![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Å roe ned en baby med smerter i ørene eller andre steder er slett ikke spesielt lett. Yndlingsleketøy o.l hjelper absolutt ingenting, det tror jeg alle med erfaring på området kan skrive under på. Ellers tror jeg faktisk de aller fleste foreldre gjør hva de kan for å roe ned barnet, men det er ikke alltid noenting hjelper, rett og slett. Jeg synes denne tråden illusterer ganske tydelig at de fleste mennesker i bunn og grunn er egoister. Unger er greit, så lenge de oppfører seg slik JEG vil de skal oppføre seg. Last edited by Brandal; 22-03-2010 at 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Selvfølgelig er jeg egoist. Uten å gå ut i dype filosofiske betraktninger så tror jeg vel at selv foreldre er egoister. Blandt annet tror jeg de fikk barn fordi de hadde lyst på barn, ikke for å hjelpe frem flere lykkelige arbeidere til verden.
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Enkelte er under oppfatning at det å ha unger gir deg en unnskyldning for å få særbehandling over hele linja og at alt skal legges til rette for deg når du forlater hjemmet ditt med ungene dine. Det er ihvertfall egoistisk. Ikke lenge til det kommer unger i heimen min og da kan jeg love deg at når vi er på reise, kommer det til å planlegges meget nøye og jeg kommer til å gjøre alt som står i min makt for at andre passasjerer belastes så lite som mulig av familien min. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Reiser man med fly risikerer man å sitte ved siden av folk man ikke selv ville ha valgt å sitte ved siden av. Tøff løkk, too bad. Vil man isolere seg mot andre mennesker så får man kjøre bil eller kjøpe seg et sett fancy Bose-støydempende headphones
![]()
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Egentlig burde dette vært en tråd for de som KUN har barn, så hadde det ikke vært så mange innlegg i saken;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
For de som KUN har barn og ikke noe annet?
![]()
![]() |
#27 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Ellers tror jeg nok mange får et litt annet syn på saken når man selv får småbarn og begynner å reise med dem ... Jumper's oppsummering er forøvrig spot on .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ellers kan det jo hende at du får et litt mer realistisk syn på saken nmår du selv får barn. Det er lett å for de som ikke selv er foreldre å mene ting. Når man selv blir foreldre oppdager man at det å være foreldre kanskje ikke alltid går etter de planene man la på forhånd. Last edited by Brandal; 22-03-2010 at 23:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det én eneste ting alle her på forumet, og ombord i flyene, har til felles, er det nettopp det at de alle har vært babyer og vært barn. At man derved er kvalifisert til å mene noe om hvordan en flyvning fortoner seg for en baby eller et lite barn, må vi kanskje også være enige om at ingen av oss kan. Selv nye foreldre har ofte vanskelig for å forstå hvordan barnet har det, og hva som plager det, og mange prøver å overføre de signalene barnet gir til sin egen referansesfære - der barneminnet forlengst har forsvunnet grunnet menneskehjernens særegne utviklingsprosess.
Derved blir "synsingen" mer et tegn på den enkeltes toleransenivå, empati og problemløsningsvilje og eventuelle erfaringer eller fagkunnskaper innen barne- og spedbarnsmedisin og -psykologi. Da er det mer konstruktivt å diskutere om kjøttbestikket nå bør være i sløvt metall eller skarp plastikk. Der vet vi alle sammen ihvertfall hva vi snakker om (-: En sørgelig ting er dog faktum; om vi har "smerte" på grunn av et barn som skriker under nedstigningen, så kan det garanteres at barnets smerte som utløser gråt og hyl, er hundre ganger verre - og den er fysisk, ikke psykisk. Tommy - gratulerer med forestående familietilvekst. Du har en endeløs rekke spennende opplevelser og minnerike stunder foran deg. Husk dog at din styrke som foreldre og voksen, er din livserfaring. Foreldre som "omsetter" livserfaring til klokskap, tålmodighet og forståelse, enten barnet er 16 uker eller 16 år, har gjort en god jobb. Der ligger styrken i å være eldst. (Du vil nok også oppleve en ny, og positiv side, av mange av dine medmennesker. Det er mange som synes det er hyggelig å se små barn som har det godt, spesielt om de er opplært til folkeskikk og høflighet - som slett ikke er gått av moten.)
