Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 26-08-2005, 09:22   #11
HaraldH
Newcomer
 
HaraldH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default Re: 90 i livsfare

Kjøper ikke helt argumentet til KGL om "dårlige lokalkjennskapen utvist fra sørsiden av Boknafjorden". Aksdal er jo ikke akkurat verdens navle og hvis flygelederen sjelden oppholder seg nord for Boknafjorden er det ingen grunn til at han/hun skal vite hvor det ligger henne. Hva hvis jeg hadde rapportert "overhead Tengs" til KGL som for anledningen var flygeleder? Hadde han som lokalkjent Haugalending øyeblikkelig visst hvor jeg var?

Vi er alle lokalkjente et eller annet sted i landet, og det er ikke gitt at personen i andre enden av mikrofonen er lokalkjent i det samme området. Rapporteringspunktene som er trykket på VFR kartene er opprettet nettopp for at både flyger og flygeleder/afis skal ha samme referansepunkt ved rapportering av posisjon. Hadde flygeren (som HSLB poengterer i rapporten) rapportert "abeam GRINDE" i stedet for "about Aksdal" hadde flygelederen øyeblikkelig visst hvor Cessnaen var i forhold til SAS maskinen.

Det er sjelden kun en instans som feiler ved en slik hendelse og her peker HSLB fingeren både på flygelederen og piloten i Cessnaen. Helt korrekt imho.
HaraldH is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.