![]() |
|
![]() |
#21 |
|
![]()
Og man kan nevne ting som nedprioriteringer av E18 vestover og E16 til Hønefoss..
|
![]() |
![]() |
#22 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
De argeste Fornebu-motstanderne var pussig nok innflyttere til Snarøya på 70-tallet, da flyplassen var rimelig godt etablert... Lederen av den såkalte "Fornebu-aksjonen", Christian B. Jenssen, er det aller beste eksempelet: Han kjøpte seg hus på Langodden relativt gunstig og fikk fart på den berømmelige "folkeaksjonen" (bullshit). Etter at Fornebu ble lagt ned tok det ikke lang tid før han i egenskap av leder for Asker næringsråd foreslo å anlegge heliport på Holmenskjæret, et av Askers mest populære friområder. En prinsippfast mann.
|
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vel ..
Jeg jobbet også på FBU på 80-tallet, og vi kan vel alle være enige om at det var en fin tid. Men la nå minnene leve og la oss heller glede oss over OSL som vel er en av de aller flotteste flyplasser i Europa i dag. Den er oversiktelig, effektiv, det går raskt å sjekke inn, komme seg til neste fly, komme seg til og fra Oslo med flytoget... Nå for tiden opplever jeg flyplasser rundt om som passasjer, og må nesten si at OSL er en an mine store favoritter! |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En fruktbar diskusjon dette gitt! Kanskje den ender med gjenåpning av Fornebu...??
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]()
Den burde jo aldri vært stengt..
OSL er en fin flyplass (bortsett fra at det må være Europas eller kanskje verdens dårligste å se fly fra) men den ligger likefullt på feil plass. |
![]() |
![]() |
#26 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Sendte en mail til Budstikka for noen dager siden for å høre om de hadde glemt Fornebu og flyplassens historie.
Her er svaret: Takk for mail. Til din informasjon kan jeg opplyse at Budstikka i november vil komme med et stort Fornebu-magasin, der vi oppsummerer - ser litt bakover, og mye fremover. Har du ønsker/ideer om gode vinklinger, så gi gjerne beskjed! Kanskje noe å glede seg til da? |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Den virkelig store feilen var jo at de ikke engang beholdt noe av Fornebu for å bruke det til GA-plass for Oslo, slik som det (visstnok?) opprinnelig var besluttet.
Morten. |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Oslo City Airport hadde vært noe!
Ellers, 8. oktober i -97 eller noe sånt, da knuste en SAS mekaniker en hangarport på Arlanda med en SAAB 2000. |
![]() |
![]() |
#29 | ||||
Newcomer
|
![]() Quote:
Problemet for beboerne på Snarøya var selvfølgelig stort, men det store antallet mennesker som ble rammet bodde jo ikke der, men på for eksempel Majorstuen i Oslo vest. Etter det jeg har forstått er arbeidene på Fornebu rimelig i rute, det er mye gammel moro i grunnen som må fjernes på forsvarlig vis. At containerhavnen ligger der den ligger sammen med Sjursøya er også trist og jeg håper virkelig at det skjer noe der. Utfordringen er å finne et sted hvor man kan drive effektiv havnevirksomhet. Lars Fr. Som trives på et velfungerende Gardermoen og Torp. |
||||
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Her på Riis kom flyene ofte (desverre før min tid) har ennå ikke hørt noen som klaget over forholdene - her savnes heller flyene!!!
|
![]() |
![]() |
#32 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() De neagtive virkningene av nedleggelsen av Fornebu har nok vært i større enn de positive. Vi ser fremdeles ikke verdens største IT-sentrum? Range Rover: Om noen klaget mer på flystøy når Fornebu var åpen, var fordi de visste at flyplassen lå der. Bor i byen selv nå og hører flyene hele tiden, bare i en annen retning. |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Fornebu var en sprengt flyplass som nok ikke hadde potensiale til å utvikle seg mye. Tenk litt framover. Fornebu har ligget og fungert som flyplass siden krigen...altså i 50 år. Se hvilken utvikling som har vært i disse årene. Jeg tror ikke utvikling har stoppet opp, men om 50 år til så har nok Gardermoen blitt veldig nært Oslo. Tror det var helt rett å flytte flyplassen. Gardermoen er en kjempeflott flyplass som er effektiv og fungerer. Eneste dumme er at den som sagt ligger på Garedermoen, men det er jo politikernes skyld.
