![]() |
|
![]() |
#81 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Oppsummering: JSF er den eneste av de to kandidatene som er aktuell, uansett pris. Om SAAB føler seg pillet på nesen fordi noen har overvurdert Gripen-kostadene, så hjelper det ikke noe annet enn å synes synd på seg selv i stedet for å se opp og frem og gå fullt frem mot nye potensielle kunder. Hvis noen vil, kan jeg til og med gidde å finne frem saksdokumentene på regjeringen.no
![]() |
#82 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
* F-35 passar Norges behov bäst (som de ser ut idag och den närmaste tiden). Har längre räckvidd och är "stealth". * Norge har hela tiden velat köpa amerikanskt, och kommer fortsätta med det * Gripen är billigare, både i inköp och att använda. Som det ser ut idag får man troligtvis 2 Gripar mot en F-35. Detta vet vi, och det går knappast att argumentera emot. Det är ingen som sagt att Norge kommer välja något annat än amerikanskt, oavsett pris. Norge kommer även med nästan 100% säkerhet välja just F-35. Det förändrar dock fortfarande inte det faktum att man ljög så det stod härliga till för att finna alla tänkbara vinklar i argumentationen för F-35. Man räknade medvetet på fel variabler i utvärderingen, gjorde man det inte med flit är det någon som gjort en räknetabbe som är bortom denna värld. Det är något som inte går att komma ifrån, eller argumentera mot då det är fakta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Forsvardepartementet hevder at dette er fakta: Det ble mottatt et pristilbud for 48 fly fra hver av kandi¬datene. Det amerikanske pristilbudet var på 18 milliarder 2008-kroner. Det fremholdes stadig i mediene at vi tidligere skal ha hevdet at dette var en fastpris. Det stemmer ikke. Det er ikke en såkalt fastpris, men et reelt pristilbud, basert på konkrete forutsetninger om antall produserte fly, tidspunkt for leveranse og beregnet dollarkurs på dette tidspunktet. Anskaffelseskostnadene for 48 JAS Gripen NG, basert på tilbud fra svenske myndigheter, er ca. 20 milliarder kroner. I tillegg kommer ca. 4 milliarder kroner, som er investeringer i helt nødvendig utstyr for å gjøre JAS Gripen NG til et multirollekampfly i henhold til NATOs krav og standarder. Totalt blir dette 24 milliarder 2008-kroner i anskaffelseskostnader for JAS Gripen NG. Dette utstyret er for øvrig beskrevet i tilbudet fra svenske myndigheter, og delvis prissatt. Svenske myndigheter erkjenner selv at totalbeløpet for anskaffelsen av 48 fly er i størrelsesorden 24 milliarder kroner. Det stilles i liten grad spørsmålstegn ved dette beløpet. Disse 24 milliarder kronene for 48 JAS Gripen NG er direkte sammenlignbare med de 18 milliarder kronene for 48 F-35 nevnt over. Disse beløpene utgjør det eneste grunnlaget der det er mulig å gjennomføre en direkte økonomisk sammenligning mellom de to kampflykandidatene. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=568032 Opposisjonen på Stortinget stillte også forsvarsdepartementet noen kritiske spørsmål, blant annet om kostnadene. Du kan lese svarene her: http://www.dagbladet.no/2009/04/16/n...itikk/5752489/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jag har nu läst igenom allt och kan inte komma fram till annat än kvalificerat skitsnack. De skriver själva att en del i kostnadsberäkningen på Gripen baserats på F-16(!?), dvs så fel det kan bli. Enda likheten Gripen och F-16 har är att de har en motor.. Felfrekvenserna är inte jämförbara för fem öre.
Sverige har över 130 000 timmar på Gripen systemet. Beräknat utifrån det (och inte F-16) över 30 år räknade man fel på 78 miljarder kr. Quote:
Quote:
Quote:
![]() Den som har dagsfärska siffror som visar på motsatsen, motbevisa mig gärna! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]() Quote:
Man har IKKE arbeidet med feil variabler når man har bestemt seg for hva flyene må være i stand til å gjøre. Du påstår at Norges valg kun kunne være amerikansk og du påstår at det er FAKTA. Det er like FAKTA som andre konspirasjonsteorier, f.eks. om at governments rundt omkring sprayer sin befolkning med Chemtrail. Og ingen økonomiske diskusjoner om JSF baserer seg på FAKTA men på spekulasjoner og foreløpige estimater. Jeg skal ikke være overrasket om at antall forskjellige resultater i en økonomisk beregning kommer til å være lik antallet beregninger. Tar man med prisen av å miste evnen til suverenitetshevdelse over havområdene med de ressursene vi har der (olje & fisk) så ville Gripen faktisk blitt mye dyrere ![]()
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Legger også til at økonomiske beregninger må inneholde en eller annen form for avgrensning og med forskjellige avgrensninger blir resultatet annerledes.
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hur du än vrider och vänder på det finns det inga som helst förutsättningar för att Gripen NG kan bli dyrare än JSF, det är en omöjlighet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Ønsker i alle fall Gripen lykke til videre! Det er i alle fall det peneste flyet av de to.
Liten oppdatering om non-amerikansk, flygende invetar i Luftforsvaret: Helikopter: Sea King redningshelikopter Lynx kystvakthelikopter/redning NH-90 på tur Fly: Safari og tidligere Safir treningsfly<-- Svensk begge to Jet Falcon Elektronisk krigføringsfly og VIP-transport Twin Otter hadde vi tidligere også.
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 11-04-2010 at 15:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Newcomer
|
![]()
Det er nesten bare jagerflykjøp som er så store og politisk synlige at å kjøpe amerikansk blir diplomatisk nødvendig. Fregattkjøpet var også svært stort, men amerikansk verftsindustri er totalt ute av stand til å konkurrere på pris.
Jeg jobber til daglig med å undervise matematikk ved et universitet, og må stadig lage oppgaver til øvinger og eksamenssett. Jeg vet hvordan man setter opp et regnestykke som gir en ønsket fasit. Gitt Regjeringens politiske nød (den ville kjøpe amerikansk, men mange av dens tilhengere ville kjøpe svensk) finner jeg det lett å tro at kostnadssammenlikningen mellom JSF og Gripen ikke var objektiv. Den eneste måten å få slike beregninger gjort riktig er å sette dem ut til institusjoner som ikke er under noen innflytelse fra partsinteresser av noe slag. Vurderingen av kostnadene ved kjøp av enten JSF eller Gripen skulle vært gjort av det kinesiske forsvarsdepartementet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
... som i så fall hadde gått for Gripen, i egen interesse
![]() Alf; Jeg har ikke fulgt med på NH-90s leveringsplan og heller ikke på utviklingen. Dette er da virkelig en diskusjon om matematikk, JSF og Gripen ![]() Og med det takker jeg for meg!
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 11-04-2010 at 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Første helikopter er planlagt levert i slutten av dette året. Det pågår nå reforhandlinger med produsenten, pga den kraftige forsinkelsen, men slik det ser ut så skal alle leveres innen 2014/15 og være 100% operative innen 2015/16.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forøvrig så var bildet mitt av F-18E. VRS F-18E til FS2004. Hva mener du med at F-18E/F ikke er nyetse utgaven av F-18? Det er forøvrig også snakk om å oppgradere F-18E til 4.75 Generasjons jagerfly.
![]() |
#96 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå har jeg regnet litt på det, det er fullt mulig at min matte tar feil her da jeg ikke er flink på høye tall, men dersom jeg tar ca rett, så vil prisen for 48 fly bli rundt 29 Milliarder USD eller mer.
Pris pr fly 100000000 (Hundre Millioner USD) * 48= 4800000000 (4,8 Milliarder USD) * 6 (ca kurs) = 28,8 Milliarder NOK. Ga dette noen mening? Husk dette er veeldig mulig at er regnet feil.
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det står NOK bak, så ja det er Kroner.
Jeg nevnte at USD prisen ble 4,8 Milliarder. Med ca kurs på 6, som blir 28.8 Milliarder NOK. Og for rent skøy skyld, dersom prisen blir 80 Millioner USD pr fly, så blir det 23 Milliarder NOK for 48 fly.
![]() |
#99 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Okey, greit jeg skrev feil først men
Pris pr fly 100000000 (Hundre Millioner USD) * 48= 4800000000 (4,8 Milliarder USD) * 6 (ca kurs) = 28,8 Milliarder NOK. skrev jeg også ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasil går for Gripen | jameson82 | Flyforum | 13 | 11-05-2023 20:44 |
Gripen-haveri i Thailand | Stromoren | Flyforum | 0 | 14-01-2017 14:03 |
Thailand velger Gripen | Planebeach | Flyforum | 15 | 02-03-2011 23:49 |
JAS Gripen på nesen | Concorde | Flyforum | 0 | 17-11-2008 17:10 |
Gripen-haveri i Hanöbukten | sail4fun | Flyforum | 1 | 01-06-2005 19:02 |