Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2010, 16:51   #341
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Går noen ville rykter fra flere hold gjennom VPN'en min om at 'some Norwegians' (intet selskap nevnt) har kjøpt slot'ene til flyGlobespan på JFK .... ingen datoer ble nevnt ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-03-2010, 16:59   #342
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Hehe...fikk en tekstmelding fra en av kildene mine om det samme for noen dager siden..
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2010, 17:01   #343
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Der kom den ut ja! Trodde du beit på agnet i min forrige post i samme tråd MOW, men det lot seg vente Kommer nok flere overraskelser snart!
Old 04-03-2010, 17:02   #344
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Der kom den ut ja! Trodde du beit på agnet i min forrige post i samme tråd MOW, men det lot seg vente Kommer nok flere overraskelser snart!
Kanskje MOW har fått mer enn agn å bite på

Old 04-03-2010, 19:51   #345
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Tell us more
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2010, 12:12   #346
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Flygtorget.se har snakket med Kai Holmberg.

Quote:
- Det händer massor, men vi är hemlighetsfulla och släpper inte ut något förrän allt är klart. Allt skall vara godkänt och genomarbetat innan vi gör det officiellt. Det ska vara professionellt från dag 1.

Men någon start på flygningarna till sommaren blir det inte?

- Nej, vi har skjutit upp launch till vinterprogrammet 2011. Det känns egentligen rätt bra för det ger oss möjlighet att bygga en verkligt robust organisation.

Och vad kan startdatumet bli?

- Jag vill inte säga något exakt datum som vi sedan måste ändra på, men räkna med cirka den 1 november.

Ni tvivlar inte på möjligheten att lyckas?

- Är du gal...! Marknaden är ju helt öppen, den ligger bara och väntar på att vi ska starta.

Ännu har ni inga konkurrenter. De etablerade lågprisbolagen skyr långlinjer och ser dem som en helt annan affärsidé. Vad säger du om det?

- Jag håller med i deras bedömning. De har funnit sin nisch, har förvaltat den och tjänar bra med pengar. Jag tror inte heller att en mix av långa och korta linjer fingerar i ett lågpriskoncept. Se på Air Berlin som köpte LTU för ett par år sedan med ambition att flyga långt. Istället för att bygga en långlinjeorganisation organiskt, köpte de ett färdigt bolag och började mixa, men det fungerade inte. Enligt vad jag hört har de avbeställt sina 10 Boeing 787 som de hade i order. Vi har istället studerat Air Asia X, den enda aktören i världen som visat att det fungerar med lågpris på långlinjer.

En kritik ni fått är att ni saknar egna linjer som matar in till långlinjerna. Är det ett problem?

- Nej. Det är ju just det jag säger. Vi vill inte mixa shorthaul med vår grundläggande filosofi att flyga långt billigt. I Skandinavien finns det dessutom gått om flygbolag som har nav på både Arlanda och Gardemoen. Vilka människor kan inte ta sig till de två platserna? Att inte ha egen matartrafik är ingen issue för oss.

När ni väl kommer igång, blir det fler destinationer?

- Vi har fler i pipeline, i USA och Asien, eftersom vi utarbetat ett sätt att bättre nyttja flottan med fler destinationer. Dessutom får vi en stabilare närvaro på marknaden.

Men det är och förblir lågpris som gäller?

- Ja, bara leisure, ingen business. Det är där den största marknadspotentialen finns. Det kommer att märkas när vi gör vår stora lansering i höst. Innan dess fortsätter vi att vara lite hemlighetsfulla.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=7931
Old 24-04-2010, 19:21   #347
Ek_Osl
Newcomer

BU-flagg Feel Air

Stille fra Feel Air nå for dagene. Noen som vet hva som skjer blir det noe av de. Eller er det DY som kommer først med langruter ut fra Osl.

