Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2010, 22:36   #21
mo
ScanFlyer Blue

Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Vem tror du jag som konsument håller ansvarig för hantering av det hela? SAS eller Spanair? Svaret från mig som konsument är givetvis SAS. Oavsett om flighten är outsourcad eller inte (jämför med handling) så faller det ju tillbaka på det bolag som har sålt resan.
Jeg skjønner deg veldig godt, og er en av grunnene til at jeg synes codeshare er noe av det verste som finnes. Men som en annen sier, slik er det i hele verden. Man må gjerne lese med liten skrift, men det er der et sted siden det er et lovpålagt krav at du skal få info om det er et annet flyselskap. Synes også det er betenkelig at SAS har codeshare med flyselskaper som ikke når opp til SAS sine egne standarder. Men her er det salgssiden som bestemmer, uansett hvilke problemer som måtte oppstå i den videre kontakten og reisen. I EU loven om uregelmessigheter er det også klart at det er flyselskapet som faktisk flyr som har ansvaret.

Ellers har dette ikke noe med outsourcing å gjøre, synes ikke dette er sammenlignbart. Her kjøper SAS et antall seter hos Spanair, som SAS dermed selv kan selge.
mo is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 23:02   #22
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Men .. tilbake til topic ..!!
Ingen her på Forumet er vel overrasket over Ryanairs stadige bashing, og tar dette som det er .. med et skuldertrekk.
Det som er interessant er bakgrunnen for at FR igjen tyr til dette trickset.
Har de hatt dårlig salg på sine Norden ruter, slik at de behøver gratis publisitet igjen mon tro? ;-)

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 23:08   #23
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Jeg er litt "who cares".
Begynner å bli så patetisk og latterlig, å ser man på tidligere sprell fra den kanten, så vies det nå betydelig mindre spalteplass på alt tøvet som kommer fra folka i Dublin.
Heldigvis, selv sommersøvnige journalsiter begynner vel endelig å gå litt lei.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 23:08   #24
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

At SK "mister" 9/1000 av bags kan jeg skjønne, de har en god del transfer og ting kan skje under veis, både internt og mellom forskjellige selskaper. Hvordan er statistikken til SK for bags som ikke har transfer?

At FR mister 0,4/1000 bags burde man kanskje stille spørsmål ved, de frakter jo bare bags fra pkt. til pkt og ting burde ikke bli borte. Er det som med sokker i vaskemaskinen, noen blir borte når man putter dem inn i metallboksen?

Ellers...

Old 14-07-2010, 00:19   #25
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Både Knoll og Tott har blitt utsatt for "mistet" baggasje med SAS med point to point - Knoll OSL-AMS og baggasje ble igjen på OSL og Tott MAN-OSL og baggasjen ble igjen på MAN. Det er dermed ikke alltid det er snakk om noen transfer. For Totts del begynner det nå å nærme seg neste baggasjesavn.
Old 14-07-2010, 09:23   #26
Gunnar
ScanFlyer Gold

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Ryanair presterer her å henge det selskapet som er blitt kåret til Europas mest punktlige selskap ut som en gedigen somlebøtte...
Old 14-07-2010, 09:58   #27
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ryanair er jo selv eksperter på å trikse med tall - f.eks. ved å oppgi mye lenger flytid enn faktisk flytid, og dermed komme langt bedre ut på punktlighetsstatistikken. Hver dag lander Ryanair-fly 30-80 minutter før rutetabellen.
Old 14-07-2010, 10:18   #28
OJB
ScanFlyer Rusty

Likevel, Bengt har et godt poeng med sin sak.......
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 10:32   #29
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ryanair er jo selv eksperter på å trikse med tall - f.eks. ved å oppgi mye lenger flytid enn faktisk flytid, og dermed komme langt bedre ut på punktlighetsstatistikken. Hver dag lander Ryanair-fly 30-80 minutter før rutetabellen.
Veldig brennsikker du var her FlightDeck, men hvis du foretar noen beregninger så er ikke forskjellen så stor. Faktisk er SK temmelig lik FR i beregning av flytider. Her et eksempel som viser dette:

selskap | fra-til | avstand | planlagt flytid | gj.s. hastighet
FR | RYG-STN | 1064 km | 2:10 | 265 kt / 491 km/h
SK | OSL-LHR | 1207 km | 2:25-2:30 | 261-269 kt / 483-499 km/h
DY | OSL-LGW | 1229 km | 2:20 | 285 kt / 527 km/h
Old 14-07-2010, 10:41   #30
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Veldig brennsikker du var her FlightDeck, men hvis du foretar noen beregninger så er ikke forskjellen så stor. Faktisk er SK temmelig lik FR i beregning av flytider. Her et eksempel som viser dette:

selskap | fra-til | avstand | planlagt flytid | gj.s. hastighet
FR | RYG-STN | 1064 km | 2:10 | 265 kt / 491 km/h
SK | OSL-LHR | 1207 km | 2:25-2:30 | 261-269 kt / 483-499 km/h
DY | OSL-LGW | 1229 km | 2:20 | 285 kt / 527 km/h
Jeg sjekker bare ankomstene for Rygge, jeg. Her lander Ryanair-fly hver eneste dag 30-60 minutter før rutetid. Om de er så raske så kunne de jo bare satt en kortere reisetid. Uansett diskutert her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=64977
Old 14-07-2010, 11:08   #31
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Jeg sjekker bare ankomstene for Rygge, jeg. Her lander Ryanair-fly hver eneste dag 30-60 minutter før rutetid. Om de er så raske så kunne de jo bare satt en kortere reisetid. Uansett diskutert her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=64977
Den diskusjonen fant stedet da jeg befant meg på asketur i UK, så da gikk dere glipp av noe balanserende input. Her kommer et viktig input:
Beregning av punktiglighet beregnes ikke på bakgrunn av ankomsttider, men avgangstider. Om tidstabellens "tid underveis" er 2 eller 3 timer og ankomst til bestemmelsesstedet er 15 eller 75 minutter for tidlig har ingen innvirkning på tallet for punktlighet. Det som gjelder er å få avgårde et fly mindre enn 15 minutter etter oppsatt tid.

Det jeg har sett for Ryanair er at de praktiserer ikke å la flyet stå å vente til oppsatt avgangstid når flyet er lastet og klar (forutsatt er ikke er slot-begrensninger på avgang/underveis/ankomst). Med andre ord Ryanair er proaktive, ikke som enkelte andre flyselskap reaktive.
Old 14-07-2010, 11:31   #32
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Om tidstabellens "tid underveis" er 2 eller 3 timer og ankomst til bestemmelsesstedet er 15 eller 75 minutter for tidlig har ingen innvirkning på tallet for punktlighet. Det som gjelder er å få avgårde et fly mindre enn 15 minutter etter oppsatt tid.
Og netop derfor har det betydning, da de netop ved at ankomme tidligt kan overholde deres minimum af en turn-around-tid og få næste afgang afsted til tiden. Det som i virkeligheden er kernen i det hele er at Ryanair (som i mange andre tilfælde) har en anden procedure for ting end resten af branchen, men alligevel forsøger de at sammenligne pærer og æbler og mene det er deres metoder der er de eneste rigtige i branchen.

Ryanair må for min skyld gøre ting som de vil, men de skal klappe i med deres usaglige æble-pære-sammenligninger. Lige præcis når det gælder at fordreje sandheden, så skal de ihvertfald slet ikke beskylde andre for det - da det netop er her de selv topper listen.

Quote:
Med andre ord Ryanair er proaktive, ikke som enkelte andre flyselskap reaktive.
Akkurat som de var proaktive og hjalp pax under askeskyen med hotel, forplejning, alternativ transport, udlæg for hotel, ombooking osv osv.... Altså proaktive ved straks at melde ud at de INTET ville gøre for deres kunder.

Eller når de er proaktive ved at indføre obligatorisk check-in gebyr og stadig insistere på at det er et tilvalg og ikke skal medtaget i totalprisen - eller når de er proaktive og nedsætter bagagegrænsen for at få flere til at falde i overvægtsfælden - eller eller eller...

Som nævnt må de gøre hvad de vil for min skyld, men faktum er at de kun er proaktive når det er til egen vinding. Ikke når det er pax der kan vinde på det. Og netop derfor skal de slet ikke begynde at udråbe sig til dem der slår andre selskaber på service m.v. - de har aldrig været og kommer aldrig i nærheden... Uanset hvor meget de fortsætter med at sige det, så bliver en løgn ikke mere sand af at blive gentaget igen og igen
Old 14-07-2010, 11:31   #33
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

Må indrømme at jeg får mere og mere kvalme over deres både useriøse og usympatisk PR-strategi - og ikke mindst at medierne bliver ved med at hoppe på den.

Man kan jo så have sine meninger og gøre sig tanker om det kun er PR-strategien de er useriøse og usympatiske omkring...
Ryanair har alltid kommet med mye rart i media. Og fått masse PR ut av det. Ingen overraskelse over deres nye utspill.
Ei heller overraskende at FlyHi er raskt på banen for å fortelle hvor mye han hater selskapet.
Det eneste som overrasker meg, er at han stadig hater de mer. Jeg trodde at hatet var 100 på en skala på 0-100 allerede for mange år siden
Old 14-07-2010, 11:35   #34
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
For meg som passasjer, er det fullstendig likegyldig hvordan selskapene får sine fly på rute. Om de tar inn tid i luften, har lange bakkestopp på flyene, eller hva det måtte bære. Går flyet på rute så er jeg fornøyd med det.
Og lander jeg før rutetid, ser jeg ikke på det som noe stort problem.
Old 14-07-2010, 11:39   #35
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Og netop derfor har det betydning, da de netop ved at ankomme tidligt kan overholde deres minimum af en turn-around-tid og få næste afgang afsted til tiden. Det som i virkeligheden er kernen i det hele er at Ryanair (som i mange andre tilfælde) har en anden procedure for ting end resten af branchen, men alligevel forsøger de at sammenligne pærer og æbler og mene det er deres metoder der er de eneste rigtige i branchen.
Du får ta en runde gjennom den tråden som FlightDeck viser til for å se argumenter rundt dette.

Jeg føler meg relativt sikker på at mange ville lagt skylden på selskapet om de hadde et tett trafikkprogram slik at forsinkelser skapte knock-on effekter, og at mange ville berømmet et selskap som ikke slinget flyene sine så tett at en forsinkelse på en rute skaper store problemer på andre ruter. At FR har en annen prosedyre enn mange andre selskaper er sikkert riktig, og folk flyr med dem, de tjener stort sett penger, og mange er egentlig fornøyde med at FR eksisterer som et alternativ.

FR bestemmer selv om de skal ha lang flytid, og om det er slik som -KGL skriver at det er avgangstid som brukes til å vurdere on-time performance så er det vel revnende likegyldig om FR synes det er fornuftig å legge inn lang flytid. Som passasjer er jeg primært opptatt av å komme frem til rett tid (og ja, jeg vet at det av & til er problemer med å komme seg med flyplasstransport fra enkelte perifere flyplasser om flyet er veldig tidlig), og sekundært komme avgårde til rett tid. Om flyet går på rute fordi det er lagt inn lang flytid, og ikke fordi selskapet er usedvanlig kjappe med å snu flyet, er for meg helt uinteressant i denne diskusjonen.

Last edited by TOS; 14-07-2010 at 11:49.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 11:42   #36
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Bare en spörsmal. Hva nytter all punktlighet dersom du sitter i den ene fly som er forsinket?!?

Statistiker er en ting, kundens opplevelse en helt annen...
Old 14-07-2010, 11:47   #37
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Bare en spörsmal. Hva nytter all punktlighet dersom du sitter i den ene fly som er forsinket?!?

Statistiker er en ting, kundens opplevelse en helt annen...
Nuvel, man kan jo iallefall ex ante gjøre seg opp en mening om hva sjansen er for at man faktisk skal ende opp i et forsinket fly. Det er jo ikke dumt.... Det hjelper selvfølgelig lite ex post, om man faktisk er blant de få uheldige.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 11:47   #38
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ryanair har alltid kommet med mye rart i media. Og fått masse PR ut av det. Ingen overraskelse over deres nye utspill.
Ei heller overraskende at FlyHi er raskt på banen for å fortelle hvor mye han hater selskapet.
Det eneste som overrasker meg, er at han stadig hater de mer. Jeg trodde at hatet var 100 på en skala på 0-100 allerede for mange år siden
Hvor er det da fantastisk så interesseret du er i alt hvad jeg mener og ikke mener. Men jeg må jo sige noget fornuftigt siden du så ofte bruger så meget tid på at forholde dig til det

Jeg ville da sætte pris på hvis du forholdt dig til topic og ikke til hvor på skalaen mit såkaldte had (dine ord) til FR ligger.

For the record:
Jeg hader ikke nogle selskaber - men jeg forholder mig kritisk til dem der opfører sig usympatisk, umoralsk og kommer med usande oplysninger - det er der stor forskel på.

Men desværre er det jo efterhånden blevet sådan her at hvis man er dansker og ikke er erklæret fan af DY, FR eller XXXXXXX (brugernavn bortcensureret efter anmodning fra mod) eller mener hele verdens centrum er OSL, så skal man straks mobbes her eller hænges ud som usaglig, uvidende eller angribes i en træthedskamp af fordrejet statistisk materiale, som kun har det formål at vinde "kampen"...

Kedelig udvikling, men håber I hygger jer med det...

Imens vil jeg så passe mit arbejde og nyde sommeren.
Old 14-07-2010, 11:49   #39
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Merkelig hvis Ryanair overberegner flytidene at de får så stor utnyttelse på flyene sine da - det kan ikke bare skyldes fem minutter forskjell i turnaroundtid. Sist jeg sjekket var det bare 24 timer i døgnet, og det er det vel for både SAS og Ryanair.

Et par tall som viser forskjeller:
SAS: 1 500 passasjerer pr. ansatt (basert på 2009-tallene)
Ryanair: 11 000 passasjerer pr. ansatt (73,5 millioner passasjerer - 6 616 ansatte)
Old 14-07-2010, 11:51   #40
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Du får ta en runde gjennom den tråden som FlightDeck viser til for å se argumenter rundt dette.

Jeg føler meg relativt sikker på at mange ville lagt skylden på selskapet om de hadde et tett trafikkprogram slik at forsinkelser skapte knock-on effekter, og at du ville berømmet et selskap som ikke slinget flyene sine så tett at en forsinkelse på en rute skaper store problemer på andre ruter.
SOm jeg skriver, så har jeg det fint med at FR har andre procedurer end de øvrige selskaber - de har jeg ingen mening om eller holdning til. Og det er fint hvis de får pax afsted til tiden - dejligt for dem.

Det jeg har et problem med er at de forsøger at sammenligne æbler og pærer og angriber selskaber som rent faktisk er helt i top på punktligheden, men forsøger at hænge dem ud som det modsatte. Det bliver usmageligt.

At FRs pax også kommer afsted til tiden - det er jeg for såvidt ret ligeglad med, men det er da fint for dem.

Posting Rules