![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]()
Scandinavian Airlines
· 1.7 million passengers were carried during July, up 2.0%. · The traffic increased 0.2% and capacity was down 0.9% · The load factor was up by 0.9 p.u. to a record 85.4%. http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/....asp?id=201553 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Sep 2009
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 22
|
![]()
Load factorn på de interkontinentala linjerna är för hög kan man tycka, över 95%. Undrar hur många fler biljetter de hade kunnat sälja?
Kul dock att flygtrafiken ökar, det värsta är nog över nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
intäkten per passagerarkilometer, minskade med 9,0 i juni, jämfört med samma månad i fjol.
ref http://www.privataaffarer.se/nyheter...li_ny_4485130/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]()
Snart kommer LN-RKF tillbaka på LH och då blir nog kabinfaktorn lite lägre.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]()
Juni-August fyller man alt uansett ....
RKF har vel floeyet i hele juli, den .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Jo da, men det er først fra November at den bidrager med øget kapacitet i trafikprogrammet...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Min interesse er og blir i trender, og derfor synes jeg passasjertallene for 12 måneders rullerende er best med en fast basis som er satt til tallene for 2006.
Det vi kan se fra denne grafen er at det ikke er noen markante endringer de siste fire månedene (etter at askenivået ble etablert) for SAS, Widerøe og hele SAS Group, mens det har vært en markant forbedring for Blue1. Med andre ord kan det tyde på at SAS og for så vidt også Widerøe har satt et nytt basisnivå passasjermessig. Når en ser videre inn i tallene, så er det helt klart Norge som er problemområdet for SAS Group og som vi kan konstatere så er det ikke Widerøe som bidrar negativ, men SAS. Etter utflyttingen i oktober 2009 kan vi konstatere at SAS har mistet pulsen på Norge, og passasjermessig og for så vidt også inntektsmessig er Norge (innenlands- og utenlandstrafikk til de to andre skandinaviske land og resten av Europa) det viktigste området for SAS Group (konservativt estimert 45% av passasjerene). Jeg vil ikke si det er uten grunn Mats kom med sitt politiske utspill at Norge var dårlig behandlet i pressekonferanse tidligere i sommer (utspillet med IC fra OSL), men jeg tror videre at alt dette er for seint. Dette slaget om Norge hvor blant annet DY har vært motspiller er tapt for SAS. Neste slag om Norge kan bli uten SAS hvis ikke de skjerper seg, og da kan deltakerne bare bestå av AF, BA, BE, CX, EK, FR, KL, LH, QR, TG, U2 og lille DY med og uten IC. Videre kan vi også konstatere at antall flighter ut fra OSL er kuttet ned mer enn nedgangen i antall passasjerer sammen med at ikke kabinfaktoren har øket tilsvarende. Er ikke dette motsigende til at Core SAS skal være forretningsfolkenes flyselskap hvor frekvens er viktig? Noe av dette kan tilbakeføres til at det stappet inn flere seter i flyene og dermed en trangere kabin, men lell? Det er da positive lyspunkt for SAS - innenlands i Danmark og Sverige, men det hjelper så lite så lenge Norge innenlands er tre ganger så stor som summen av de to andre. Også intra-Skandinavia er det en positiv trend, men hvilke som er det beste bidragsyterne her vites ikke. Noe kan helt sikkert føres tilbake til IC-transfer, men en kan ikke se bort fra at de "dårlige økonomiske tidene" medfører at mange skandinaver ferierer i nabolandene (juli er tross alt en feriemåned og tallene underbygges med at Europa har en forholdvis liten økning - og en stor del av dette er vel Blue1?). Mye dystert på en fredag dette, og for å illustrere dette - SAS hadde mindre flighter ut av OSL i juli enn DY, og dette er første gang det skjer for en måned!
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 06-08-2010 at 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Tall og grafer er alltid morsomme, men det viktigste uansett er at det begynner å se bedre ut økonomisk sett og at SAS begynner å røre på seg igjen. Det handler ikke bare om å være størst og ha flest flighter ut ifra forskjellige flyplasser hvis det ikke tjenes penger, uansett om vi snakker om SAS, DY, WF eller andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Det viktigste er at SAS tjener penger og er bærekraftig, ikke at de er størst på alt. Virkningene av Core SAS er tydelige og sammen med økt etterspørsel er utsiktene for SAS gode.
Quote:
SAS kan helt åpenbart snu trafikkutviklingen på norsk innenriks, akkurat som de har snudd den på interkontinental trafikk, intraskandinavisk og dels andre innenrikssektorer. Husk at SAS interkontinentalt og intraskandinavisk gikk veldig dårlige lenge - og kabinfaktoren på svensk innenriks var elendig. Norge har lenge vært den viktigste inntektskilden for SAS og den jevne SAS-passasjeren er norsk. Når utviklingen for denne sektoren er så åpenbar og tydelig negativ, settes også inn innsatser. Startprisen på norsk innenriks er redusert med 100 kr., det er innført gratis aviser, Vestlink er overført til Widerøe og rutetabellen på de største byene er bedre fra september i år sammenliknet med i fjor. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Man kan vel si at nå fylles flyene godt opp i hht til Core SAS , og om det er riktig inntekt pr pax så lover dette godt for en ekspansjon.
for pissekonkuransen går ut på å levere $ tilbake til eier'ne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() Men det er nok ikke mange dagene igjen med slik "slapphet" , aka biznisse ferie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
SAS sitt sommerprogram er ikke laget for å skremme, nei, men de kommer vel sterkt tilbake i løpet av de neste ukene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Og med et bigger picture og ikke bare hysteresekurvene, så en en klar trend - DY har ikke bare byttet ut 737-300 med 737-800 for øke kapasiteten, det har også skjedd en utvikling i frekvens på eksisterende destinasjon og noen få nye destinasjoner (f.eks. HAU og MOL). De to nesten månedene som ligger best an til at DY blir igjen størst på OSL er desember i år og januar neste år. Å spå om fremtiden er umulig, men hvis trenden fortsetter vil DY ligge høyere på 12 måneders rullerende tall om rundt tre år. Det er ting som tyder på at tiden for dette kan bli mindre enn tre år, og det er på grunn av de svake tallene til SAS innenlands Norge (lavest kabinfaktor av segmentene og ikke minst eneste segment med negativ vekst) ser jeg at det temmelig sannsynlig at det kan bli flere nedskjæringer i rutetilbudet til SAS i Norge. Med andre ord er ikke det nivået som er etablert de siste månedene nok hvis SAS skal tjene penger i Norge i 2011.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]() Quote:
Joda, er delvis enig i det du skriver; men man må alltids huske at trender kan snu. Og hvis man tar noen ting i betraktning, feks finanskrisen slutten'08/ca hele'09, så ser man at SAS stort sett har vært på det samme nivået siden mars i år. Med andre ord kan SAS vippe begge veier. Når det gjelder Service i forhold til Shuttle, hvor sistnevnte ser ut til å vokse jevnt og trutt uansett hva, er vel eneste måte for SAS å forbli størst nettopp det å å bli større, for ellers vil Norwegian bli større enn SAS innen kort tid, som du sier. Last edited by Flying-news; 07-08-2010 at 02:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
En trend sier ingenting om fremtiden, så egentlig uinterresant om man skal så om fremtiden. Skulle man lagt trendene fra i fjor til grunn da SAS kuttet og kuttet og alt såveldig dystert ut, kunne man sagt at SAS ville forsvinne raskt og at IC ville bli lagt ned før man ante det. Det ble jo også sagt her på forumet mange ganger. Men hva er egentlig tilfelle i dag?
En annen ting litt på siden: hva er grunnen til SAS alltid rapporterer yield og RASK én måned på etterskudd mens DY rapporterer forrige måned samtidig med at de legger frem trafikktall? Har ingen betydning, bare lurer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Last edited by sail4fun; 07-08-2010 at 11:17. Reason: fixed quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]()
det store dilemmaet for SAS må jo uten tvil være følgende; legger ned de nasjonale selskapene som åpenbart gir en bedre cost struktur, men samtidig fører til mindre fokus og "hands on" beslutningsmyndighet i det norske markedet.
Trenden er ikke positiv, SAS må på banen og det er grunnlag for å komme på banen nå, ikke om 2-3 år. SAS sitter jo på statistikk som viser hvor mange nordmenn som flyr på intercont fra CPH og STO. Jeg tror det er det som skremmer og har skremt de svenske og danske sjefene fra å satse på OSL. Men nå må de på banen før NAS satser tungt fra OSL, da blir lekkasjen ikke mellom SAS og SAS, men SAS og NAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Når det gjelder luftslottet SAS IC fra OSL er det vel på sin plass å minne om uttalen fra Dueholm i september 2008 om at SAS planlegger direkteflighter fra OSL til New York og Bangkok. Vi vet at disse ikke kom, men hakket i plata kom fra Mats litt tidligere i sommer - da var Bangkok utelatt. Siden jeg i en annen tråd her på forumet har sett på AMS for juli, kan en beregne deres årlige seteantall mellom AMS og OSL til rundt 475 000. Hvis vi antar at kabinfaktoren deres til OSL er omtrent som i deres månedsrapporter til nå i viser så snakker vi om rundt 335 000 passasjerer årlig. Et konservativt estimat vil være at bare halvparten av disse passasjerene skal fly interkontinentalt og omregnet i antall A330-200 med deres normale kabinfaktor blir dette over 800 fly pr. år med bare passasjerer fra OSL. I tillegg til dette flyr KLM til Torp, Kjevik, Sola, Flesland og Værnes. Jeg tror SAS skal slite fælt med å vinne tilbake fornøyde KLM-kunder. Da må tilbudet være mye bedre. Å fly via CPH gjør ikke dealen bedre, bare et ekstra stopp på veien (KLM har utrolig mange fler direktedestinasjoner sammenlignet med SAS).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair: Høy kabinfaktor i juli | imm | Flyforum | 4 | 05-08-2016 19:25 |
SAS trafikktall april 2014: rekordhøy kabinfaktor og historisk yieldpress | FlightDeck | Flyforum | 7 | 08-05-2014 19:32 |
SAS trafikktall april 2013:Kabinfaktor ned med 6.1 prosentpoeng | Dash | Flyforum | 11 | 14-05-2013 18:01 |
Thomas Cook med 99,8 % kabinfaktor i juli | Tally-Ho | Flyforum | 6 | 08-08-2012 15:00 |
Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor | FlightDeck | Flyforum | 28 | 08-07-2010 17:10 |