nordmenn som skal til det området)?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 20:36   #29
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vil det ikke normalt ringe en bjelle når det står Murcia-Alicante, i stedet for Alicante?

Skal man til Torrevieja så er kanskje Murcia like greit som Alicante (og det er vel en del nordmenn som skal til det området)?
DY flyr til MJV grunnet områdets popularitet blant fastboende nordmenn og flyplassens sentrale beliggenhet i forhold til som TOS sier Torreveija ( Torvika ) samt La Manga området. Flere tusen nordmenn bor der fast. Det er firefelts motorvei til Alicante som nåes på under en time med bil.
Old 11-11-2010, 20:58   #30
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Å si her at man blir "lurt" til å dra til feil flyplass blir da virkelig helt feil. Uavhengig av om man er flyinteressert eller ei så velger man da ikke destinasjon vilkårlig(uavhengig av om det er flere til samme område). Bildet som damen har i artikkelen sin, bildet fra bestilling sidene viser, begge deler viser tydelig at her er det noe mer man burde sjekke før man godkjenner og bestiller. At folk som bestiller feil, eller som setter seg på fly som er feil(boarder til feil destinasjon) i det hele tatt tør å gå ut i pressen skjønner jeg ikke.. hadde vært flau jeg..
Old 11-11-2010, 21:26   #31
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er ikke hva den heter som er avgjørende, men om den er en del av byens metro-område definert av IATA. Og Murcia er ikke i Alicantes metro-område.
Jeg er ikke helt sikker på om IATAs definisjoner nødvendigvis er avgjørende for hva man kan tillate seg etter norsk markedsføringslov, ihvertfall ikke at det utelukker markedsføring av flyplasser som tilhørende en by, selv om IATA ikke har definert den inn under byens metro-område.
Old 11-11-2010, 21:58   #32
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Norwegian Re: "Lurt" til feil flyplass av Norwegian!

Quote:
Originally Posted by LN-KKY View Post
Å si her at man blir "lurt" til å dra til feil flyplass blir da virkelig helt feil. Uavhengig av om man er flyinteressert eller ei så velger man da ikke destinasjon vilkårlig(uavhengig av om det er flere til samme område). Bildet som damen har i artikkelen sin, bildet fra bestilling sidene viser, begge deler viser tydelig at her er det noe mer man burde sjekke før man godkjenner og bestiller. At folk som bestiller feil, eller som setter seg på fly som er feil(boarder til feil destinasjon) i det hele tatt tør å gå ut i pressen skjønner jeg ikke.. hadde vært flau jeg..
'Altså hun her trykket på en stor rød reklame der det sto Alicante 199 kr. Da kom hun til bestillinga og forsatt sto det Murcia/Alicante, Man skal være rimelig lokal kjent i Spania for å vite at det er 10 mil mellom stedene. Hun stolte på at når DY reklamere med Alicante så kommer man dit. Ikke det minste rart hun missforsto det..
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 22:09   #33
JoeW
ScanFlyer Rusty

Nå er det vel ikke nødvendigvis Alicante menneskene som drar til ALC skal til heller. Greit nok, det er kanskje litt i grenseland å kalle Murcia Alicante, men det bidrar vel til å opplyse nordmenn - som reiser i hopetall til området - om at Murcia er i samme området.

Dessuten trodde jeg det var vanlig å undersøke hvordan man skal komme seg mellom flyplass og hotell FØR man er der?

Bookingdialogen ser også såpass klar ut for meg at jeg ikke helt ser hvordan "Murcia" plutselig dukket opp først på bekreftelsen.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 22:20   #34
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Dessuten trodde jeg det var vanlig å undersøke hvordan man skal komme seg mellom flyplass og hotell FØR man er der?

