![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hvorfor har fly forskjellige lys med forskjellige farger når de flyr om nettene ? kan de ikke bare ha en farge?
![]() ![]() Last edited by Luring; 13-05-2010 at 23:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Rød er for å vise venstre side, grønt for å vise høyre. De andre lysene er jeg ikke helt sikker på altså, men strobe er vell for å vise at noe beveger seg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Men Flyet på bilde (som er en boing 747) har bare Rødt og Hvit? ikke grønt så jeg er fortsatt ikke så overbevist :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
For det første er det ikke en Boeing 747, men en 737.
![]() Den har grønt lys. Bare du som har dårlige farger på din pc-skjerm eller bare ikke ser det er grønt lys på den høyre vingen. ![]() De røde (over og under) som blinker heter antikollisjonslys. De hvite på nesehjulet og ved vingeroten er landingslys/taxelys.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bak på halen har du logo-lights, som lyser opp eventuell logo på halen.
Blir ofte skrudd av i luften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke. Men disse blir like gjerne slått av bevisst også
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vi slår dem ihvertfall på i mørket, og av på 10k fot. På CLen vet jeg ihvertfall at dem ikke slåes av automatisk, men på NG er det litt værre å være sikker siden dem ikke kan sees ifra FD. edit: forøvrig er det ikke landing lights som står på ved vingerota på flyet på bildet, det er runway turnoff lights såvidt jeg kan se. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr. Af andre lys, er der bl.a roterende/flashing rød anticollistion lys, monteret på over og under siden af kroppen. hvidt strobe light, sidder også som regel i ving tippen. Landings lys monteret i ving forkanten eller under vingen (bl.a DC9/MD80 og F70/100), landing/taxi lys monteret på nosegear Turn off lys i vingroden. Motor indtag og ving forkant inspection lys, monteret i kroppen. Samt Logo lys. D jeg i 80'erne fløj med nedover det mørke afrika og vi fik modgåenede trafik, blev alt lys tænd for at blive mere synlig.
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
[QUOTE=Lund;510334]Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr.
Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Free Luigi
|
![]()
Har to lys-kuriositeter jeg har lurt litt på;
1) Nordavia (tidl. Aeroflot Nord) sin AN-26 ser ut som den "bare har røde lys" (meget mulig den høyre vingetuppen er grønn, men den ser jeg ikke ved avgang mot sør). Er det lovlig å ikke ha noen hvit-fargede lys på fly som flyr i Norge? 2) Et eller annet fly i Tromsø har helt særegne "strobe-lys" i hver vingetupp. De er helt sikkert i tillegg til de rød/grønne, men rett etter avgang er alt jeg kan se disse kraftige blinkene som går i intervaller (blinkblinkBLINK....pause....blinkblinkBLINK etc). Kan ikke si noe om flytype da jeg ikke vet hva slags fly det er, men det er lite og privateid iallefall. Hva slags flytype kan det være, og hva slags mening har disse strobelysene på vingetuppene? Hvorfor har dette flyet det, og ikke andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
ENTO har rett når det gjelder skip, men Lund har rett når det gjelder luftfartøy:
![]() Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det eneste fly som jeg i farten kan huske sett det på av innfødte "Tromsø" fly er på LN-TOS. Den har slike strobelys i vingetippene som du beskriver. Men det er mulig Mooney LN-KLQ også har sånne, og den er jo privateid.
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men jeg kan ha feil, hatt det mange ganger før. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Browncoat
|
![]() Quote:
Quote:
Lurer på om jeg blander med noe annet her.... Slikt er det gjerne når en graver "langt" tilbake i hukommelsen ![]() Som du sier SAS-Steward så har du tatt feil før, men spørs om det ikke er jeg som tar feil denne gangen ![]() Har tatt feil før jeg og. Neppe siste gang heller.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
På A330/340 som jeg flyr, har vi to posisjoner for logo light. En posisjon som holder lysene på til vi slår dem av manuelt hvis det skulle bli nødvendig, og en automatisk posisjon som slår lysene av og på ved passering av 10,000 fot under stigning/synking.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Legal Eagle
|
![]()
Hvis det ikke går av automatisk?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hercules med grønne lys "over alt"? | Wiggo Hovde | Flyforum | 1 | 19-01-2014 19:25 |
Arbeidsbetingelser i luftfarten (sett i lys av DYs storkjøp av fly) | flappflapp | Småprat | 7 | 27-01-2012 13:55 |
I lys og mørke.. | putzmeister | Bilder & foto | 9 | 17-09-2010 14:46 |
Xenon-lys på fly? | Wig-wag | Flyteknisk forum | 4 | 07-04-2009 09:59 |
Delvis OT: Fly-lys i trafikken | Trety | Flyforum | 0 | 28-06-2005 10:33 |