Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2010, 16:04   #1
ohegge
ScanFlyer Blue

Default Småbarnsmor rasende på Norwegian

Norwegian nekter å betale ødelagt barnevogn, ifølge "TV2 hjelper deg".

http://www.tv2underholdning.no/hjelp...n-3196560.html

Burde det ikke vært Røros-Flyservice som hadde ansvaret her? Eller ihvertfall noe med stuingen av flyet som er galt når barnevogn ødelegges 3 ganger?
Eller er det vanlig at bagasjen bare ramler omkring i baggasjerommet under flyvning? Trodde de stablet bagasje slik at den skulle bevege seg minst mulig underveis, jeg? Samt at de hadde spesiell plassering på barnevogner, glofutstyr, misikkinstrumenter og annen skjør bagasje?

Er det ikke ganske farlig for flyet dersom bagasjen flyr omkring og lever sitt eget liv under flyturen?
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 16:26   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Småbarnsmor rasende på Norwegian

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
Burde det ikke vært Røros-Flyservice som hadde ansvaret her?
Nei. For kunden er det helt uvesentlig hvem Norwegian bruker som underleverandør.
Old 02-05-2010, 16:29   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Her har hun nok vært maks uheldig, eller så har selskapet dårlige prosedyrer. I alle selskapene jeg har jobbet i, har vi lastet barnevogner sist og lagt dem i døra, eller, i tilfelle store vogner, passet på å laste dem øverst uten kofferter over seg.
Bagasjen skal stables 'pent', og man skal alltid bruke nett mellom lasterom og dørseksjonen for å hindre at bagasjen forflytter seg. Har man 'sliiding carpet', skal denne alltid kjøres helt inn. Dette er viktig med tanke på vekt- og balansekontrollen.

De fleste skadene skjer nok heller ikke under selve flyturen, men under lasting og lossing, hvor vognene ofte blir litt røft behadlet eller havner 'feil' i tralla slik at det skjer skader.

Hvis bagasjen 'flyr omkring' under flyturen, tror jeg passasjerene gjør det samme oppe i kabinen ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 16:59   #4
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Norwegian nekter å betale ødelagt barnevogn, ifølge "TV2 hjelper deg".

http://www.tv2underholdning.no/hjelp...n-3196560.html

Burde det ikke vært Røros-Flyservice som hadde ansvaret her? Eller ihvertfall noe med stuingen av flyet som er galt når barnevogn ødelegges 3 ganger?
Eller er det vanlig at bagasjen bare ramler omkring i baggasjerommet under flyvning? Trodde de stablet bagasje slik at den skulle bevege seg minst mulig underveis, jeg? Samt at de hadde spesiell plassering på barnevogner, glofutstyr, misikkinstrumenter og annen skjør bagasje?

Er det ikke ganske farlig for flyet dersom bagasjen flyr omkring og lever sitt eget liv under flyturen?

Man skulle jo tro at man lærer av erfaring, men denne småbarnsmora ser ikke ut til å høre til den kategorien.......hun har sikkert allerede booket DY på sin neste tur med barnevogna allerede
Old 02-05-2010, 17:07   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Nå hender det jo at paxen nesten flakser rundt i kabinen. Men jeg har sett bilder av hva automatiske bagganlegg kan gjøre og det var slett ikke pent. Det er mye som kan skje over hele linja.
Old 02-05-2010, 18:28   #6
ohegge
ScanFlyer Blue

Tv2 gjorde ihvertfall et nnummer utav, sammen med Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS; at SAS ville dekket tilsvarende skade, dersom den hadde skjedd på deres fly.

Jeg bare så saken på TV2s sider, og tenkte den fikk litt mer fornuftig kritikk og saklige svar på dette forumet.
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 18:54   #7
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Tv2 gjorde ihvertfall et nnummer utav, sammen med Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS; at SAS ville dekket tilsvarende skade, dersom den hadde skjedd på deres fly.

Jeg bare så saken på TV2s sider, og tenkte den fikk litt mer fornuftig kritikk og saklige svar på dette forumet.
Det som kom fram i programmet var jo iallefall for meg (som småbarnsfar som nå er ute av barnevogn-perioden) ikke noe nytt. Jeg trodde Norwegians holdning til ansvar ifbm. skade på barnevogner var viden kjent. Men tydeligvis ikke. Men blir man gjort oppmerksom på dette ved innsjekk så mener jeg at det er helt greit at man selv må ta kostnadene dersom skade oppstår. Det som forundrer meg mer er nesten at SAS erstatter skader stort sett uten å mukke (det var iallefall min erfaring). Det må påløpe enorme kostnader ved dette - men for all del - kudos til SAS for dette.

Jeg reagerte på innslaget på TV2 hjelper deg da den skadelidte fruen/frøkenen åpenbart ikke evnet å innse at Norwegian hadde noen regler og retningslinjer relatert til dette. Hun skulle ha erstatning uansett. Selvsagt har hun hatt skikkelig uflaks siden hun har fått vognen(e) ødelagt tre ganger, men det er vel nettopp da man burde begynne å vurdere hvorvidt man skal bytte flyselskap og heller betale bittelitt mer for billetten (og i mange tilfeller gjør man ikke det en gang).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 19:03   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Skånvik kjenner tydeligvis ikke heller sin egen webside ... det hadde vært enkelt å redde seg ved å henvise hit og si at informasjonen er tilgjengelig.

Quote:
Barnevogner, barneseter for bil, sykler, golfutstyr, ski, fiskestenger, annet sportsutstyr, malerier og skjøre gjenstander er i utgangspunktet ikke egnet for flytransport. Norwegian anbefaler våre reisende å pakke dette utstyret slik at det ikke blir skadet. Norwegian dekker kun skader på slikt utstyr hvis det er tilstrekkelig emballert i hard emballasje og emballasjen er skadet. Kun myk emballasje regnes ikke som tilstrekkelig emballasje på slikt utstyr. Du er selv ansvarlig for å pakke skjørt utstyr på en slik måte at det tåler normal bagasjehåndtering. Ved skader som ikke dekkes av flyselskapet skal dette likevel rapporteres omgående og innen 7 dager etter reisen, skaderapporten kan da vedlegges eventuelt erstatningskrav til egen reiseforsikring.
http://www.norwegian.no/kundeservice...kadet-bagasje/
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 20:03   #9
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Nå hender det jo at paxen nesten flakser rundt i kabinen. Men jeg har sett bilder av hva automatiske bagganlegg kan gjøre og det var slett ikke pent. Det er mye som kan skje over hele linja.
Barnevogner er spesialbagasje og går ikke igjennom det ordinære bag-anlegget.
Old 02-05-2010, 20:39   #10
Edricson
ScanFlyer Blue

Det er to ting jeg ikke forstår. Det første er at det tydeligvis ikke handler om paraplyvogn i minst ett tilfelle (disse koster jo ikke 6000 kr), men da har jeg vanskelig å forstå at man ikke forventer skade på en større vogn i den plastposen som man får hos DY. Selv har jeg alltid vært heldig, og vår vogn har overlevet ting som å ikke rekke connection i CPH, men det er jo en paraplyvogn. Hadde jeg tatt med en skikkelig vogn (en dum ide det også, men det er ikke poenget), skulle jeg alltid ha brukt PramPack eller noe sånt, det er jo åpenbart at den kan komme til skade, og iallefall er det så dyre at man skulle ha ekstra sikkerhet. Det andre er at Røros/DY sørger jo alltid (etter min erfaring) for at man signerer bagasjelappen som limited release, da er det i allefall begrenset krav på erstatning.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 20:45   #11
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Det som forundrer meg mer er nesten at SAS erstatter skader stort sett uten å mukke (det var iallefall min erfaring). Det må påløpe enorme kostnader ved dette - men for all del - kudos til SAS for dette.
Det var ikke helt det SAS sa, men det ble sagt følgende:
Quote:
— Er skadene så omfattende som i denne saken, så er vi definitivt erstatningspliktig, sier Knut Morten Johansen, Informasjonssjef i SAS.
I dette tilfellet blir det urimelig å bare henvise til regelverket, da vognen var så skadet at de burde bare ta ansvaret og stramme opp handlingagenten i etterkant. Signaleffekten av dette er meget uheldig, og det virker åpenbart at dette er ene og alene Norwegian sin feil (hvem som er handlingagent er fullstendig likegyldig). Hadde vognen hatt en liten skade, hadde man selvsagt kunne gjemme seg bak regelverket.
Old 02-05-2010, 20:46   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Barnevogner er spesialbagasje og går ikke igjennom det ordinære bag-anlegget.
Ikke nå lenger på OSL nei.
Old 02-05-2010, 20:55   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Barnevogner da i aller høyeste grad fortsatt spesialbagasje på OSL.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 21:21   #14
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Var jo det for tre uker siden...
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2010, 10:43   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Barnevogner da i aller høyeste grad fortsatt spesialbagasje på OSL.
Ble litt dårlig formulering av den setningen ser jeg. Det jeg mente var at barnevogner og annen mindre spesialbagasje, på OSL, ble sendt inn på det ordinære baganlegget før... fra "spesialbagasje-skrankene" på enden av øyene. Det ble dermed sortert vekk fra bagtrax systemet ut ifra hvilken status bagen fikk, som automatisk var spesial fra denne skranken, men denne sorteringen kan være ganske brutal, hvis barnevogna kommer litt skjevt ut. Du må nesten ha sett det for å skjønne hva som skjer. Denne typen sortering skjer også på andre flyplasser, men hva slags erfaring de har der vet jeg ikke.
Old 03-05-2010, 15:43   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det er da lenge siden(årevis) "spesialbagasjeskrankene" på enden av innsjekkingsøyene er blitt benyttet - med visse forbehold om at jeg ikke kjenner så godt til Ramp/PMZ går spesialbagasje fra felt A/H(Menzies) "direkte ned" utenom bagtrax-systemet. Skjønner ikke helt hva dette har med saken å gjøre.
Old 03-05-2010, 18:01   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Skjønner ikke helt hva dette har med saken å gjøre.
Regner med denne var til meg. Trådstarter spurte om en del om behandling, som LN-MOW svarte på, og jeg ønsket å utfylle og å påpeke at automatiske baganlegg også behandler bagasje ganske røft, og det var ikke myntet på OSL, fordi det brukes på veldig mange andre flyplasser, og også for en del vanlig spesialbagasje. At OSL sluttet med det etter utbyggelsen av de nye oversizebåndene, gjør ikke påstanden mindre gyldig.
Old 03-05-2010, 18:12   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty

OK, forklaringen er justified!
Old 03-05-2010, 18:38   #19
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Det var ikke helt det SAS sa, men det ble sagt følgende:
Nå mente jeg ikke å henvise til det SAS sin representant sa i TV-innslaget, men til min egen erfaring med selskapet. Jeg hadde tre skader på barnevogn (men langt flere flyturer med vogn), og aldri var det noen vurdering på flyplassen i forhold til erstatningsplikt. Henvisning til de butikker SAS hadde avtale med ble utstedt umiddelbart, og butikkene fikset skaden uten kostnad for meg. Det var det jeg mente med "uten å mukke".
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2010, 09:07   #20
olems
ScanFlyer Blue

Alle DY kunder skal signere limited release for all spesialbagasje de sender. men jeg er ganske sikker på at de har erstatningsplikt selvom , det er i alle fall grunnen til at SAS ikke bruker limited release på samme måte.

*edit* nå har jeg inntrykk av at barnevogn butikker er veldig glad i å kalle skadne så omfattende at det vil lønne seg å kjøpe ny med en gang et flyselskap er innvolvert.

Last edited by olems; 05-05-2010 at 09:13.
olems is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules