Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2010, 11:43   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Endnu en gang gode nyheder fra SAS. Hvor det positivt at man igen hører positive takter fra dem - keep them coming
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 12:05   #2
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Fortsatt nødhjelp for å holde kunstig liv i CPH :-/
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 12:14   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Fortsatt nødhjelp for å holde kunstig liv i CPH :-/
Nej jeg tror faktisk SAS udelukkende gør det for at genere Norge - det har ihvertfald intet at gøre med hvor deres analyser viser de kan tjene flere penge eller fylde flyene bedst. Eneste grund til at de overhovedet har trafik på CPH er for at genere nordmænd :ironi:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 13:01   #4
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nej jeg tror faktisk SAS udelukkende gør det for at genere Norge - det har ihvertfald intet at gøre med hvor deres analyser viser de kan tjene flere penge eller fylde flyene bedst. Eneste grund til at de overhovedet har trafik på CPH er for at genere nordmænd :ironi:
Ja men er det ikke tilfelle?
De øker kun på feed til CPH? Så hva mener du med dette?
Er dette kun kunstig økning der det er om og å gjøre og fylle flyene fra CPH.
Men tjener de penger på dette?
Det Danskene er flinke på, det er dette og hause opp den distrikspolitikken vi har i Norge. Den har verken CPH eller ARN.
Det kommer OSL til og slite med i mange år, selv om vi får verdens beste flyplass.
Jeg er lut lei denne ovenfra ned holdingen til våre "Danske venner" med hjelp fra div. distriksfanatikere.
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 13:16   #5
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nej jeg tror faktisk SAS udelukkende gør det for at genere Norge - det har ihvertfald intet at gøre med hvor deres analyser viser de kan tjene flere penge eller fylde flyene bedst. Eneste grund til at de overhovedet har trafik på CPH er for at genere nordmænd :ironi:
...og i betragtning af at det udelukkende er for at genere og provokere nordmænd og Norge, så må vi konkludere at de gør et pokkers godt arbejde - det ser vi på kommentarerne her og andre steder... :ironi:
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 04:13   #6
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Fortsatt nødhjelp for å holde kunstig liv i CPH :-/
Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K

Last edited by Lamox; 24-07-2010 at 04:16.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 09:12   #7
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
SAS Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K
Life's a bitch...
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 11:36   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K
Desværre er der nogen der ikke vil se det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 12:17   #9
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Desværre er der nogen der ikke vil se det.
Vi vil se et tilbud tilpasset markedsgrunnlaget vil vi ikke..?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 13:31   #10
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K
Du har ikke urett med den påstand, likevel glemmer du at LH har åpnet kveldavganger fra FRA til begge byer som gir enda bedre tilslutninger / travel-opsjoner. Som du skriver, er dette attraktiv for folk som skal bak fra disse byer til vestland. Men ingen quantum leap, fordi LH tilbyr enda flere connexxions via FRA...

Det hva du ikke skriver er faktum at SAS har misted grep på den innkommende traffik til CPH fra Sør. Her har man misted en god del som reiser point-to-point til AB og EZY.

Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Det er jo litt merkelig at dersom man søker fra TXL til enten BGO eller SVG at "førstemannen" inn er ikke SAS som kan tilby den desidert korteste flytid, mens det er KLM, som drar nytte av sine tidlige avganger.

Her har SAS forsatt en jobb å gjøre.

Ellers har du jo utpekt en DY-argument som passer din argumentasjon. Jeg tror at forretningsfolk i SVG ble meget glade da DY gikk daglig på hverdager med SVG-LGW. Rett og slett fordi det betydde en betydelig fall i prisindex mellom SVG og LON.

Det ene henger sammen med det andre. SAS og DY må ha en fly opp i lufta heile dagen. Dette betyr at dersom man finner lønnsomme morgen / kvelds avganger, så må man også se at man har en programm for resten av dagen. Ellers taper man til slutt, fordi hver time på bakken koster bare penger...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 19:27   #11
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.
Jeg tror SAS selv er klar over nødvendigheden og behovet for dette - tilsyneladende overvejer man at tilføje en nightstop rotation på CPH-DUB ruten og mon ikke også dette overvejes for andre ruter hvor der pt ikke er nightstop på ude stationen.

fra irishtimes.com:

SAS up early to pursue 'serious potential' here

Quote:
It’s looking at early-morning flights to Copenhagen, probably six times a week. This would allow business people to attend early meetings in the Danish capital.

SAS wants to promote Copenhagen as a hub for Irish flyers to Asia and eastern Europe.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 19:32   #12
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Du har ikke urett med den påstand, likevel glemmer du at LH har åpnet kveldavganger fra FRA til begge byer som gir enda bedre tilslutninger / travel-opsjoner. Som du skriver, er dette attraktiv for folk som skal bak fra disse byer til vestland. Men ingen quantum leap, fordi LH tilbyr enda flere connexxions via FRA...

