![]() |
|
![]() |
#361 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Nr 2 for nordmenn via Kastrup var på samme tidspunkt Gdansk. Nr 3 for nordmenn via Kastrup var på samme tidspunkt Zurich. Gdansk og Zurich har ingen ting med Bangkok å gjøre, de er bare lagt inn for å vise hvilke andre destinasjoner som var store for nordmenn som benyttet Kastrup i årene før Thai ruten kom fra Oslo.
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 25-04-2010 at 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva i vitsen med et forum vist man skal stenge alle trådene ?
Uansett, det kommer mye IC etterhvert på Gardermoen, kanskje Fell air. Men jeg tror også at vi ikke strekker oss langt nok for flere IC ruter. Tar man foreksempel Kastrup, så sier jo Giske selv at Kastrup er like viktig for dansker som hva Statoil er for Norge. Så jeg kan tenke med at dansker går omtrent like lagt som Norge gjorde for å få OL til Lillehammer da de skal ha nye ruter til Kastrup. Masse smøring, litt bestikkelser, (huff), og svært gunstig forhold for nye selskaper, og visp så er det kommet et nytt selskap, med grobunn for vekst i transfer, og ikke minst turister, om tilhørende reiselivsnæring. Hva med å gi selskaper som Fell Air miljø-statstøtte, for å fly miljøvennlig dirkete flyvning ? Vår regjering kan da ikke overse at sitt eget selskap sender nordmenn i feil retning ut i verden.
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 25-04-2010 at 16:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Virker som man idag ikke er så interessert i å diskutere OSL IC igjen...
Men prøver meg. Med tanke på SAS, kostnadene med omlegging til OSL er dyrt. Passasjergrunnlag har og noe å si, Norge har bare 4,5 millioner innbyggere, vs over 7 i Sverige. ved en omlegging fra CPH til OSL, ville man i såfall mistet mye transfertrafikk fra Europa? Kommer danskene til å ville fly nordover til OSL for å dra til USA? Svenskene vestover for å dra til Østen? Om feel kommer igang fra OSL kommer nok det til å ta det meste av transfertrafikken, og kanskje til og med knuse det norske grunnlaget for SAS IC... Last edited by vstenhjem; 25-04-2010 at 16:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som jeg skrev i en annen tråd:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Av alle dårlige forslag.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja takk til flere direkteruter. Enten det er fra OSL eller SVG eller hvor det måtte være.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Der kommer pressemeldingen om utsettelse: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10004682
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Både DY og FEEL utsetter altså oppstarten til høsten 2010. Synes det lukter samarbeid....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Feel har fått slots men ikke rettigheter til å fly til New York/JFK Norwegian har fått rettigheter men ikke slots til å fly til New York/JFK JFK er under ombygging og flyplassen slipper ikke nye slots før tidligst våren 2011. Jeg tror det er en mer realistisk timeplan for når Norwegian kommer lufta.
![]() |
![]() |
#370 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Blir spennende å se om/når Feel og DY kommer med IC!
Har helt ærlig mest tro på DY her, men vi får se! ![]() Jeg sitter igjen med et spørsmål, som kanskje noen har lest et sted? Skal flygningene fra Gardermoen og Arlanda fordeles helt likt? Eller skal f. eks. 75% av flygningene gå fra OSL og 25% fra ARN? Takk for svar.
"My soul is in the sky." - William Shakespeare Last edited by OSL-MRU; 29-04-2010 at 20:34. Reason: Skrivefeil ++ |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det som kanskje mest vil avgjøre om Feel og DY kommer til å satse på IC i 2011 er utviklingen av oljeprisen. I følge en artikkel i DN er den på vei mot 100 dollar: http://www.dn.no/energi/article1886498.ece
Kjos la planene på hylla sist da oljen passerte 120 dollar: - Vi har jobbet med dette et par år, men la det på is da oljeprisen nådde opp i 120 dollar. (ref http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1766147.ece). Jeg klarer ikke finne det nå, men mener Kjos også har uttalt at de har tatt utgangspunkt i oljepris på 70-90 dollar når de har regnet på lønnsomheten i langruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg tror man skal skrive "OM" og ikke "NÅR", disse kommer i gang med IC. Longhaul er det mange som drømmer om (Sterling gjorde det også i sin tid), men svært få lykkes. Longhaul krever en helt annen type operasjon og struktur enn å fly Oslo - Bergen. Jeg var vel ikke veldig overrasket over at Feel utsetter..., noe mer tro på DY, men også her kan det skje mye, bl.a. veldig avhengig av fuelprisen. Husk at SAS flyr kun 12,5 av sin produksjon på IC, men har tapt opp til 50 % av pengene her! Status å fly longhaul, javel....men der renner pengene fort ut om det går galt. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Feel air og Norweigan skal begynne og fly longhaul til de samme destinasjonene nesten samtidig?
Er det noen bookmakere som lar deg sette penger på hvem som vil leve lengst? ![]() Har Feel et ess i ermet her? Jeg har ikke særlig tro på Feel, synes det faktisk er ganske rart at de gidder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Seriøsiteten til et oppstartende selskap ligger i deres kunnskap om markedet og kundene, i avtalene de tegner, i produktet de leverer og i kostnadene som påregnes i produktutvikling og etablering og i kort- og langsiktige driftsfaser. Der et nytt selskap ikke allerede sitter med kapitalen selv, må det investorer til, og da blir det utslagsgivende om de som skal starte selskapet vil ha en sterk og realistisk nok markedsplan til at investorene vil satse på den. Jo større sannsynlighet for at det blir vellykket, jo lavere vil kostnadene til å skaffe investorer være (jo mer risiko på kaptialen, jo større utbytte forlanges, antar jeg). Feel Air har en ledelse med en sterk track record innen luftfart og reiseliv, og det gjør det sannsynlig at uansett om selskapets startplaner blir til eller ikke, vil de nok være basert på sunne forretningsmessige analyser og beslutninger fra både eiere og investorer, ikke på følelser (eller hvorvidt man gidder eller ikke ![]()
![]() |
![]() |
#375 | |
Flyklapper
|
![]()
Siste nytt postet på pprune .... hvor genuin kommentaren er, kan det kanskje settes spørsmålstegn ved .. ?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan nok stemme. Det sies at DNB NOR ikke lenger har oppdraget med å reise kapitalen. Da er det antagelig ny megler på saken men det hele virker jo noe "luftig".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Publiserer en mail jeg fikk i retur av Kai Holmberg. (En artikkel om dette finnes på nettmagasinet mitt, det er enkelt å finne i arkivet)
Alt jeg skrev markerer jeg med 1, svar markeres med 2. (Mailen ble sendt i begynnelsen av mai i år) 2) Hei [sensur]. Flyentusiaster er det herligste folkeslaget på jord. Beklager den sene responsen, men her kommer det noen svar. Av strategiske og taktiske årsaker, er det noen punkter jeg ikke kan gi deg svar på og ber om forståelse for det, men informasjonen kommer ut etter hvert. Se responsene innimellom under. Have a good one! Kind regards Kai Holmberg | CEO [... masse adresser osv...] 1)Hei. Jeg er en flyentusiast, og har et par spørsmål. Jeg setter pris på at dere tar dere tid til mine spørsmål ![]() 1) Når forventes det at første avgang er? (Oppstart av rutene). 2) Vinterprogrammet 2010/11. 1) Hvordan vil interiøret osv inne i flyene være? -mat, seteavstand, setebredde, lys ol, inflight entertaintment, Internett. eventuelt annet dere kan ta med. 2) 33 tommer I økonomiklasse og 38 tommer I økonomi premium. Mat vil være a la carte, folkelig og god mat. IFE i hver stolrygg, internett etter hvert, men er ikke installert fra start. Det samme gjelder belysning og andre FEEL Good detailjer som kommer etter hvert som flyene gjøres om etter at vi har fått noe erfaring med forbrukerne våre. 1) Vil dere kun ha økonomiklasse? Vil dere ha forskjellige seksjoner på flyet, feks stille-sone, "unge"sone, osv.. 2) FEEL Air har et ett-klasse-service konsept, men en to-klasse-setekonfigurasjon. Du kan altså velge sete/komfort, mens resten av servicen er lik i hele flyet. 1) Vil dere feede nettverket? Eller iallefall mellom OSL og ARN ettersom det er der hub'ene er? (Det vil jo øke valgmulighetene for passasjerene (både nordmenn og svensker kan benytte seg av både OSL og ARN, og dermed få flere avgangs- og ankomst muligheter til Bangkok og New York..)) Er det aktuelt å samarbeide med feks Widerøe eller et annet, feks nytt selskap, for å feede nettverket deres? (Eks et datterselskap av dere selv, som satser innenlands/skandinavia etc, og som dermed kan feede deres langdistanse-nettverk). 2) Ja, alle langruter trenger feeding. Strukturen for dette kommer til å variere avhengig av partnere og avhengig om det er på ”origin” eller på ”destination”. Mer detaljer om det kommer etter hvert. ”Feeding” i dagens marked handler jo om den klassiske formen hvor man interliner og kjører codeshare, men det handler også om de nye metodene hvor man tar aktivt i bruk internett og velger flyplasser bevisst etter hvilken ”connectivity” den har. 1) På nettsiden står det at dere vil fly til JFK. Hvilken terminal? Og hvorfor JFK, og ikke Liberty-flyplassen? Og ettersom de fleste terminalene på JFK er nettverksbaserte, må dere da samarbeide med noen, iallefall på veldig små plan, feks check-in, bagagge-drop.. ol.. dersom dette er riktig, hvilke selskaper? 2)JFK Terminal 4. JFK ble valgt foran Newark hovedsakelig på grunn av connectivity med JetBlue på terminal 5 og 6, samt selskaper som Virgin America på terminal 4. Newark har hovedsakelig bare Continental å tilby av betydning og de er ikke en umiddelbar match for FEEL Air. Våre ground handling partnere er ikke offisielle enda, men alt av ground handling både på hjemmebaser og utebaser er outsourcet. 1) Vil det være noe muligheter for å benytte lounge'er på flyplassene dere skal benytte? 2) Ikke egne FEEL Lounger I tradisjonell forstand, men det kommer andre konsepter her. Her er vi foreløpig hemmelighetsfulle. I tillegg blir det stadig mer og mer utviklet ”nøytrale” lounger på verdens flyplasser som kunder kan kjøpe seg inngang etter eget ønske. 1) Hvilken terminal på Arlanda vil dere benytte? 2) Det er foreløpig ikke klart. 1) Vil dere tilby noen form for opptjenings-poeng (flying blue miles, cash points osv)? 2) Ikke fra start nei. Vi er en puristisk lavkost aktør mot fritidsmarkedet hvor dette ikke er særlig brukt. 1) Hvilke destinasjoner planlegger dere videre å fly til?, og vil dere foretrekke LCC-flyplasser framfor "vanlige" flyplasser (slik Ryanair gjør)? 2) Foreløpig er New York og Bangkok offentlig, resten er hemmelig. Dog er ekspansjonen betydelig. Som nevnt over er vi opptatt av en flyplass ”connectivity”, dette er ulikt RyanAir. Og vi må aldri glemme at long haul ikke er short haul. Connectivity avgjør oftest hvilken flyplass vi benytter på hvert sted. 1) På Avinor-konferansen for 2009 sies det at dere skal starte opp med 2 fly, og forventer å ha 4 fly ikke lenge etter oppstart. Det sies også at man må ha minimum 10 fly for å lykkes som flyselskap. Når forventer dere at flåten består av henholdsvis 2, 4 og 10 fly? 2) At man trenger 10 fly for å tjene penger på long haul er bare tull. Det var slik før i tiden hvor man bygde opp alt internt, men med en dynamisk modell med høy variabel kostnadsandel, høy grad av outsourcing og en mye høyere flåteutnyttelse så er ikke dette lenger tilfelle. Jeg sier ikke at det ikke finnes stordriftsfordeler, for det gjør det, men man kan tjene penger på 2 fly om man vil. 1) Kan dere si noe om ca pris for en enveisbillett for en voksen til New York? Og Bangkok? 50% under dagens markedspris. Prisene markedsføres per vei inklusive skatter og avgifter. 2) Prisene inkluderer et setevalg, ett kolli bagasje opp til 20 kg og masse FEEL Good opplevelse. Man betaler for bagasje nr 2, mat og IFE ombord. 1) Hvilket syn har dere på å biodiesel til fly? (Eksempelsvis har jo KLM byttet ut/justert motorene på et av sine B747-fly, slik at 50% av drivstoffet er biodiesel.) 2) Vi ser på det, FEEL Airs miljøstrategi er å ligge foran mengden, men vi har ikke midler i starten til å drive egen forskning og utvikling på dette, men samarbeider tett med Airbus og Rolls Royce. 1) Inntil videre har jeg ikke flere spørsmål. Jeh håper dere tar dere tid til å gi svar. Mvh [Sensur] --- Håper dette gir svar på litt av hvert! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Feel+DY LH=Sant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Fint med planer men uten finansiering kommer man seg aldri lenger enn Power Point presentasjoner.......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg trekker litt assosiasjoner til Krabi airlines, http://www.krabi-airline.com/ , selskapet som aldri kom i luften.
Det startet jo også av at det var et stort umettet behov for rute mellom Thailand og Norge, Samme kan man si om IC ruter fra Osl. Det positive er at Krabi førte til Thai , kan Feel føre til DY IC ? Det er vel å tro på julenissen at disse som første i historien skal få til dette helt fra bunn.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt flyselskap: Nigeria Air | LN-MOW | Flyforum | 18 | 01-06-2024 01:03 |
Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen) | Discus | Flyforum | 1487 | 31-01-2023 19:20 |
Skal Noreg få eit nytt Feel-Air? | wf145 | Flyforum | 19 | 21-06-2011 17:12 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |