Quote:
Originally Posted by OJB
Jeg tror det er viktig at du leser den refererte produksjonslisten som en entusiast liste og ikke en offisiell liste fra hverken Airbus eller andre aktører i markedet.
At fly er parkert for korte,mellomlang eller lengere periode kan ulike årsaker.
Det kan f.eks. være at maskiner er parkert for eiers eller leietakers regning , overgang mellom 2 brukere osv.
Det er er ikke slik at dette nødvendigvis er maskiner tilgjengelige i markedet som forøvrig er svært stramt for denne typen.
Både Feel og andre selskaper kan nok ønske/drømme om denne typen materiell, men det koster flesk å betale forskuddsleie(vanligvis 3 måneders forskudd for en ny aktør) pluss øvrige kostnader med å etablere leiedokumenter etc. Man snakker om millioner av kroner som må bindes opp "up front". Sikkerhet skal stilles og månedsleier pluss maintenance accruals skal betales inn regulert for å ikke å gå i default under leieavtalene.
Til dette må selskapet kapitaliseres opp for å ryggrad til å bære sine forpliktelser inntil de får positiv cashflow.
Jeg vurderer det slik at det er stykke igjen før de lykkes , men ønsker dem likevel lykke til.
Av egen erfaring vet jeg hva det vil si å starte flyselskap med tyngere materiell.
|
Ok, takk for fin forklaring