![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Høringsforslag om "forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftarten" er ute. Ser ut som det blir slutt på adgang til flyside på flplassene (slik det er i andre land) om ikke lenge
http://www.luftfartstilsynet.no/rege...ticle21947.ece Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Spørsmålet blir som følger, hva har dette med sikkerhet å gjøre så lenge alle må passere sikkerhetskontroll for å komme til SRA?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vet i hvert en flyplass dette vil få stor innvirkning for og det Haugesund Lufthavn. Det er der nå en pågående ombygging og som en del av dette er alle kafeteriafasilitetene flyttet innenfor SRA med ikke noe på yttersiden. Regner med det blir en stor reduksjon i omsetningen for de som drifter dette hvis dette innføres.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Dette ble jo også sett på som et problem her etter 9/11, og mange serverings- og utsalgssteder opplevde stor salgssvikt. I de siste årene er imidlertid trafikken steget så mye at problemet nok heller hadde vært andre veien hadde det fortsatt vært fri adgang til innsiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
|
![]()
Leste forøvrig i går en herlig historie i siste Airways av LN-MOW som jo på en måte omhandler dette...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
Nå må det bli slutt på overdrevne sikkerhets vurderinger. Det er for mange folk i i blant annet i Avinor og andre myndighetsorganisasjoner som bruker tiden sin sette unødvendige sikkerhetsbegrensninger. Dette kan kvele flyindustrien på sikt i visse markedsområder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
At dagens sikkerhetskontroll er et teater uten sidestykke er jeg ikke uenig i.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Jeg ser ikke problemet. På ARN og CPH er det kontroll av boardingkort i sikkerhetskontrollen, og når du ser på hva folk holder i hendene i køen på sikkerhetskontrollen på OSL (sine boardingkort og pass), så er det en forventning om at det skal sjekkes. Allerede er det kontroll av boardingpass i FastTrack og i tax-free, så dette burde ikke være noe stort problem. Jeg regner dog med at sikkerhetskontrollene utstyres med utstyr for å lese elektroniske boardingkort, det være seg 2D barcodes på mobil eller kortlesere slik at vi ikke trenger å printe ut boardingkort på papir (soooo last century).
Regner også med at i harmoniseringens navn slutter norske myndigheter med ID-kontroll på samme måte som EU. (boader du i OSL må du vise ID, på returen fra STO må du ikke) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
RYG praktiserer også sjekk av boardingkort i security, sånn apropos...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er flere enn forretningsfolk og mennesker med tax-freeposer som reiser. I mange tilfeller synes reisende det er hyggelig å ta seg et måltid med familien på flypassen før de reiser fra dem, og for manges del er det ok å kunne si farvel ved gaten istedetfor å sitte alene og vente på flyet. Selv om det sikkert er tenkt på en måte hvor foresatte kan følge UM til gaten (de er jo allikevel pliktig til å vente på flyplassen til flyet er gått), fremgår ikke dette umiddelbart her.
Vil det ikke være like (u)naturlig å innføre krav til gyldig togbillett eller bussbillett for å slippe inn på en togstasjon eller en busstasjon? Og er virkelig en som (i overført tilfelle) kjøper billetten fra konduktøren ombord mellom Bergen og Arna en større fare for "security" enn en som har kjøpt den på nettet, eller har klippekort? Argumentet for sikkerhet er noe svakt - man vil anta at Al Quaida kan budsjettere med kr 299,- for å kjøpe seg en billigbillett med Widerøe, selv om de i ondskapens navn bare har tenkt å sitte på flyplassrestauranten og slipe kniver? Tilsvarende må man tillate seg å lure på om "billettkontrollen" undersøkes visuelt eller elektronisk for mulige forfalskninger, om det sjekkes om billetten er bestilt og senere kansellert, og ikke minst om navn og billettnummer holdes opp mot passasjerlister på de aktuelle flyvningene, og ikke minst om alarmen vil gå og terminalen (og alle fly på flyplassen) tømmes dersom passasjeren ikke møter ved gaten og stiger ombord i flyet. Dette ser jeg dessverre som et trekk som gjør livet vanskeligere for ærlige mennesker, men som på ingen måte vil hindre mennesker som ønsker å gjøre et anslag mot luftfarten i å utføre sitt verk. Dessverre ser jeg også at siden EU har funnet på det, vil det ha lite å si hva norske eller utenlandske høringsmottakere har å spille inn. Bestemmelsen blir nok innført uansett, og de som ikke vil være med på leken må sikkerhetskontrolleres på nytt når de ankommer utenlandske flyplasser fra Norge. Happy days...