Man small - why fall? Skies call - that's all! Last edited by Jumper G5; 22-03-2010 at 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Nå er jeg sikkert blant de eldre her, og har barn selv, men av en eller annen grunn synes jeg det ofte er unge foreldre som mener at deres egne barn kan oppføre seg som "de vil" -alder tatt i betraktning. Forøvrig har jeg ingenting mot småbarn, ei heller på fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Maa man ut og reise og ta med seg smaabarn, saa er det greitt at man flyr, men jeg synes selv at mange foreldre virker litt vel egositiske, og ikke tenker paa barnets beste.
Skal man for eksempel paa to ukers tur fra Oslo til Trondhjem for aa besoeke besteforeldre, er det vel kanskje mye bedre for barnet aa reise med tog enn de smertene flygningen kan medfoere? En annen ting som irriterer meg, er foreldre som akuratt har faatt foedselspermisjon / pappapermisjon eller hva det naa heter, som da finner ut at "Kjempeide! Vi tar med oss barnet paa 4 maaneder og drar paa oeyhopping i Thailand!!" Foreldre burde vaere flinkere til aa spoerre seg selv om en slik reise faktisk er for barnets beste, eller om det kanskje er bedre aa holde seg hjemme? Maa man ut og fly, saa er det klart man skal ha lov til det, men mange burde vaere flinkere til aa ta hensyn baade til egne barn, og til medpassasjerer - som nevnt tidligere i traaden her, om man reiser med smaabarn, saa gjoer i allefall en synlig innsats for aa faa barnet til aa roe seg ned / slutte aa graate / slutte aa sparke i stolryggen forran. Smaabarn i loungen er direkte en uting, de gangene jeg bruker penger paa aa faa tilgang der, er det som regel fordi jeg er ute paa lange turer, og vil gjerne ha en plass aa sitte og slappe av i fred og ro, og kanskje ha en hoeneblund mellom flygningene, og da vil jeg helst ikke ha et hylekor av babier rundt meg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva er best for barnet da? Å fly til Hellas eller Brasil? Og kanskje droppe flyreiser de første par årene for barnets skyld?
Foreldrene må ikke være ego å tenke på seg selv før barna. Når ungen hylskriker bør foreldrene PRØVE å gjøre noe, ikke bare sitte der og se ut i løse lufta slik jeg dessverre har sett litt for mange gjør. Da får jeg lyst å ta ungen fra de og i det minste prøve snakke, gjøre litt grimaser og prøve å leke litt, gynge, eller gå en tur med ungen dems... Aldri ungen, men foreldrene som er problemet... Men skulle man nevne det til mange foreldre blir det jo ikke gøy! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Free Luigi
|
![]()
RYKogREIS - det skulle man kanskje tenkt på før man fikk seg barn da? Det er ikke noen menneskerett å få seg barn. Nå har ikke jeg en menneskebaby, men en hund - og det i seg selv er mye ansvar. Når du får deg hund påtar du deg et ansvar, de er fullstendig hengitt din evne til å både oppdra den på en grei måte så folk ikke synes den er til bry i samfunnet - men også at du gir den mat, vann og ikke lar den stå i bånd 24 timer i døgnet utenfor huset. Ikke minst tar man et valg i forhold til FRIHET - det er ikke bare å reise på interrail eller jorda rundt i 3 mnd. Du har noen hjemme som ikke kan være med deg, eller som har vanskelig for å kunne være med deg. Da må man velge bort noen av de morsomme tingene i livet, fordi du har valgt å påta deg et ansvar.
Nødvendighet foran overdreven lyst.... Det tror jeg absolutt noen skulle revurdert ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Virgin
|
![]()
Det skal alle slags til for å lage en verden, er det noe som heter. Det er ingen tvil om at mange foreldre er flinke til å planlegge, ta med lure leker, ha alle medisiner i håndbagasjen osv. Og så er det noen som ikke er fullt så flinke... Dessverre kan vi som medpassasjerer ikke alltid skille disse fra hverandre, og derfor er jeg veldig forsiktig med å påpeke foreldrenes ansvar, selv om jeg sitter på et fly på vei til Bangkok med full hylekonsert i nabosetet.
På kafe/restaurant/julekonsert osv er jeg litt mindre forsiktig, da det ofte dreier seg om ganske store barn som løper rundt og hyler og herjer. Har ikke så stor sympati for foreldrene da. For en del år siden satt jeg på et Lufthansa-fly med en hysterisk skrikende 4-5 åring på setet bak. Jeg kunne se at den stakkars moren gjorde det hun kunne for å roe ned barnet, men til ingen nytte. Jeg gikk derfor bak i galley, der det sto et par CA og chattet. Jeg tenkte at de kanskje hadde et par magiske triks a la "pappkrus-med-papir-og-vanndamp" eller "smokk med cognac". Responsen jeg fikk var imidlertid overraskende: Et bisk "What can we do?", fulgt av meget talende håndbevegelser som best kan oversettes med "Kverke ungen og kaste den ut av flyet"? Det gikk noen år før jeg satte mine ben i et LH-fly igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er det ikke noen selskaper som har aldersgrense på business eller første klasse?
