![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Har vert på en tur til Newcastle med jobben. Ruta var via Amsterdam med KLM. Ved avgang Amsterdam rettning Newcastle fikk vi Fokker 100. Jeg satt rett bak vingen, og registrerte at avgang ble gjort uten bruk av flaps.
Hvor vanlig er det at denne flytypen tar av uten bruk av flaps? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Neppe uvanlig, for det samme gjorde den da jeg fløy OSL-AMS i januar 08...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Når forholdene tilsier det, trenger man ikke ta av med flaps på fokker 100(tror det er likens på 70 og). Har med banelengde, vekt, atmosfæren, motor setting osv.
Men nei, jeg kan ikke fokker godt. Men jeg leste meg til svaret. Last edited by Dreyer; 13-06-2010 at 01:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Det er så fantastisk å lese hva dere observerer der ute i flyverden.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann Steinar!
Ja, som Dreyer nevner ovenfor saa fant jeg dette paa PPRuNe web siden; Fokker F100 har Flap 0, 8 og 15 tilgjengelig for take-off og du kan stort sett gaa med flap 0 ved MGTOW og over 6000 fot rullebane. Flaps 8 brukes ved contaminert rullebane, kortere rullebane og enkelte 2nd segment climb restriksjoner. De nevner at flap 15 brukes nesten aldri. Paa A300 var det vanlig aa bruke flaps 0 og kun LE slats som takeoff konfigurasjon. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Opplevde det samme da jeg fløy OSL-VIE-OSL med AUA Foker 70, da tok vi av uten flaps begge turer..
![]() Å jeg satt også bak vingen. Er vanlig å bruke 0 Flaps takeoff på Fokker 70/100. Er også normalt å bruke Flaps 1 på Boeing 737NG på takeoff også, har jeg opplevd alle gangene jeg har flydd JS med B737NG da har vi brukt Flaps 1 selv også på B737-800. Men alt går etter mange forskjellige faktorer da de kalkulerer vspeeds. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som er godt kjent på Ørland her? | TigerBlack | Flyspotting | 4 | 18-04-2012 00:45 |
Noen her som kjenner LHR T1 godt? | Utflyttet | Reiseforum | 11 | 22-06-2010 19:32 |
Den som venter forgjeves kan bare ha det så godt! | findus | Bilder & foto | 7 | 22-06-2010 07:15 |
Trenger noen SASreg, noen som kan hjelpe? | B777ER | Register- og ATC-Forum | 1 | 30-10-2008 22:57 |
Er det noen som kan hjelpe til med noen registreringsnummer? | LN-KGL | Flyforum | 2 | 25-02-2005 11:31 |