![]() |
|
![]() |
#21 | ||
Guest
|
![]() Quote:
Flåten av helikopter bestod bl.a av 2 x Bell 205 1 x bell 204 1 x bell 214 ( en stund var det 2) Flere Bell 206 Jet Ranger, den første ble hentet i US Første hangar på Maursæth (Nissen) så ble det base på Bømoen Voss !! |
||
![]() |
![]() |
#22 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Eg har bilete av ein Bell 205, men ikkje av dattera.
![]() |
#23 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hun fikk et bra hjem hos O`s søster. Har ikke hørt noe etter dette. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det stemmer. Fin og fornuftig jente, så det hjemmet var nok bedre... Har ikke snakket med henne etter Jimmy døde 9.4.1999.
BU9001/V2.0 Tar kontakt når jeg har fått orden på "arkivet" og de mørke vinterkvelder senker seg. ![]() ![]() ![]()
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() ![]() Dette skulle jeg ha sett... |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Her var det mye fint, S. L. A. !
For FBU kan vel legges til Polaris Air Transport med 3 DC-3 og 2 CV-240 (1966-1968), Trans Polar i 1970-71 med 3 stk B720. Norrønafly hadde alt i 1960 en CV-240. Og Nordic Air hadde en DC-4 (som seinere gikk til SAT/BAT) og 2 Electra som ble overtatt av Fred.Olsen. Du spør etter flytype for Nordsjøfly, mener du Metro II LN-SAP ?
![]() |
#27 |
Flyklapper
|
![]()
Paa oppfordring er denne traaden flyttet hit ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() Quote:
Catalinaen hadde i alle fall en periode Haydn Air Charter titler på siden av skroget under vingene. Ble en gang våt av denne ifm skogbrannslokking ved Øksna nord for Elverum.... Beste hilsen Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Da jeg leste om Maurset og helikopterene der oppe kom jeg på at jeg har vedlagt bilde liggende på pc'en. Fotograf ukjent.
![]() |
![]() |
#30 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Trodde du bare hadde spjæret bukse på Elverum, jeg... Eller var de muligens en av dine kolleger?
![]() |
#31 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Hamar.
Vi hadde også besøk av Thor Tjøntveit i beynnelsen av 80 åra. Han drev med "etterdønningene" av TransPolar historien, og havnet vel etterhvert i fengsel for det. Tidligere så hadde vi Rørosfly som drev mest med skoleflyging, og Hamarfly som hadde en Beech90 som de fløy t/r BGO med. Scancraft opererte en TwinOtter på Islandske reg en periode i 1990 (?) og de fløy HMR-BGO (slik WF gjorde) Helilift ble vel også startet på Hamar og var store på skoling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Haydn Air Charter Catalina C-FHNH på Norevatn ved Skien
![]() ![]() Foto: Kåre Gjone mvh Steinar Sævdal http://www.seabee.info |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Det var jeg som spurte etter infomasjon om Hayd Air Charter og Jimmy, og forstår du har liggende informasjon som du muligens selv har tenkt å lage noe om en gang? Selv er jeg pensjonert nå og bor i Danmark, men jobbet hos Jimmy i 1965/66, sammen med Danielsen og en som jeg tror senere fikk jobb i Braathens. Jeg var på vei inn i luftfart, startet i Norsk Flyindustri i Dumpa og gikk deretter over til Jimmy, så kort innom brannstasjonen før det ble USA, så Sør-Amerika, så militæret, så slepeflyging i Drammen og Lunde, skoggjødsling med Øyvind Rånman og deretter England/Sudan i fem år som crop-duster, så Trønderfly og Beechcraft Queen Air med Ola som kaptein, Navajo med Leif og aleine med Aztec før WF i -77. Ellers var du på NSFF's seminar i høst, satt sammen med Tord og en til? Jeg vil gjerne vite mer om hva slags materiale du har, hvis du vil det. Jeg har bare gode minner fra Jimmy, om enn ikke så gode fra Børge, men minner uansett! Skriv gjerne til meg på min mailadresse hvis du ønsker. Vennlig hilsen Harald |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jatakk, trenger noen som kan katalogisere og scanne det stoffet jeg har.
Etter flytting ble noe stående på lager, men nå er det meste under kontroll. BU9001/V2.0 kan sikkert supplere mine notater, vi bør jo treffes når du er i gamlelandet!
![]() |
#35 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisan Harald. Hyggelig å "se" deg her. Been a while....
![]() |
#36 |
Newcomer
|
![]()
I 1965 jobbet jeg for Jimmy Haydn i Haydn Air Charter, med Danielsen og en som seinere begynte i Braathens og skipsreder Botwid Ohlsson og en hel drøss med andre. Hadde selv sovesofa'n min på briefingrommet i den gamle tyskerbrakka som sto i vinkel på Fred.Olsen/Braathen-hangar'n. Var med å fløy både i Jotunheimen og på Hardangervidda med C-180 og C-206 (LN-DBM tror jeg?). Husker en hårreisende tur fra Haukeliseter med Danielsen, damenes Jens, særlig på sjøflyhavna og høyfjellshotellene. Husker vi fikk Twin Comanche, husker jeg bygget ned Tri-Pacer for heloverhaling, husker jeg var på Eidsvoll på rundflyging og rundflyging ut fra sjøflyhavna på FBU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så var det vel en gang i tiden Air Express også. Ugland hadde vel også en kingair som ble driftet som Ugland-air
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Har vørt offline i forumet en stund, men undrer meg på hvordan det går med materialet om Jimmy Haydn som du nevnte tidligere? Venlig hilsen Harald |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så akkurat denne
Quote:
Var tungt å drive med fly da også, ble aldri rik av det ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
By the way,
noen som husker Helikopter Services fixed wing ops. Finner ikke noe på dette |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737? | AN0510 | Småprat | 29 | 01-08-2014 01:53 |
Flyselskaper med norske nettsider | flyKSU | Flyforum | 17 | 11-11-2013 05:42 |
Reklame: "Norske flyselskaper" | Discus | Flyhistorisk forum | 3 | 01-02-2011 00:21 |