Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-05-2010, 17:08   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

United Take your Mama out...

I sangtitteltradisjonens tegn, ble det denne denne gangen. Utgitt 29. Mars 2004, av bandet Scissor Sisters fra New York. Og siden både "Mama", "Sisters" og "New York" er stikkord her, så passet den jo bra

Praten begynte så tidlig som i fjor sommer. Min mor og hennes søster begynte å bli ganske så bereiste, med bl.a. Dublin, Edinburgh og København på listen. Så, i et eller annet familieselskap, begynte noen å snakke om New York. Helt i detaljnivå husker jeg ikke, men siden jeg hadde vært i USA før, tror jeg det var ganske logisk at jeg skulle være med. Jeg kan ikke huske at jeg ble spurt, eller om jeg spurte om å få være med - det bare ble sånn. Min søster ble også blandet inn i dette her, og så var det bestemt: Min søster, min tante, min mor og jeg skulle til USA.

Det ble bestemt at man skulle være der en uke, at man skulle ta 5 dager i New York, og et par dager i Washington. Jeg ble selvsagt utpekt som reisebyråagent, men med ganske så strikse retningslinjer: Vi skulle fly direkte, og mellom NYC og WAS var det ålreit å ta tog, for da "fikk man se litt mer" (Et utsagn jeg for så vidt er litt enig i).
Jeg var derfor forholdsvis låst til Continental og Amtrak, men det var for så vidt greit.

Datoer ble også bestemt ganske kjapt, og det ble bestemt avreise lørdag 15. Mai, med retur en uke etterpå, som betød at man skulle feire 17. Mai i New York. en liten bonus, var at det også var himmelspretthelg uka før, og jeg kunne ta ut en fridag den fredag, men fortsatt klare meg med bare fem fridager . Og jaggumeg var det ikke pinsehelgen vi skulle reise hjem, med frimandag dagen etter hjemkomst.

Fly ble som sagt bestilt hos Continental. CO39 ut, og CO38 hjem igjen, samt CO8774 fra IAD til EWR, som ville gi en ca.5 timers connection på EWR på returen. Siden det var siste dagen, var vi enige om at man ikke kom til å bruke den dagen på noe fornuftig allikevel, og kunne like gjerne stikke tidlig fra WAS og heller sitte og vente på EWR. Opprinnelig ble den booket som CO8640, med avgang fra IAD klokken 13. Det ble midlertid endret, og flighten heter nå CO8774, og opereres av Commutair dba. Continental Connecion, med en Q200.

Togbilletter ble bestilt med samme filosofi som flybilletten hjem; Stå opp og komme seg avgårde. To avganger ble sett på som aktuelle: 10:35, og 11:35, og etter at jeg plutselig fant ut at 11:35-avgangen starter i New York (i motsetning til 10:35-avgangen som kommer fra Boston), booket jeg den, mtp. at det sikkert er lettere å finne fire plasser noenlunde samlet på et tomt tog, enn på et som er fullt av folk fra Boston.

Jeg var også selvdelegert hotellbooker, og forholdsvis kjapt bestilte jeg et par rom på et Hilton Garden Inn-hotell i New York, til en passe pris, bare for “å ha noe”. Det dukket midlertid opp et tilbud fra The Roosevelt Hotel via Facebook, med priser fra 99 USD per natt. Alternativene var Cozy, Superior og Deluxe-rom, og siden Deluxe var dyrest, antok at jeg det var best, og det ble bestilt to slike rom, til 139 USD per natt per rom. For å sammenligne, betaler vi, per rom for fem netter, inkludert taxes, 815 USD per rom. Uten rabattkoden fra Facebook kostet de samme rommene over 2000 dollar da jeg bestilte.