Da hadde man vel "sluppet" unna skriket fra de små f.eks.. jeg må jo få si at det virker ut som at noen få foreldre der ute har gitt opp barna sine og overlatt ansvaret til oss kabinansatte. Som er noe spesielt...
![]() |
#36 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Verste jeg veit ombord på fly er skrikeunger, enda verre er det når foreldre ikke ser ut til å bry seg. Ganske enkelt fordi de ødelegger for meg og alle andre som sitter nært nok til å høre skrikinga. Du kan gjerne si at man skal ha tålmodighet og forståelse, Men det hjelper dårlig når man skal se på en film/sove/slappe etc. Ørepropper og QC Høres ut som en god løsning, dog.
Dagens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Legal Eagle
|
![]()
He, he, artig poeng, men jeg tror ikke det å skaffe seg barn og hund er helt sammenlignbart :-) Jeg tror de fleste som skaffer seg hund, har gjort det etter en relativt nøye overveielse (som deg), og har til og med ofte en spesiell interesse for det. Barn, derimot, bare kommer, de... Det er noe som "alle" får (akkurat som lappen :-)) Og jeg tror de fleste som får barn gjør et forsøk på å leve som før, helt til de oppdager at det ikke går. Mens de fleste som får hund allerede har tatt med i beregningen at det innebærer litt andre prioriteringer. (Unntaket her er adoptivbarn og fosterbarn, selvsagt, for det ligger det mer overveielse bak.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har selv 3 barn, og de har alle sammen flydd omtrent fra de var født. Jeg skal ikke skryte av at mine unger alltid har oppført seg eksemplarisk og aldri hylt.
Jeg husker spesielt første gang min yngste sønn skulle ut å fly. Han skrek fra vi tok av til vi landet. Jeg tror jeg og kona var mye mer stresset enn medpassasjerene. Heldigvis tok de det pent, og på den korte turen fra OSL til TRD opplevde vi ingen sure miner. Å si at man bare kan kjøre eller ta tog vitner om manglende forsåelse. Selv om man har barn trenger man å komme seg fra A til b, og man har ikke bedre tid enn andre. Å reise lange strekninger med tog eller bil kan være en stor påkjenning for en liten baby, og ikke minst for mor. Det er ingen menneskerett å få barn, sier noen her. Men det er vel heller ingen menneskerett å reise med fly og forvente at alle skal tilpasse seg de behovene man selv har? I stedetfor at foreldren får skylda (det er faktisk mange ganger begrenset hva man kan gjøre for å få en baby til å slutte å skrike), kunne jo flyselskapene prøve å gjøre noe med problemet, f.eks plassere småbarnsfamiler i en egen seksjon i flyet med en form for støyskjerming? Jeg er sikker på at det hadde vært teknisk mulig å få til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Legal Eagle
|
![]()
Enig med Øivind!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En del av innleggene i denne lenken tyder på at det er et veldig langt sprik mellom de med forståelse for barn og de uten, så her får man heller feste lit til befordringsbestemmelsene og dømmekraften til de ombord. Det er ingen garanti for å ikke få skrikende barn eller en illeluktende medpassasjer ved siden av seg på fly, men sjangsen er mindre jo mer eksklusiv billett man kjøper. Har man råd kjøper man andeler i Netjets e.l. og velger reiseselskap, i motsatt fall får man innfinne seg med at jo lengre ned på kompensasjonsskalaen man er, eller jo mindre man vil betale for billetten, jo flere representanter for samfunnsgjennomsnittet vil man treffe. Like it or not. Fungerer på samme måte på buss vs taxi også. Man får det man betaler for, og jo billigere det er, jo flere deler du transportmiddelet med (-:
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et Airbus A340-fly fra SAS har vært strandet i Tokyo siden onsdag (4/7) | AirbusTrond | Småprat | 14 | 09-07-2013 14:27 |
Skulle fly fra Kjevik til Oslo, gikk om bord i Bergen-flyet. | Cecilie | Småprat | 20 | 21-02-2013 14:59 |
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) | Trdfly | Flyforum | 11 | 07-03-2012 22:58 |
Noen ganger skulle man vært en koffert | Discus | Reiseforum | 0 | 22-11-2009 13:28 |