![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Jeg flyr ofte til SVG, og har bare en gang landet på Ø-V-rullebanen. For fly som kommer østfra/skal østover (først og fremst OSL) ville det jo spare en del drivstoff og flytid om man brukte denne banen. Er det operative eller teknologiske grunner til at den ikke brukes mer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det er generelt ikke så populært å fly over tettbebyggelse hvis man kan unngå det.
Og på Sola så er det ingen bebyggelse etter take-off fra RWY 29 og 36. Det er bitte litt bebyggelse ut av RWY 18. Men RWY 11 er mer eller mindre rett over Sola. Helikoptrene bruker RWY 11/29 hele tiden, men det blir litt anderledes igjen ![]() Landing på RWY 11 skjer fra tid til annen, men ikke den mest brukte rullebanen. Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på. EDIT: RWY 11/29 er Ø-V RWY 18/36 er S-N
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 12-05-2010 at 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Flere grunner til at denne ikke brukes ofte.
En grunn er at 18/36 er bedre utstyrt med CAT II og ILS i begge retninger. 18/36 har taxebaner som går til begge ender. Det har ikke 11/29 noe som gjør at fly må backtracke. Noe som forlenger tiden flyet er på rullebanen. 11/29 brukes til helikopter. Men 11/29 har vært brukt en del i det siste. Sist i dag faktisk. Brukes også ved sterk sidevind.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Landa på den flere ganger når vi kommer fra London, da inn fra sjøen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,160
|
![]()
11/29 brukes en del av fly ja. Har sett Thomas Cook A321 ta av mot havet noen ganger. Og landinger fra havet er det iblant også. I tillegg til helikoptertrafikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
For de som ikke har sett landinger på 29 så er de ikke på Sola ofte nok.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]()
Så at de brukte RWY 29 i forrige uke. Flyet kom fra sør, og svingte brått over Sola før det landet. Første gang jeg har sett det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
11/29 ble brukt en del igår, onsdag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=fP396WN8pX4
videoen e filmet for et par år siden... alle flyene som landet i videoen e tatt i samme tidsrom.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Du får se om du ser meg idag ![]() Hvis du er på jobb ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Det er korrekt som Vede sier.
- 18/36 er lengre, 2556m, mot 11/29 sine 2449m. - Precision app (ILS) til begge retninger (18/36), til bane 29 er det kun VOR-approach tilgjengelig. - Taksebaner til begge ender på 18/36, det er en absolutt pain-in-the-ass til bane 11/29. - 18/36 er 15 meter bredere enn 11/29, samt har senterlinjelys Ankommende fly fra Gardermoen har ikke noe kortere vei til 29 enn til 18, dog har de ca 15 NM kortere distanse til 29 enn ved bane 36 i bruk. I korte trekk-- 11/29 brukes bare når det hjelper flygeleder i trafikkavviklingen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Takk for info, gutta!
Den gangen jeg landet på den kom vi østfra og landet på 29. Har ikke sett noe fly komme eller gå derfra hverken før eller siden. Fra sjøsiden er jeg ikke sikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Eastern Airways tok av på 29 idag (torsdag) fra intersection TWY G mot Aberdeen.
Bonus for flygeleder og pilot: - Kortere å takse - Gikk rett vest (som er mot destinasjonen) - De kunne de ta av helt uhindret for annen trafikk som brukte 18/36 Hvis man kombinerer alle de tre punktene vil man kunne se at det ble spart et par-tre minutter - minst!.. mao suksess! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Det er korrekt, ved vind fra nordøst så kan man nok spare opptil 7 NM på å bruke 11 fremfor 36 for landing hvis man kommer fra Aberdeen.. og oppimot 15-20 fra Bergen.
Derimot er ikke problemet at missed approach krysser bane 18/36, men at missed approach-prosedyren går rett sørover.. "Climb straight ahead to 500 ft, then turn right dct VAR climbing to 3000 ft" - hvilket er rett i mot trafikk på ILS36 som "de andre" da eventuelt flyr på. Det er bad for business.. Men konstellasjonen du nevner brukes ofte på fly fra Bergen (så lenge helikoptertrafikken tillater det), derimot er det svært lite brukt for Abderdeen-trafikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor brukes ikke Orion i jakten på russisk ubåt i Sverige? | Thingboy | Småprat | 8 | 19-10-2014 19:22 |
787 United - hvor brukes den? | petter380 | Reiseforum | 8 | 28-07-2013 23:58 |
Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE? | LN-AFG | Flyforum | 54 | 16-03-2012 09:35 |
Ikke alle er helt førnøyde med den nye terminalen på Sola | B777ER | Flyforum | 2 | 27-01-2009 09:36 |
Kan den brukes på flyplasser? | Klippe | Flyforum | 3 | 07-03-2005 15:36 |