Eller kansje det ikke blir noe av fra begge selskaper ....................
Ek_Osl is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 19:36   #348
LN-AND
ScanFlyer Blue

Default Re: Feel Air

Har prøvd å finne noe oppdatert informasjon uten hell.

Jeg tipper på det siste alternativet, men det er vel bare pessimisten i meg som slår til.
Old 24-04-2010, 19:40   #349
Kingstone
Ops Manager

Kingstone's Avatar

Det siste er vel at Feel satser på oppstart 1 november. ?
Old 24-04-2010, 20:01   #350
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kingstone View Post
Det siste er vel at Feel satser på oppstart 1 november. ?
Var det ikke i 2011?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 21:09   #351
Glenn
ScanFlyer Molded

Jeg tror ikke noe skjer i år .. Men hvem vet?

Tror faktisk ikke OSL-BKK er noe å satse på. TG har ganske varierende paxtall på denne ruten. De har også MYE matriell, de kan sende en 747 om etterspørselen er stor. Det kan ikke Feel Air. Om en 747 er full, er det ikke mye igjen til Feel Air, som skal operere med Airbus A330-200.

Men håper selvfølgelig det er marked for andre aktører, vi trenger Chicago, Boston, Singapore ... +++

Last edited by Glenn; 24-04-2010 at 21:13.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 21:19   #352
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Jeg tror ikke noe skjer i år .. Men hvem vet?

Tror faktisk ikke OSL-BKK er noe å satse på. TG har ganske varierende paxtall på denne ruten. De har også MYE matriell, de kan sende en 747 om etterspørselen er stor. Det kan ikke Feel Air. Om en 747 er full, er det ikke mye igjen til Feel Air, som skal operere med Airbus A330-200.

Men håper selvfølgelig det er marked for andre aktører, vi trenger Chicago, Boston, Singapore ... +++
Jeg har snakket med minst 5 venner / bekjente i vinter som skulle til Thailand. Og det slo meg var at samtlige reiste med alt annet en Thai Airways.
De skulle dra med alt fra KLM, SAS til Air China, osv.

Så jeg tror rett og og slett at nordmenn er så vant til å fly med mellomlanding at de har begynt å like. Litt som Stockholm syndromet, de har blitt voldtatt så lenge å brutalt at de har begynt å like det.
Old 24-04-2010, 22:03   #353
grindstein
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg har snakket med minst 5 venner / bekjente i vinter som skulle til Thailand. Og det slo meg var at samtlige reiste med alt annet en Thai Airways.
De skulle dra med alt fra KLM, SAS til Air China, osv.
Dette har nok sikkert også noe med at Thai har priset seg veldig høyt. På min tur til Thailand i februar kom jeg billigere ut med og fly via London og Dubai, med hotell i London begge veier kontra og fly Thai direkte. Totalsummen for min reise inkludert hotell i Thailand/London var omlag 1000kr billigere en hva Thai skulle ha for og fly meg OSL-BKK-OSL.
Old 24-04-2010, 22:05   #354
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Det er vel litt forskjell på hvor nordmennene bor!
For de av oss som bor nær en annen flyplass med direkte ruter til utlandet, som må ha en stopp på veien allikevel, er det på mange måter mye mer convenient å fly direkte Norge-CPH/AMS/FRA/CDG/ZRH-BKK.

Men var litt overrasket over påstanden over at TG sine fly fra OSL er varierende. For jeg har hørt at det går riktig så bra! De jeg kjenner som har reist med dem også fra Oslo rapporterer om fulle fly.

Så hvem vet?

Men for å komme litt inn på topic igjen.
Feel air kommer jo til å miste pax'en som tidligere omtalt her pga manglende connection inn til OSL. Dessuten er jo prisene til BKK nede på 6000 kr, og jeg tviler på at mange selskap kan gjøre den turen spesielt mye billigere. Dessuten er nok folk villig til å betale noen hundrelapper ekstra for å fly med et selskap som har litt bedre frekvenser i tilfelle problemer skulle oppstå underveis.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 22:58   #355
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Thai ruten går svært bra fordi snittprisen er meget tilfredstillende på ruten.
Det er neppe noen overraskelse for scanair forumet at snittprisen på denne ruten er høy.
Spesielt på 777-2000 maskinene er det et forholdsvis lavt gjennomsnittlig belegg for break-even. Det selges meget bra i front og det er et stort antall reisende som på denne ruten ikke har BKK som endepunkt. Jeg kan desverre ikke legge disse tallene her, men jeg vil tro at de fleste kan resonere seg frem til destinasjonene jeg viser til.

Dette blir bare ren spekulasjon, men jeg ville tippe at Thai hadde satt fortgang i tilgjengeligheten for deres billetter på ruten om inntektsgrunnlaget var kritisk....

Derimot er det sant som mange påpeker her at de fleste velger andre selskap enn Thai for reiser til BKK. Desverre er norske reisevaner svært "satt" i bruk av transfer.

Før Thai ruten kom, gikk over 43% av all trafikk mellom Norge og Thailand via CPH, tett fulgt av Gdansk og Zurich som de største destinasjonene. Det samme for Arlanda der også Bangkok var den største transfer destinasjonen, med Turku i Finland som nummer to.

Fra Amsterdam flagget Bangkok som den største oversjøiske destinasjonen med KLM, tett fulgt av Houston og New York (Barchelona som den største utenriks destinasjonen)
Hele 22% av trafikken mellom Norge og Thailand gikk gjennom Amsterdam.

Jeg kjenner ikke tallene for Lufthansa og Finnair, men jeg vil tro at mønsteret er det samme med disse selskapene fra Norge.

Norwegian og Feel er selvfølgelig fullstendig klar over at lokalmarkedet mellom Thailand og Norge er langt fra dekket gjennom Thai sin rute. Her er det utvilsomt plass til en til men, om det blir Norwegian eller Feel gjenstår å se;-)

Last edited by MartinL; 24-04-2010 at 23:28.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 22:58   #356
putzmeister
ScanFlyer Dusty

putzmeister's Avatar

Nå skal ikke jeg spore helt av tråden, men i Desemper hadde Finnair akkurat halve prisen til Thai for en familie på tre som ble 12600,- Thai skulle ha 26000,- samme periode. Klarer Feel å dreve med en pris rundt 5000,- pr hode er det vel mulig å ha livets rett?

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 13:16   #357
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:

Før Thai ruten kom, gikk over 43% av all trafikk mellom Norge og Thailand via CPH, tett fulgt av Gdansk og Zurich som de største destinasjonene.
Mulig jeg misforstår her, men påstår du at Gdansk var den nest største transferflyplassen mellom Norge og Thailand?? Høres vedlig rart ut, mistenker derfor det er noe jeg ikke har fått med meg. Please, enlighten me...
A346 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 14:10   #358
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Noe sier meg at det er glipp mellom Gdansk og CDG her. Jeg nekter å tro at GDN er den nest største transferflyplassen mellom Norge og Thailand!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 15:33   #359
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Mulig jeg misforstår her, men påstår du at Gdansk var den nest største transferflyplassen mellom Norge og Thailand?? Høres vedlig rart ut, mistenker derfor det er noe jeg ikke har fått med meg. Please, enlighten me...
Gdansk og Zurich var den nest og tredje største transfer destinasjonen for nordmenn som benyttet Kastrup før Thai ruten ble åpnet. Bangkok var størtse destinasjon for norske reisende via CPH.
Old 25-04-2010, 15:35   #360
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Gdansk og Zurich var den nest og tredje største transfer destinasjonen for nordmenn som benyttet Kastrup før Thai ruten ble åpnet. Bangkok var størtse destinasjon for norske reisende via CPH.
Fortsatt ikke helt med! Har Gdansk større transfertrafikk til BKK fra Norge enn AMS?!
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules