Quote:
Originally Posted by C172
Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
|
Jeg er helt enig med deg i at vi må vise at vi er herre i eget hus. Vi har havområder (NØS) som utgjør 7 ganger Norges fastlandsareal, og de fleste rundt oss antar at det ligger store resurser i disse områdene i form av energi og mat.
Nå har vi tross alt investert i 5 nye fregatter til over 20 millliarder, øker fra 6 Lynx til 14 NH-90 (til fregatt og KV og som dukker opp her i landet i neste uke) samt 5 nye YKV fartøy, derav et helikopterbærende de siste 9 årene. I tillegg planlegges logistikkfartøyer med helikopterkapasitet.
Problemet her i landet er at selv om det brukes veldig mye penger på å kjøpe materiell, settes det av for lite til utdanning, trening/øvelse og drift. Dette er en forsvarets store utfordringer. Å få en politiker til å forstå og innrømme dette er ikke lett. Det er jo også de som legger føringer på hva forsvaret skal gjøre, og det er ikke alltid i tråd med militærfaglige råd. En annen side av saken som man ikke skal glemme er at de som er våre venner i dag ikke nødvendigvis er våre venner i morgen. Kampen om nordområdene drar seg til for hvert år som går.