![]() |
|
![]() |
#1 | ||
Air Traffic Controller
|
![]()
Nytt emne pga nytt navn.
Siste nytt fra Gøte Aspen(hentet fra Facebook): Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Spennende å se hvem sitt AOC de skal fly under.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Synes navnet blir litt feil og høres rart ut. Mer grammatisk korrekt med Northern Express.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Enig - men så har jo alt fra dette selskapet vært preget av skrivefeil og dårlig språk. Det begynte med "Nytt Norskt flyselskap", som dessuten brukte samme navn som Skandinavias nest største flyselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
|
![]()
Man kan jo kanskje vente med surmulingen til de endelige, offisielle sidene kommer på plass? Synes forøvrig North Express er enklere å si enn Northern. Blir uansett enda enklere å si forkortelsen....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er ingen som surmuler her, frøken. Men det sier jo litt om nivået til selskapet når de ikke engang korrekturleser ting og sjekker om man kan bruke navn før man setter i gang.
I tillegg kan jo ting som høres bra ut (sånn som Norskt :P) bli til latter for engelsktalende kunder dersom navnet er grammatisk feil |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vi har et oljeselskap med base i Tromsø (?) som heter North Energy. Med North Express forstår jeg en ekspress som tar oss nordover (direction of travel, so to speak...), mens Northern Express kanskje vil forstås som en ekspress som kommer fra nord (geografisk tilhørighet, eller noe slikt...). Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om dette, men i mine ører synes det som om begge kan fungere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kom det noe info i går?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Neida, gjorde ikke det. Har satt en journalist på saken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Mvh, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De kommer ikke på vingene:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...r-3256848.html edit: Rart med tanke på at de sa på hjemmesiden på FB så sent som den 21 Juli at det skulle trekkes ut en "fan" som skulle få være med å hente flyet. Last edited by Skyhigh; 30-07-2010 at 16:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Overrasket, nei. Mange gode unnskyldninger i artikkelen. Å legge skylda på WF og "monopolsituasjonen" for at det koster å fly i nord-norge, når man selv må kaste inn kortene pga. manglende finansiering er jo litt patetisk. Når skal folk innse at det koster å fly, og at man ikke kan fly til enhver avkrok i landet her for en pris på linje med et dagskort på t-banen i Oslo?
At bedrifter i landsdelen ikke vil gå inn i prosjektet på et tidlig tidspunkt er jo egentlig bare fornuftig dersom det er snakk om å gå inn med økonomiske virkemidler.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ikke overraskende. Luktet Krabi Air på lang vei da planene ble annonsert...
Last edited by LN-AØR; 30-07-2010 at 16:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
|
![]()
For noen er det kanskje ikke overraskende, for andre er det faktisk overraskende....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Meget synd for landsdelen. Nå trekker SAS seg ut fra Bardufoss etter sommeren, og North Express forsvinner.
Triste nyheter i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Åj.... Det hadde jeg ikke trodd...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes det har vært flere ting som har skurret hele veien, så jeg er ikke overrasket. Noen få av de punktene jeg har bitt meg merke i:
1 - Nyheten om selskapet kom ut for tidlig, mens gründerne fortsatt var ansatt i Luftfartstilsynet. De uttalte selv at det ikke var helt planlagt, og det tok dem nok litt på senga. 2 - Startet med et navn de håpet vil dra nytte av Norwegian-effekten, men måtte deretter bytte navn fordi Kjos raslet med sablene. 3 - Midlertidige dummy-websider og pressemelding med mengder av skrivefeil. Sidene ble etterhvert lagt ned og selskapet skulle bruke litt mer tid, men de sa de snart skulle komme med mer informasjon. Oppstart før sommeren skulle likevel være innen rekkevidde. 4 - De skulle fly fra flyplasser som ikke er optimalt for flytypen, med 2 stk i kabinen (selv om kravet bare er 1 stk), og de skulle satse på service, mat og Starbucks-kaffe. Hvordan skulle de egentlig klare å tilby billige billetter med et slikt tilbud og med flere ansatte enn strengt tatt nødvendig, ut fra flyplasser som ville gi flymaskinen vektbegrensninger og dermed begrenset muligheten til å ta av med en full flymaskin som jo er det som genererer penger? 5 - De skulle skaffe seg ATR 42-500 med relativt gode ytelser, men gikk etterhvert ned til ATR 42-300(?) med dårligere ytelser, som mest sannsynlig ville gi enda større begrensninger f.eks. på Stokmarknes Skagen. 6 - Nettopp Stokmarknes Skagen ble fremhevet som en av plassene for oppstart. De siste ukene ble den imidlertid nevnt (på Facebook) som en plass de skulle fly fra når flyplassen ble utvidet. 7 - De satset på investorer som de ikke engang tok kontakt med. De uttalte selv at de "hadde hørt fra andre" at investoren/selskapet de hadde håpet å få med på laget, ikke ønsket å være med i prosjektet. Det er vel ikke akkurat slik man starter butikk og forsøker å skaffe seg investorer? 8 - Først var det behov for 20-25 millioner. Senere (i mai) ble det senket til minimum 10 millioner. Gründerne skulle selv spytte inn 250.000 om jeg ikke husker feil. De reduserte altså planene ganske tidlig i fasen. 9 - Hvor mange vil egentlig være villige til å spytte inn penger i et helt nytt flyselskap som starter opp med 1 stk flymaskin og dermed gjør seg selv veldig sårbar ved tekniske- og værmessige uregelmessigheter? Krohn Air i Molde er et unntak, men der er forutsetningene helt annerledes. Gründeren bruker sine egne penger og han er en drevet forretningsmann. Utad har det virket som planene har endret seg seg hver gang de har snakket med media, og at de kanskje har spilt med litt for åpne kort i media. De burde hatt alt på plass før de gikk ut. En bedre mediastrategi ville nok gjort at de fremstod litt mindre amatørmessige enn de sikkert er i virkeligheten. Og hva med dette flyet de har skaffe seg og som de har uttalt er lakkert? Ble det noen gang lakkert? Er det i så fall noen som klarer å oppdrive et bilde til historiebøkene? Jeg mener dette beviser at piloter bør gjøre det de er flinke til: å fly flyet, ikke starte flyselskap ![]() Last edited by TCAS; 30-07-2010 at 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Egentlig koker vel det hele ned til to ord: Manglende passasjervolum ......
Som min gamle venn, kaptein Roy, CEO i Africa One sa for noen år siden da han dro igang med DC10-ops fra Uganda: - African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route. Han tok fryktelig feil ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
fyllepåtekst
Last edited by LN-TIB; 02-08-2010 at 01:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
North Express stiger fram igjen (splittet fra: Oslo - Røros. Nytt anbud) | Trdfly | Flyforum | 12 | 07-09-2012 07:18 |
North Express har ikke gitt opp | catocontrol | Flyforum | 10 | 29-08-2010 11:08 |
North Express gir opp | PhilipNH | Flyforum | 1 | 03-08-2010 20:41 |
Troms fylke støtter North Express | CK | Flyforum | 1 | 01-07-2010 11:46 |