Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2010, 00:03   #21
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: North Express

Kanskje ikke så uventet dette.
Passasjergrunnlaget er jo ikke det helt store, og ettersom det ikke var så mye nytt dette selskapet kunne tilby skulle det mye til for å kunne selge inn dette til investorene.
Nå var det vel aldri 100% offentliggjort helt eksakt hvilke ruter de skulle fly, men så lenge det var fra flyplasser som normalt har såpass lite passasjergrunnlag at Staten er inne med anbudsruter der, så skal det mye til for å kunne komme inn i tillegg til eksisterende operasjoner og kunne få en god økonomi ut av dette.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2010, 12:42   #22
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: North Express

Flyene skulle leies inn fra et Finsk selskap, som også har fly i beredskap.

Basen skulle(som sagt i media) være på Bardufoss, med antagelige stopp på Evenes, Bodø, og Trondheim)
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2010, 13:31   #23
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: North Express

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Du har vel et poeng her du får ta kontakt for å få detaljene
Må si det er litt synd dette her med North Express... men må nok si meg enig i at de har virket litt amatørmessige ja.. men man skal huske på at dette ikke dumme folk da! Nå husker jeg ikke hva alle, tror det var 4 grundere, jobbet med, men de var vel piloter og folk innen Avinor eller Luftfartstilsynet tror jeg. Med andre, gode jobber hele gjengen, og dermed god utdanning osv... Det jeg vil frem til: disse folkene bør vel ha hatt riktig på enkelte ting? Så man kan jo håpe på at noen andre overtar selskapet, og total-relanserer hele ideen... For selskapet er jo ikke lagt ned! Jeg har uansett troen på et delvis Nord-Norge uten monopol! Og ønsker gjerne flere selskaper velkommen innen/til Norge ( dog så lenge det ikke kommer på bekostning av noen andre).

Last edited by Flying-news; 31-07-2010 at 13:35.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2010, 14:44   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
Default Re: North Express

Det er noe magisk med flybransjen, som gjoer at det alltid kommer nye folk til beredt til aa tape store penger .... Husk Sir Richards vise ord ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-08-2010, 10:09   #25
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: North Express

Jeg kan faktisk være enig i at det er et problem at WF så til de grader eier kortbanenettet, noe som skaper høye barrierer for nykommere. Men det forhindrer ikke at nykommerne må gjøre jobben skikkelig mht kapital og kunnskap om markedet de skal inn i. De selskapene som har vært inne i Nord-Norge på dette nettet før (Arctic, Kato, Coast) bar alle preg av at de ikke satset skikkelig; de fikk bare noen få fragmenterte ruter. Særlig Kato og Arctic ga litt hobbyinntrykk, sett fra utsiden.

Skal man drive kortbaneselskap i Nord-Norge tror jeg ikke det er noen vei utenom å satse skikkelig med nok kapital til å kunne ta store deler av nettverket i et helt område. På den annen side, dette kan lett bli et Catch22, fordi man risikerer å satse og tape anbudet og dermed sitte igjen med et komplett flyselskap uten noe å gjøre.

North skulle jo fly kommersielt, men også der måtte de satset mer solid enn bare et fly og et par ruter.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2010, 10:15   #26
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: North Express

Guard Air var også ute og prøvde seg på Bodø-Røst.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2010, 10:20   #27
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: North Express

Samt Arctic Air og Kato Air (andre destinasjoner)
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2010, 23:38   #28
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: North Express

Hører rykter om at selskapet ikke nødvendigvis har trukket sitt siste pust enda.....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 09:08   #29
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: North Express

Old news http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=71289
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 09:11   #30
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: North Express

Vel... old news... jo, det er jo over en måned gammal der de påstå om en ny avgjørelse innen en ukes tid. Kan vi da slå fast at prosjektet er død og begravet?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 09:11   #31
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: North Express

Njet njet, dette er noe annet enn det. Man hadde da ikke skrevet her om det var old news, hadde man?

Last edited by Polaris; 04-10-2010 at 11:06.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 09:15   #32
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: North Express

På Facebook-siden skrev Aspen følgende den 13.august: "Vi håper, og nå kan det se ut som om det er søringer som redder selskapet...paradoks. Vi krysser fingrene og er glad noen ser nytten av oss og prosjektet.....God helg!"
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 11:00   #33
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: North Express

Jeg spurte dem via Facebook, om hva som skjer. Innlegget ble slettet noen timer senere!
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 11:23   #34
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: North Express

Fra å gå stort ut med "direkteruter" til Oslo fra bl.a. Skagen, noe jeg forøvrig har tro på er mulig, til å skulle fly BDU-EVE-BOO-TRD hvor de får kraftig konkurranse fra Widerøe og SAS, er det noe som sier meg at dette er useriøse aktører eller i beste fall amatører. Merkelig nok skrinla de planene om Skagen-Brønnøysund-Oslo nesten i det øyeblikket Widerøe annonserte sin nye direkterute fra Brønnøysund til Oslo. Så har de vel også unnskyldt seg med at Skagen har for kort rullebane. Det burde de faktisk vært klar over i utgangspunktet
THS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 18:05   #35
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: North Express

Dem var klar over banen på Skagen. Så meningen i utgangspunktet var å selge 27 seter utifra Skagen, dra innom BNN for å fylle opp med pax og fuel, får så å sette kursen til OSL. Dermed kom de under vektbegrensinga denne flytypen har på SKN.

Er nok ikke helt umulig at dem ikke ser mulighet til å kunne fly SKN-OSL direkte da det ville blitt svært få seter som kunne selges da de ville trenge betydelig mere fuel, og dermed har mindre margin på vekbegrensinga de ville hatt med en ATR maskin.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 18:10   #36
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: North Express

Fra første dag har dette prosjektet virket useriøst. Jeg har ihvertfall ikke tro på at det blir noen oppstart.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:23   #37
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: North Express

Skal dette bli en suksess tror jeg man må starte ruter til Oslo fra kortbaneflyplasser som f.eks. Røssvoll, Stokka, Leknes og Skagen og da med mellomlanding i første omgang en eller annen plass for fueling og oppfylling av seter hvis man velger å fly med ATR. Ruter fra større flyplasser som allerede er godt betjente har jeg ingen tro på i det hele tatt.
THS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:29   #38
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: North Express

Klarer liksom ikke helt å se hva denne forretningsmodellen skal dekke.

Dersom det blir mellomlanding, har man jo det tilbudet allerede via Widerøe.

Så bortsett fra bedre priser, er det jo lite nytt man bringer til bordet
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 22:14   #39
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: North Express

Mitt inntrykk av dette selskapet er basert på den kommunikasjonen som selskapet har hatt med publikum, og det jeg har sett virker veldig useriøst. Det er mye som går på hva man sier, men det er også viktig hvordan det sies, og her føler jeg at de har sviktet.

Som jeg postet tidligere med tanke på selskapets nyhetsformidling:
Quote:
Høres ut som en overivrig tenåring som har sluppet løs på facebook mens foreldrene ikke er hjemme... tihihi.....
Det virker som om de kunne spart seg for mye bry med å ha bearbeidet det hele bedre i forkant, sett på hva som faktisk er mulig, for så å legge dette frem for investorer og publikum. Hvis de først har begynt å vingle mellom flere ideer, uten å si sikkert hva det er man går for, så tror jeg folk oppfatter selskapet deretter. Men hva vet jeg som sofa-ceo? Skepsis skal være sunt er det noen som sier...
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 23:33   #40
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: North Express

Bare en tanke jeg gjør meg i denne saken. Hva om dem hadde fått tak i et par Dash8-100 maskiner framfor de store ATR maskinene. Vell og merke om de hadde klart å få påplass pengene da. Da ville dem kunnet oppererer utifra kortbanenettet, og fly inn til større plasser. SKN-TRD for eksempel.

Noen som vet om en Dash8-100 kan fly SKN-OSL direkte foresten?
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
North Express stiger fram igjen (splittet fra: Oslo - Røros. Nytt anbud) Trdfly Flyforum 12 07-09-2012 07:18
North Express har ikke gitt opp catocontrol Flyforum 10 29-08-2010 11:08
North Express gir opp PhilipNH Flyforum 1 03-08-2010 20:41
Troms fylke støtter North Express CK Flyforum 1 01-07-2010 11:46


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.