Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-09-2010, 19:17   #1
ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2007
Posts: 258
Spørsmål Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing?

Er en 737-800 mer utsatt/påvirket av kraftig vind/turbulense under landing i forhold til en 737- 300/500?
En 737-800 med WL er jo lengre , samt har større/ lengre vinger. Tenker da at disse store flatene er mer utsatt /påvirket av kraftig vind/turbulens. ( tar jeg feil ?)

Hva sier gutta som flyr disse maskinenen rundt i værharde Norge?
ENZV is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 12:31   #2
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing ?

Hesann ENZV!

Naa flyr jeg ikke B737, men skal jeg trekke paa min erfaring av fly med forskjellig stoerrelse saa er for eksempel en C-152 mer utsatt for vind/turbulens i forhold til en C-210 pga. lettere vekt...

...saa jeg vil regne med at svaret er nei, og trolig det motsatte; en B737-500 er som regel mer utsatt for vind/turbulens i forhold til en B737-800.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 14:15   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing ?

En -800 har jo mer vekt og dermed inertia. Treghet gir en finere oppførsel i vind.
Vref er ofte 10-15kt høyere på approach enn en 300/400/500, og dermed blir den mindre følsom for vind.
De jeg kjenner som flyr begge deler, foretrekker classic når det gjelder vind og landing. Den er lettere å "ratte" når det blåser, og lettere å få bra landinger med.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 21:25   #4
ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2007
Posts: 258
Default Re: Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing ?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
En -800 har jo mer vekt og dermed inertia. Treghet gir en finere oppførsel i vind.
Vref er ofte 10-15kt høyere på approach enn en 300/400/500, og dermed blir den mindre følsom for vind.
De jeg kjenner som flyr begge deler, foretrekker classic når det gjelder vind og landing. Den er lettere å "ratte" når det blåser, og lettere å få bra landinger med.
Dvs... en -800 gir en finere oppførsel i vind. Men classic er lettere å få bra landinger med.

Takk for svar .
ENZV is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2010, 18:32   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing ?

Man snakker vel også om forskjeller med og uten winglets ..? US Navy valgte jo bort winglets til sine ubåtjegere da de gjorde maskinen ustabil i lav fart og lav høyde. Vil ikke dette også gjelde ved landing, at maskiner uten winglets handler bedre? For ordens skyld - US Navy har raked wingtips - det er mulig det er forskjell på disse vs. standard ving også.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2010, 14:37   #6
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing ?

Heisann MOW!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
...US Navy valgte jo bort winglets til sine ubåtjegere da de gjorde maskinen ustabil i lav fart og lav høyde. Vil ikke dette også gjelde ved landing, at maskiner uten winglets handler bedre? For ordens skyld - US Navy har raked wingtips - det er mulig det er forskjell på disse vs. standard ving også.
Jeg forstod det som de valgte raked wintips over blended winglets da raked wingles gir deg bedre cruise performance. Vi kan se fra 4-5% fuel besparelse med winglets, men et tidligere NASA studie viser at en raked wingtip har 1-2% over dette, mao. 5-6%. Problemet med raked wingtips er plass paa gate, noe som selfoelgelig US Navy ikke har.

Da vi sertifiserte B757-200 winglets for APB hevdet flight test crewet at flyet hadde en bedre retningsstabilitet med winglets, selv under landing.

Anyway, jeg tror mesteparten av hva vi foeler av wind gust er invers proposjonalt til vekten av flyet som forklart ovenfor...!

Dag(V), du har jo "ratta" en B737-800 i skikkelig turbulens foer og det gikk jo bra...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2010, 14:45   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing ?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post

Jeg forstod det som de valgte raked wintips over blended winglets da raked wingles gir deg bedre cruise performance.
Nei, dette var ikke en faktor for US Navy, ettersom de i stor grad vil operere i de lavere luftlag.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mer turbulens...? Polaris Flyforum 6 24-06-2023 11:49
Mye turbulens og vind på Værnes i dag. (Video) LTH Bilder & foto 5 29-10-2014 12:19
Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800? ENZV Småprat 10 06-05-2012 22:28
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? ArneAustenaa Småprat 10 27-09-2011 23:47
SAS Aibus utsatt for kraftig turbulens CK Flyforum 4 31-01-2005 20:25


All times are GMT +2. The time now is 20:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.