Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2010, 19:50   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,853
Default SAS - Business til Singapore

Jeg har fremdeles ikke trykket bestill på wideore.no på min SAS tur til Singapore, jeg har dog fått det godkjent med et smil fra kona

Hva har man å forvente av denne turen? Er det verdt pengene (fra egen lommebok, ikke jobb denne gangen selv om det blir en tur på kontoret)

Hvilke sete valger man på A340 til SAS?

Hvor lang er flighten BKK-SIN? Hvordan er TG business på denne biten?
(330 til og 777 tilbake)

Loungene underveis?

Noen som har noen linker til bra report?

Og til slutt - antall poeng?

Takker..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 05-06-2010 at 11:06.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 20:03   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS - Business til Singapore

Sjekk vårt eget forum for rapporter, bruk søkefunksjonen.

Hvis du overser at crew er hit-n-miss og at du får mat med folie og plast på, så er det en god tur. TG sin regional-biz er som oftest flydd med relativt avdankede seter, men turen er 2:30 eller noe, så noe nød lider du ikke.

SAS sine 340 nå i sesongen hvor det er fullt er rad 7 og 8 en egen kabin, uten risiko for å bli sparket ut av setene, og selv foretrekker jeg GH-seter når jeg reiser alene eller AB/HK-seter når vi er to.

Ulempen med å sitte så langt bak er at mat-service om kvelden ned fra Køben kommer treigt og man ikker er ferdig ryddet opp og til køys før 2:30-3:00 uti turen.

Unngå rad 1 AB/HK da det er sålangt frem at veggen kurver nok inn til å gjøre setnee litt trangere på plassen. Generelt er også den første raden eller to hvor du får med mest lyd fra crew-området fremme.

Poeng i biz på CPH-SIN er vel 12.500 pluss evt EB-bonus.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 20:08   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,853
Default Re: SAS - Business til Singapore

Takker..

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post

SAS sine 340 nå i sesongen hvor det er fullt er rad 7 og 8 en egen kabin, uten risiko for å bli sparket ut av setene, og selv foretrekker jeg GH-seter når jeg reiser alene eller AB/HK-seter når vi er to.
Den skjønte jeg ikke, vil det si at hvis man har valgt 2A og mr.Bizflyer himself kommer ombord så kan jeg "miste" setet?

Og hvorfor GH - er ikke det uten vindu?

Takker igjen?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 20:10   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,959
Default Re: SAS - Business til Singapore

Er jaggu ikke enig med deg på setevalg ph-ndr. Jeg synes 1A er suveren. Etter å ha lest div trip-rapporter har jeg fått med meg at SudCaravelle ikke er enormt diger.

1A er veldig privat. Og gir alltid en god følelse å sitte helt der foran. Alternativt har man 1B så slipper du å trampe over noen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 20:15   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takker..
Den skjønte jeg ikke, vil det si at hvis man har valgt 2A og mr.Bizflyer himself kommer ombord så kan jeg "miste" setet?
Nei, bare rad 7 og 8 er risiko-rader. Dette er den tingen jeg hater mest med å fly A340 med SAS. Er det lite nok pax ombord så flytter de alle ut av rad 7-8 og gjør dette til "crew lounge", på toppen av plassen de har forran rad 1. Intet er som å kaste betalende pax ut av husets beste seter for å ha plass til de ansatte.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Og hvorfor GH - er ikke det uten vindu?
Når jeg reiser alene er det DE som gjelder, det betyr alltid midtgang og ingen som skal forbi meg. 7E er favoritten, midtgang, masse plass til bein.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takker igjen?
Bare hyggelig.

-A

(korrigert for defekt sete-tenking, det er DE som er bra når man er alene, ikke GH).
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 20:17   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Unngå rad 1 AB/HK da det er sålangt frem at veggen kurver nok inn til å gjøre setnee litt trangere på plassen. Generelt er også den første raden eller to hvor du får med mest lyd fra crew-området fremme.



-A
Synes nu ikke der er meget lyd fra det forreste crew-område. Det er vel primært i det bagerste galley, der arbejdes og der er larm.

Har selv rejst på række 1 - midtersæderne et par gange - og må sige de hører til mine favoritter. Jeg har oplevet langt mere ro og følelse af privatkabine der fremme end ved at sidde længere bagude. Men korrekt at vinduessæderne på række 1 har en smule mindre plads, da kabinen kurver - men synes nu ikke det er noget der betyder noget...

Forreste galley bruges vel primært til hvileområde for crew...

Fik række 6 sidst - og den vil jeg ikke anbefale - ihvertfald ikke AB, hvor der var rigtig meget larm fra galley og buffetområde.

