![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Et SAS fly måtte i går lande i Amsterdam pga flapsfeil. Flyet var på vei fra LPA til TRD. Flybytte i AMS og enden på visa ble landing på Ørlandet i natt da Værnes var stengt grunnet oppgraderinger.
Quote:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle1463618.ece
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
|
![]()
Fløy man med flapsen "ute" helt fra LPA til AMS? Jeg trodde man tok inn flapsen helt etter avgang/climb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Stussa over denne jeg også.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Var vel LNRCN i går, så den på radarn i natt rundt 0130 da fløy den i en lav hastighet å en lav høyde tror det var FL200 eller noe..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Men hvorfor flyr de helt til AMS da? Ledig fly der kanskje? Har SAS nattstopp på Schiphol?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
|
![]()
og kven tok handlinga på OLA?
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Interessant spørsmål men jeg vil tro det er Forsvaret ettersom flyplassen er åpen døgnet rundt. Eventuelt kan det hende SGS sendte folk ut til OLA ettersom de fikk beskjed i veldig god tid om at maskinen ble forsinket og at Værnes i tillegg stengte kl 18.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Man flyr ikke fra LPA til AMS med flapsen ute, dette er bare vissvass. Her er det nok noe som har skjedd underveis, eller forhold som har skjedd rudt AMS. Forsvaret har handlingen på OLA for de som måtte lure på det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Det er fullt mulig å fly med flapen ute. Man bruker bare mere fuel, og kan ikke fly så fort. Antagelig ikke så høyt heller. Men det er fullt mulig. Hvis Sas prioriterte å få paxen hjem, så er det en måte å gjøre det på.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Uansett årsak og hva som skjedde, så kan man regne med de har tatt beslutninger som er i henhold til prosedyrer, og i dette tilfelle også til passasjerenes beste. Å kalle det vissvass uten å ha detaljert kjennskap om hendelsen, det er vel vissvass i seg selv?
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 95
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Fordi? Hva om man ikke får fikset problemet på avgangsplass? Her har man valgt å møte nytt fly "halvveis", og det er i mine øyne en rimelig effektiv løsning. Som sagt, win-win!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Jun 2005
Posts: 30
|
![]()
Jeg tror dette er smart. Med fuel LPA-TRD med relativt fullt fly ligger man vel ca 10 tonn over Max landingsvekt. I steden for og sirkle over LPA i 4 timer er det vel mer hensiktsmessig å bruke fuelen til og komme seg nordover et stykke. Dette er jo ikke en nødsituasjon der man skal vurdere en overvektslanding?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]() Quote:
Nesten ... LPA - AMS ble fløyet av LNRPL som forøvrig står på AMS fortsatt. AMS - TRD ble fløyet av LNRCN, som ble fløyet tom ned til AMS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Jeg vil tro at det finnes flyplasser mellom LPA og AMS som man kunne gått ned å fått sjekket problemet, ikke minst Lisboa eller Madrid hvor det finnes kvalifisert personell for å få sjekket problemet. Og hvorfor bruke AMS for å bytte fly, hadde vel isåfall vært bedre å refuelet og brukt samme fly videre da, hvis det ikke var noe problem å fly med. Jeg regner med at SAS ikke har et tomt ledig fly stående i AMS. Og jeg finner det merkelig at SAS ville fly med flapsen ute i nesten 4 timer, uten å gå ned å få sjekket problemet. Derfor jeg kaller det vissvass, og mener det fortsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
|
![]()
Ser ikke det store problemet med at de fløy til AMS. Uten å kjenne til 737 spesielt regner jeg med at det kun er snakk om en hastighets og høyde begrensning på å fly med flaps extended. Bruker litt mer fuel, men det er nok godt dokumentert i AOM/AOD.
Hadde de hatt fuel regner jeg med de hadde gått hele veien til Norge. evnt. annen tenknisk base. Hadde de derimot hatt en variant med asymetrisk flap ville nok en retur til avgangsstedet vært mer sansynlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det fine for SAS er et flyselskapet har velkvalifiserte piloter, teknikere og operativt planlegningspersonell som er godt i stand til å finne den beste løsningen for både fly, gjester og trafikkprogrammet forøvrig på egenhånd. Skulle de ha spurt ekspertene her på forumet om råd, ville nok flyet ha sirklet ettellerannet sted fremdeles mens man ventet på en unison beslutning, eller hva?
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]() Sånn jeg ser dette, så taklet SAS denne på en veldig bra måte. Merker meg at det har vært lite sensasjonshysteri i media også! ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Expolre med problemer på Las Palmas (Step-in for DY på TRD-LPA-TRD) | Trdfly | Flyforum | 1 | 08-03-2015 10:26 |
Novair med problemer på LPA i dag (15/1-2011) | Tertit54 | Flyforum | 6 | 16-01-2011 23:11 |
DY1770/1771 TRD-LPA-TRD (31/10-09) | LTH | Register- og ATC-Forum | 1 | 31-10-2009 14:47 |
Liten oppsumering av 2008, fra TRD, SVG,ZRH, LPA og LHR | Kim777 | Bilder & foto | 12 | 03-01-2009 10:00 |
JK 1325 LPA-TRD | MD11 | Flyforum | 0 | 06-01-2006 23:03 |