![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Ikke uventet, LH er best i test.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
|
![]()
Gratulerer - ikke uventet men like fullt fortjent!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Det er endel mangler i denne testen. F.eks opplyses det at man kun får en pose med 30 gram snacks hos BA. Det opplyses ikke at det er fri bar ombord og at man får frokost på flyvinger før kl. 10.
Mens de i testen av LH dveler veldig ved at man får gratis, både alkoholholdig og alkoholfri drikke. I tillegg er ikke testen representativ, siden de hos LH har testet en mye lenger rute, nemlig til Istanbul, der det selsvagt er naturlig at man får en fyldigere servering. Det ville man også fått hos BA og andre selskaper. Så på meg virker det som om Aftenposten har en agenda her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
|
![]()
Synes testen er litt rar.
finnair har de testet på HEL-LHR, LH har de testet på OSL-FRA og FRA-IST, AF på CDG-LHR (!) og BA på LHR-OSL. Burde ikke første bud være å teste på ruter av noenlunde lik lengde? Det er vel ganske naturlig at AF ikke har den helt store servicen på CDG-LHR f.eks? Og burde de ikke testet på litt andre kriterier enn bare mat og drikke-servering? Det er jo veldig mange andre ting enn servering man bør legge vekt på når det gjelder nettverksselskaper. Hvem har best kundeservice når noe går galt f.eks? Lavmålet i artikkelen for meg kom da man trakk frem at beviset på at AF bruker eldgamle fly er at det er askebegre i armlenet. Give me a break Aftenposten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
|
![]()
Var visst ikke helt ferdig med å beklage meg over denne møkka-artikkelen.
AF blir også beskylt for å ha trange fly med elendig benplass. Det er jo bare å ta en titt på Seatguru og andre steder på nettet der disse opplysningene er tilgjengelig, så ser man jo at AF har akkurat like god benplass som det fantastiske Lufthansa som blir skrytt opp i skyene her. Hva er det Aftenposten prøver på her? Får de penger av LH for å skrive dette? Håper folk ikke tar denne testen for god fisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
|
![]()
...eller hva hadde skjedd om de hadde testte Luftahnsa via Munchen som jo er en mye bedre transfer flyplass? Ren utklassing...
Service ved f.eks bagasjeforsinkelse er i toppklasse. LH kjører bagasjen etter deg uten ekstra kostnad og ferien/reisen kan fortsette som planlagt - vel vitende om at du ikke må bli igjen for selv å hente bagasjen. Benplassen kan amn vel også lese om i en triprapport fra LN-MOW - han var vel ikke akkurat fornøyd med AF. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
|
![]()
Tja...det er en fordel med et godt utbygd rutenett og i Europa er det få som slår LH sitt rutekart og med det stasjoner som kan hjelpe til ved uforutsette hendelser. Derfor er det jo godt at SAS og med det EuroBonus også er med i samme aliianse som LH...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
|
![]()
De store nettverksselskapene i Europa har vel alle et godt utbygd rutenett.
Jeg opplevde å miste baggasjen med KLM engang (på hjemreisen), og etter å hørt alle slags skrekkhistorier om KLM forventet jeg det verste. Ble gledelig overrasket da de dagen etterpå kom med begge koffertene mine på døren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
|
![]()
Dette var artig lesing på til frokosten. Som noen never så sammenlignes det litt epler og poteter her, vidt forskjellige reisestrekk og tidspunkter. Når det gjelder ombord-comfort så har jo fly og flytype mye å si også. Det var mye fokus på mat her, og som det skrives var det noe unøyaktig ifht. hva man får hos de forskjellige. BOB blir også brukt som en fordel fordi man da har et valg om hva man kan kjøpe. Nevner ikke ulempen det er med at det kan bli utsolgt og man kan sitte der uten å få kjøpt mat.