Vil nu også give dig ret i at række 7-8 kan give en dejlig følelse af ro, da denne kabine er meget lille, men der er også en tendens til at blive overset lidt af crew - ligesom der jævnlig er pax fra Y+ der forsøger at gå denne vej til toilettet.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 20:21   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Synes nu ikke der er meget lyd fra det forreste crew-område. Det er vel primært i det bagerste galley, der arbejdes og der er larm.
Dette er en av de tingene som er veldig hit-n-miss med crewet. Noen crew er veldig stille av seg generelt, andre legger man mye merke til.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 21:13   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
, vil det si at hvis man har valgt 2A og mr.Bizflyer himself kommer ombord så kan jeg "miste" setet?
Hrmf! Hva er det De antyder?? Må jeg utfordre Dem til en aldri så liten Champagnedrikkingsduell??

Det han mente er vel at hvis bare biz er 2/3 full, pleier de å stenge av den bakerste seksjonen på 2 rader. Er du da booket bak der, blir du plassert på et ledig sete foran. Det er vel det som er risikosporten. Slik jeg ser det er det mye mer trafikk på de 2 bakerste radene. Toalettene er rett foran, og der står det gjerne mange folk i kø. Spesielt om morgenen. Og da sitter du lett på utstilling der bak.

Er enig med andre her som mener at rad 1 er konge! Rad 1 og 3 blir servert først, så ev er rad 3 et godt alternativ. Sist jeg reiste satt jeg på bakerste raden på venstre side (sett bakfra og forover). Der hadde vi skapseksjonen for jakker osv i midtgangen, så det føltes også ganske privat. Ingen bak som så på deg, og ingen på siden. Det var jo ikke så langt fra buffeten, det da, men jeg følte aldri at det var noe bråk eller forstyrrelser der. Nesten tvert imot.

Thai sine 333 har regionale seter. De er noe kjedeligere enn de har på 772 maskinene som er langdistanse setene. Men som det blir sagt her, så er det jo bare et par timers flight, så det store problemet er det ikke.

Skal selv prøve TG sin 333 fra BKK til MNL om et par uker. Litt spendt på det, for etter en lang natt fra Europa kunne jeg godt tenke meg å sove videre der i noen seter som kunne legges helt ned. Men det kan jo tenkes jeg blir overrasket??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 21:40   #9
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
SAS Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Nei, bare rad 7 og 8 er risiko-rader. Dette er den tingen jeg hater mest med å fly A340 med SAS. Er det lite nok pax ombord så flytter de alle ut av rad 7-8 og gjør dette til "crew lounge", på toppen av plassen de har forran rad 1. Intet er som å kaste betalende pax ut av husets beste seter for å ha plass til de ansatte.
Det er jo litt feil da.
Har du hatt sete der, å det er god plass foran vil vi spørre om du ønsker å flytte frem i den fremre kabin. Mange ønsker ikke å sitte der, på grunn av mere støy, og temperatur. Den delen blir veldig kald ved lite pax.
Ofte opplever jeg at mange ønsker å sitte der alikevel, ingen skal bli flyttet av crew. Har noen opplevd dette, så anbefaler jeg en kraftig klage til SAS.
Det SKAL ikke forekomme.
Blir flau på vegne av kolleger dersom dette skjer.
Frivillig flytte, fint. Hvis ikke, flott.

Last edited by Utflyttet; 04-06-2010 at 21:53. Reason: Feil quote
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 21:53   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
... ingen skal bli flyttet av crew. Har noen opplevd dette, så anbefaler jeg en kraftig klage til SAS.
Det SKAL ikke forekomme.
Blir flau på vegne av kolleger dersom dette skjer.
Frivillig flytte, fint. Hvis ikke, flott.
Dette er nok en av turene han sikter til: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=38809
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 21:55   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,853
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hrmf! Hva er det De antyder?? Må jeg utfordre Dem til en aldri så liten Champagnedrikkingsduell??
Ja det høres ut som et hyggelig lite stunt for leveren

Takker for fin informasjon..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 21:58   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Har du hatt sete der, å det er god plass foran vil vi spørre om du ønsker å flytte frem i den fremre kabin. Mange ønsker ikke å sitte der, på grunn av mere støy, og temperatur. Den delen blir veldig kald ved lite pax.
Jeg har hatt forhåndsbooket sete der på 4 av 4 turer med SAS IC i 09. Jeg har i 3 av tilfellene blitt møtt i gaten med beskjed om at jeg er flyttet, og i alle tre tilfellene har jeg gløttet bak på vei til do og sett det som ikke var annet enn "crew lounge" (samt noen i sivil, mulig ID eller familie?).

At den delen er kald er en bonus, jeg foretrekker å sove så kaldt som mulig.

