Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2010, 13:46   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

OBB 39 Ola Dunk på femstjernes

En litt artig og delvis opplysende artikkel her:

Quote:
Nyrike nordmenn er blitt storforbrukere av luksuriøse femstjerners hoteller. Det kan fort ende med flauser og irritasjon når vi tramper rett inn i luksusfellen, ofte med «hue under armen og armen i bind».
http://www.aftenposten.no/reise/article3724994.ece

Selv må jeg vel nok tilstå at jeg er lite flink til å hilse på...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 14:12   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Ola Dunk på femstjernes

Denne her er godt synlig hver gang jeg bor på Marina Mandarin i Singapore, som av en eller annen grunn er godt befolket av nordmenn. Det slår sjeldent feil når man driver nordmenn-spotting der.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 16:19   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Nordmenn er ofte litt redde for aa stille spoersmaal, det kan ofte loenne seg.
Old 12-07-2010, 20:08   #4
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Jeg sier alltid hei til "gutta i døren". Det har betalt seg ofte når jeg senere trenger assistanse. Koster så lite - og kan gi mye.
Dessuten så tilsier vel folkeskikk at man sier hei når man kommer et nytt sted
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 20:55   #5
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Dette gjelder ikke bare nordmenn, men alle nasjonaliteter. Amerikanere er generelt mer kravstore på tur og vi kjenner jo alle tyskere og briter på tur. Kan ikke tenke meg noe verre enn ny-rike russere og da setter vi nordmenn i perspektiv.
Når alle samfunnslag møtes på ett dyrt og flott hotell vil det naturligvis være noen som skiller seg ut, poenget er bare å ikke skille seg for mye ut.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 21:24   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Synes dette er litt urettferdig mot nordmenn...... Hva med nyrike russere ? Makan til mangel på folkeskikk kan kanpt finnes...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 21:41   #7
Polaris
Free Luigi

Kan man bruke mer enn én tallerken...?!?!?!

Neimen seriøst sett, det ante jeg ikke ble sett på som "bonat". GTK.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 22:02   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Man kan komme med mange betrakninger om andre, det som derimot er veldig morro er å høre hva andre synes om oss.
Noe jeg også har spurt om ved enkelte anledninger under samtaler med passasjerer.
Kommet frem til følgende:
( hva synes ulike nasjonaliteter om Nordmenn? )
Amerikanere: generet ekstremt hyggelige, men tidvis meget vanskelig å bli kjent med, og vanskelig å få hjelp av.
Japanere: uhøffelige, støyende, og viser liten respekt.
Thaier: rause, men frekke og brautende.
Engelskmenn: utrolig hyggelige, og bra. Men viser liten respekt.
Irer: som oss :-)

Som sagt dette er et litet utvalg av hva folk har fortalt meg når jeg har spurt direkte.
Egne erfaringer er veldig ulike.
Men generelt vil jeg si at Nordmenn viser liten respekt, og er uhøfflige.
Nordemnn på tur i Japan f.eks kan være en prøvelse å se på. Vi er ikke spesielt flinke til å sette oss inn i kulturen og væremåte i land vi besøker.

Andre folkeslag?
Kan fint lage en ti på topp liste over egne betrakninger over andre, man lar det være.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 22:46   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Engelskmenn: utrolig hyggelige, og bra. Men viser liten respekt.
Irer: som oss :-)

Men generelt vil jeg si at Nordmenn viser liten respekt, og er uhøfflige.
Jeg har tilbrakt veldig mye tid i Storbritannia og har vært bosatt der i flere år, og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av briter (ei heller briter på reise). De jeg har kommet over har gjennomgående vist det som kreves av respekt, men det er klart at engelskmenn på sydenferie kan være en prøvelse (men det er svensker, nordmenn, tyskere, osv. sikkert i like stor grad....).

Irer og skotter er, slik jeg oppfatter dem, nokså like.

Jeg er også enig i at nordmenn generelt sett nok oppfattes som uhøflige. I England skinner dette f.eks. veldig fort gjennom, og enkle ting som å ikke holde døren åpen for de som kommer etter er noe som engelskmenn synes er svært uhøflig. I tillegg kommer det vanlige problemet med at vi nordmenn kanskje ikke er så vant til å be pent (please brukes litt for sjelden av nordmenn i f.eks. England).

Forøvrig så synes jeg det stort sett går helt fint å oppholde meg på 5-stjerners hoteller, og jeg trives egentlig veldig godt med det..... :-) Hilse på personalt gjør jeg stort sett alltid der det faller naturlig (dvs. jeg tar ikke nødvendigvis omveien om concierge'en for å hilse på....)

Last edited by TOS; 12-07-2010 at 22:49.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 10:14   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det er litt morsomt at agurker blir diskutert så omfattende så lenge det er en reiseagurk.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 11:18   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Agurk? Syenes saken var både morsom, interessant, opplysende og treffende på en gang.

"Vanlige" nordmenn og 5-stjernes hoteller høre ikke nødvendigvis sammen - i alle fall ikke for de som bare er på fereise. Personlig synes jeg det også enkelte ganger kan bli litt vel sivt, i alle fall på ferie. Det å tenke på at man faktisk på en del slike hoteller også er en del av de andre gjestenes "opplevelse" er nok ikke en vanlig leser for gitt.
Old 13-07-2010, 11:24   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har tilbrakt veldig mye tid i Storbritannia og har vært bosatt der i flere år, og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av briter (ei heller briter på reise). De jeg har kommet over har gjennomgående vist det som kreves av respekt, men det er klart at engelskmenn på sydenferie kan være en prøvelse (men det er svensker, nordmenn, tyskere, osv. sikkert i like stor grad....).

Irer og skotter er, slik jeg oppfatter dem, nokså like.

Jeg er også enig i at nordmenn generelt sett nok oppfattes som uhøflige. I England skinner dette f.eks. veldig fort gjennom, og enkle ting som å ikke holde døren åpen for de som kommer etter er noe som engelskmenn synes er svært uhøflig. I tillegg kommer det vanlige problemet med at vi nordmenn kanskje ikke er så vant til å be pent (please brukes litt for sjelden av nordmenn i f.eks. England).

Forøvrig så synes jeg det stort sett går helt fint å oppholde meg på 5-stjerners hoteller, og jeg trives egentlig veldig godt med det..... :-) Hilse på personalt gjør jeg stort sett alltid der det faller naturlig (dvs. jeg tar ikke nødvendigvis omveien om concierge'en for å hilse på....)
Det jeg skriver er hva jeg er fortalt av nevnte nasjonaliteter om hva de mener om oss Nordmenn, ikke hva jeg mener om f.eks briter.
Om det er slik skal være usagt.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 11:37   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
ikke hva jeg mener om f.eks briter.
Om det er slik skal være usagt.
Vel, de fleste har vel gjort seg opp noen erfaringer (For min del ett blått øye og temmelig mye irritasjon på andre reiser... )
Old 13-07-2010, 12:27   #14
RSL
ScanFlyer Silver

Nordmenn er da ikke sååå ille? Briter er vel 1000 ganger verre. Totalt mangel på eleganse og folkeskikk. Uansett hvor de er så kommer de i bølinger, gjerne fulle og i fotballtrøyer. Selv i London så synes jeg britene er svært så ufordragelige.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 12:44   #15
Polaris
Free Luigi

(F*** der forsvant alt jeg hadde skrevet.... Prøver igjen; )

I min jobb møter jeg store grupper turister hver sommer. Av erfaring synes jeg engelskmenn er utrolig hyggelige, sammenliknet med italienere, tyskere, spanjoler, franskmenn, russere, asiatere og amerikanere. I jobben min går jeg mye rundt i utstillingene, jeg tar i mot turistene, jeg kjører framvisninger og diverse - dermed omgås jeg mye med dem. Det er ingen ting som tilsier at de MÅ hilse på meg, men de smiler, nikker, hilser "good morning", kommenterer ting som "very nice exhibitions!" eller takker når de forlater området. En annen ting de utmerker seg med, er at de er veldig åpne. I forhold til spesielt nordmenn (som står for store deler av besøkene resten av året) tar de kontakt for å spørre om ting i utstillinga, de forteller gjerne om sine synspunkt og sammenlikner med deres kultur og legger ut lange fortellinger. De har ikke noe i mot at jeg tar kontakt heller. Jobben min er delvis å gjøre utstillingene mer "levende" og supplementere med fakta utover det som står klistret på veggen - nordmenn er livredde for å få sin private sfære krenket og det er sjeldent jeg får kontakt med dem.

Bear in mind at dette gjerne er pensjonister. Det har kanskje noe med saken å gjøre, men noen er helt nede i 30års-alderen. Kanskje det kun er dannede mennesker som er interesserte i å dra på museum?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 12:48   #16
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Nordmenn er da ikke sååå ille? Briter er vel 1000 ganger verre. Totalt mangel på eleganse og folkeskikk. Uansett hvor de er så kommer de i bølinger, gjerne fulle og i fotballtrøyer. Selv i London så synes jeg britene er svært så ufordragelige.
Du må slutte å feriere i Benidorm.
view is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 13:00   #17
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by view View Post
Du må slutte å feriere i Benidorm.
Har aldri vært i Benidorm, men har opplevd dette både i Berlin og New York.

Men skal være enig at briter er ekstra ille i syden.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 13:57   #18
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kanskje det kun er dannede mennesker som er interesserte i å dra på museum?
Du treffer nok et noe mer dannet subsett av befolkningen, vil jeg tro. F.eks. tipper jeg at du unngår helt fulle briter i Chelsea-skjorte.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 14:29   #19
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Har aldri vært i Benidorm, men har opplevd dette både i Berlin og New York.

Men skal være enig at briter er ekstra ille i syden.
OK, har nemlig gjort den blemmen selv én gang, blir ingen gjentakelse for å si det slik. Nå var ikke nordmennene i Benidorm veldig annerledes, men det er kanskje noe med hvilken type folk som tiltrekkes av stedet. Et slags russetreff for folk som ikke er russ lenger.

Det er jo ikke pent (eller riktig) å skjære over alle med én kam, så jeg kan bare på forhånd beklage til de som måtte føle seg truffet

Men tilbake til Britene - de kan jo samtidig være noe av de mest høflige menneskene jeg kan oppleve på ferie, noen ganger kunne jeg tro de jobbet der. Men neida, de ville bare holde døren åpen for meg. Ganske sjokkerende for en menig nordmann
view is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules