Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-02-2010, 09:10   #1
janusk
ScanFlyer Blue

Default Priskrigen raser på CPH

Til efteråret åbner CPH Swift (CPH´s nye lavpris terminal), og iagttagere venter at priskrigen nu for alvor kommer til at rase. CPH er p.t. i forhandlinger med EasyJet, Ryanair og Transavia om at etablere sig i den nye terminal.
Ryanair mener at der er et kæmpe potentiale i CPH Swift, og signalerer en stor satsning hvis man kan få de rette priser i CPH. Her henviser man til succesen på Rygge, og siger at oplandet er noget større i CPH.
CPH selv mener at det kan gavne alle, da det vil skabe flere passagerer til lufthavnen....

Må sgu indrømme at det i mine øjne er en super trist udvikling, og ville da ønske at man istedet havde arbejdet videre på at gøre Roskilde til en lavprislufthavn.
Til gengæld er det så positivt at CPH tiltrækker en del nye ruter fra normale operatører.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 10:11   #2
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Default Re: Priskrigen raser på CPH

Ryanair på vej til CPH? Igen? Vil se det før jeg tror på det

Ved dog ikke om jeg synes de er velkomne, og 3F (fagforbund) vil næppe tilbyde Ryanair attraktive priser. Ryanair mener vel, at æren ved at arbejde for dem er løn nok.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 10:46   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Ryanair på vej til CPH? Igen? Vil se det før jeg tror på det

Ved dog ikke om jeg synes de er velkomne, og 3F (fagforbund) vil næppe tilbyde Ryanair attraktive priser. Ryanair mener vel, at æren ved at arbejde for dem er løn nok.

Lars
Ja det skal nok blive "festligt" hvis FR beslutter sig for at starte på CPH. Jeg håber de får en meget "varm velkomst" - for jeg synes absolut ikke vi mangler lavprisselskaber på CPH.

Jeg er sikker på fagforbundene vil kæmpe en brav kamp mod dem for at få dem til at give bedre ansættelsesvilkår. På den ene side vil jeg personligt hade at skulle have Ryanair tæt på og dermed skulle høre endnu mere på deres BS - men jeg kunne også være fristet til at se den modstand de ville blive udsat for i CPH fra 3F - for der ville de få kamp til stregen. Noget jeg tror Ryanair har undervurderet gevaldigt - for det er stærke kræfter.

Når det så er sagt så synes jeg det er hovedløst og dårlig stil at CPH at lave denne terminal. Det er et direkte angreb på deres største kunder og et projekt der mere eller mindre er målrettet FR (selvom nogle få andre naturligvis også kan bruge terminalen)
Old 17-02-2010, 10:56   #4
BU662
critical mind

BU662's Avatar

CPH Swift er en terminal modell som marked etterkrever. CPH agerer som lufthavn som vil generere inntekter. Ergo ma de skape ny traffik og sikre sitt posisjon i fremtida. Ser man "global" pa Europa, sa har lavpris-selskaper en andel av 28% na, noko som trolig vil stigge til litt over 50% innen 10-20 ar.

Ogsa andre flyplasser som AMS har bygget lavpris-terminaler.

At det vil ga over SAS er vel ogsa litt grunnet i faktum at selskap i dagens form er ikke konkurranse-dyktig?!? Hvorfor skal CPH som flyplass opprette en kunstig monopol og hindre tilgang av visse flyselskaper via höye priser???
Old 17-02-2010, 11:03   #5
Joker7913
ScanFlyer Blue

Hvis 3F får held med at holde FR ude af CPH - er det første gang jeg tager hatten af for dem.
Old 17-02-2010, 11:09   #6
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Kan meg en av disse FR-hatere forklare en fornunftig grunn hvorfor FR skal holdes ut av CPH???

FR flyr ogsa en del ruter fra LGW og betaler ganske höye priser da. De er mester a presse prisene, men de er ogsa business-menn og ikke utelatter markeder som er profitabelt. Kanskje de danske forhandlings-förer skulle skjerpe seg. En forhandling mellom CPH og FR ikke nödvendigvis betyr at det ender med FR sine önsker. Lösningen ligger vel innimellom og det avhenger stort av forhandlings-kunsten til CPH sitt side hvor mye naer det ligger til CPH sine forestillinger.

Men a ville holde FR ut av CPH er barnslig. Helt aerlig talt.
Old 17-02-2010, 11:09   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
At det vil ga over SAS er vel ogsa litt grunnet i faktum at selskap i dagens form er ikke konkurranse-dyktig?!? Hvorfor skal CPH som flyplass opprette en kunstig monopol og hindre tilgang av visse flyselskaper via höye priser???
Ja, det er helt utrolig hvor mye vondt SAS påfører verden! Djises....
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 11:10   #8
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Hvorfor skal CPH som flyplass opprette en kunstig monopol og hindre tilgang av visse flyselskaper via höye priser???
Monopol på CPH? Det er vel den flyplassen i Norden med det mest diversifisert tilbudet. Så noe monopol snakker vi ihvertfall ikke om.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 11:18   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Hvis 3F får held med at holde FR ude af CPH - er det første gang jeg tager hatten af for dem.
Enig. Jeg er nu også langt fra den store fagforeningstilhænger, men i dette tilfælde synes jeg nu det er på sin plads at kæmpe imod.

I mange år har fagforeningerne langt henad vejen været overflødige, men specielt de seneste år, hvor der får alvor er pres på vilkårene i flybranchen i retning mod laveste fællesnævner, så er det nok meget godt der er nogle der prøver at holde niveauet oppe.
Old 17-02-2010, 11:22   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Kan meg en av disse FR-hatere forklare en fornunftig grunn hvorfor FR skal holdes ut av CPH???
Den diskussion har vi vist haft mange gange før - orker helt ærligt ikke at opremse alle punkterne igen... Men der er mange
Old 17-02-2010, 11:22   #11
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ja, det er helt utrolig hvor mye vondt SAS påfører verden! Djises....
Hvem har sagt slike ting. Hvorfor ma alle diskusjoner i dette forum kjöres til en svart-hvit debatt? Har du engang lest i all ro mine 2 innlegg og forsökt a forstar mitt punkt???

Flyplasser generer idag over halvparter av deres inntekter fra non-aviation income. Leie av lokaler etc. Jo mere mennesker man sluser gjennom flyplassen, jo mere profitabelt for flyplass-operatör! Det spiller absolutt ingen rulle om dette er en FR, SK, AB, DY eller HV passajer. De ma bare "gjennom" systemet. Til slutt blir det pengene som henger med hos flyplassen...
Old 17-02-2010, 11:29   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
CPH Swift er en terminal modell som marked etterkrever. CPH agerer som lufthavn som vil generere inntekter. Ergo ma de skape ny traffik og sikre sitt posisjon i fremtida. Ser man "global" pa Europa, sa har lavpris-selskaper en andel av 28% na, noko som trolig vil stigge til litt over 50% innen 10-20 ar.

Ogsa andre flyplasser som AMS har bygget lavpris-terminaler.

CPH måtte for min skyld gerne lave en lavpristerminal, men den model de har valgt med fælles security, fælles terminal område m.v. synes jeg ikke er i orden. Det vil blot resultere i at dem som betaler den lave pris får adgang til alle goder, som dem der betaler meget har været med til at finansiere. Desuden vil produktet for de fuldt betalende blive dårlige når check-in, terminal og security bliver mere og mere crowded.

Terminal A's model med en helt seperat terminal synes jeg er langt bedre, men den fik CPH jo travlt med at få stoppet med deres egen halvfærdige model.

Både check-in områder og security er i forvejen en flaskehals i CPH og det vil absolut ikke blive bedre når man blander med pax fra lavpristerminalen.

At man så laver vilkårene (bl.a. ingen gennemgående bagage) så de er målrettet visse lavprisselskaber tiltaler mig heller ikke. Det er udelukkende et forsøg på at holde de eksisterende kunder udenfor så de fortsat skal betale den høje pris, mens alle de "nye" kan få den lave pris og demed konkurrencefordele.
Old 17-02-2010, 12:04   #13
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
..Kan noen opplyse meg om hva 3F er? Såvidt jeg vet er det ikke et handlingselskap eller drifter av lufthavnen CPH. Kan ikke skjønne at 3F kan påvirke om FR kommer til CPH. Er det noe jeg fullstendig har mistet?
apron is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 12:08   #14
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by apron View Post
..Kan noen opplyse meg om hva 3F er? Såvidt jeg vet er det ikke et handlingselskap eller drifter av lufthavnen CPH. Kan ikke skjønne at 3F kan påvirke om FR kommer til CPH. Er det noe jeg fullstendig har mistet?
3F er en fagforening.
Old 17-02-2010, 12:14   #15
janusk
ScanFlyer Blue

Jeg har en idé om at selskaber som Qatar og Emirates godter sig ved CPH Swift (og mon ikke Delta også ser visse fordele). Dette vil give dem rimeligt attraktive feeding muligheder (javel godt nok ikke interline, men alligevel) og dermed øge potentialet på deres ruter ud af CPH.
Old 17-02-2010, 13:32   #16
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
3F er en fagforening.
Hvordan kan en fagforening ha noe med hvilke selskaper som flyr på en destinasjon? her er det noe som på ingen måte stemmer..
apron is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 13:36   #17
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Jeg har en idé om at selskaber som Qatar og Emirates godter sig ved CPH Swift (og mon ikke Delta også ser visse fordele). Dette vil give dem rimeligt attraktive feeding muligheder (javel godt nok ikke interline, men alligevel) og dermed øge potentialet på deres ruter ud af CPH.
Der vil ikke være mulighed for gennemgående bagage på Swift heller, så den er ikke aktuel for disse selskaber. Swift er målrettet mod FR, EZ, HV m.v
Old 17-02-2010, 14:53   #18
PP
ScanFlyer Molded

Først et link til den oprindelige artikel fra dagens JP:

Priskrig på flyrejser skærpes

Lad mig starte med at slå fast at jeg personligt ikke er nogen Ryanair fan og mener at deres forretningsetik og moral i bund og grund er forkastelig.

Men set ud fra et forretningsmæssigt perspektiv har jeg udmærket forståelse for at det er en interessant kunde for CPH at tiltrække. CPH må erkende at deres største kunde SAS er i en svær situation og i øjeblikket har skåret i trafikken uden umiddelbar udsigt til ekspansion. Jeg ser det derfor som naturligt at man ser mod nye flyselskaber der kan trække flere og nye kunde i butikken, hvilket er forudsætning for at skabe en god forretning for CPH. Netop det at udvide markedet og tiltrække turister er altså noget at det som Ryanair trods alt er gode til og som også vil komme hele det danske samfund til gavn i form af øgede indtægter.

Men lad os nu først se om dette reelt bliver til noget...

PP is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 15:52   #19
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Som nævnt er der ingen mulighed for gennemgående bagage på SWIFT, så transfer skal baseres på lykkeridere som flyver uden gennemgående billet og er villig til at løbe den risiko - det tror jeg ikke på kommer til at være en stor trafik...

Et selskab som Delta baserer sig også hovedsageligt på lokaltrafik. De har en fin 80% gennemsnitlig load på CPH-ATL set over året og det er næsten 100% lokaltrafik.

PP is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 16:22   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by PP View Post

Et selskab som Delta baserer sig også hovedsageligt på lokaltrafik. De har en fin 80% gennemsnitlig load på CPH-ATL set over året og det er næsten 100% lokaltrafik.
Regner med du mener i den danske enden .. DL har et gigantisk rutenettverk ut av ATL de feeder fra.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules