![]() |
|
![]() |
#1 |
Transportfotofil
|
![]()
Kjære kloke med-flyfantaster.
På dette bildet fra mars 1998, har jeg foreviget to VC-10 på Værnes, begge fra RAF antar jeg. Den ene grå, men den andre har et gulere preg. Har/hadde RAF slik fargenyanse på noen fly, eller er det en annen maskin på bildet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Antar du blir lurt litt av fargene og at det er samme fargeskjema som du ser her:
De benyttet denne bemalingen under første Irak krigen - kalt "hemp schemes"! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Transportfotofil
|
![]()
Ja, det er nok mulig at fargegjengivelsen ikke er helt 100% i bildet. Men vi kan da anta det er en ørkenmaskin som står der ved den grå, litt på villspor til kalde Trøndelag
![]() Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Stilig bilde! Takk for at du deler igjen
![]() Kan vel ikke være mange ganger det har vært 2 stk VC-10 inne samtdig i Norge, men det vet du kanskje mer om, VC-10 ? ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg har faktisk også et bilde av to VC10 med tilsvarende parkering på Værnes fra omtrent samme tiden. Har prøvd å finne igjen albumet med de bildene. Men etter en loftsoppussing i høst har tydeligvis ikke min kjære kone helt skjønt at det var viktig å ha disse permene tilgjengelig, så jeg kan ikke finne dem. Hun kommer snart hjem fra jobb, men det er vel best å ikke mase om slike "uvesentligheter" på lørdagskvelden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei.
Du skal ikke se bort fra at maskinen fløy i en ganske gul farge. Har sett eksempler på det før at de av og til har "luftet" maskiner ved spesielle anledninger kun iførst den gule primer fargen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Etter litt research på nett kan jeg ikke finne noen bilder av noen flyvende VC10 i den gule primeren. I min gode bok Silent, Swift, Superb: The Story of the Vickers VC10 er det imidlertid et bilde av en i meget fraskrudd tilstand i farger som kunne matche de på bildet ditt LN-KAB, så det er jo ikke umulig at noen har flydd også med disse fargene. Har heller ikke funnet bildeeksempler på nett. Men både i boka og på nettbilder ser jeg at fargene på fly i ørkenfarger kan se veldig forskjellig ut avhengig av belysning. De kan se både gule og gråaktige ut.
Når det gjelder mitt bilde av to VC10 på Værnes, så er albumet funnet, og det viser seg at hukommelsen min har spilt meg et puss. Jeg hadde to forskjellige bilder av samme fly i litt forskjellige vinkler. Det var VC10 K Mk2, ZA144, en ombygd Standard modell opprinnelig levert til BOAC i 1964. ![]() Last edited by VC-10; 24-10-2010 at 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gul DC9-41 | VC-10 | Flyforum | 23 | 17-01-2025 19:43 |
En gul en - men hvilken art? | Wiggo Hovde | Bilder & foto | 11 | 05-07-2010 01:45 |
Gul Lufthansa A310 | sk931 | Bilder & foto | 11 | 17-09-2009 12:33 |
Gul Wideroe? | SE-DYD | Bilder & foto | 4 | 10-07-2007 13:18 |
Lille gul! | CK | Flyforum | 1 | 16-06-2006 15:53 |