ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
Trafikktall mai 2010: Flere flyr med Cimber Sterling
Trafikktall for Cimber Sterling for mai. Her er pressemelding og trafikkrapport:
Quote:
Flere flyver med Cimber Sterling
Cimber Sterling fortsætter passagertilvæksten og kan registrere en stigning på 40 % på egne passagerer i maj ved sammenligning med maj sidste år. Selskabet tilskriver en svagt øget rejseaktivitet hos de forretningsrejsende og de lave priser årsagen. Især de danske indenrigsruter viser gode takter.
Flere og flere flyver – og flere og flere vælger at flyve med Cimber Sterling. Og således kan selskabet for maj måned registrere en vækst både på de danske indenrigsruter og på de regio-nale og europæiske ruter. Antallet af passagerer på de danske indenrigsruter steg i maj med 46 %, og samtlige af selskabets indenrigsruter havde tocifret passagervækst.
”Der har i perioden været rigtig positiv efterspørgsel på de danske indenrigsruter – vi vurderer, at de forretningsrejsende, der værdsætter vores mange afgange fra de danske lufthavne, er ved at få gang i deres rejseaktivitet efter en periode med begrænset aktivitet,” siger Jacob Krogs-gaard, administrerende direktør i Cimber Sterling.
Men det er ikke kun de forretningsrejsende, der tegner sig for den positive udvikling – antallet af privatrejsende er også steget. Selskabet vurderer, at den øgede konkurrence på de danske indenrigsruter, og det heraf afledte prisfald, har betydet en væsentlig stigning i antallet af privat-rejsende i maj.
”De privatrejsende har fået øjnene op for, at flyveren er et hurtigt og økonomisk godt alternativ til de øvrige transportformer, når familien skal besøges i den anden ende af landet. Indenrigs-flyvning er ikke længere forbeholdt de forretningsrejsende," siger Jacob Krogsgaard.
Den øgede aktivitet på det danske indenrigsnet betød en stigning fra 59 % til 66 % for Cimber Sterlings belægningsgrad.
”Priserne på flybilletter er meget lave, men vi flyver oftere og oftere med fulde huse – og det kompenserer til en vis grad for, at indtjeningen pr. passager er en smule faldende, når vi sam-menligner med maj sidste år,” siger Krogsgaard.
Cimber Sterling har dagligt ca. 80 afgange på det danske indenrigsnet og er dermed den stør-ste udbyder af flyrejser indenrigs i Danmark med en markedsandel på ca. 46 %. Cimber Sterling har i perioden øget sin markedsandel og cementerer derved yderligere selskabets målsætning om at være det førende selskab på dansk indenrigs.
|
Quote:
Trafiktal – april/maj 2010
Udviklingen for maj 2010 sammenlignet med maj 2009:
• Antallet af egne passagerer steg med 40%, og passagerer i alt steg med 20%.
• Egenkapaciteten (ASK) steg med 41%, og den totale kapacitet steg med 26%.
• Egentrafikken (RPK) steg med 43%, og den totale trafik steg med 26%.
• Load factoren (RPK i forhold til ASK) steg 1 procentpoint for egne ruter og totalt.
Yielden i april 2010 faldt til DKK 0,95 (-48%). Det er især den øgede konkurrence på Indenrigs, der presser yielden.
Grundet lukningen af det danske luftrum i april har der i opstartsperioden i maj været en stigende indtrængningskurve, indtil
forholdene normaliserede sig.
Trafikudvikling maj 2010
For maj 2010 som helhed steg det samlede passagerantal
med 20% i forhold til maj 2009. Stigningen i egne passagerer
var på 40% i sammenligningsperioden.
Kapaciteten (ASK) steg med 26%, og egenkapaciteten steg
med 41% i maj 2010. Trafikken (RPK) steg i samme periode
med 26%, mens egentrafikken steg med 43%.
Load factoren steg fra 64% i maj 2009 til 65% i maj 2010. For
egenproduktionen var stigningen også 1 procentpoint til 63% i
maj 2010.
Efterspørgslen har været negativt påvirket i opstartsperioden
efter genåbning af luftrummet uden mulighed for at matche
udbuddet. Desuden har der været enkelte aflysninger i maj
2010 pga. askeskyen og især pga. den periodevise lukning af
det britiske luftrum.
Yield-udvikling april 2010
Yielden i april 2010 var 0,95, hvilket svarer til et fald på 48%
sammenlignet med april 2009. Faldet i yielden skyldes primært
det ændrede produktudbud (øget leisure-produktion), den ekstraordinært
hårde konkurrence med øget prispres samt lukningen af
luftrummet i perioden.
Yielden for Indenrigs er i april 2010 faldet med 35%, hvilket
delvist kompenseres af stigningen i load factor på 7 procentpoint
fra 59% til 66%. På regionalsegmentet er yielden faldet
med 21%. Modsat er yielden for Leisure steget med 5%, dog
med et lille fald i load factoren på 2 procentpoint trods det
særdeles konkurrenceprægede marked.
Øget leisure-produktion er kendetegnet ved længere flyvestrækninger,
hvilket også er den primære forklaring på stigningen i
den gennemsnitlige sektorlænge på 14% fra 685 km til 783 km.
Driftsafvikling maj 2010
I april gennemførtes 99% af alle planlagte flyvninger, heraf
89% til tiden. Faldet i afgange til tiden fra 92% til 89% skyldes
primært askeskyen, der i perioder lukkede luftrummet i Sydeuropa
og over De Britiske Øer.
Segmentudvikling maj 2010
Indenrigs: Øget konkurrence på Indenrigs og det
heraf afledte prisfald førte til en væsentlig stigning i
antallet af privatrejsende i maj. Antal passager i maj
2010 steg således med 46% sammenlignet med maj
2009, og samtlige indenrigsruter havde tocifret passagervækst.
Load factoren steg fra 59% til 66% i perioden,
hvilket svarer til 7 procentpoint.
Regional: Antallet af passagerer steg med 66% sammenholdt
med maj 2009. Load factoren steg fra 52% til
59% i perioden, hvilket svarer til 7 procentpoint. Dette
skyldtes primært den gennemførte ruteudvidelse samt
god performance på stort set alle de eksisterende
ruter.
Leisure: Antallet af leisure-passagerer steg med 20%
til 55.424 sammenholdt med samme periode sidste år.
Udbud af kapacitet (ASK) steg med 42%, hvilket kan
sammenholdes med en stigning i efterspørgslen (RPK)
på 39%. Load factoren faldt således fra 66% i maj
2009 til 64% i 2010, primært på grund af nye ruter med
lav load factor i opstarten.
http://files.shareholder.com/downloa...ril-maj_dk.pdf
|
__________________
|