Er ikke uenig i at LH kommer høyt - egen erfaring, og alle de TR jeg har lest her så leverer de jo jevnt over et godt produkt. Ellers vil jeg vel personlig putte SK/KL/BA i samme gruppe - de har sine servicekonsepter, særegenheter og varianter, men leverer i snitt det samme. Man kan jo ikke se dette som en seriøs undersøkelse, men som lørdagslektyre/tripreport holder det. Alt er jo avhengig av personen som skriver/reiser og preferansene.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]()
Det er dessverre mange som tar slike tester seriøst, og som tror at Aftenposten sikkert har gjort en grundig og seriøs undersøkelse. Sannheten er at Aftenposten sine reisesider har blitt markant dårligere de siste årene, med tendensiøse og tabloide reportasjer som sin store spesialitet. Det var en tid da Aftenposten skilte seg ut fra VG og DB, men det er noen år siden.
Her har man altså vurdert kvaliteten på Europas nettverksselskaper, og presterer å kun bable om mat og alkohol (er artikkelen skrevet av en 19-åring?), og konkluderer med at BOB er bra. Så har man bestemt seg for å vurdere hvor store og romslige flyene er, og kommer til at AF er verstingen her også. Men AF bruker nøyaktig samme flytype som sine argeste konkurrenter, LH og BA, og har nøyaktig lik benplass. Hvordan kan AF da være mye trangere enn de andre? Dette er så dårlig at det faktisk er komisk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
|
![]()
Fått et sete langt bak hos AF, men langt foran hos LH/SK/BA? I tillegg er det vel litt forskjellig polstring/setetype hos selskapene.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 12-06-2010 at 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]()
Eller kanskje de bare har bestemt seg for at AF er ræva, og så prøver vi å finne så mange negative ting vi kan, og finner vi ikke noe dikter vi opp noe..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]()
Den eneste tingen denne reportasjen lærte meg, og som forfatteren av reportasjen gjør et stort nummer utav, er at AY ikke har alkoholservering før kl. 10.
En fornuftig ordning, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Dette er jo mer underholdning enn en seriøs test. Ganske lettvint journalistikk er jo det - og de trips reports som er her inne er jo ofte vel så bra arbeid. Det blir jo litt tilfeldig når så mange forskjellige strekninger er testet. Likevel tror jeg at journalisten er såpass inne i dette med luftfart at han i utgangspunktet har litt peiling på hva han kunne forvente. Vedkommende leser nok kanskje ikke så sjelden her inne, blant annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Hva forventer man når man kjøper en billigbillett innen Europa?
Det er 40 år siden man opplevde noen form for WOW faktor på economy short haul. Blir litt frekt å forvente gratis mat og drikke i tillegg til ubegrenset benplass når man har betalt 499,- for en billett til London.. Skal man vurdere hvor bra et flyselskap er, reiser man long haul i en premium kabin. Da har man lov til å forvente seg endel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Hva forventer man når man kjøper en avis til 25 kroner eller leser gratis på nett?
Er jo ingen vitenskapelig undersøkelse Aftenposten presenterer, men helt grei lørdagsunderholdning hvor de presenterer inntrykket av noen forskjellige flighter med noen utvalgte flyselskaper.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]() Quote:
Mulig du ikke forventer bedre av en avis som liker å profilere seg selv som seriøs. Selv hadde jeg forventet at man iallefall opplyste om servicekonseptene til de forskjellige selskapene. Og at man sier at, f.eks AF har et helt annet servicekonsept på ruter som er lenger enn CDG-AMS. Folk får faktisk et falskt inntrykk av selskapene ved å lese dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Dette vil jo gjøre at selv om det er angitt 31" så vil det for kunne bety både 30" og 32" alt etter hvilken type seter det faktisk er snakk om? -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Aftenposten beskriver hva de fikk og hva de opplevde på de leg's de beskriver thats it. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Serveringskonsept europeiske selskaper (economy) | econ | Småprat | 13 | 02-12-2016 22:27 |
Stor test av lavprisfly | Concorde | Flyforum | 2 | 18-12-2009 08:47 |
Ålborg har blitt stor, men ikke fult så stor! | MartinL | Flyforum | 10 | 29-11-2009 17:39 |
WOW: Stor hangar til stor maskin | ENGM RAMP | Flyforum | 0 | 05-02-2007 22:28 |