![]() |
|
![]() |
#61 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Interessant å se hvordan denne debatten utvikler seg. Nei - jeg er fullstendig klar over at det alltid vil være et visst element av risiko i det å reise med fly, og at bilturen til flyplassen selv i dag er langt farligere.
Men jeg tror vi alle er enige i en ting - og det er at for å minimere flyterrorisme må man gjøre det så vanskelig som mulig, noe som ligner hva man gjør med en firewall. Man vet at man aldri kan gjøre et nettverk 100% innbruddsikkert, men man kan gjøre det vanskelig nok til at 99.9 leter etter hull et annet sted. Den 0.01% som er bestemt på et bestemt mål kan man trolig ikke gjøre noe med uansett. He finds a way. Det har imidlertid en langt større pr-verdi for terroristene å sprenge fly enn tog og busser, og media er langt på vei behjelpelige her, så jeg mener at det for samfunnets del er mer å hente på å gjøre det vanskelig for dem på flyplassen. Det er ikke bare ren 'egoisme' fra oss i bransjen som ligger bak, man må prøve å se det store bildet. Terrorisme er ikke nødvendigvs det samme som massedrap. Terrorisme er å skape frykt, og skal man minimere dette, må man også innføre tiltak for å redusere frykten, og da må man ty til 'populistiske' eller tabloide metoder for å få effekt blant befolkningen. Når jeg leser gjennom postene tror jeg vi egentlig er ganske enige om målet, men kanskje ikke helt om midlene .. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||
Ute på tur
|
![]() Quote:
Hva mer vil du ha om 5 år når noe har skjedd og listen ikke fungerte? Quote:
Det store bildet er at du vil aldri være trygg. Du er tryggere enn folk flest. Quote:
Hvor langt opp på skalaen vil du parkere politikere om Rumsfeld og Cheney og det enorme fokuset på frykt og fare de har trommet frem, det påvirker da langt flere folk enn hva "terrorister" har gjort på noen tiår? Quote:
Det er bare en vei å vinne dette, og det er å nekte de oppmerksomheten, og slutte med å leve på frykten. Om det er media (som selger "infotainment") eller om det er politikere som levere av å resirkulere og oppfostre frykt og redsel vet jeg ikke. Men å høvle over den menige mann sin frihet for å tro at vi oppnår noe langsiktig er skremmende nærmt 1984. -A |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Skal vi bare godta styrting av fly,sprenging av busser og tog osv? Så lenge media ikke skriver om det blir vel ikke folk redde? Hitler fortalte vel ikke sine landsmenn tilstanden på fronten han heller? PS! Sammenligner ikke dæ med Hitler om du vil forstå det sånn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Ettersom vi ikke "bare godtar" terrorisme, har vi politi og etterretningstjeneste som arbeider for å hindre det, vi har strenge sikkerhetstiltak rundt flyplasser og havner og vi har domstoler som dømmer terrorister. Når terrorismen har hatt støtte hos stater, har vi til og med gått så langt som å gå til krig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Ute på tur
|
![]()
Det har jeg da nevnt over flere ganger:
- Bruk rettssystemet vi har. - Er ikke lovene og rettsvesenet tilstrekkelig så fiks det. - Slutt å opphev disse fanatikerne til noe de ikke er, behandle de som vanlige, simple kriminelle. Et annet problem er langt vanskeligere å løse, og det er media sin holdning til hvordan rapprotere slikt. Vi har en fri presse (og takk for det), men som med alle andre sin yttringsfrihet, så betyr ikke det at alt som kommer ut er fornuftig. Quote:
Nei, men så lenge media skriver om ting slik de ofte gjør med fokus på sensasjonalisme og å bringe frem frykten i folk, så kan vi ikke vente annet enn at folk blir redde. Godeste Hansen (fra tidligere Urix og en lang karriere i NRK og nordover) sa det veldig greitt en gang: En nyhet sin viktighet er direkte proposjonal med hvor mange den berører og hvor prinsipielt viktig den er, et dødsfall er ikke fremsidestoff, det er en notis, men veldig tragisk for de det berører. Hvor mye av det du finner i aviser i dag er stoff som er noe mer utover store krigstyper, enkle setninger, store bilder og lett behandling av tema? Det stoffet som er viktigere enn noen sinne, som går dypere ned i saken, er delegert til en håndfull faste spalter. Opplyste folk som selv kan stille spørsmål er en enorm mangelvare i dag. Quote:
Men når du først har fyren ute av skapet, han var veldig flink til å finne på prosessen som var over loven og egne ordninger for å håndtere ting han så som problemer, bare fordi de var kjappe fikser på ting som han hadde fått folk med seg på var veldig farlige ting å la det vanlige rettsvesenet og lovverket ta seg av. Ikke ulikt hva mange fronter i denne tråden. Det som er det store problemet med det synspunktet er at man tror at det finnest en lettvindt, smertefri fiks, i denne debatten i form av svartelister. Slike løsninger er i beste fall kortsiktige populistiske løsninger og ligner mer på å pisse i buksen. -A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Du mener det er ok a bli avkledd for at du eller noen andre föler seg trygg. Bare tenk deg hvor mye ma til slik at du kan avkle en mistenked person i var rettsystem idag. Vi kan rett og slett ikke skape en ny rett-system. Dette er noe som ogsa sikkerhets-fanatiker ma akseptere. Var hverdagen gar innom grenser, som heter grunnloven. Gar man denne veien du vil ha, sa ödelegger vi denne sammenfunn og dette sammenlivet vi har idag. Og dette er noe som Taliban / Al Qaida vil ha. Vil du gi seier til dem bare fordi du vil föle deg trygg? Eller er du manns nok slik at du star opp for denne friheten vi lever i og forsvarer denne???
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mulig dette har blitt nevnt i denne debatten og jeg misset det, i så fall - om forladels. Det har uansett blitt nevnt i alle de andre debattene vi har hatt om samme og lignende tema på forumet.
Det mange her og ellers i verden glemmer når det kommer til terrorisme, det være seg ekstreme muslimer, kristne, postbud eller kassadamer, er at det er ikke handlingen i seg selv om er seieren, men hva som skjer i ettertid. Hvis vi tenker på hva selve ordet "terror" betyr, altså "frykt", så er det nettopp ved å skape frykt som terrorister og lignende åndssvake tullinger vinner - noe jeg atter en gang vil si at de har gjort. Vi tar av oss skoa og sender de igjennom scanneren, fordi vi frykter at det kan være noe skummelt der. Vi styrer i oss colaen eller kaster den og kjøper en svindyr på innsida, fordi vi frykter at flytende ting er skummelt. Men hvor reell denne frykten egentlig er, det vet jeg ikke. Jeg for min del nekter å være redd, rett og slett fordi jeg vet at sjansen er minimal. Hadde vært gøy om noen av statistikkgeekene så litt på terroranslag mot luftfarten ti år før 9-11 og de (snart) ti årene etter. (Med andre ord, før og etter alle disse tiltakene) |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Den norske indremisjon er også ekstrem i sin tolkning av bibelen men tyr heldigvis ikke til terror....muligens psykisk....
![]() |
#70 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
NoFly lister er tull. De stoppet ikke sko eller truse bomberene. De har derimot stoppet uttallige uskyldige. Og de går mot en av den norske rettstatens prinsipper om uskyldig inntil det motsatte er bevist. De inskrenker tydeligvis også friheten. Flyselskapene skal ikke drive politivirksomhet. Det får politiet gjøre.
Neste spørsmål, hva stopper en tjenestemann som misliker deg for å inkludere deg på no-fly listen? Og jeg kan se for meg at det kan bli veldig fristende for stater å utøke den til å gjelde andre urelaterte kontrollmomenter fra staten(e). Og skal organisasjoner som er uenige med staten og som har tatt til seg mer aggresive metoder i bruk, som f.eks greenpeace eller attac med på den listen? Noen vil vel definerte det som terrorisme. Det kan hende mange her har støttet greenpeace en eller annen gang... og skal du da med på listen? Og jeg vil tro at press fra stormakter kan få fiender med på listen som ikke nødvendigvis er terrorister per se, men "lovlige" opprørere. Fødselsdato er også lite nyttig ettersom f.eks Osama bin Laden kjenner man ikke til fødselsdato til, det gjelder også veldig mange andre. Dessuten så blir systemet så uthullet at det er lettere å omgå det enn for vanlig sivile å reise med oppriktige opplysninger.
![]() |
#71 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Og siden noen har alle rede inkludert en tidligere tysker i tråden så kan vi jo dra frem den Israelske stat sine aktiviteter, hvor alt handler om bibelen. Og om vi på død og liv skal dra den norske misjonen inn i saken, så kan du jo lese her: http://www.barnasrett.no/tema/overgrep_mot_taterne.htm Begrepet terror, eller å merke noen terrorister er misvisende. Det er tradisjonelt brukt av sittende regime til å putte merkelapper på de som er veldig uenig i ting og bruker ufine metoder. Sitter man på de sterkes side har man tross alt privilegiet om å skrive historiebøkene, og da kan man slippe begrep som overgrep, terrorisme og andre plagsomme ting. Til syende og sist er den enes frihetsforkjemper den andres terrorist. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Er vi forsøkskaniner for luftfarten? | Concorde | Flyforum | 4 | 19-03-2008 16:39 |
Bransjekveld for Luftfarten | sail4fun | Flyforum | 4 | 15-10-2006 11:12 |
SGS ansatte ønsker å gå ned i lønn | DY | Flyforum | 0 | 17-02-2005 16:19 |