![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kanskje ikke så uventet dette.
Passasjergrunnlaget er jo ikke det helt store, og ettersom det ikke var så mye nytt dette selskapet kunne tilby skulle det mye til for å kunne selge inn dette til investorene. Nå var det vel aldri 100% offentliggjort helt eksakt hvilke ruter de skulle fly, men så lenge det var fra flyplasser som normalt har såpass lite passasjergrunnlag at Staten er inne med anbudsruter der, så skal det mye til for å kunne komme inn i tillegg til eksisterende operasjoner og kunne få en god økonomi ut av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Flyene skulle leies inn fra et Finsk selskap, som også har fly i beredskap.
Basen skulle(som sagt i media) være på Bardufoss, med antagelige stopp på Evenes, Bodø, og Trondheim) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Må si det er litt synd dette her med North Express... men må nok si meg enig i at de har virket litt amatørmessige ja.. men man skal huske på at dette ikke dumme folk da! Nå husker jeg ikke hva alle, tror det var 4 grundere, jobbet med, men de var vel piloter og folk innen Avinor eller Luftfartstilsynet tror jeg. Med andre, gode jobber hele gjengen, og dermed god utdanning osv... Det jeg vil frem til: disse folkene bør vel ha hatt riktig på enkelte ting? Så man kan jo håpe på at noen andre overtar selskapet, og total-relanserer hele ideen... For selskapet er jo ikke lagt ned! Jeg har uansett troen på et delvis Nord-Norge uten monopol!
![]() ![]() Last edited by Flying-news; 31-07-2010 at 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er noe magisk med flybransjen, som gjoer at det alltid kommer nye folk til beredt til aa tape store penger .... Husk Sir Richards vise ord ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg kan faktisk være enig i at det er et problem at WF så til de grader eier kortbanenettet, noe som skaper høye barrierer for nykommere. Men det forhindrer ikke at nykommerne må gjøre jobben skikkelig mht kapital og kunnskap om markedet de skal inn i. De selskapene som har vært inne i Nord-Norge på dette nettet før (Arctic, Kato, Coast) bar alle preg av at de ikke satset skikkelig; de fikk bare noen få fragmenterte ruter. Særlig Kato og Arctic ga litt hobbyinntrykk, sett fra utsiden.
Skal man drive kortbaneselskap i Nord-Norge tror jeg ikke det er noen vei utenom å satse skikkelig med nok kapital til å kunne ta store deler av nettverket i et helt område. På den annen side, dette kan lett bli et Catch22, fordi man risikerer å satse og tape anbudet og dermed sitte igjen med et komplett flyselskap uten noe å gjøre. North skulle jo fly kommersielt, men også der måtte de satset mer solid enn bare et fly og et par ruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Guard Air var også ute og prøvde seg på Bodø-Røst.
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Samt Arctic Air og Kato Air (andre destinasjoner)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Free Luigi
|
![]()
Hører rykter om at selskapet ikke nødvendigvis har trukket sitt siste pust enda.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vel... old news... jo, det er jo over en måned gammal der de påstå om en ny avgjørelse innen en ukes tid. Kan vi da slå fast at prosjektet er død og begravet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Free Luigi
|
![]()
Njet njet, dette er noe annet enn det. Man hadde da ikke skrevet her om det var old news, hadde man?
![]() Last edited by Polaris; 04-10-2010 at 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
På Facebook-siden skrev Aspen følgende den 13.august: "Vi håper, og nå kan det se ut som om det er søringer som redder selskapet...paradoks. Vi krysser fingrene og er glad noen ser nytten av oss og prosjektet.....God helg!"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jeg spurte dem via Facebook, om hva som skjer. Innlegget ble slettet noen timer senere!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fra å gå stort ut med "direkteruter" til Oslo fra bl.a. Skagen, noe jeg forøvrig har tro på er mulig, til å skulle fly BDU-EVE-BOO-TRD hvor de får kraftig konkurranse fra Widerøe og SAS, er det noe som sier meg at dette er useriøse aktører eller i beste fall amatører. Merkelig nok skrinla de planene om Skagen-Brønnøysund-Oslo nesten i det øyeblikket Widerøe annonserte sin nye direkterute fra Brønnøysund til Oslo. Så har de vel også unnskyldt seg med at Skagen har for kort rullebane. Det burde de faktisk vært klar over i utgangspunktet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dem var klar over banen på Skagen. Så meningen i utgangspunktet var å selge 27 seter utifra Skagen, dra innom BNN for å fylle opp med pax og fuel, får så å sette kursen til OSL. Dermed kom de under vektbegrensinga denne flytypen har på SKN.
Er nok ikke helt umulig at dem ikke ser mulighet til å kunne fly SKN-OSL direkte da det ville blitt svært få seter som kunne selges da de ville trenge betydelig mere fuel, og dermed har mindre margin på vekbegrensinga de ville hatt med en ATR maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fra første dag har dette prosjektet virket useriøst. Jeg har ihvertfall ikke tro på at det blir noen oppstart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Skal dette bli en suksess tror jeg man må starte ruter til Oslo fra kortbaneflyplasser som f.eks. Røssvoll, Stokka, Leknes og Skagen og da med mellomlanding i første omgang en eller annen plass for fueling og oppfylling av seter hvis man velger å fly med ATR. Ruter fra større flyplasser som allerede er godt betjente har jeg ingen tro på i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Klarer liksom ikke helt å se hva denne forretningsmodellen skal dekke.
Dersom det blir mellomlanding, har man jo det tilbudet allerede via Widerøe. Så bortsett fra bedre priser, er det jo lite nytt man bringer til bordet |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mitt inntrykk av dette selskapet er basert på den kommunikasjonen som selskapet har hatt med publikum, og det jeg har sett virker veldig useriøst. Det er mye som går på hva man sier, men det er også viktig hvordan det sies, og her føler jeg at de har sviktet.
Som jeg postet tidligere med tanke på selskapets nyhetsformidling: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bare en tanke jeg gjør meg i denne saken. Hva om dem hadde fått tak i et par Dash8-100 maskiner framfor de store ATR maskinene. Vell og merke om de hadde klart å få påplass pengene da. Da ville dem kunnet oppererer utifra kortbanenettet, og fly inn til større plasser. SKN-TRD for eksempel.
Noen som vet om en Dash8-100 kan fly SKN-OSL direkte foresten? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
North Express stiger fram igjen (splittet fra: Oslo - Røros. Nytt anbud) | Trdfly | Flyforum | 12 | 07-09-2012 07:18 |
North Express har ikke gitt opp | catocontrol | Flyforum | 10 | 29-08-2010 11:08 |
North Express gir opp | PhilipNH | Flyforum | 1 | 03-08-2010 20:41 |
Troms fylke støtter North Express | CK | Flyforum | 1 | 01-07-2010 11:46 |