Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2010, 14:30   #1
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
OBB 37 North Express

Nytt emne pga nytt navn.

Siste nytt fra Gøte Aspen(hentet fra Facebook):
Quote:
Som en takk til alle dere supportere vil vi invitere en eller flere av dere med for å hente flyet i .....reisen dekkes av oss. Informasjon om utvelgelsen kommer snart.
Det er i morgen, 2 uker siden ht.no skrev følgende:
Quote:
Om to uker lanserer vi selskapet på nytt med vårt nye navn, nettsider, billettbestilling og nye ruter, sier Gøte Aspen, styreleder i det nyoppstartede flyselskapet North Express, som har base i Harstad.
Så da får vi bare vente i spenning
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 17:46   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: North Express

Spennende å se hvem sitt AOC de skal fly under.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 19:14   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: North Express

Synes navnet blir litt feil og høres rart ut. Mer grammatisk korrekt med Northern Express.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 19:16   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: North Express

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Synes navnet blir litt feil og høres rart ut. Mer grammatisk korrekt med Northern Express.
Enig - men så har jo alt fra dette selskapet vært preget av skrivefeil og dårlig språk. Det begynte med "Nytt Norskt flyselskap", som dessuten brukte samme navn som Skandinavias nest største flyselskap.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 19:59   #5
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: North Express

Man kan jo kanskje vente med surmulingen til de endelige, offisielle sidene kommer på plass? Synes forøvrig North Express er enklere å si enn Northern. Blir uansett enda enklere å si forkortelsen....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 20:03   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: North Express

Det er ingen som surmuler her, frøken. Men det sier jo litt om nivået til selskapet når de ikke engang korrekturleser ting og sjekker om man kan bruke navn før man setter i gang.

I tillegg kan jo ting som høres bra ut (sånn som Norskt :P) bli til latter for engelsktalende kunder dersom navnet er grammatisk feil
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 20:21   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: North Express

Vi har et oljeselskap med base i Tromsø (?) som heter North Energy. Med North Express forstår jeg en ekspress som tar oss nordover (direction of travel, so to speak...), mens Northern Express kanskje vil forstås som en ekspress som kommer fra nord (geografisk tilhørighet, eller noe slikt...). Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om dette, men i mine ører synes det som om begge kan fungere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 11:16   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: North Express

Kom det noe info i går?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 12:44   #9
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: North Express

Neida, gjorde ikke det. Har satt en journalist på saken
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 16:13   #10
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: North Express

Quote:

Norsk flyselskap gir opp

Flyselskapet NorthExpress skulle bli Nord-Norges nye flyskap. Slik blir det ikke.

– Vi avvikler prosjektet, sier styreleder Gøte Aspen i NorthExpress til TV 2 Nyhetene.
Fra TV2 nyhetene

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 16:14   #11
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: North Express

De kommer ikke på vingene:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...r-3256848.html

edit: Rart med tanke på at de sa på hjemmesiden på FB så sent som den 21 Juli at det skulle trekkes ut en "fan" som skulle få være med å hente flyet.

Last edited by Skyhigh; 30-07-2010 at 16:23.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 16:27   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: North Express

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
De kommer ikke på vingene
Overrasket, nei. Mange gode unnskyldninger i artikkelen. Å legge skylda på WF og "monopolsituasjonen" for at det koster å fly i nord-norge, når man selv må kaste inn kortene pga. manglende finansiering er jo litt patetisk. Når skal folk innse at det koster å fly, og at man ikke kan fly til enhver avkrok i landet her for en pris på linje med et dagskort på t-banen i Oslo?

At bedrifter i landsdelen ikke vil gå inn i prosjektet på et tidlig tidspunkt er jo egentlig bare fornuftig dersom det er snakk om å gå inn med økonomiske virkemidler.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 16:35   #13
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: North Express

Ikke overraskende. Luktet Krabi Air på lang vei da planene ble annonsert...

Last edited by LN-AØR; 30-07-2010 at 16:38.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 16:48   #14
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: North Express

For noen er det kanskje ikke overraskende, for andre er det faktisk overraskende....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 16:52   #15
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: North Express

Meget synd for landsdelen. Nå trekker SAS seg ut fra Bardufoss etter sommeren, og North Express forsvinner.

Triste nyheter i dag.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 19:58   #16
LN-FAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: OSL
Posts: 226
Default Re: North Express

Åj.... Det hadde jeg ikke trodd... Det var meget synd for oss her i nord.
LN-FAB is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 22:56   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: North Express

Jeg synes det har vært flere ting som har skurret hele veien, så jeg er ikke overrasket. Noen få av de punktene jeg har bitt meg merke i:

1 - Nyheten om selskapet kom ut for tidlig, mens gründerne fortsatt var ansatt i Luftfartstilsynet. De uttalte selv at det ikke var helt planlagt, og det tok dem nok litt på senga.

2 - Startet med et navn de håpet vil dra nytte av Norwegian-effekten, men måtte deretter bytte navn fordi Kjos raslet med sablene.

3 - Midlertidige dummy-websider og pressemelding med mengder av skrivefeil. Sidene ble etterhvert lagt ned og selskapet skulle bruke litt mer tid, men de sa de snart skulle komme med mer informasjon. Oppstart før sommeren skulle likevel være innen rekkevidde.

4 - De skulle fly fra flyplasser som ikke er optimalt for flytypen, med 2 stk i kabinen (selv om kravet bare er 1 stk), og de skulle satse på service, mat og Starbucks-kaffe. Hvordan skulle de egentlig klare å tilby billige billetter med et slikt tilbud og med flere ansatte enn strengt tatt nødvendig, ut fra flyplasser som ville gi flymaskinen vektbegrensninger og dermed begrenset muligheten til å ta av med en full flymaskin som jo er det som genererer penger?

5 - De skulle skaffe seg ATR 42-500 med relativt gode ytelser, men gikk etterhvert ned til ATR 42-300(?) med dårligere ytelser, som mest sannsynlig ville gi enda større begrensninger f.eks. på Stokmarknes Skagen.

6 - Nettopp Stokmarknes Skagen ble fremhevet som en av plassene for oppstart. De siste ukene ble den imidlertid nevnt (på Facebook) som en plass de skulle fly fra når flyplassen ble utvidet.

7 - De satset på investorer som de ikke engang tok kontakt med. De uttalte selv at de "hadde hørt fra andre" at investoren/selskapet de hadde håpet å få med på laget, ikke ønsket å være med i prosjektet. Det er vel ikke akkurat slik man starter butikk og forsøker å skaffe seg investorer?

8 - Først var det behov for 20-25 millioner. Senere (i mai) ble det senket til minimum 10 millioner. Gründerne skulle selv spytte inn 250.000 om jeg ikke husker feil. De reduserte altså planene ganske tidlig i fasen.

9 - Hvor mange vil egentlig være villige til å spytte inn penger i et helt nytt flyselskap som starter opp med 1 stk flymaskin og dermed gjør seg selv veldig sårbar ved tekniske- og værmessige uregelmessigheter? Krohn Air i Molde er et unntak, men der er forutsetningene helt annerledes. Gründeren bruker sine egne penger og han er en drevet forretningsmann.

Utad har det virket som planene har endret seg seg hver gang de har snakket med media, og at de kanskje har spilt med litt for åpne kort i media. De burde hatt alt på plass før de gikk ut. En bedre mediastrategi ville nok gjort at de fremstod litt mindre amatørmessige enn de sikkert er i virkeligheten.

Og hva med dette flyet de har skaffe seg og som de har uttalt er lakkert? Ble det noen gang lakkert? Er det i så fall noen som klarer å oppdrive et bilde til historiebøkene?

Jeg mener dette beviser at piloter bør gjøre det de er flinke til: å fly flyet, ikke starte flyselskap Kjos er unntaket, men han har også en helt annen bakgrunn.

Last edited by TCAS; 30-07-2010 at 22:58.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 23:08   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: North Express

Egentlig koker vel det hele ned til to ord: Manglende passasjervolum ......

Som min gamle venn, kaptein Roy, CEO i Africa One sa for noen år siden da han dro igang med DC10-ops fra Uganda:
- African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route.

Han tok fryktelig feil ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 23:11   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: North Express

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Egentlig koker vel det hele ned til to ord: Manglende passasjervolum ......

Som min gamle venn, kaptein Roy, CEO i Africa One sa for noen år siden da han dro igang med DC10-ops fra Uganda:
- African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route.

Han tok fryktelig feil ...
Høres ut som han har lest om "Say's law" - tilbudet skaper sin egen etterspørsel. Det er nok ikke alltid slik, nei....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 23:43   #20
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: North Express

fyllepåtekst
__________________


Last edited by LN-TIB; 02-08-2010 at 01:54.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
North Express stiger fram igjen (splittet fra: Oslo - Røros. Nytt anbud) Trdfly Flyforum 12 07-09-2012 07:18
North Express har ikke gitt opp catocontrol Flyforum 10 29-08-2010 11:08
North Express gir opp PhilipNH Flyforum 1 03-08-2010 20:41
Troms fylke støtter North Express CK Flyforum 1 01-07-2010 11:46


All times are GMT +2. The time now is 04:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.