I WAS måtte man også ha hotell, og det ble først bestilt et Hyatt, så Residence Inn, som jeg fant til en veldig grei pris, før jeg syntes det lå usentralt, og booket to rom på et Marriott-hotell til en pris på 189 USD per natt, inkludert frokost. Det funker sikkert

Det har også blitt forsøkt OLCI (OnLine Check In), men etter å ha kommet seg gjennom hele prosessen (som inkluderte at min tante måtte stikke fra jobb for å finne ut utløpsdatoen på passet sitt), fikk jeg vite at “This is not a boarding pass”, og da jeg senere var på telefon med en bekjent i CO, fikk jeg vite at jeg ikke var sjekket inn.
Dette var visstnok ikke noe “farlig” (som at man f.eks. er nektet innreise eller noe), men helt vanlig, fordi man ikke hadde reist før, eller noe sånt. Heldigvis har man ok seter, og skranken jeg evt. kunne brukt som bag drop, kan jeg allikevel bruke som Silver Elite, da samme skranke brukes til både innsjekk for OnePass Elite, *G, og bag drop.

Sølvstatusen ble anskaffet da jeg fant ut at det var kjekt å ha. En kjapp mail til CO, med kopi av kort og statement fra BA, og etter et par dager fikk man svar, og statusen var oppdatert . Ble så lovt at kortet skulle være meg i hende innen slutten av februar, men fikk det først - i en konvolutt med poststempel fra New Zealand - i slutten av April, sammen med fire drikkebonger

Kofferten er så godt som pakket, og nå gjenstår det bare å glede seg resten av dagen, og forhåpentligvis køye litt tidligere enn jeg peier, før det blir tidlig oppstandelse og avreise fra Maura med 07:50ish-bussen i morgen tidlig.

Kan også legge til, at flybilletten som kostet 19.340 kroner for alle fire da den ble booket i august, ville kostet 19.060 om den hadde blitt booket nå, dagen før avreise. . Ingen voldsom forskjell, men jeg var faktisk litt overrasket å se det såpass billig så tett opptill.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 09:50   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Take your Mama out...

Og da var man i gang.

Dagen startet i syvtiden, etter ca. fire timers søvn. Man kom seg opp, fikk i seg et par brødskiver, og etterhvert var man klar til å ta bussen som skulle gå rett før åtte.

Med kofferter, tanter og mødre, var man snart avvgårde, og etter en drøy halvtime,var man på OSL, og rett etter ankom lillesøster fra Oslo med flytoget, og man tok heisen opp, og fant CO-skranken i andre enden. Der fikk jeg hilst kjapt på en bekjent, før vi prøvde oss på Elite-køen. Ble så stoppet for å fylle ut adressen på en liten lapp, før vi slapp fram til damen med "atomkofferten", som tok passene våre, og kikket litt på dem. Da dukket plutselig en hyggelig dame opp fra venstre, og lurte på om vi var familien Foss, noe som stemte. Hun kom med fire slike:

Stilig .

Så var det å svare på spørsmålene om hvem som eide hva, hadde pakket hva, hvor bagasjen hadde vært, etc.etc,og vi fikk så med oss noen grønne og blå skjemaer, og ble sendt videre. Elite-skranken var nå opptatt, men den hyggelige svenske damen fra i stad, vinket oss hyggelig fram til BF-skranken, hvor en trivelig kar sjekket oss inn. Alt i alt,veldig hyggelig service hos CO. Min tante uttalte tom. at det var "den hyggeligste innsjekkingen hun hadde vært med på" - og hun har flydd et par ganger før.

Security gikk kjapt. Ikke så mange åpne sluser, men ikke så mye folk heller. Deretter fant vi kjapt vegen hit:

Sitter nå og koser meg med denne:

CO39 har en delay på ca halvtimen, som vil si avgang om ca. et par timer fra nå, så en blir vel sittende her hvertfall en time til, tenker jeg.
Old 15-05-2010, 12:20   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Og der var dere observert på radaren mellom OSL og BGO med N14107, omtrent over Geilo. God tur!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 14:12   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

God tur.... Fint vaer her naa, i hvertfall i Philly.... Sikkkert nordover ogsaa.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 14:45   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

God tur! Gleder meg til å følge dere på turen

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 23:33   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Og da var man kommet helskinnet fram til hotellet. Mer kommer senere i kveld.
Old 15-05-2010, 23:41   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Flott venter spent.. Forresten har du noen av drikkebongene igjen..
Old 15-05-2010, 23:45   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Gleder meg til videre rapportering Håper tanten din også trives på tur
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 03:08   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Etter en tund i loungen (hvor jeg nå forøvrig fant ut at det var dass allikevel), stod det plutselig go to gate. Flighten var i utgangspunktet forsinket, men så skulle de gå på rute, men endte allikevel med en forsinkelse på ca. halvtimen.

Pre-boardet gjennom Elite-køen, og satte seg ned og ventet, og etterhvert ble det boarding. Først BF, og deretter oss med shiny kort, med følge, og vi fant fort rad 16, hvor vi var plassert to på hver side.

Benplassen på rad 16 slår aldri feil

Pushback ble som sagt utført ca. halvtimen etter skjema, og vi taxet rundt til 01L, og dro avgårde. Brukbart belegg bak, med et par spredte ledige seter rundtomkring. Var vel også en to-tre ledige foran den syltynne gardinen, som hang der for "security reasons" eller noe sånt.

Drikkebonger ble også tilbudt, men kun min mor tok i mot. Og siden det sterkeste jeg så henne drikke vsr en Cola Light, blir det muligens å kreve å få den tilbake før returen.

Selv ble det en slik ein:

Maten var - som vanlig - chicken eller beef. Sånn så beefen ut:

Og chicken:

Bong nummer to ble byttet mot en rødvin - på boks?

Det ble en sørlig rute i dag. Vet ikke om det skyldtes aske.

Stemningsbilde

Wingview

Flighten foregikk ellers uten noen store dramatiske hendelser. Hyppige vannrunder ble utført av et særdeles hyggelig, og proft crew.

Den obligatoriske turkey-sandwichen var også på plass:
Old 16-05-2010, 03:08   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Landet etterhvert fra sørvest, på den høyre banen - skulle vel bli 04R - og taxet inn til Terminal B. CO bruker egentlig terminal C, men enkelte internasjonale ankomster sendes inn til terminal B. Det var en ny terminal for meg

Fin immigrasjonshall, hvor det gikk an å kikke på fly mens man stod i kø og ventet. Har aldri tidligere stått i kø på EWR, men denne gangen var køen laaang, men den gikk allikevel radig unna, og det tok ikke så fryktelig lang tid før det ble vår tur. Tante gikk alene, mens vi tre andre gikk sammen, på samme tollskjema. Vi ble bl.a. spurt om det var første gangen vi var i USA, noe som var tilfellet for to av oss, men ikke for meg. Da gikk resten av intervjuet ut på hvorfor jeg hadde vært her flere ganger, og hva jeg jobbet med som hadde råd til det.. Alt med en frekk undertone. Skal ikke påstå at jeg følte meg velkommen, men vi slapp nå inn alle sammen. Ikke klarte fjotten å stifte fast den lille grønne gjenparten av I-94W fast i passet heller, men la den bare løst inni, så nå går jeg rundt og er nervøs for å miste den

Bagasjen lå allerede på båndet, og etter et kjapt dobesøk, og litt køståing for å levere inn tollskjemaet, var vi ute, og inne i USA..

Vel ute, oppdaget vi jaggumeg en kar som stod og holdt opp et ark med etternavnet mitt på (Foss). Tilfeldig var det heller ikke . Som en liten overraskelse for de to andre, hadde jeg og min søster rottet oss sammen, og ordnet med transport fra flyplassen til hotellet. Jeg fikk kjapt kontakt med karen, og han fulgte oss ut til denne:

..og i den var benplassen god også

Det var en del trafikk, og vi antok at det fort tok et par timer fra vi forlot Newark, til vi var fremme ved The Roosevelt Hotel. Det at jeg hadde gjort to separate bookinger var tydeligvis ikke noe problem - Jeg sa navnet mitt, og hun kunne bekrefte at det var to rom. Nøkkelkort ble delt ut, og i tillegg fikk jeg denne:

Antageligvis fordi jeg booket via FB

Det ble så en tur ut, for å finne mat, jeg ledet flokken ned til 499 3rd Ave (ca.35th street), til et sted kalt Blockheads, som serverer bla. burritos. Det var her jeg spiste mitt aller første måltid i USA, så litt med bakgrunn i det, ble det førstemåltid på resten av gjengen der også .

Nå har man tatt kvelden, og klokken er ikke mer enn 21. Hva morgendagen bringer får vi se...