|
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Når vi først har Gardermoen er jeg 100% for at man kun skal ha den flyplassen. Om vi skulle hatt en city airport i tillegg til det Ryanair kaller Oslo på vestsiden av fjorden og nå snart en på østsiden tror jeg situasjonen hadde blitt lettere kaotisk. 4 flyplasser rundt Oslo...Det er tross alt Norge vi snakker om...
|
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Enig med deg EB. Hadde bare "Gardermoen" ligget på f.eks Hurum så hadde ikke Torp vært så stor, og rutetilbudet over Gardermoen hadde vært enda bedre tror jeg. Flere små flyplasser rundt Oslo er dessverre med på undergrave OSL som hovedflyplass og jeg tror dessverre vi mister flere ruter fra OSL pga dette.
|
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hurum var en drøm AP knuste...(...og der røyk de ut av alternativlisten for neste års Stortingsvalg igjen - slik de har gjort alle år siden skandalen rundt Hurum)
|
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hurum hadde vært langt å foretrekke. Så en dokumentar om en ingeniør som gjorde selvmord/ble drept i Købehavn og som stod for tallene ang tåkemålingene. Her er det nok mye grums dessverre. Tror hele greia er et komplott.
AP har aldri vært min favoritt heller... |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg må innrømme at jeg er fornøyd med at hovedflyplassen ble lagt til Gardermoen. Jeg bor ca. 15 min. unna med bil, og 30 med buss, men samtidig så hører jeg ingen flystøy med mindre vinden blåser den hitover
I fjor tjenestegjorde jeg i Kystvakta, og hadde turnustjeneste med ca. 6 uker på og 3 uker av. Dette betød en del (gratis) flyturer mellom Gardermoen og Skagen. Jeg tror jeg sparte en god del tid på å slippe å reise helt til fornebu, for ikke å nevne Hurum. Ja, jeg er selvfølgelig klar over at de som bor på Hurum har lang reisevei i dag, og at de ville fått kortere vei hvis flyplassen lå der. Det jeg prøver å si er at jeg er fornøyd med Gardermoen. I tillegg har vi fått ny riksveg 35, med kortere vei både til Gardermoen og Hadeland (Når moren min vil kjøpe glass...). I tillegg ble lokalbusstilbudet noe forbedret høsten '98, og det ble lettvint å komme seg til Oslo. Hvertfall kan man komme seg dit fortere hvis man vil betale 150 kroner på flytoget... Pluss at jeg så en 747 fra trappa her om dagen... ![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror nok en ikke bare kan skylde på AP - det må ha vært andre som hadde en skult agenda. Kan ikke forstå at Hurum-alternativet ble felt på grunn av tåken. Er det noen som vet hvor mange dager måleutstyret fra Hurum var i bruk på FBU før det ble gjemt vekk og klassifisert ubrukelig?
Hadde Hurum blitt utbygd, hadde min tur/retur-reisetid OSL i går ikke vært på 4 timer 15 minutter, men en samlet spassertur på rundt 50 minutter (god trim hadde det vært også).
#40 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair A350 Flyprat-DO 9 October 2015 | Someone | Flyforum | 396 | 12-02-2016 15:41 |
Min første spottings siden siden Okt. 2012 | sirpjalle | Bilder & foto | 2 | 28-06-2013 09:06 |
ARJ21 to have first flight in late October | BSSW | Flyforum | 8 | 19-12-2008 23:14 |
Traffic Figures October 2007 | sail4fun | Flyforum | 4 | 07-11-2007 10:34 |
NAS:TRAFFIC FIGURES OCTOBER 2005 | sail4fun | Flyforum | 2 | 08-11-2005 13:28 |