![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke mening å beskrive eller å prøve å få noe til å høres fordelsaktig ut, så beklager ordleggingen. Meningen var nok en gang å komme med litt førstehånds faktaopplysninger. Min opplevelse er at det er en god del som selv velger å være kontraktsansatte, de jobber som selvstendig næringsdrivende med de fordeler og ulempe det medfører. Har du riktig kontrakt jobber du også 5dgr på og 5 av i fast mønster + en måneds ferie(kontraktsfornying)-det er noe mange ser som en fordel og noe ingen andre kan/vil tilby og samtidig ha deg i 100% stilling. Det er nok også en sannhet at noen dessverre ikke blir fast ansatte, men sånn blir det når regelverket tillater det i det land deres AOC er utstedt.
LN-MOW du må jo være gammel nok i gamet til å ikke kjøpe alt som leses og ryktes, om FR er det en del som er sant, en god del halv sannheter og en del som ikke er sant. Å forholde seg til fakta er noe vi i bransjen må gjøre på jobben daglig, men her på forumet er ikke det så nøye. Er langt ifra enig i at FR driver moralsk riktig personalpolitikk, men det har nok blitt slik som en følge av "fri flyt av arbeidskraft innenfor EU/EØS området". Jeg blir like glad som alle andre den dag det i Brussel blir ordnet opp i regelverket. Det som er lov er lov, det som er i grenseland er lov inntil rettsvesenet har bestemt noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så lenge Ryanair opererer under irske luftfartsmyndigheter trenger de ikke forholde seg til noen norske tilsyn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De som er leie Ryanair og lurer på hvordan faktisk ting er behind the scenes, se denne dokumentaren her:
..
Her er vel sikkerheten ikke det meste etter denne dokumentaren og forstå? Kos dere med denne, tror ingen vil fly Ryanair etter dette her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dette er saker som blir vanligere og vanligere i bransjen. Svenske AVIA (tidligere Skyways) sa tidligere opp alle pilotene, og ville gjeninnsette de på kontrakter. Tenk hva det gjorde med jobbsikkerheten. Og ville ikke pilotene, så skulle de erstattes av utenlandsk arbeidskraft. TENK PÅ OM DETTE VAR PÅ DIN ARBEIDSPLASS! Norwegian har kjørt et opplegg med kontraktspiloter, polske piloter, og en del kabinansatte som var lønnet hovedsakelig av NAV (skattebetalerne). Slike shortcuts er vanskelige å konkurrere mot for andre selskaper. Men vi vil nok se stadig mer press i bransjen. Outsourcing er kommet for å bli. Det er et tidsspørmsål før de etablerte nettverksselskaper som SAS og charterselskapene Thomas Cook / TUI etc må følge etter her i Skandinavia, skal man kunne møte konkurransen på like vilkår. Thomas Cook's siste piloter fikk betalt full type-rating A320 av selskapet, men dette er snart en umulighet i dagens pilotmarked. LCC'ene krever nesten utelukkende ferdig ratede piloter. Det hardner til. Tally-ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
DY gikk tilbake til å tilby nyansatte 6 måneders kontrakter igjen nå for ikke lenge siden. I hele vinter og vår har nyansatte blitt fast ansatt før selskapet plutselig snudde igjen. På et pilotkurs ble visstnok halve klassen tilbudt fast ansettelse mens den andre halvparten fikk kontrakt.
Selv om historikken tilsier at 99% av alle kontraktspiloter hos DY etterhvert blir fast ansatt, så er det uansett en trist utvikling at selskaper handler på en slik måte, alt etter hva som passer dem best der og da. Jeg er ekstremt glad jeg ikke er nyutdannet i disse tider! Dette innlegget handler ikke om Ryanair, men det er uansett verdt å nevne selv om jeg overhodet ikke mener at sikkerheten hos DY er dårlig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 26-07-2010 at 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slosskamp ombord hos Ryanair | LN-VLE | Småprat | 15 | 07-02-2011 20:38 |
Modellsalg ombord hos Norwegian | dagis | Samlerhjørnet | 3 | 16-02-2010 20:47 |
Herlig reportasje om forholdene hos Ryanair | Someone | Flyforum | 53 | 12-03-2009 08:00 |
Onanerte ombord hos WF | MD11 | Flyforum | 16 | 04-12-2007 18:37 |