Jeg skal forresten ikke skryte så voldsomt av hotelet. Til prisen vi har fått, er det helt greit, men uten Facebook-rabatten ville jeg nok ikke booket det. Litt småsjabby rom, bl.a. Men til 139 dollar natten klager man vel ikke så veldig

Last edited by Martin; 16-05-2010 at 13:58.
Old 16-05-2010, 03:11   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Bra rapport til nå og ser fremover til fortsettelen.

Men hva i svarte helvete...rødvin på boks? Amerikanere altså.....noen fortjener å få en kule for den! Hvilken apekatt er det som er ansvarlig for catering på CO?

Likte limmo overaskelsen du hadde
Old 16-05-2010, 03:23   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men hva i svarte helvete...rødvin på boks? Amerikanere altså.....noen fortjener å få en kule for den! Hvilken apekatt er det som er ansvarlig for catering på CO?
Ja, jeg stusset også litt på den. Også at det sa *pssssssth* når du åpnet den, sånn som det gjør når det er kullsyre med i bildet. Men jeg skal innrømme at mine amatør-rødvin-smaksløker karakteiserte den som "ok", og det smakte rødvin..

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Likte limmo overaskelsen du hadde
Det gjorde de som ble overrasket også

Med tanke på bagasjemengden vi hadde, hadde man i verste fall måtte hatt mer enn en taxi, så da ble det sikkert billigere. De oppgav 153 dollar som pris i bestillingsmailen, med liten skrift om venting, trafikk, etc. etc. og vi endte opp på 173 dollar, eller noe sånt. Og siden min søster skyldte meg ca. halvparten av det dette kostet, så trengte ikke jeg bekymre meg for det allikevel . Uansett en grei pris, om man vil slippe å sitte tre stykker i et trangt baksete og fjerdemann i forsetet. Bestilte via www.nyclimousine.com, som har en veldig grei nettside, og enkel bestilling online. Så behøver man ikke tenke på noe, før man skal se etter navnet sitt etter å ha kommet ut fra tollen . I tillegg følger de med på flighten din, og møter opp først når du lander, evt. et gitt antall minutter etter ankomst (vi bestilte 30 minutters delayed pickup). Så om man f.eks. blir fem timer forsinket, så har det ingenting å si - de møter opp til den angitte tiden i forhold til når flyet lander.
Old 16-05-2010, 14:23   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Han fjotten i immigration, hadde han fikset en underlig haarsveis , selvlagde kroeller paa toppen av fjottlokket ? Traff en slik i mars...
Old 16-05-2010, 14:42   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Norwegian har også rødvin på boks, faktisk akkurat den samme som Continental.
Old 16-05-2010, 14:43   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk så langt, artig å være med, som vanlig! Herlig "stunt" med limosinen. Immigration - vel, historiene om dette og policyen bak er en av grunnene til at landet fortsatt ikke står øverst på ønskelista mi... Sikkert dumt av meg, men jeg liker å føle meg velkommen.

Rødvin på boks - ser faktisk ikke noe galt i det om bord i fly. Kvalitet og mengde er avgjørende!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 14:48   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, flesteparten av immigration e rmeget hyggelige... Til dels veldig...
Old 16-05-2010, 21:40   #17
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Fin TR som vanlig Martin

Men har det blitt shopping på deg enda?
Old 17-05-2010, 00:14   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Immigration - vel, historiene om dette og policyen bak er en av grunnene til at landet fortsatt ikke står øverst på ønskelista mi...!
Selve policyen plager meg ikke. Innbiller meg at det finnes land som er "verre" å reise til i så måte. Men humøret på fyren som intervjuer deg har mye å si.
Old 17-05-2010, 00:15   #19
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tittet selv paa iPad i dag.. Kanskje du har kjoept ??
Old 17-05-2010, 00:19   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Selve policyen plager meg ikke. Innbiller meg at det finnes land som er "verre" å reise til i så måte. Men humøret på fyren som intervjuer deg har mye å si.
Etter hva jeg har hørt kan enkelte av de som jobber i passkontrollen i Norge være minst like jævlige og gretne ssom de verste i US Immigration. Og det skal ogå sies jeg har mødt de i Immigration som er svært hyggelige også
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules