![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei kjære forumister !
Undertegnede lurer kort og greit på hvilket selskap som du/dere mener tilbyr kombinasjonen av best bakketilbud, setekomfort, seteavstand, mat, personellservicve osv osv til norske flyplasser og ut i Europa på Business Class ? Jeg har selv lest rapporter her fra forumet gjentatte ganger, og det er helt tydelig at selskapene varierer veldig fra område til område. Dere erfarne reisende i den fremre klassen, hva setter man egentlig mest pris på i det lange løp ![]() Håper å få mange gode/konstruktive innspill !
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Til London: BA, resten av Europa ville jeg gått for Swiss
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvem-som-helst-med-store-seter. Da kommer service i annen rekke ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Ny stemme til Swiss. Selskapet har uten tvil et utrolig godt tilbud innen Europa. Og Zurich er ikke noe dumt stopp på veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er vel bare ett selskap som funker her.. SWISS
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Swiss er billigst i Business for Europa-turer, og naturlig nok mest populær blant folket. Jeg har selv flydd en del segmenter med Swiss i C, og synes de leverer et solid produkt. Har hatt noen fine turer med SAS Business også, men servicen varierer veldig fra crew til crew, samt at prisene i mine øyne er latterlig høye (12-13.000 kroner tur/retur i Europa). SAS blir derfor kun når det er fristende poengkampanjer hos EuroBonus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Han er sikkert veldig glad for tips som Swiss og BA, all den tid han bor i Bergen..
Fra Bergen er det strengt tatt bare tre muligheter; SAS, KLM og LH. SAS har ikke Biz innen Skandinavia, men har en mellomting. KLM selger alle seter fremme, slik at en i teorien kan havne på midtsete også i biz, noe som selvsagt er et minus, men det skjer ikke så ofte. Utenom det er det nok ikke store forskjellen mellom LH og KLM. Selv liker jeg tysk grundighet. En vet hva en kan forvente, og får det stort sett hver gang. Hvis du flytter deg til en annen by for å fly videre derfra, så er jeg enig med tipserne over. Swiss er veldig bra innen Europa. Skal du til Russland, så er jeg svak for de store gode setene til Aeroflot. De er som amerikanske F-seter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ute på tur
|
![]()
Selv om jeg starter i Bergen så tar jeg en kort tur over fjellet for å fly LX. De er helt klart solid i biz.
Det skal skal ha poeng for er at de i Euro-konfig på grisene har ganske så gode seter, som er breiere enn normalt. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Jeg er også en stor fan av Swiss. Men jeg synes også at SK og LH har et bra produkt. Kommer ikke på flere jeg har prøvd innen Europa de siste årene. BA ser jo også ut til å være bra ut fra de triprapportene jeg har lest.
Bare synd ikke noen av selskapene kan tilby bedre seter foran, a la First innen USA. Nå var det vel heldigvis ikke prisene for biz vi snakket om. For det er jo et heeeelt annet kapittel. F.eks. En vei FRA-OSL i biz kostet 418 kr. I biz 6000. 5500 i differane er jo nifst. Men hadde den kostet 1500-2000 hadde jeg kanskje vurdert det. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Skal du bare fly i Europa, spiller det stort sett ikke så stor rolle. LN-MOW har skutt innertier med sin kommentar. Det er bredden på setet og antall rumper på raden som er viktig.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Om målet er service og komfort - og ikke fleksibilitet - er det vel bare British Airways og SWISS som gjør det verdt å fly Business Class. SAS og Lufthansa har altfor høye priser i Business Class til at det er verdt å vurdere.
Ser man bort fra pris, har jeg ennå til gode å bli imponert over SWISS Business Class, selv om jeg så langt har hatt seks turer med dem. Liker dårlig plastbestikk og våtservietter - og maten er så som så. Lufthansa er i så måte elendige på mat i Business Class - man må opp på en flytid på 2,5 timer for å få varmmat. Hos SAS varierer service i altfor stor grad fra crew til crew - så det er nesten er sjansespill, selv om maten ofte er rikelig og god. Du kan jo kanskje sjekke ut Turkish Airlines' Boeing 777-200ER-flighter mellom Istanbul og London - gode seter og god mat, men varierende service. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SWISS er absolutt å foretrekke, særlig i forhold til pris, service, mat etc. Har også prøvd LH, en nedtur! SK er brukbart på litt lengre turer, men prisene er jo for høye. KLM??? - helt uaktuelt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Dersom penger ikke er en issue, så blir det nesten hipp som happ av de som har armslag foran gardina. Turene er korte og forskjellene blir egentlig ganske marginale i det store bildet. Service på bakken og ombord varierer fra gang til gang, og ikke minst på hvilke flyplasser du bruker. Hvis pris er inne i bildet så er det BA og LX til de stedene der det er hensiktsmessig.
Dvs. kvasi-løsninger som KL med 3+3 faller ut av konkurransen.
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Swiss har en styrke i gode tilbud i business. I tillegg levere de gode tjenester, det er i alle fall slutt på plastbestikk der. Hadde SAS klart å matche Swiss sine Business Saver tilbud hadde de nok vært foretrukket ved flere anledninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Blue1 hadde i sommer noe de kaller Holiday Economy Extra, der man svært rimelig kan fly denne klassen til feriedestinasjonene. Det er et yieldfremmende tiltak SAS bør adoptere på slike ruter, men av en eller annen grunn er SAS og de fleste andre selskaper ganske lunkne til å selge høyere klasser med rabatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Et lite oppfølgingsspørsmål fra meg her. Hvilke sellskaper flyr med bredere seter i BIZ, altså slik at midtsete krympes og de to andre blir bredere, og hvem flyr med vanlig blokkerte seter?
Som passasjer er jeg litt usikker på hva jeg egentlig ville foretrekke, blokkert midtsete gir jo 2+2, mens de som har "trekkspill-seter" ofte har 2+3, men med blokkert midtsete sitter man jo egentlig like trangt, bare at setet ved siden av er tomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
SU har som sagt store biz-stoler (2+2), og Turkish har vel det samme så vidt jeg har fått med meg (738).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Naa er hovedgrunnen til at man skal reise biz fleksibilitet og man skal helst spare tid for aa rettferdiggjoere pengebruken. Fra Oslo har jeg selvsagt valgt SAS i mange av tilfellene fordi de har direkteflighter. Naar jeg reiser i jobben, hater jeg aa ha stopp paa veien. Ellers, kan LH, LX eller OS vaere gode biz alternativer i Star Alliance og skal jeg til noen av de stedene de flyr, tar jeg disse. Maa jeg ha stopp foretrekker jeg SAS, LH eller LX
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Men hvem som er best i Europa har jeg ikke peiling på. Har bare prøvd LX, BA, LH of SK. Av de liker jeg BA best nå, og SK best før.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvem flyr fra OSL med business seter innen Europa | Tjab | Småprat | 11 | 03-01-2015 12:48 |
Langtur: First Class (LX), Business Class (LH/LX), Economy Extra (SK) og 1-Class (WN) | ILS2 | TripReports | 20 | 27-05-2013 23:02 |
Oppgradering fra Economy class til Business class hos Emirates Airline | KrisFlyer | Reiseforum | 2 | 27-11-2009 15:12 |
Lufthansa Business Class vs Thai Royal Silk Class - synspunkter? | kristian | Flyforum | 2 | 06-04-2008 21:28 |