![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Hei,
Kan noen av dere fortelle oss hvor dette er? Jeg har lagt det under "Fornebu-tråden", men er ikke sikker det er Fornebu. Jeg synes det er mange trær rundt landingsbanen. (c) Rob Huey
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg kan ikke fortelle deg hvor det er...
men jeg tror ganske sikkert jeg kan si: nei, dette er ikke Fornebu.
![]() |
#3 |
Flyklapper
|
![]()
Enig med Fellowship - dette er ikke FBU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan det være Kjevik?
![]() |
#5 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Jeg vet dessverre ikke hvor det er, annet enn at det ikke er Kjevik. Dekket vi ser på bildet er tysk plankedekke, mens Kjevik hadde betongrullebane.
Mvh Kristian |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kan det være Forus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Lista hadde jo tredekke ..???
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det kan absolutt stemme at dette er tatt på rwy32 på Lista.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke Herdla, da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kan være det også. Her er et bilde tatt omtrent på flystripen, og som vender mot Eldsfjellet. Det er vel dermed tatt nesten på langs av rullebanen.
http://www.panoramio.com/photo/14260834 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hattfjelldal?
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan kanskje være ENHT ja, tatt fra terskel bane 27. Banen som er i dag er i gammel betong fra krigen, men jeg tror at det var en i tre først.. Omgivelsene er også gamle, tyskerne skal ha hatt en stor hangar på sørsiden, men bildet er muligens fra før den..
Anbefaler alle en flytur dit for å kjøpe god burger av en trivelig aviatør i mix-kiosken ![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bildet ble tatt under krigen. Så da kan det jo være Herdla.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
er/var det så mye skog på Herdla? er ikke det et jordbruksområde?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er knapt skog der i dag, men aner ikke hvordan det var under krigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er nok ikke tyskernes bane på Lista, det er vel ikke så mye innland i den retningen. Den gikk i sjøkanten i samme retning som dagens hovedbane.
Kart nederst på denne siden: http://www.noding.com/la8ak/k33.htm Tror vi kan utelukke Lista i sin helhet, jeg får ikke landskapet til å stemme. Kjevik hadde jo en del taksebaner laget med trelemmer, men landskapet får jeg ikke til å stemme her heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei
det har blitt foreslått: Værnes. Fikk et forslag fra Nils på IPMS-forumet. Og jeg kom på at vi har en Trondheimjente jobbende på kontoret i Århus og hun skriver: "Jeg tror likevel man ser i retningen sydøst…..ut mot Trondheimsfjorden" Kanskje vi kan arbeide ut fra denne teorien og få bekreftet at det er Værnes. Folk fra Trondheim-området som kan bekrefte dette?
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg tenkte også på Trondheim/Værnes når jeg så bildet.
Og vedr. Værnes, så har det sin egen historie: Som alle vet kapitulerte man i Sør Norge omtrent en måned før man gjorde det i nord, og tyskerne bygde ut Værnes hovedsakelig for å ha en flyplass lenger nord enn Fornebu, som kunne brukes mot våre stridskrefter i Narvik. Men tyskerne manglet folk. Det løste seg ved at O.C. Gundersen (den senere justisministeren i Gerhardsen-regjeringen - AP) innkalte 3-4000 menn på kort varsel, og til god betaling av tyskerne. I en fart ble feltet utvidet, og trelemmer lagt ut. O.C.Gundersens navn lyser vel ikke i historien etter denne affæren! På den måten fikk man av nordmenn laget en flyplass, som skulle brukes i kampen mot andre kjempende nordmenn lenger nord! Hele affæren ble noenlunde dysset ned etter krigen, under landssvikoppgjøet, av naturliuge årsaker. Litt OT - men absolutt noe å tenke på, hvis trelemmene på bildet ligger på Værnes. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei
Takk for historien. Meget interessant.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei.
Jeg får det ikke helt til å stemme med Værnes heller, om man tar utganspunkt at vi ser ut mot sjøen i enden av rullebanen. Skal se om jeg har noen bilder jeg kan sammeligne med, og komme med en tilbakemelding her etter hvert. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rester av Fornebu? | Kenneth | Flyhistorisk forum | 9 | 08-09-2023 21:40 |
Fornebu - Leeks | dc-8-63 | TripReports | 94 | 03-06-2023 13:44 |
Fornebu på Østlandsendingen | EB | Flyforum | 1 | 06-10-2008 18:20 |
Fornebu | RSL | Flyhistorisk forum | 13 | 12-05-2008 17:09 |