Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2010, 22:30   #1
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Spørsmål Fokker F-27 Friendship

Hei.

Jeg har et spørsmål når det gjelder denne flytypen. Sitter og ser på et gammelt byggesett fra Airfix med Braathens merker, og jeg teller ni vinduer på hver side av maskinen. Har et par bilder av flyet, og der har de jeg i alle fall har bilder av ti vinduer på hver side.
Var det noen maskiner med ni vinduer, eller har Airfix settet en feil her? Hvordan var det med maskinene til Busy Bee og Air Executive? Ti vinduer på hver side der også??

Forresten, har jeg postet denne på feil forum så bare hiv den dit den hører hjemme.


Last edited by Piddien; 25-10-2010 at 23:28.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 22:51   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Må si jeg ble i tvil da jeg leste spørsmålet ditt. Jeg var rimelig sikker på at alle BS (og BU for den del) hadde ti på hver side. Og etter å ha sjekket et utall bilder fant jeg bare fly med 10, også på BS' F27-300 LN-NPH som var den eneste med stor fraktedør.

Men F27 #1 (PH-NIV) er jeg ganske sikker på hadde et noe kortere skrog, kan det være at det er det de har tatt høyde for? Jeg fant ikke bilder av hele flyet i farten...

Jeg sjekket også endel Fairchild F-27, de hadde også 10 på hver side, bortsett fra denne med 9: http://www.airliners.net/photo/Aerol...hip/1710166/L/

Edit: På denne nettsiden fant jeg endelig bilde av PH-NIV, og teller jeg bare åtte på venstre side.... http://www.fokker-aircraft.info/proto27pics.htm

Last edited by Stone; 25-10-2010 at 22:56.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 23:27   #3
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Det samme kom jeg fram til, ti på hver side. Derfor konkluderer jeg med at det gamle byggesettet fra Airfix har en feil her som er ganske synlig, nemlig at det mangler et vindu på hver side.

Legger ved noen bilder jeg så på A-net.

http://www.airliners.net/photo/Busy-...365d907568a7c3

http://www.airliners.net/photo/Air-E...365d907568a7c3

http://www.airliners.net/photo/Braat...814fcab228c999

http://www.airliners.net/photo/Braat...814fcab228c999

http://www.airliners.net/photo/Braat...814fcab228c999

Takk for hjelpen så langt. Har andre noen synspuknter om dette så kom gjerne med det.

Piddien is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 23:34   #4
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Såvidt jeg vet var det bare prototypen som hadde 9 vinduer. Byggenummer 2 og de neste hadde 44 passasjerseter og 10 vinduer på hver side. Dette gjalt (mener jeg bestemt) alle Braathens og Busy Bee maskiner. Stellar Airfreighter hadde en Fairchild Hiller FH-227 som hadde 12 vinduer. Dette var en egenutviklet "stretch" versjon av Fairchild F27.

Andre operatører (for eksempel Star Air APS der jeg fløy etter Busy Bee ) hadde -500 som var forlenget 1,5 meter i forhold til -100/200 som BU og BS fløy. Denne hadde 11 vinduer og maks 52 seter, men vi hadde 50 seter ombord. Da slapp du unna med kun en CA. En annen historie er at -500 skroget ble brukt som mal til F-50...

Airfix settet er nok produsert på grunnlaget av prototypen som jo var 0,9 meter kortere enn de neste maskiner. Tipper jeg.

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
1994 timer på F27 -100/200/400/500.
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 23:37   #5
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Takker og bukker så mye.
Dette gav et klart svar som gjør at Airfix sin F-27 skal forbli ubygd i esken sin.
Har du forresten noen interiør bilder, av cabinen og fremme i kontoret?

Piddien is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2010, 09:43   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Airfix-settet er for langt til å være prototypen og for kort til å være produksjonsutgaven sies det. Lag et nytt vindu foran kan være en enkel måte å komme seg ut av det på. Alternativt så kan du skaffe deg ESCI-settet og bruke vinger og motorer fra Airfix.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2010, 22:04   #7
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Heisann.

Først, hvilken registrering har individet som er i Airfix-esken? Lurer på om ikke TAA hadde noen combiplane, altså med større lasterom enn andre. Grubler litt om de 9 vinduene.

Dernest, nei har nok ingen bilder av interiør eller cockpit dessverre.... Men på Flymuseet på Sola er LN-SUF stilt ut. Interiøret er slik det var i Busy Bee. Cockpit er "restaurert" tilbake til Braathens standard, altså ut med DME og radar.

Ellers var det jeg som var styrmann på (en av) leveringsflyvning (ene) til flymuseet men det er en annen historie....!

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2010, 10:36   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

I COD hadde vi noen ex-TAA maskiner med stor cargodør og en crewdør innfelt i den store. Også noen fra italienske ATI. I tillegg hadde vi en -200, LN-RNX, med en litt mindre dør, lik den i Airfix-settet.

Ca. 600 timer på F27-200/600. Stort sett sete 0A. Merkelig fly. Veldig "engelsk".
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2010, 16:39   #9
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Ex-TAA maskinerna (SE-IRF/OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG) hade väl också två fönster - emergency exits , fönster nr. 7 och nr. 9 , de ex-Italienska maskinerna (LN-RNX/SE-ITH/SE-ITI/LN-RNY/OY-KAD) endast en fönster - emergency exit , fönster nr. 7. Som FBU4EVER säger var LN-RNX en -200 med liten dörr/lucka fram på vänster sida , SE-IRF/SE-ITH/SE-ITI ursprungligen -400 men conv. till -600 som tillsammans med de ursprungliga -600 OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG/LN-RNY/OY-KAD alla hade stor cargodoor fram på vänster sida med en mindre dörr infälld i den stora.
RolfL is online now   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 19:39   #10
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei.

Har tenkt litt angående hvordan jeg skal løse denne nøtta med et vindu for lite og et skrog som er for kort. Legger ved et bilde som viser hva jeg har tenkt å gjøre

Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her.

LN-SUN er forresten maskinen som finnes på Airfix arket.



Piddien is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 09:15   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei! Ang. gule dekaler, så har man et tricks i ermet: Heng arket opp med tape i det mest solrike vinduet i huset og la det henge der noen dager. Har stort sett funket for meg. Kan være lurt å male over dekalene med et par strøk klarlakk etterpå.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 14:15   #12
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei Stein.

Det tipset med dekalene opp i vinduet er prøvd, men desverre nytteløst. Disse er nok for gamle og har tatt kvelden for godt.

Er det noen som har tegninger, eventuelt bilder av hvordan F-27ene så ut innvendig. Tenker da på bagasjerom, sete konfig osv.

Takk for hjelpen på forhånd.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2011, 21:30   #13
mach.86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 374
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Er dette noe ex. Busy Bee?

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6972724&nseq=0
mach.86 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2011, 21:47   #14
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Nei. Dette er en -500 (med lenger skrog) og BS hadde bare -100/200/300.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 01:07   #15
rhusberg
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 563
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Quote:
Originally Posted by Piddien View Post
Hei.

Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her.

O'yes, Braathens SAFE F-27 er det prosjektet Mika starter på asap.
Det blir alle 3 variantene av skjemaet i både 1/144 og 1/72.

Happy modelling,
Ruben
rhusberg is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 09:33   #16
mach.86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 374
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?
mach.86 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 09:53   #17
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Quote:
Originally Posted by rhusberg View Post
O'yes, Braathens SAFE F-27 er det prosjektet Mika starter på asap.Det blir alle 3 variantene av skjemaet i både 1/144 og 1/72Happy modelling,Ruben
Goody, goody!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 10:27   #18
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Quote:
Originally Posted by mach.86 View Post
Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?
Prøver litt av og til.. og sjekker stort sett http://airlinerlist.com

Den eneste jeg kan finne der som er aktiv er faktisk gamle ex-SUO (c/n 10116) som visstnok skal gå for Aerocondor i Peru som OB-1627.
Ganske bra for et fly bygget i 1959...

Resten er enten krasjet, hogget opp eller lagret i varierende tilstand...
Stone is online now   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 08:39   #19
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Re: Fokker F-27 Friendship.

Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:



mens alle andre hadde SVART nese?

__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 09:36   #20
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
Default Re: Fokker F-27 Friendship.

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:



mens alle andre hadde SVART nese?

Nå måtte jeg grave fram min F27-bok (av Hans-Jurgen Becker).. men det bekreftet hva jeg trodde, nemlig at den lange nesen (ja, den svarte er lenger) ikke ble tilbudt før etter at serieproduksjon hadde startet, med introduksjonen av Mk200, og da ble et retrofit-kit tilbudt for Mk100/300-operatører. Årsaken var mulighet for værradar-installasjon. Radaren i seg selv var kun opsjon, den ble ikke levert som standard før med Mk400. Såvidt jeg vet ble alle F27 i BU modifisert, men radar ble vel ikke installert. Den kom først da Busy Bee fikk commuter-kontrakten med SAS i 1983(?).
Stone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Interiør Busy Bee F-27 Friendship raider66 Flyhistorisk forum 7 06-02-2013 08:08
Airfix BU Fokker Friendship LN-SUN safir Samlerhjørnet 1 23-06-2012 19:14
Skyvan og Friendship, men hvor? Piddien Flyhistorisk forum 6 01-09-2010 14:37
EBAY: AIRFIX 1/72 F27 Friendship Braathens SAFE laurenz Samlerhjørnet 4 23-08-2010 15:48
Fokker F-27 Friendship JanSev Bilder & foto 8 05-06-2010 19:59


All times are GMT +2. The time now is 17:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.