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Ofte opplever jeg at mange ønsker å sitte der alikevel, ingen skal bli flyttet av crew. Har noen opplevd dette, så anbefaler jeg en kraftig klage til SAS.
Det SKAL ikke forekomme.
Blir flau på vegne av kolleger dersom dette skjer.
Frivillig flytte, fint. Hvis ikke, flott.
Det er mulig du ikke praktiserer dette selv, men det finnes ihvertfall en del kolleger av deg som ikke deler ditt syn.

Jeg har ved to av anledningene klaget og ble møtt med en relativt likegyldig respons.

Men for å holde oss til saken og å opplyse om hva man kan forvente på en SAS-tur nedover i varmen, så er essense:

- Mange liker denne kabinen med bare to rader.
- Er det mye ledige seter så kan man risikere tvangsflytting.
- SAS-IC er enten veldig bra, eller veldig dårlig, crew er hit-n-miss.
- Produktet ellers er helt OK, stolene er grei nok og bevertningen er helt OK.

Mine opplevelser har hatt preg av at jeg har bommet mer enn jeg har truffet hva angår bra crew på de turene fra siste halvdel av 08 og frem til jul som var. De turene jeg kan huske sånn i farten før det har bare vært bra.

-A

Last edited by Utflyttet; 04-06-2010 at 22:06. Reason: Ryddet litt
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 22:29   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,853
Default Re: SAS - Business til Singapore

En liten ting til....

Er det mye ledige plasser på en slik flight så langt frem i tid (27 okt) så det er lett å velge seg et bra sete?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 22:37   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: SAS - Business til Singapore

Tja...kan være både og. Du kan jo signe opp for fem gratisdager på http://www.expertflyer.com - tror de har SAS. (Og alle fleste setene er jo bra, da, IMHO)

To tilfeldige dager i okt
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SK972.png
Views:	106
Size:	13.1 KB
ID:	26869   Click image for larger version

Name:	SK973.png
Views:	97
Size:	13.2 KB
ID:	26870  
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 22:41   #15
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
En liten ting til....

Er det mye ledige plasser på en slik flight så langt frem i tid (27 okt) så det er lett å velge seg et bra sete?
Finner følgende på ExpertFlyer, hvor blanke ruter skulle tilsi velgbart sete
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	cphbkk.jpg
Views:	639
Size:	33.8 KB
ID:	26871  
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 22:44   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
En liten ting til....

Er det mye ledige plasser på en slik flight så langt frem i tid (27 okt) så det er lett å velge seg et bra sete?
Det vil jeg tro! Du reserverer jo sete når du bestiller. Så da er det jo bare å ta det du helst vil ha. Bestiller du nå er det nok sikkert mye å velge i.

Så et spørsmål til SAS Stewarden: En ting er at dere ikke flytter folk ufrivillig etter de er kommet ombord. Men hvem er det som tar initiativet til å omrokkere setene i bookingsystemet slik som PH'en beskriver? Gatemanageren eller crewet ombord?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 04:12   #17
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS - Business til Singapore

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Så et spørsmål til SAS Stewarden: En ting er at dere ikke flytter folk ufrivillig etter de er kommet ombord. Men hvem er det som tar initiativet til å omrokkere setene i bookingsystemet slik som PH'en beskriver? Gatemanageren eller crewet ombord?

BF
De gangene jeg har fått beskjed om at ting er flyttet på så har det vært gjort etter at innsjekk begynner, og vært en overrraskelse i gate.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 10:06   #18
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,853
Default Re: SAS - Business til Singapore

Sorry, maser litt til..

Mener ikke å være gjerrig, men samme billetten ligger til 1000 kroner lavere pris på Ebookers.no 15.000 !?!?

Er det noe muffens med å bestille her?

Kan man velge sete her også?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 11:14   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,959
Default Re: SAS - Business til Singapore

Ikke noe muffens med å bestille på ebookers. Har gjort det flere ganger, men aldri med SK. Har fått velge sete når jeg har booket amerikanske selskaper der ihvertfall.

Tror også du får opplyst SK sin booking kode der.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 11:15   #20
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
Default Re: SAS - Business til Singapore

Ebookers fungerer fint det, brukt det før. Da med SQ billetter, kunne ikke velge sete online, men det er bare å ringe SAS med din referanse så fikser de det på telefonen.
view is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Singapore Airlines - hva skjer med Business Class peterfox Småprat 2 28-10-2017 07:50
SAS Business til SAS Plus - involuntary downgrade? Peppep Småprat 10 04-11-2013 22:33
Singapore Airlines seteconfig business CPH-SIN? Extra230 Reiseforum 9 07-05-2013 20:41
Business reise OSL-Melbourne via Singapore viking01 Reiseforum 11 27-04-2013 13:19
British Airways/Singapore Airlines sin Concorde-rute til Singapore Chriscross Flyhistorisk forum 4 29-03-2012 12:11


All times are GMT +2. The time now is 20:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.