![]() |
|
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
|
![]()
Kjøper ikke helt argumentet til KGL om "dårlige lokalkjennskapen utvist fra sørsiden av Boknafjorden". Aksdal er jo ikke akkurat verdens navle og hvis flygelederen sjelden oppholder seg nord for Boknafjorden er det ingen grunn til at han/hun skal vite hvor det ligger henne. Hva hvis jeg hadde rapportert "overhead Tengs" til KGL som for anledningen var flygeleder? Hadde han som lokalkjent Haugalending øyeblikkelig visst hvor jeg var?
Vi er alle lokalkjente et eller annet sted i landet, og det er ikke gitt at personen i andre enden av mikrofonen er lokalkjent i det samme området. Rapporteringspunktene som er trykket på VFR kartene er opprettet nettopp for at både flyger og flygeleder/afis skal ha samme referansepunkt ved rapportering av posisjon. Hadde flygeren (som HSLB poengterer i rapporten) rapportert "abeam GRINDE" i stedet for "about Aksdal" hadde flygelederen øyeblikkelig visst hvor Cessnaen var i forhold til SAS maskinen. Det er sjelden kun en instans som feiler ved en slik hendelse og her peker HSLB fingeren både på flygelederen og piloten i Cessnaen. Helt korrekt imho. |
![]() |
![]() |
|
|