Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2010, 23:05   #21
mo
ScanFlyer Blue

Default Re: Ryanair Hostages: Cops dish out chocs to passengers on stranded jet at Prestwick

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Joda, men det er denne episoden. Helt klart ikke godt håndtert. Jeg tenkte mer på hva skotsk media generelt skriver om FR, siden ehall hadde en kommentar om at norske medier ikke skriver om alle uheldige aspekter ved FR (underforstått at det er derfor så mange flyr med dem).
Den har jeg hørt i mange debattsammenhenger, jamen det er et enkeltstående tilfelle.

Og du er enig at det ikke er godt håndtert. Men som du ser i artikkelen så er dette offisiell politikk fra Ryanair og de kan ikke se å ha gjort noe galt. Dvs. de kommer til å gjøre det samme igjen.

Media skriver så mye rart om SAS (inklusiv utenfor Norge) så jeg synes det ikke hadde vært merkelig at de skrev om Ryanair sålenge de flyr til Norge. Da hadde journalistene også hatt en faktisk sak å snakke om og ikke lage egne "humoristiske" artikler.
mo is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2010, 23:20   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Ryanair Hostages: Cops dish out chocs to passengers on stranded jet at Prestwick

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Den har jeg hørt i mange debattsammenhenger, jamen det er et enkeltstående tilfelle.

Og du er enig at det ikke er godt håndtert. Men som du ser i artikkelen så er dette offisiell politikk fra Ryanair og de kan ikke se å ha gjort noe galt. Dvs. de kommer til å gjøre det samme igjen.
Jeg forsvarer ikke FR i dette tilfellet. Mitt spørsmål er hvor ofte slike ting skjer (se min post hvor jeg quoter ditt forrige innlegg - jeg spør om hvor mange som rammes av dette), for selv om det er aldri så mye FRs politikk så er vel det sentrale hvor ofte slikt skjer, og om man som passasjer er villig til å utsette seg for dette om man skulle være uheldig å havne i en slik situasjon. Om det skjer på annenhver flygning så vil jeg tro at FR ikke har passasjerer i den størrelsesorden man ser; dvs. at jeg kanskje vil tro at ikke så mange av FRs mange passasjerer faktisk utsettes for slike episoder. At FR er firkantede vet nok ganske mange, men kanskje gjør man en vurdering knyttet til hvor sannsynlig man tror det er at man kommer ut for slike episoder.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 00:09   #23
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Ikke for å være en complete retard, men jeg synes ikke mye synd på paxen Hadde det vært et annet flyseleskap hadde jeg syntes synd på dem. Men når man velger å fly med Ryanair, så må man også ta konsekvensne synes jeg. En annen ting, alltid når jeg er ute på flytur har jeg med en flaske vann som jeg kjøper fra taxfree, slik burde flere tenke.

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 00:53   #24
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Ikke for å være en complete retard, men jeg synes ikke mye synd på paxen Hadde det vært et annet flyseleskap hadde jeg syntes synd på dem. Men når man velger å fly med Ryanair, så må man også ta konsekvensne synes jeg. En annen ting, alltid når jeg er ute på flytur har jeg med en flaske vann som jeg kjøper fra taxfree, slik burde flere tenke.
Forstår jeg deg rett hvis jeg legger det frem slik: Hvis du blir sittende i 4 timer ombord hos CO på EWR uten vått eller tørt så er det synd på deg, mens hvis du gjør det samme hos FR på STN så får du bare ha det så godt?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 01:59   #25
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
På hvilken måte er dette en konsekvens av å fly med FR?
Står det publisert noe sted at dersom man blir stående i et glohett fly i 6 timer kan man ikke regne med en sup vann selv om man er nær ved å omkomme av dehydrering?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 18:07   #26
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Når man handler biletter av FR, så vet man hva man går til. Man bør ikke forvente god service av et seleskal som vil at folk skal betale for å bruke doen deres, eller et seleskap som vil at du skal stå slik at de får flere pax inn i flyet. Greit de kunne ha gjort noe mer enn å bare la paxen sitte i flyet, men det er vell en av konsekvensene man må ta når man velger å fly billig.
Skal innrømme at det kansje kom litt feil ut over, at jeg ikke synes synd på dem, men mente liksom at man bør ta konsekvensene når man vil fly så billig som mulig.

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 18:12   #27
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Når man handler biletter av FR, så vet man hva man går til. Man bør ikke forvente god service av et seleskal som vil at folk skal betale for å bruke doen deres, eller et seleskap som vil at du skal stå slik at de får flere pax inn i flyet. Greit de kunne ha gjort noe mer enn å bare la paxen sitte i flyet, men det er vell en av konsekvensene man må ta når man velger å fly billig.
Skal innrømme at det kansje kom litt feil ut over, at jeg ikke synes synd på dem, men mente liksom at man bør ta konsekvensene når man vil fly så billig som mulig.
Helt uenig. Uavhengig av hvilket selskap og hvor lite/mye man betaler for en billett, så skal pax IKKE sitte 6 timer i et fly på bakken!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 18:15   #28
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Vel, jeg ansetter ikke deg i en kundebehandlerrolle. Muligens som vaskehjelp, men ikke i nærheten av kunder.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 18:17   #29
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Nå er det jo ikke alle FR pax som har betalt så lite for billetten heller.
Jeg har flere ganger opplevd at de har vært det dyreste alternativet til London når jeg har sjekket priser.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 19:01   #30
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda her:

Fakta: Drikkevarene er innelåst bak et tollsegl. Dette er under oppsyn av et (trolig) ungt crew som er opplært til at bryting av disse seglene IKKE skal skje under noen omstendighet. Konsekvensene er død og fordervelse. (les: oppsigelse) Da får du ingen av disse til å gå 'the extra mile'.

Ordren fra kompaniet er klar: Hold pax ombord i håp om bedre slot. Da gjør man det, uansett om man heter Ryanair, SAS, Delta eller Druk Airways.

Og det er her vi ser forskjell på firmafilosofien. I de fleste selskaper slår en eller annen i crewet (purser, kaptein) på hornet til ops-sentralen som igjen ringer catering som i løpet av kort tid leverer noen kasser vann og snacks hvis man har noe liggende tilgjengelig. I noen tilfeller må man omprovisere - jeg har selv vært på bensinstasjoner og 7-11'er og tømt dem for vann og brus for å forpleie passasjerer. Det handler om å ha en organisasjon som klarer å ta noe slikt på sparket, og det er her billigselskapene ofte kommer til kort.

OK, det ble kanskje litt rotete, men poenget mitt er at man ikke skal skylde på crewet, som enkelte gjør, men se dette i større perspektiv. Selskapet må gi sine ansatte nok fullmakter til at de KAN gjøre noe ekstra - hvis ikke blir de bare sittende på hekken og ignorere klagingen fra passasjerene.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 19:17   #31
Stian
ScanFlyer Gold

Det er en tråd om dette på A.net også, og i følge den har Easyjet helt andre rutiner på dette. De åpner både salgsvognen, serverer gratis springvann og deler ut mat/drikkekuponer ved forsinkelser over 2 timer.
Så det går an, til og med for LCC selskaper.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 19:43   #32
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Det er en tråd om dette på A.net også, og i følge den har Easyjet helt andre rutiner på dette. De åpner både salgsvognen, serverer gratis springvann og deler ut mat/drikkekuponer ved forsinkelser over 2 timer.
Så det går an, til og med for LCC selskaper.
Ja, det er faktisk ikke verre en det Stian Kabinsjef/purser ombord må ha fullmakter til og foreta seg slike ting hvis det blir nødvendig. Men som LN-MOW påker og som jeg skrev i et tidligere innlegg, crewet er bortimot uskyldig her grunnet frykt for oppsigelse, man kan ikke tillegge seg tankegangen "bruke hodet", dessverre.

Heldigvis har jeg ikke hørt om noen andre slike tilfeller enn hos FR.
Old 26-06-2010, 21:11   #33
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Det burde vært gjort noe med lovgivningen ved slike ekstreme tilfeller!
Unntak f.eks. når det gjelder liv og helse (les: dehydrering)

Det er ikke opp til cabin crew uansett selskap å bruke skjønn om de skal bryte loven eller ikke!

Ryanair crew gjør til punkt og prikke, til riktig tid med et smil det som forventes av de. De leker ikke sjef eller har attitude som jeg har opplevd hos andre selskap.
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 22:27   #34
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Det burde vært gjort noe med lovgivningen ved slike ekstreme tilfeller!
Unntak f.eks. når det gjelder liv og helse (les: dehydrering)

Det er ikke opp til cabin crew uansett selskap å bruke skjønn om de skal bryte loven eller ikke!
Kunne FR løst dette ved å laste vann i ikke-forseglet tralle? I så fall er det ikke lovgivers problem.

Ssom nevnt, ender man nok før eller senere opp som i USA med å forby flyselskapene å holde pax som gissel...

Old 26-06-2010, 23:07   #35
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Mest usakelige innlegget jeg har lest på lenge...!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 23:22   #36
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Dehydrering er en farlig situasjon og man kan faktisk dø av det.
I en overopphetet kabin kan dette fort bli farlig, spesielt for eldre og mennesker med sykdommer eller som er svekket.
FR ville kunne bli tiltalt for uaktsomt drap hvis en person døde som følge av å bli nektet vann.
DET ville iallefall ikke vært god reklame.
Det burde være i FR sin egen interesse å ha mer fleskible rutiner i slike situasjoner.
Man kan ikke gamble med folks liv og helse.
Brandal is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules