![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Finnair leaser inn to stk. A340-300 i fire år, i påvente av A350 maskinene. Spennende
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Jeg trodde A340 var død og at det var umulig å få økonomi med denne flytypen. Er det lave lease-kostnader som gjør at man likevel får økonomi ut av dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Ja, litt rart at de tar inn A340 når de har A330-maskiner som kan fly like langt. Tilgjengelighet på A340 og gode leasingavtaler kompenserer nok for økte driftskostnader ved A340.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Jul 2010
Location: Bergen
Posts: 25
|
![]()
Spennende av Finnair dette. Fløy med dem senest ifjor BGO-HEL-PEK med en A330-maskin, og servicen ombord var upåklagelig. Leit at de ikke tilhører *A, de har et ypperlig produkt østover...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
A340 er jo snart en 20 år gammel design, men at maskinen skal være "død" eller ikke økonomisk i drift må bero på en misforståelse. For de fleste operatører av A340 er den en "moneymaker" . Å si noe annet beror på liten eller ingen kunnskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
|
![]()
Hvordan blir cargo kapasitet på A350 / B789 i forhold til 340?
Er ikke 340 litt mer cargo vennlig en f.eks 330? Jeg trodde det var litt av årsaken til at AY bruker 340 på PVG ruten ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
Etterspørsel gir som kjent stabile eller økende leiekostnader inklusive vedlikeholdsavsetninger. Hva fremtiden vil bringe er en annen sak, men det neste 2-3årene blir det neppe noen endring fra idag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det spørs jo hva man sammenligner med. Det er vesentlig billigere enn tilsvarende 777 (343/772ER og 346/77W), men også vesentlig dyrere enn f.eks MD11 og 744. Noe som sikkert har sammenheng med flere ting, som alder, drivstoff-forbruk, tilbud og ettersprørsel.
Hvis da denne siden er til å stole på: http://www.myairlease.com/resources/...iveries_prices Verdt å merke seg er at både 332 og 763ER har høye rater i forhold til nypris på flyet, mens fly som MD11 og 744 ikke er dyre i forhold til størrelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]()
Jeg vil si at nettsiden du referere til over er ikke det selskap som brukes av særlig mange som referanse grunnlag ved anskaffelse/leie av materiell.
Denne siden kan beskrives som en grov indikasjon over markedspriser. Finansieringsinstitusjoner,banker og flyselskaper bruker andre appraisal selskaper for innhenting av markedsinformasjon. I dag er det svært vanskelig å samle inn pålitelig informasjon fra hele verden hva som er going rate på grunn av den enorme flyparken som er i bruk. Dette gikk greit for 10,20 og 30 år siden da flyparken var overkommelig. Hva fremtiden vil bringe med enda større flypark gjenstår å se. Idag er trenden at det er innen geografiske områder det som regel sammenlignes markedspriser av appraisal selskaper/banker osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair øker A350 ordren med 8 | Someone | Flyforum | 0 | 03-12-2014 09:34 |
ARN High Fly med A340-300 på ARN nu | L-1011 | Spotteralerts | 1 | 11-09-2011 20:24 |
A340-300 og a340-500 | svgspotter | Flyteknisk forum | 3 | 14-11-2009 09:58 |
Finnair igang med A340 | LN-SEK | Flyforum | 8 | 21-06-2006 18:39 |
Finnair fornyer seg med A350 og A340! | haavig | Flyforum | 17 | 08-12-2005 10:29 |