Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2010, 23:40   #1
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Jeg flyr ofte til SVG, og har bare en gang landet på Ø-V-rullebanen. For fly som kommer østfra/skal østover (først og fremst OSL) ville det jo spare en del drivstoff og flytid om man brukte denne banen. Er det operative eller teknologiske grunner til at den ikke brukes mer?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2010, 23:55   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Det er generelt ikke så populært å fly over tettbebyggelse hvis man kan unngå det.
Og på Sola så er det ingen bebyggelse etter take-off fra RWY 29 og 36. Det er bitte litt bebyggelse ut av RWY 18. Men RWY 11 er mer eller mindre rett over Sola.

Helikoptrene bruker RWY 11/29 hele tiden, men det blir litt anderledes igjen

Landing på RWY 11 skjer fra tid til annen, men ikke den mest brukte rullebanen. Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på.

EDIT:
RWY 11/29 er Ø-V
RWY 18/36 er S-N
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 12-05-2010 at 23:59.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 00:04   #3
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Flere grunner til at denne ikke brukes ofte.

En grunn er at 18/36 er bedre utstyrt med CAT II og ILS i begge retninger.
18/36 har taxebaner som går til begge ender. Det har ikke 11/29 noe som gjør at fly må backtracke. Noe som forlenger tiden flyet er på rullebanen. 11/29 brukes til helikopter.

Men 11/29 har vært brukt en del i det siste. Sist i dag faktisk. Brukes også ved sterk sidevind.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 00:31   #4
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Landa på den flere ganger når vi kommer fra London, da inn fra sjøen.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 00:38   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,160
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

11/29 brukes en del av fly ja. Har sett Thomas Cook A321 ta av mot havet noen ganger. Og landinger fra havet er det iblant også. I tillegg til helikoptertrafikken.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 01:33   #6
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

For de som ikke har sett landinger på 29 så er de ikke på Sola ofte nok.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 02:22   #7
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Landing på RWY 11 skjer fra tid til annen, men ikke den mest brukte rullebanen. Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på.
Så at de brukte RWY 29 i forrige uke. Flyet kom fra sør, og svingte brått over Sola før det landet. Første gang jeg har sett det.
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 05:56   #8
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

11/29 ble brukt en del igår, onsdag
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 09:52   #9
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

http://www.youtube.com/watch?v=fP396WN8pX4


videoen e filmet for et par år siden... alle flyene som landet i videoen e tatt i samme tidsrom.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 11:22   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
For de som ikke har sett landinger på 29 så er de ikke på Sola ofte nok.
La meg få lov til å påpeke en liten ting...
Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på.


Du får se om du ser meg idag
Hvis du er på jobb
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 11:34   #11
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
La meg få lov til å påpeke en liten ting...



Du får se om du ser meg idag
Hvis du er på jobb
Er på jobb fra halv 1.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 15:43   #12
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Det er korrekt som Vede sier.

- 18/36 er lengre, 2556m, mot 11/29 sine 2449m.
- Precision app (ILS) til begge retninger (18/36), til bane 29 er det kun VOR-approach tilgjengelig.
- Taksebaner til begge ender på 18/36, det er en absolutt pain-in-the-ass til bane 11/29.
- 18/36 er 15 meter bredere enn 11/29, samt har senterlinjelys

Ankommende fly fra Gardermoen har ikke noe kortere vei til 29 enn til 18, dog har de ca 15 NM kortere distanse til 29 enn ved bane 36 i bruk.

I korte trekk-- 11/29 brukes bare når det hjelper flygeleder i trafikkavviklingen..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 19:03   #13
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Takk for info, gutta!

Den gangen jeg landet på den kom vi østfra og landet på 29. Har ikke sett noe fly komme eller gå derfra hverken før eller siden. Fra sjøsiden er jeg ikke sikker.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 00:13   #14
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Eastern Airways tok av på 29 idag (torsdag) fra intersection TWY G mot Aberdeen.

Bonus for flygeleder og pilot:
- Kortere å takse
- Gikk rett vest (som er mot destinasjonen)
- De kunne de ta av helt uhindret for annen trafikk som brukte 18/36

Hvis man kombinerer alle de tre punktene vil man kunne se at det ble spart et par-tre minutter - minst!.. mao suksess!
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 08:50   #15
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Flere grunner til at denne ikke brukes ofte.

En grunn er at 18/36 er bedre utstyrt med CAT II og ILS i begge retninger.
18/36 har taxebaner som går til begge ender. Det har ikke 11/29 noe som gjør at fly må backtracke. Noe som forlenger tiden flyet er på rullebanen. 11/29 brukes til helikopter.

Men 11/29 har vært brukt en del i det siste. Sist i dag faktisk. Brukes også ved sterk sidevind.
Mye av forklaringen ligger i dette svaret. Det er tett tung helikoptertrafikk på Sola, og den bruker i all hovedsak tverrbanen. Når et fly bruker tverrbanen, krysser innflygingen og missed approach sector hovedbanen, noe som legger begrensninger på bruken. Tverrbanen (11) er imidlertid grei å bruke om det blåser nordøstfra, og bane 36 er i bruk, dersom man f eks kommer fra Aberdeen eller Bergen. Da sparer man både air miles og tid på å lande på 11 - dersom trafikksituasjonen for fly og helikopter forøvrig tillater det.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 08:59   #16
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Det er korrekt, ved vind fra nordøst så kan man nok spare opptil 7 NM på å bruke 11 fremfor 36 for landing hvis man kommer fra Aberdeen.. og oppimot 15-20 fra Bergen.

Derimot er ikke problemet at missed approach krysser bane 18/36, men at missed approach-prosedyren går rett sørover.. "Climb straight ahead to 500 ft, then turn right dct VAR climbing to 3000 ft" - hvilket er rett i mot trafikk på ILS36 som "de andre" da eventuelt flyr på.
Det er bad for business..

Men konstellasjonen du nevner brukes ofte på fly fra Bergen (så lenge helikoptertrafikken tillater det), derimot er det svært lite brukt for Abderdeen-trafikk.
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor brukes ikke Orion i jakten på russisk ubåt i Sverige? Thingboy Småprat 8 19-10-2014 19:22
787 United - hvor brukes den? petter380 Reiseforum 8 28-07-2013 23:58
Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE? LN-AFG Flyforum 54 16-03-2012 09:35
Ikke alle er helt førnøyde med den nye terminalen på Sola B777ER Flyforum 2 27-01-2009 09:36
Kan den brukes på flyplasser? Klippe Flyforum 3 07-03-2005 15:36


All times are GMT +2. The time now is 00:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.