Det hva du ikke skriver er faktum at SAS har misted grep på den innkommende traffik til CPH fra Sør. Her har man misted en god del som reiser point-to-point til AB og EZY.

Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Det er jo litt merkelig at dersom man søker fra TXL til enten BGO eller SVG at "førstemannen" inn er ikke SAS som kan tilby den desidert korteste flytid, mens det er KLM, som drar nytte av sine tidlige avganger.

Her har SAS forsatt en jobb å gjøre.

Ellers har du jo utpekt en DY-argument som passer din argumentasjon. Jeg tror at forretningsfolk i SVG ble meget glade da DY gikk daglig på hverdager med SVG-LGW. Rett og slett fordi det betydde en betydelig fall i prisindex mellom SVG og LON.

Det ene henger sammen med det andre. SAS og DY må ha en fly opp i lufta heile dagen. Dette betyr at dersom man finner lønnsomme morgen / kvelds avganger, så må man også se at man har en programm for resten av dagen. Ellers taper man til slutt, fordi hver time på bakken koster bare penger...
Vel, nå skriver jeg ingenting om morgenavganger, men at kvelds-connection fra europa til BGO og SVG blir langt bedre med de nye flightene.

Du tar frem TXL, og dette er en av de destinasjonene (sammen med VIE, PRG og GVA), som mistet nattstop fly for noen år siden. Som Nick F skriver: på grunn av innsparinger. Men ellers på dagen har faktisk SAS de beste connections også på TXL. Eks.; med den nye SK2866 er det dep TXL kl.2055, og arr BGO kl.0010.

SAS har imidlertid morgenavganger fra de fleste andre større europeiske destinasjoner, men problemet med disse er at avgangstidene er så sene at de fleste (unntatt fra Polen og Baltikum, HAM og HAJ) lander for sent i CPH til at en når første morgenavgang til BGO, SVG, GOT etc. Eks så lander første morgenflight fra DUS i CPH kl.0820, mens første morgenflt til BGO går kl.0810. Da blir det venting helt til neste fly til BGO kl.1210... eller som mange sikkert gjør istendenfor; reiser med KLM.... :-(

Det er selvfølgelig grenser for hvor tidlig folk er villige til å reise, men avganger fra Tyskland rundt kl.0600 burde vel være akseptabelt...?

Her blir det imidlertid et problem hvis det som skrives om DUB stemmer: Med tidsforskjellen så må en morgenflt derfra ha dep rundt kl.0415 for å nå morgenrushet fra CPH rundt kl.0810, og det kan jo være litt i tidligste laget....?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 19:42   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Vel, nå skriver jeg ingenting om morgenavganger, men at kvelds-connection fra europa til BGO og SVG blir langt bedre med de nye flightene.

Du tar frem TXL, og dette er en av de destinasjonene (sammen med VIE, PRG og GVA), som mistet nattstop fly for noen år siden. Som Nick F skriver: på grunn av innsparinger. Men ellers på dagen har faktisk SAS de beste connections også på TXL. Eks.; med den nye SK2866 er det dep TXL kl.2055, og arr BGO kl.0010.

SAS har imidlertid morgenavganger fra de fleste andre større europeiske destinasjoner, men problemet med disse er at avgangstidene er så sene at de fleste (unntatt fra Polen og Baltikum, HAM og HAJ) lander for sent i CPH til at en når første morgenavgang til BGO, SVG, GOT etc. Eks så lander første morgenflight fra DUS i CPH kl.0820, mens første morgenflt til BGO går kl.0810. Da blir det venting helt til neste fly til BGO kl.1210... eller som mange sikkert gjør istendenfor; reiser med KLM.... :-(

Det er selvfølgelig grenser for hvor tidlig folk er villige til å reise, men avganger fra Tyskland rundt kl.0600 burde vel være akseptabelt...?
Absolutt akseptabelt. Spørsmål som trolig kommer opp er slot-problematikk ved TXL, men jeg tror da kan man snakke med LH og andre aktører. Og - senest 2012 vil det løse seg da den nye flyplass åpner.

SAS kan bare vinne med slik en night-stopper og vil sette betydelig press på AB og EZY med slik en move.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA øker LCY-ARN til 3x daglig Someone Flyforum 9 28-06-2014 20:06
Blue1 udvider til CPH og ARN fra Finland sk931 Flyforum 43 27-07-2013 15:58
Lufthansa starter daglig ARN-MXP fra 28MAR MD90 Flyforum 1 19-01-2010 10:00
Alitalia legger ned ARN-MXP fra 1. februar - men starter daglig ARN-FCO fra 30. mars MD90 Flyforum 4 08-01-2008 17:33
Air Baltic udvider rutenettet fra CPH PP Flyforum 6 14-08-2006 14:51


All times are GMT +2. The time now is 21:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.