Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2010, 02:11   #1
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Takk for utfyllende info om emnet, og der lærte jeg betingelsene for fuel-mayday også! Skal det ropes "pan pan pan" for lite drivstoff før en når mayday-nivået?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 09:44   #2
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Nei, "pan-pan-pan" er ikke er nødsignaler på linje med "mayday", og brukes normalt ikke før man når en akutt krisesituasjon.
"Pan" brukes sjelden, men f.eks. i forbindelse med il-meldinger (kanskje i forbindelse med en veldig syk pax ombord, og der man trenger hurtig assistanse ved landing...)

Turtle ga en god info om en A320's fuel-forbruk. Kan legge til at trip-fuel for A320 ligger på ca 2500 kg's/h, for an A321 på ca 3000 kg's/h og for en A330 på ca 6000 kg's/h.

Man kan gjennom å lese fuelkravene nedsatt i JAR finne en del varianter for å spare litt på fuel man må slepe med seg. I noen spesielle tilfeller kan man faktisk la være å ta fuel med til alternativ lufthavn (isolated destination, og der lufthavnen ligger mindre enn seks timers flygning unna, med to separate rullebaner (som ikke krysser hverandre) og der de har separate innflygningssystemer/nav.systemer, og der været samtidig er innenfor visse parametere. Men dette brukes lite.

Videre kan man spare noe på å redusere contigency fuel (fra 5 til 3 %, eller ved å bruke en egen "reduced contigency procedure").

På den annen side er det noen selskaper (bl.a. Thomas Cook) som åpner for at commander tar med ekstra fuel ut over min. krav, om destinasjon og alternativ ligger veldig tett (som f.eks CPH og MMX - som jo vil ha samme type vær).

Dette med fuel er en hel vitenskap i seg selv, og man kan være kreative. Men man skal bare ikke male seg inn i et hjørne, og kunne bruke vanlig airmanship der det kreves.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 11:37   #3
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Det hender iallefall at vi benytter oss av "open 5" som Tally-Ho nevner. Swiss gjør dette stadigvekk etter hva jeg har forstått.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor mye er avgifter? fokkeren Småprat 5 21-07-2012 20:18
Fremtidens flymotere , hvor langt unna og hvilke prinsipper/fuel ? sail4fun Flyteknisk forum 0 30-08-2009 14:11
For mye fuel..ingen bag.. Boeing Flyforum 20 08-08-2007 00:49
Normalt av spinneren står så mye over? Friele Flyforum 3 27-07-2007 00:53
Hvor mye fuel... catocontrol Flyteknisk forum 8 06-01-2007 09:15


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.