Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2010, 20:03   #61
PP
ScanFlyer Molded

Default Re: Qatar til CPH fra marts 2010

Lidt yderligere information om den planlagte udvidelse på CPH.

Fra The Peninsula Qatar:

Copenhagen to get more Qatar Airways flights

Quote:
“The Copenhagen route is just a few weeks old and yet we are already panning to increase capacity to daily using a wide-body aircraft by the end of the year which will give our passengers even greater travel options,” said Qatar Airways Vice President Commercial Europe Paul Johannes.

Johannes, who was addressing international media at the Moltkes Palace, here yesterday, did not reveal the exact date when the capacity of Qatar’s national carrier will be increased from four times weekly to daily but said it was among Qatar Airways’ wide range of expansion plans lined up for this year.

“We are still studying the timing but increasing the frequency of flights to Copenhagen is definitely included in our plans for year 2010,” said Johannes.

PP is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2010, 00:44   #62
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Hvis der er et range issue med at benytte A319 på OSL, vil mit bud være at en eventuel opstart på OSL bliver med 787 - men så er vi først langt inde i 2011 tidligst...
330 med en gang er jo også en mulighet...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2010, 13:59   #63
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
330 med en gang er jo også en mulighet...
Det er det - men så snakker vi om at fylde minimum 250 sæder ud af OSL fra start og det er ikke i tråd med den strategi som Qatar følger ved opstart på mindre destinationer...

Old 30-05-2010, 19:11   #64
Giama3
ScanFlyer Blue

Jeg er så glad vi har PP. Som kan fortelle oss hva som er best for OSL. Ikke bare her men på andre sider også.
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2010, 19:13   #65
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Alle har lov til å si sin mening. I dette tilfelle tilsier i tillegg ren logikk at pp har et veldig godt poeng ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2010, 19:21   #66
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Giama3 View Post
Jeg er så glad vi har PP. Som kan fortelle oss hva som er best for OSL. Ikke bare her men på andre sider også.
Dette har intet at gøre med hvad som er godt for OSL eller ej - dette omhandler udelukkende om den strategi som QR følger i forbindelse med opstart af mindre destinationer.

Så dit indlæg rettet mod mig siger vel mere om hvordan du læser tingene end hvad der rent faktisk står. Måske du burde overveje at trække din udtalelse tilbage...

Old 30-05-2010, 19:31   #67
jewer
ScanFlyer Blue

Jeg er så glad for at vi har Giama3, for at løfte fagligheden samt aktualiteten for indlæg. Tak.

Jesper
jewer is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2010, 19:47   #68
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Da går vi tilbake til temaet takk ....
Radar Station KGRV3
Old 30-05-2010, 20:56   #69
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Alle har lov til å si sin mening. I dette tilfelle tilsier i tillegg ren logikk at pp har et veldig godt poeng ...
Quote:
Det er det - men så snakker vi om at fylde minimum 250 sæder ud af OSL fra start og det er ikke i tråd med den strategi som Qatar følger ved opstart på mindre destinationer...
Og fra min side: Absolutt.

Samtidig kan det være man aner en mulig first-mover-advantage i forhold til de andre selskapene i sandkassen - og dermed kunne finne på å forsøke noe. Men det er bare en tanke.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2010, 21:28   #70
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

På en annen side er 2 daglige A330'ere ut av Skandinavia til Qatar ganske heftig .. og med et allerede godt tilbringernett, kan det være at de synes det holder i denne omgang ...
Radar Station KGRV3
Old 31-05-2010, 10:19   #71
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

En Airbus 319LR kommer seg jo til OSL om den vil og 787 eller 330 blir jo en helt annen diskusjon, men uansett grattis til CPH med denne økningen som Qatar kommer med

Jeg gidder ikke hive meg inn i diskusjonen her nå, men hva som virkelig hadde vært interessant er jo å se tallenes tale, hvor mange som faktisk reiser den veien, enten det er til Doha og landene rundt, eller som en hub for å komme seg videre. Jeg mistenker at vi snakker voldsomme tall her, så 2 stk 330'er om dagen ER kanskje ikke så voldsomt allikevel?
Old 14-07-2010, 19:55   #72
PP
ScanFlyer Molded

Qatar har nu uploaded information om udvidelsen på CPH i Amadeus.

Ruten opgraderes fra d. 1 november til A330 (A332 & A333) med forbliver på de nuværende 4 ugentlig flyvninger. Fra februar 2011 udvides der til 6x ugentlig med A330 og jeg vil næsten tror den går op til daglig A330 fra april 2011, men der er ikke loaded endnu.

Så må vi se hvor den ledige A319 fra CPH smutter hen...

Old 14-07-2010, 19:59   #73
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Qatar har nu uploaded information om udvidelsen på CPH i Amadeus.

Ruten opgraderes fra d. 1 november til A330 (A332 & A333) med forbliver på de nuværende 4 ugentlig flyvninger. Fra februar 2011 udvides der til 6x ugentlig med A330 og jeg vil næsten tror den går op til daglig A330 fra april 2011, men der er ikke loaded endnu.

Så må vi se hvor den ledige A319 fra CPH smutter hen...
Spændende og gode nyheder

Mon ikke de på sigt går op til daglige afgange med den succes de har haft i CPH. Efter sigende skulle de ud fra efterspørgslen ikke have problemer med at fylde A330...
Old 14-07-2010, 20:08   #74
basejumper
ScanFlyer Blue

Hydro har jo gjort Norges største utenlandsinvestering i Qatar, med 33 milliarder kr. i en aluminiumsfabrikk, og det er veldig mye nordmenn som jobber der. Antageligvis Nordens desidert største investering i Qatar, eller kanskje i hele midtøsten.

Men jeg forstår hvorfor Qatar først valgte ARN og CPH.
Jeg hadde sikkert gjort det samme vist jeg var den som bestemte ruter. Man tenker at det er lettere å få nordmenn til ARN og CPH en mottatt, på grunn av avstanden og rettingen, og så satser vel Qatar også mest på transfer passasjer.
Men at de kommer til Osl er jo veldig sannsynlig.
Old 14-07-2010, 20:34   #75
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Hydro har jo gjort Norges største utenlandsinvestering i Qatar, med 33 milliarder kr. i en aluminiumsfabrikk, og det er veldig mye nordmenn som jobber der. Antageligvis Nordens desidert største investering i Qatar, eller kanskje i hele midtøsten.

Men jeg forstår hvorfor Qatar først valgte ARN og CPH.
Jeg hadde sikkert gjort det samme vist jeg var den som bestemte ruter. Man tenker at det er lettere å få nordmenn til ARN og CPH en mottatt, på grunn av avstanden og rettingen, og så satser vel Qatar også mest på transfer passasjer.
Men at de kommer til Osl er jo veldig sannsynlig.
Og mange av de som jobber for Hydro der nede, vil vel helst ikke fly om OSL. Bedre å fly rett fra Stavanger til CPH.
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 20:39   #76
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Og mange av de som jobber for Hydro der nede, vil vel helst ikke fly om OSL. Bedre å fly rett fra Stavanger til CPH.
Nå er HQ for Hydro i Oslo og ettersom jeg vet så har de ikke engang kontor i Stavanger, stemmer ikke det?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 20:39   #77
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Ja der er man jo inne på den klassiske utenom Osl historien, men det er jo nettopp dette som gjør Osl til en potensiell vekstbombe.
Poenget er jo at Osl ikke har startet å markedsføre seg for det de ikke har kapasitet. Men det kommer.
Old 14-07-2010, 20:42   #78
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Ja der er man jo inne på den klassiske utenom Osl historien, men det er jo nettopp dette som gjør Osl til en potensiell vekstbombe.
Poenget er jo at Osl ikke har startet å markedsføre seg for det de ikke har kapasitet. Men det kommer.
Det har med toll og gjøre. Fyr man DOH-CPH-SVG, går man gjennom en passkontroll, og så finner man gaten sin når man connecter i CPH: flyr man DOH-OSL-SVG, må man hente bagasjen på OSL, ta den med gjennom tollen, og sjekke den inn på nytt.

Jeg ville også foretrukker CPH i det tilfellet.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 20:46   #79
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det har med toll og gjøre. Fyr man DOH-CPH-SVG, går man gjennom en passkontroll, og så finner man gaten sin når man connecter i CPH: flyr man DOH-OSL-SVG, må man hente bagasjen på OSL, ta den med gjennom tollen, og sjekke den inn på nytt.

Jeg ville også foretrukker CPH i det tilfellet.
Jeg hører stadig alle disse historiene, sluttingen jeg trekker er at Osl ikke er sulten på nye passasjerer.
Årsaken er jo at veksten allerede er for stor.
Hvordan skal man lokke til seg flere passasjerer om kapasiteten er sprengt på et 2 - 4 års perspektiv ? Man kan ikke starte endringer som vil føre til varige passasjerøkninger før man har utvidet terminalen, tipper jeg.
Old 14-07-2010, 20:54   #80
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Jeg hører stadig alle disse historiene, sluttingen jeg trekker er at Osl ikke er sulten på nye passasjerer.

Det er ikke snakk om "historier", men en norsk lov som bestemmer at all bagasje skal klareres gjennom tollen på den første flyplassen man lander på når man kommer til Norge. Det er ikke OSL som bestemmer dette, men tollvesenet, og det gjelder på alle norske flyplasser med utenlandstrafikk. Kommer man f.eks. med SK fra CPH til BGO, og skal videre til OSL, må man også gjennom tollen på BGO før man fortsetter videre til OSL.

Og nettopp derfor, liker de som skal til andre flyplasser enn OSL å fly via f.eks. CPH istedenfor OSL, fordi de slipper det ekstra maset med å håndtere sin egen bagasje.
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules