![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
John S. Dueholm i SAS sier at SAS-billettpriser vil gå opp i 2011 sammenlignet med 2010.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2017520.ece Norwegian derimot lover å holde prisene nede. Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS. Makan til inneffektivt selskap skal man lete lenge etter. I 2011 kommer de til å miste ytterligere markedsandlerer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Man kan le så mye man vil, men SAS greier nå å fylle en del fly til høyere pris enn DY på en del destinasjoner. Har selv fløyet OSL-ARN noen ganger i det siste. Der har SK gått nesten smekk full, mens DY har ligget 1000 kr lavere i pris hver vei, med belegg på rundt 40-60%.
På en del markeder greier de med andre ord å ta ut høyere pris enn den lokale konkurrenten, mens på andre markeder (ferie/fritid) er det antagelig annerledes. Blir spennende å se på hva som skjer fremover.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Kan ikke se hvad der er at le af her. Alle virksomheder (incl. flyselskaber) skal forsøge at få så høj pris for deres varer som muligt iht. udbud/efterspørgsel. Med en tendens til øget efterspørgsel og stigende priser på verdensplan - og ikke mindst fulde fly hos SAS - er der vel intet mærkeligt i at SAS vil forsøge at hæve priserne også.
At DY siger de ikke vil er jo i bedste fald et PR-stunt. Naturligvis vil de det hvis muligheden byder sig. Og hvis ikke, så ville jeg da være mere end almindeligt bekymret, hvis jeg var aktionær i DY, såfremt de har en strategi om ikke at få den højest mulige pris for deres "varer".
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
![]() SAS har meget at lære her, men omvendt, så er jeg sikker på at en sådan strategi ikke virker helt så godt overfor biz-segmentet, som overfor Ola Dunk. Personligt bliver jeg ihvertfald træt af at høre på selskaber, der altid er billigst, flyver med nye og miljørigtige fly selvom hovedparten er gamle, indfører gebyrer for pax skyld osv osv. John Dueholms udtalelse er helt sikkert henvendt mod aktionærerne, der skal forsikres om bedre indtjening i fremtiden og så har han ikke tænkt så langt at denne udtalelse virker modsat på visse typer pax og ikke mindst giver DY en mulighed for at komme med lidt spin og en påstand om det modsatte. SAS har meget at lære PR-wise, men jeg håber aldrig de falder ned på det niveau som visse andre holder.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
På tide at det blir litt dyrere å fly en å parkere bilen på OSL, eller ta flytoget til flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Bare en generell betraktning: Av og til, både når man leser aviser og når man leser poster på forumet her, skulle en tro at å drive flyselskap er en slags konkurranse. Den som har lavest priser, flest fly, flest passasjerer eller størst vekst vinner. Men hva vinner de? Førstepremien? En gullmedalje? Hovedpoenget ved å drive flyselskap (og annen privat virksomhet for den saks skyld) er å drive såpass fornuftig at man tjener penger. Flere penger må inn i selskapet enn ut. Om et selskap må øke prisene for å tjene penger, er ikke det nødvendigvis noe å le av. Det kan være prisøkningen som gjør at selskapet lever videre og arbeidsplasser sikres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
|
![]() Quote:
Det bør ikke være slik at man begynner i enden "hvordan skal vi sikre disse arbeidsplassene"?.. Da havner man fort inn i en usunn sirkel. Jeg mener staten ikke har noe å gjøre som eier av et kommersielt flyselskap i 2010. Hva godt skal det tjene til? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
![]() Men om pengene, arbeidsplassene eller tjenesteproduksjonen er viktigst, er vel et verdispørsmål. Altså ikke noe fasitsvar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Norwegian er kjapt ute med å bedyre at de ikke skal øke prisene, men fakta er at netsne hver gang de er ute og sier at de ikke vil øke prisene, så gjør de det allikevel, men de er smarte nok til ikke å utbasunere det. Det man kan gjøre - om man har tilgang til f.eks. Amadeus er å sjekke prisene i hele strukturen, og da oppdager man fort at DY er raske til å øke et par bookingsklasser med en 50-lapp her og en 100-lapp der - men de rører selvsagt ikke laveste pris... Smart! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]() Quote:
Man behoever kun aa se til USA saa vil man se at SAS har rett. Selv om Europa ikke har gaatt igjennom den samme kapasitetsreduksjonen, skapes det likevel mye ny trafikk og oeket press paa en del destinasjoner. Ogsaa i USA har man selskaper i samme kategori som f.eks. Ryanair, som til en stor grad operer paa sekundaere flyplasser og byer, men disse har sin nisje og opererer til en stor grad utenom radaren til 'de store'. Europa er ikke fullt saa segmentert, men man ser likevel en del av de samme passasjertendensene og mange unngaar ogsaa bevisst billigselskapene, til tross for at prisene er lavere. Frekvenser betyr ogsaa mye for de som behoever fleksibilitet i sitt reisetilbud, og der taper ogsaa de selskapene som kun tilbyr et par flighter i uka. Oekonomien er paa vei oppover igjen - folks privatoekonomi blir bedre - presset oeker mer enn kapasiteten paa mange destinasjoner. Mange faller for gode Business Class-tilbud paa ferieturer, man oensker mer eksotiske reisemaal som kun nettverksselskapene kan tilby ... det er mange argumenter her som gir bedre levevilkaar for nettverksselskapene. OG for billigselskapene ogsaa. De har alle sitt marked. Men som CK slriver over - de legger ogsaa paa en lapp eller to der de kan. De skal jo tjene penger de ogsaa. Last edited by LN-MOW; 11-11-2010 at 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Selvom jeg ikke er enig i at gå ud i medierne med dette, så kan man jo vælge at se lidt mere nuanceret på og konkludere: Hvem er fair nok til at fortælle virkeligheden som den er? Og hvem er unfair nok til at sige det modsatte af virkeligheden? Men det hjælper jo ikke meget hvis man ikke vil se det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]() Quote:
Les hva Discus skriver i post 2: I enkelte markeder klarer SK godt å fylle flyene sine til høyere priser. Det er nemlig ikke om å gjøre å alltid ha de laveste prisene, når man skal tjene penger. Prisene må stå i forhold til markedets betalingsvillighet. Dessuten er det ikke sant at SK alltid er dyrere enn DY på ferie- og fritidsreiser heller. Men dessverre er det et faktum at DY har gjort en god jobb med å få Ola Dunk til å tro det: Om jeg hadde hatt ei krone for hver gang jeg hører "Jeg sjekker aldri SAS sine priser, for DY er jo billigst" - fulgt av måpende tryner når jeg smeller SAS-prisen for den aktuelle strekningen i bordet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Det er dårlig PR å gå ut i media og si "Hei, vi er SAS og vi kommer til å øke prisene neste år". En person som ikke klarer å tenke før han åpner kjeften burde ikke representere SAS i et intervju. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing skal pusse opp B-1 og B-52 for $14,3mrd | Someone | Flyforum | 13 | 28-04-2020 18:13 |
Basestrukturen i SAS skal opp til evaluering-igjen | Dash | Flyforum | 17 | 13-03-2015 17:38 |
LN-WDE skal opp | PerJen | Flyforum | 22 | 11-04-2008 22:36 |
Flyprisene skal opp 5,5% | CK | Flyforum | 0 | 26-06-2007 07:40 |
Concorde skal opp å fly igjen | Tertit54 | Flyforum | 2 | 30-05-2007 06:19 |