Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2010, 20:09   #21
dash-7
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Den siste der er nok en misforståelse. CRJ til SAS skal ikke bort. Avtalen med Cimber går vel ut neste år, og dermed er det deres produksjon som skal bort. Kanskje. Muligens. Rykter.
De ryktene sier faktisk at Q400 WF på Dansk innriks flyvinger. Samt Sverige. Og at CRJ skal ut, da de er for dyre i drift. Men som sagt bare rykter.
dash-7 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 20:20   #22
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Nå synes jeg det blir veldig mye rykter her...


Quote:
Originally Posted by dash-7 View Post
Det stemmer at det sies i gangen hos SAS at det skal Q400 på inriksrutene i Sverige. Men det er ikke SAS som skal fly rutene. Ryktene sier at WF skal starte med flyvinger inne i Sverige. Samt at Widerøe skal stasjonære 4-5 Q400 i København, og at CRJ skal bort. Da de koster alt for mye å drive.

Men som sagt det er rykter fra noen i SAS styret.
Er det SK sine CRJ900 som skal vekk? Her om dagen virket det som at SK ønsket seg flere CRJ900s.

Eller er det Cimber sine CRJ200 osv? Eller begge deler?

Quote:
Originally Posted by dash-7 View Post
De ryktene sier faktisk at Q400 WF på Dansk innriks flyvinger. Samt Sverige. Og at CRJ skal ut, da de er for dyre i drift. Men som sagt bare rykter.
Ikke for å gjøre dette til en WF-diskusjon, men: Synes det høres litt rart ut at WF skal begynne å fly innenriks i S og DK. WF er vel først og fremst et Norsk selskap som har flyvninger i og ut av Norge.

Last edited by Twin Otter; 15-07-2010 at 20:23.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 20:41   #23
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

SK skal nok ikke fly prop. igjen
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 00:28   #24
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Här i sverige kommer fortfarande folk ihåg ''Dash planet'', det har till och med varit så att folk har varit rädda för att flyga högvingad propp över huvud taget.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 01:04   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Dærsken - her dukker det opp WF-rykter jeg ikke har hørt selv engang! Men hvorfor ikke? Det er mange ruter i Skandi - både innenriks og utenriks, vi har materiell som passer godt til. Men at vi tar opp de 'gamle' kjerrene har jeg liten tro på - det blir for betent.

Men folk går på det meste - en WF-skipper jeg traff lurte på hvordan det hadde seg at jeg jobbet i ATL, så jeg dro en regle om at jeg var stasjonssjef med ansvar for 24 WF-Dash'er i Delta Connection-tjeneste ... Haka hans droppet rett i betongen den, før han skjønte at jeg drev gjøn med ham ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 13:32   #26
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Dette hørtes merkelig ut, spesielt at CRJ900-maskinene skal ut -
trodde (og har hørt) SAS er meget fornøyd med disse;
så dette tror jeg ikke før jeg (ikke) får se det..
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:10   #27
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Att CRJ900 skulle vara dyra i drift tvivlar jag på då de ska vara billigare i drift än E-Jets och E-Jets är tydligen 20 % billigare än A32X enligt Air Canada.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:13   #28
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Synes det hadde vært på sin plass om noen hadde kunnet avkrefte/bekrefte at CRJ900 skal ut av SK-flåten. For det er veldig flotte fugler.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:18   #29
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 353
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Gir vel mening om de Q400 SAS ikke bruker går til WF? Og hadde da ikke vært rart om WF startet flyvninger i både DK og SE? Forøvrig fant jeg denne (for å demonstrere effekten av rykter): http://www.aftenposten.no/reise/article2159954.ece
Rykter er en dårlig ting å diskutere :P
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:20   #30
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Jeg har såpass respekt for mine kolleger som jobber med ruteprogram og valg av flyflåte at jeg ikke tviler på at de kjente til CRJ900s operative kostnader da de anbefalte å kjøpe inn flyene. Jeg vet at man over flere år, faktisk, vurderte en rekke flytyper opp mot hverandre, der både operative kostnader, finansielle kostnader og passasjerkomfort etc ble vurdert på de enkelte typene. Da valget falt på CRJ900 regner jeg med at det var det flyet som var best for SAS.

WF-sporet er interessant. WF har bevist at de kunne drive "Vestlink" bedre enn SAS med F50 (ellers hadde man ikke overført produksjonen dit), og det er hyggelig å se at vi har et miljø nå der en slik fordeling av produksjonen er mulig. Det hadde vi ikke for noen år siden. Etter Q400-groundingen har SAS hatt (til dels stor) bruk av wet-leased materiale fra flere selskaper, primært Cimber (Sterling) med CRJ200 og ATR i DK og Air Express med F100 og SAAB 2000 i Sverige. Om SAS fremdeles skal basere seg på wet-lease for å fly sektorer der man ikke selv har egnet materiale, ja så kan WF være en god kandidat til det (om WF har rett kostnadsnivå), eller WF kan - som i tilfellet Vestlandet - fly på egen regning og risiko. Brandingmessig er det nok lurere å fly under SAS-brandet (eller et annet brand enn WF) utenfor Norge.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:28   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Jeg har såpass respekt for mine kolleger som jobber med ruteprogram og valg av flyflåte at jeg ikke tviler på at de kjente til CRJ900s operative kostnader da de anbefalte å kjøpe inn flyene. Jeg vet at man over flere år, faktisk, vurderte en rekke flytyper opp mot hverandre, der både operative kostnader, finansielle kostnader og passasjerkomfort etc ble vurdert på de enkelte typene. Da valget falt på CRJ900 regner jeg med at det var det flyet som var best for SAS.
Jeg vil vel også tro at de som foretar valgene faktisk har gjort relativt grundige forarbeider - noe annet ville være oppsiktsvekkende. Nå scorer E-170/190 nokså mye høyere på passasjerkomfort, om du/dere spør meg, så jeg antar at CRJ900 scorer bedre på de andre sentrale parametrene i beslutningsprosessen (herunder operative kostnader).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:29   #32
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Brandingmessig er det nok lurere å fly under SAS-brandet (eller et annet brand enn WF) utenfor Norge.
Ser du da for deg at WF dekorerer noen Dash'er med SAS-logo og starter flyvninger over kjølen?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:33   #33
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 353
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Stemmer det at SAS har sju Q400 som ikke brukes til noe? LN-RDI, LN-RDJ, LN-RDO, LN-RDT, OY-KCE, OY-KCF & OY-KCG? (http://datalink.sas.se/fleets/ac_sas.html)
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:37   #34
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

I alla fall står det 2-3 stycken SAS Dashar ute på Skavsta och den Q400PF som var Nord Flygs.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2010, 15:38   #35
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Deet står vel fremdeles noen Q400 parkert hist og her,dessverre, selv om de aller fleste har fått nye hjem.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 14:12   #36
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvordan kan en CRJ 900 være komfortabel, mens en Q400 er ukomfortabel?
Støynivået er mye lavere og stabilitet i luften mye bedre i CRJ 900 enn i Q400, det er nå min erfaring.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 14:43   #37
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Tvivler på at SAS igen anskaffer Q400...Selvom det er NewGen har flytypen et endog særdeles dårligt rygte blandt passagerer i Skandinavien.
Typen vil for ALTID være forbundet med uheld
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 17:14   #38
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Selvom det er NewGen har flytypen et endog særdeles dårligt rygte blandt passagerer i Skandinavien.
Typen vil for ALTID være forbundet med uheld
Hilsen
Ole
Kanskje i Danmark og Sverige...men kanskje ikke i Norge. WF bruker jo Q400 med stort hell også på ruter til Danmark. Jeg tror ikke WF passasjerene mener Q400 er dårligere enn annet materiell, men hva vet vel jeg...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 19:25   #39
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Jeg liker Q400 hos WF veldig bra. Fine fly, og små nok til at man kan ha fornuftige frekvenser på ruter som TRD-CPH. TRD-ARN er jo bare en vits, skulle gjerne sett WF der også med 2-3ggr daglig. Ingen jeg har møtt som er skeptisk til å fly Q400 i norge.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 19:29   #40
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Rykte:Q400NextGen till SAS Sverige

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Jeg liker Q400 hos WF veldig bra. Fine fly, og små nok til at man kan ha fornuftige frekvenser på ruter som TRD-CPH. TRD-ARN er jo bare en vits, skulle gjerne sett WF der også med 2-3ggr daglig. Ingen jeg har møtt som er skeptisk til å fly Q400 i norge.
Faktum er vel at de fleste "vanlige folk i gaten" ikke en gang vet hvilken flytype SAS hadde problemer med. Om de vet at det var et propellfly, så er det maks.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rykte AN-225 till ARN 27/12 L-1011 Spotteralerts 35 09-01-2012 19:58
Med SAS Sverige till LIN och hem igen Savipix TripReports 2 07-01-2009 11:45
Obs rykte ! US på gång till OSL Jörgen Flyforum 101 27-10-2008 06:32
Hem till Sverige Savipix TripReports 4 15-06-2006 08:48
Malaysia stannar i Sverige ett tag till... ARN Flyforum 3 23-03-2006 19:19


All times are GMT +2. The time now is 23:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.