![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Takk for utfyllende info om emnet, og der lærte jeg betingelsene for fuel-mayday også!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Nei, "pan-pan-pan" er ikke er nødsignaler på linje med "mayday", og brukes normalt ikke før man når en akutt krisesituasjon.
"Pan" brukes sjelden, men f.eks. i forbindelse med il-meldinger (kanskje i forbindelse med en veldig syk pax ombord, og der man trenger hurtig assistanse ved landing...) Turtle ga en god info om en A320's fuel-forbruk. Kan legge til at trip-fuel for A320 ligger på ca 2500 kg's/h, for an A321 på ca 3000 kg's/h og for en A330 på ca 6000 kg's/h. Man kan gjennom å lese fuelkravene nedsatt i JAR finne en del varianter for å spare litt på fuel man må slepe med seg. I noen spesielle tilfeller kan man faktisk la være å ta fuel med til alternativ lufthavn (isolated destination, og der lufthavnen ligger mindre enn seks timers flygning unna, med to separate rullebaner (som ikke krysser hverandre) og der de har separate innflygningssystemer/nav.systemer, og der været samtidig er innenfor visse parametere. Men dette brukes lite. Videre kan man spare noe på å redusere contigency fuel (fra 5 til 3 %, eller ved å bruke en egen "reduced contigency procedure"). På den annen side er det noen selskaper (bl.a. Thomas Cook) som åpner for at commander tar med ekstra fuel ut over min. krav, om destinasjon og alternativ ligger veldig tett (som f.eks CPH og MMX - som jo vil ha samme type vær). Dette med fuel er en hel vitenskap i seg selv, og man kan være kreative. Men man skal bare ikke male seg inn i et hjørne, og kunne bruke vanlig airmanship der det kreves. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Det hender iallefall at vi benytter oss av "open 5" som Tally-Ho nevner. Swiss gjør dette stadigvekk etter hva jeg har forstått.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mye er avgifter? | fokkeren | Småprat | 5 | 21-07-2012 20:18 |
Fremtidens flymotere , hvor langt unna og hvilke prinsipper/fuel ? | sail4fun | Flyteknisk forum | 0 | 30-08-2009 14:11 |
For mye fuel..ingen bag.. | Boeing | Flyforum | 20 | 08-08-2007 00:49 |
Normalt av spinneren står så mye over? | Friele | Flyforum | 3 | 27-07-2007 00:53 |
Hvor mye fuel... | catocontrol | Flyteknisk forum | 8 | 06-01-2007 09:15 |