![]() |
|
![]() |
#1 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Med fare for å gå i agurktidfella, denne overraska meg litt..
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle3741478.ece Nå står det ikke her hva våre venner i FR klarer å dra inn per snute, men trodde nesten at de skulle klart det bedre enn 200 daler som Allegiant klarer. Men det kan hende at mange FR kunder har lært seg trikset med å travel light og dodge diverse avgifter. At Qantas, United, Air Canada og AA kommer så langt opp overrasker også litt, men noe kommer jo visstnok fra baggasjebetaling som har blitt vanligere. Hva ligger prisnivået på andre sia av dammen egentlig?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 22-07-2010 at 14:54. Reason: FR er Ryanair ikke RF... *doh* |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Hva er RF? Rørosfly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
*DOH*
Mente FR, fikset nå.. Takktakk Dag! :-D Feriemodusen har tatt meg, selv om det regner kattunger akkurat nå..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
At ikke Ryanair er på topp 10 en gang bør overraske de fleste. At selvskaper i Nord-Amerika dominerer topp 10 listen bør derimot ikke overraske det minste. De fleste krever nå $25 for bag nr.1 og $50 for nr.2. Disse alene drar veldig fort på seg en del $ blant et folkeslag som liker å slepe med seg hele flyttelass når de er ute og reiser. Selv om eliter ikke betaler for dette, så blir det nok likevel betydelige summer av det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
De amerikanske selskapene er også flinke til å selge leiebiler, hoteller, forsikringer osv gjennom nettsidene sine, det ser vi også resultatet av her. At Allegiant er 'kongen', forbauser meg imidlertid ikke. Men Spirit vil nok sikkert kjempe hardt for å overta tronen - de vil til og med ta betalt for bruk av overhead bin.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Hva er bagasjegebyret til FR i disse dager da, det er vel dyrere med kolli nummer to?!
Men det kan jo hende det er hold i teorien om at FR customers er fllinkere til å reise uten bagasje..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Problemet med denne saken er at man blander kortene. Provisjon for salg av leiebil og hotell er jo ikke gebyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel dette Jay Sørensen driver med er Ancillary Revenue, ikke bare gebyrene. Provisjoner en en av 3 deler som Sørensen gir i sitt definisjon, selv om jeg tror at denne tre-deling han foreslar er for enkelt og ikke tar med seg alle Ancillary Revenue Streams.
Problemet med å forlike selskapene ligger i faktum at bare noen LCC selskaper viser Ancillary Revenue i sine årsrapporter, men de fleste selskaper baker dette inn i other revenue. Derfor er de fleste tallene i Sørensen sin rapport estimater. I motsetning til gebyrer så er provisjoner en fin sak for pax*ene, fordi de ikke medfører en økt totalpris. Og - provisjoner har blitt lenge en inntektskilde i luftfarten. Leiebiler og hoteller kommer til hodet, kreditkarter også. King av gebyrer er vel Ryanair i Europa. De tar bare gebyrer som gir ingen mer-verdi over det tradisjonelle produkt. Men disse gebyrer er enkelt a innkreve, siden de fleste reiser jo med bagasje. Satsene for en kolli variierer og prisen for Juli/August er høyre enn resten av året. Smart prisdifferensering ![]() Det hva er fremtida er Ancillary Services som gir en virkelig mer-verdi til pax*en. WLAN onboard, setevalg, Lounge Access, late check-in, forsikring bare for å nevne noen. Her kan en passajer bevist oppgrade det rudimentære produkt som LCC bransjen leverer. Easyjet er meget i spissen i dette, og faktisk er det slik: Dersom du kjøper alle disse Ancillary Services, har du en billett som kan nesten forlikes med en Business Class ticket hos andre aktører. Skål det funke, må du har også nettverk på plass med relativ sentrale flygninger.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aprilsnar i luftfarten | Scandinavien_Airlines | Småprat | 4 | 01-04-2018 19:12 |
Her er gebyrverstingene i luftfarten | HS-TGA | Flyforum | 1 | 26-07-2010 13:08 |
Er vi forsøkskaniner for luftfarten? | Concorde | Flyforum | 4 | 19-03-2008 16:39 |
Bransjekveld for Luftfarten | sail4fun | Flyforum | 4 | 15-10-2006 11:12 |