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! Last edited by Jumper G5; 15-07-2010 at 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
Det bør ikke nødvendigvis være slik at det skal være "sikkerhetssjefer" i det antall det er i dag på alle store og mellomstore lufthavner. Her må man kunne samarbeide lufthavnene imellom om ressursene. At LT har håndhever myndighetsrelaterte sikkerhets oppgaver er slik det skal være , men derfra bør driftssjefene på de ulike lufthavnene ta den utførende del av sikkerhetsoppgavene. Avinor er ingen "uskyldig" part i så måte der det etter min oppfatning blir generert mer sikkerhetsbegrensninger enn nøden krever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
![]() En annen analogi man kunne brukt var at bare de som skal ![]() Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Alle lufthavner er pålagt å ha en security-ansvarlig og det skal ikke rare lufthavnen til før det er en heltidsbeskjeftigelse på grunn av det rigorøse (overdrevne?) regimet. Også Rygge og Torp og andre ikke-Avinor-lufthavner har dette. Om man skulle finne på å beskylde Avinor for å hive penger ut av vinduet ved å ha for mange folk i arbeid, tror jeg en slik påstand ville falle på sin egen urimelighet hva angår Rygge og Torp. Luftfartstilsynet gjør egentlig ikke annet enn å sørge for at EU-direktiver overholdes i Norge, og det er den enkelte lufthavn som selvfølgelig må iverksette dette. Både Luftfartstilsynet og EASA kommer på forhåndsvarslede og uanmeldte inspeksjoner, så da er det opp til lufthavnen å bevise at de lever opp til regelverket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Og Nasjonalteateret har jeg aldri vært på, men om man sammenlikner med en mer moderne anstalt som Fram Kino i Bodø, lot det seg faktisk gjøre å gå forbi billettluken, handle både godteri, popcorn og brus på flaske, uten kontroll av billetten eller andre nevneverdige hindringer om man ser bort fra en haug med ungdommer. Det var en billettkontroll for å slippe inn i selve kinosalen, men det er jo billettkontroll på flyplassene også, når man skal ned i gaten og ombord i flyet. ![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Hadde man brukt penger på safety fremfor security hadde det vært atskillig færre dødsfall som følge av flytrafikken i denne verden.
(Væskeforbudet over 100ml/1 l er forøvrig det dummeste, tåpeligste verden har kommet opp med siden.. ja.. ikke vet jeg. Aldri?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Er ikke med på at safety er underprioritert i luftfarten, så langt derifra.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Må indrømme at jeg ikke ser problemet med dette heller - boardingkort har man jo på sig uanset når man skal igennem sikkerhedskontrollen. Det fungerer fint alle andre steder i verden og kort sagt, så har man vel ikke noget at gøre air-side hvis man ikke har et boarding-kort eller id-kort.
At butikkerne mister omsætning, synes jeg i virkeligheden er irrelevant.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lounge adgang uten fysisk kort? | VirreVapp | Reiseforum | 16 | 29-10-2013 10:52 |
Diners - slutt med gratis lounge adgang | pingo | Reiseforum | 127 | 01-08-2013 21:10 |
6 timer i BKK (uten boardingkort) | TG923 | Reiseforum | 6 | 24-11-2012 18:38 |
Adgang til BA F lounge uten fysisk kort? | Tommy777 | Reiseforum | 4 | 21-12-2011 15:44 |
Slutt på at familien har adgang til lounge på Gardermoen? | BårdK | Reiseforum | 9 | 09-04-2011 12:34 |