Bookingdialogen ser også såpass klar ut for meg at jeg ikke helt ser hvordan "Murcia" plutselig dukket opp først på bekreftelsen.
Ja, dette er vel ganske normalt for de fleste som er såpass at de faktisk klarer og tør å bestille en billett på nettet selv. Det krever faktisk litt kompetanse å bestille en reise på nett og reise rundt i verden. Hvis man er såpass usikker, så burde man kanksje få noen til å hjelpe seg med både bestilling og opplegg rundt en tur. Jeg ser for øvrig i Aftenpostens kommentarfelt en klar overvekt av kommentarene nettopp kommer inn på dette.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 22:36   #35
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg er ikke helt sikker på om IATAs definisjoner nødvendigvis er avgjørende for hva man kan tillate seg etter norsk markedsføringslov, ihvertfall ikke at det utelukker markedsføring av flyplasser som tilhørende en by, selv om IATA ikke har definert den inn under byens metro-område.
Nei, såvisst ikke, men det vektlegges muligens under eventuell behandling. Men i dette tilfelle snakker vi faktisk om en flyplass som overhode ikke markedsfører seg som en Alicante-flyplass og som også gjør oppmerksom på sine begrensninger. jeg vil faktisk si at Murcia nærmest fraråder Alicante-reisende å bruke plassen...

Quote:
Unfortunately ground connections to and from the airport are rather limited.

If you are planning your vacation around the southern Costa Blanca or Costa Calida area, especially La Manga visitors, the airport of Murcia San Javier would be the ideal arrivals and departure destination. As not too many Murcia flights are available you might consider Alicante airport with many more international connections especially during the summer months..
Radar Station KGRV3
Old 11-11-2010, 22:46   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, såvisst ikke, men det vektlegges muligens under eventuell behandling. Men i dette tilfelle snakker vi faktisk om en flyplass som overhode ikke markedsfører seg som en Alicante-flyplass og som også gjør oppmerksom på sine begrensninger. jeg vil faktisk si at Murcia nærmest fraråder Alicante-reisende å bruke plassen...
Hvordan leser du dette ut av det utdraget du har med?

Quote:

If you are planning your vacation around the southern Costa Blanca or Costa Calida area, especially La Manga visitors, the airport of Murcia San Javier would be the ideal arrivals and departure destination. As not too many Murcia flights are available you might consider Alicante airport with many more international connections especially during the summer months..
Jeg ser bare at de indikerer at ALC har mange flere connections, og at de selv har lite med ground transport. Det er ikke noe i dette utdraget som gir meg informasjon om at flyplassen ikke er egnet om jeg skal til f.eks. sørlige delen av Costa Blanca (som vel Alicante ligger).
Old 11-11-2010, 22:49   #37
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvordan leser du dette ut av det utdraget du har med?
Jeg tolket det både og, men varsellampene burde ringe med den første setningen:
Quote:

Old 11-11-2010, 22:53   #38
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Jeg tolket det både og, men varsellampene burde ringe med den første setningen:
Joda, men det er ikke alle som er avhengig av kollektivtransport. Det sier meg iallefall ikke noe om at dette er en mindre egnet flyplass om man skal en plass nord for Murcia og sør for Alicante.
Old 11-11-2010, 22:54   #39
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå glemte jeg å legge ved linken, så du kan jo tolke selv.

http://www.alicante-spain.com/murcia-airport.html

Mitt poeng var egentlig bare at det er mulig at DY (og FR og whoever) muligens markedsfører plassen som en Alicante-flyplass, men flyplassen selv nærmest går motsatt vei.
Radar Station KGRV3
Old 11-11-2010, 22:56   #40
JoeW
ScanFlyer Rusty

Skal man leie bil - og det antar jeg de fleste som drar dit gjør(?) er det vel hipp som happ. Er man avhenging av kollektivtrafikk, og det til en slik extent at man foretrekker kollektivtrafikk som innebærer tre timer på somlebuss, to timers venting med connection på buss etc (fremfor en drosje som tross alt ikke ville vært verre enn 1000 NOK (jeg ville personlig bitt i det sure eplet og betalt dette - selv som fattig student)) - da bør man kanskje planlegge kollektivtrafikkbruken sin litt på forhånd.

Trodde vel heller ikke ALC var destinasjonen for byferie?
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules