![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei.
Jeg har et spørsmål når det gjelder denne flytypen. Sitter og ser på et gammelt byggesett fra Airfix med Braathens merker, og jeg teller ni vinduer på hver side av maskinen. Har et par bilder av flyet, og der har de jeg i alle fall har bilder av ti vinduer på hver side. Var det noen maskiner med ni vinduer, eller har Airfix settet en feil her? Hvordan var det med maskinene til Busy Bee og Air Executive? Ti vinduer på hver side der også?? Forresten, har jeg postet denne på feil forum så bare hiv den dit den hører hjemme. ![]() Last edited by Piddien; 25-10-2010 at 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Må si jeg ble i tvil da jeg leste spørsmålet ditt. Jeg var rimelig sikker på at alle BS (og BU for den del) hadde ti på hver side. Og etter å ha sjekket et utall bilder fant jeg bare fly med 10, også på BS' F27-300 LN-NPH som var den eneste med stor fraktedør.
Men F27 #1 (PH-NIV) er jeg ganske sikker på hadde et noe kortere skrog, kan det være at det er det de har tatt høyde for? Jeg fant ikke bilder av hele flyet i farten... Jeg sjekket også endel Fairchild F-27, de hadde også 10 på hver side, bortsett fra denne med 9: http://www.airliners.net/photo/Aerol...hip/1710166/L/ Edit: På denne nettsiden fant jeg endelig bilde av PH-NIV, og teller jeg bare åtte på venstre side.... http://www.fokker-aircraft.info/proto27pics.htm Last edited by Stone; 25-10-2010 at 22:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det samme kom jeg fram til, ti på hver side. Derfor konkluderer jeg med at det gamle byggesettet fra Airfix har en feil her som er ganske synlig, nemlig at det mangler et vindu på hver side.
Legger ved noen bilder jeg så på A-net. http://www.airliners.net/photo/Busy-...365d907568a7c3 http://www.airliners.net/photo/Air-E...365d907568a7c3 http://www.airliners.net/photo/Braat...814fcab228c999 http://www.airliners.net/photo/Braat...814fcab228c999 http://www.airliners.net/photo/Braat...814fcab228c999 Takk for hjelpen så langt. Har andre noen synspuknter om dette så kom gjerne med det. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Såvidt jeg vet var det bare prototypen som hadde 9 vinduer. Byggenummer 2 og de neste hadde 44 passasjerseter og 10 vinduer på hver side. Dette gjalt (mener jeg bestemt) alle Braathens og Busy Bee maskiner. Stellar Airfreighter hadde en Fairchild Hiller FH-227 som hadde 12 vinduer. Dette var en egenutviklet "stretch" versjon av Fairchild F27.
Andre operatører (for eksempel Star Air APS der jeg fløy etter Busy Bee ) hadde -500 som var forlenget 1,5 meter i forhold til -100/200 som BU og BS fløy. Denne hadde 11 vinduer og maks 52 seter, men vi hadde 50 seter ombord. Da slapp du unna med kun en CA. En annen historie er at -500 skroget ble brukt som mal til F-50... Airfix settet er nok produsert på grunnlaget av prototypen som jo var 0,9 meter kortere enn de neste maskiner. Tipper jeg. Hilsen FK27 Friendship Forever. 1994 timer på F27 -100/200/400/500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takker og bukker så mye.
Dette gav et klart svar som gjør at Airfix sin F-27 skal forbli ubygd i esken sin. ![]() Har du forresten noen interiør bilder, av cabinen og fremme i kontoret? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Airfix-settet er for langt til å være prototypen og for kort til å være produksjonsutgaven sies det. Lag et nytt vindu foran kan være en enkel måte å komme seg ut av det på. Alternativt så kan du skaffe deg ESCI-settet og bruke vinger og motorer fra Airfix.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Heisann.
Først, hvilken registrering har individet som er i Airfix-esken? Lurer på om ikke TAA hadde noen combiplane, altså med større lasterom enn andre. Grubler litt om de 9 vinduene. Dernest, nei har nok ingen bilder av interiør eller cockpit dessverre.... Men på Flymuseet på Sola er LN-SUF stilt ut. Interiøret er slik det var i Busy Bee. Cockpit er "restaurert" tilbake til Braathens standard, altså ut med DME og radar. Ellers var det jeg som var styrmann på (en av) leveringsflyvning (ene) til flymuseet men det er en annen historie....! Hilsen FK27 Friendship Forever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I COD hadde vi noen ex-TAA maskiner med stor cargodør og en crewdør innfelt i den store. Også noen fra italienske ATI. I tillegg hadde vi en -200, LN-RNX, med en litt mindre dør, lik den i Airfix-settet.
Ca. 600 timer på F27-200/600. Stort sett sete 0A. Merkelig fly. Veldig "engelsk". ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ex-TAA maskinerna (SE-IRF/OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG) hade väl också två fönster - emergency exits , fönster nr. 7 och nr. 9 , de ex-Italienska maskinerna (LN-RNX/SE-ITH/SE-ITI/LN-RNY/OY-KAD) endast en fönster - emergency exit , fönster nr. 7. Som FBU4EVER säger var LN-RNX en -200 med liten dörr/lucka fram på vänster sida , SE-IRF/SE-ITH/SE-ITI ursprungligen -400 men conv. till -600 som tillsammans med de ursprungliga -600 OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG/LN-RNY/OY-KAD alla hade stor cargodoor fram på vänster sida med en mindre dörr infälld i den stora.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei.
Har tenkt litt angående hvordan jeg skal løse denne nøtta med et vindu for lite og et skrog som er for kort. Legger ved et bilde som viser hva jeg har tenkt å gjøre ![]() Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her. ![]() LN-SUN er forresten maskinen som finnes på Airfix arket. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hei! Ang. gule dekaler, så har man et tricks i ermet: Heng arket opp med tape i det mest solrike vinduet i huset og la det henge der noen dager. Har stort sett funket for meg. Kan være lurt å male over dekalene med et par strøk klarlakk etterpå.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei Stein.
Det tipset med dekalene opp i vinduet er prøvd, men desverre nytteløst. Disse er nok for gamle og har tatt kvelden for godt. Er det noen som har tegninger, eventuelt bilder av hvordan F-27ene så ut innvendig. Tenker da på bagasjerom, sete konfig osv. Takk for hjelpen på forhånd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nei. Dette er en -500 (med lenger skrog) og BS hadde bare -100/200/300.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Den eneste jeg kan finne der som er aktiv er faktisk gamle ex-SUO (c/n 10116) som visstnok skal gå for Aerocondor i Peru som OB-1627. Ganske bra for et fly bygget i 1959... Resten er enten krasjet, hogget opp eller lagret i varierende tilstand... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:
![]() mens alle andre hadde SVART nese? ![]()
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Interiør Busy Bee F-27 Friendship | raider66 | Flyhistorisk forum | 7 | 06-02-2013 08:08 |
Airfix BU Fokker Friendship LN-SUN | safir | Samlerhjørnet | 1 | 23-06-2012 19:14 |
Skyvan og Friendship, men hvor? | Piddien | Flyhistorisk forum | 6 | 01-09-2010 14:37 |
EBAY: AIRFIX 1/72 F27 Friendship Braathens SAFE | laurenz | Samlerhjørnet | 4 | 23-08-2010 15:48 |
Fokker F-27 Friendship | JanSev | Bilder & foto | 8 | 05-06-2010 19:59 |